Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    Originally posted by Ramzez View Post
    Voisiko tähän saada vielä selvennystä? Nyt kun 1.4. tulee tuo verouudistus, niin tarkoittaako se käytännössä, että tuontiautoista tulee suhteessa kalliimpia jo Suomeen rekisteröityihin autoihin verrattuna? Kun en oikein jaksa uskoa, että joka jantteri jossain Nettiautossakin menee nostamaan autonsa hintaa heti 1.4. Ihan siksi tätä pohdiskelin, etteikö tuo ole EU:n säännösten vastaista toimintaa, koska siinä syrjittäisiin tuontiautoja.
    Autojen päivän pyyntihinnoilla ei ole väliä. Se mikä ratkaisee on kuinka monta prosenttia Suomi-autossa on autoveroa sisään rakennettuna hinnassa mukana. Romanian tuomiota voidaan tulkita niin, että tuo prosentti ei muutu enää koskaan sen jälkeen kun auto on ollut uusi. Eli vaikka 1.4. uusien autojen hinnat nousee veromuutoksen takia ja se nostaa vastaavasti myös käytettyjen hintoja ei autoveron prosenttiosuus muutu kuitenkaan miksikään. Nyt valtio menee muuttamaan myös käytettynä tuotavien veroprosenttia joka johtaa vääjäämättä liian suuriin veroihin. Mikä on tietenkin kiellettyä EU:ssa. Oikeudessa tavataan taas kerran.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      Originally posted by 928 GTS View Post
      Nyt valtio menee muuttamaan myös käytettynä tuotavien veroprosenttia joka johtaa vääjäämättä liian suuriin veroihin. Mikä on tietenkin kiellettyä EU:ssa. Oikeudessa tavataan taas kerran.
      Ihan samalla tavallahan sitä vero% muutettiin 4/2009 kun päästöpohjainen verotus tuli voimana, vai mikä se ajankohta olikaan.

      Tietysti tuolloin perusteena oli että koko verojärjestelmä uusittiin.
      Kyllä minä ainakin aion valittaa kaikista 1.4. jälkeen veroitettavista autoista...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Ihan samalla tavallahan sitä vero% muutettiin 4/2009 kun päästöpohjainen verotus tuli voimana, vai mikä se ajankohta olikaan.
        Veroa on muutettu prosenttien osalta puoli tusinaa kertaa vuoden 2002 jälkeen. Romanian tuomion perusteella löytyy kaikkien eri versioiden aikana tehdyistä päätöksistä paljon valituksen kohteita. 1.4. jälkeen tehtävistä vielä varmemmin kun tähän astisista.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Itse en näistä veroista tiedä muuta kuin sen, että -08 muuttui verotus siten, että kaikki sen jälkeen rekisteröidyt autot verotettiin päästöjen tai kokonaismassan mukaan. Jo tuolloin kuitenkin nekin käytetyt autot, missä veroprosentti nousi, pääsivät silti euromääräisesti samalla verolla, tai näin ainakin kävi, kun olin kaverin kanssa Saksassa, joka toi sitten samalla E46 M3:n Suomeen. Veroa hän maksoi siitä saman verran, kuin ennen muutostakin, vaikka prosentti papereissa olikin suurempi.

          Tuo alv:n poistuminen oli aivan oma juttunsa, mutta sehän toteutettiin siten, että alv:n osa sisällytettiin veroon, eli alv poistui, mutta vastaavasti itse autovero-osaa kasvatettiin tuo 22%. Euromääräisesti autovero pysyi siis ennallaan, eikä aiheuttanut ristiriitoja EU:n kanssa.

          Nyt kiinnostaisikin se, että joutuisinko maksamaan euromääräisesti enemmän veroa tuontiautosta, jos tuon sen 1.4. jälkeen? Nimittäin jos joudun, niin se on ikään kuin tullin perustamista tuontiautoille, eli kilpailun rajoittamista, joka ei varmasti käy laatuun EU:ssa. Tuskin kuitenkaan jo Suomessa olevien käytettyjen autojen hinnat yhtään siitä nousevat, vaikka tuontiautojen verotus kasvaisi.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by Ramzez View Post
            Tuo alv:n poistuminen oli aivan oma juttunsa, mutta sehän toteutettiin siten, että alv:n osa sisällytettiin veroon, eli alv poistui, mutta vastaavasti itse autovero-osaa kasvatettiin tuo 22%. Euromääräisesti autovero pysyi siis ennallaan, eikä aiheuttanut ristiriitoja EU:n kanssa.
            Minun mielestä joillekin palautettiin tuo elv, eli 22%. Minun mielestä vero nousi, joten autovero EI pysynyt ennallaan ja aiheutti ristiriitaa, jota selvitellään jo tämän vuoden lopulla tullin kirjaamossa tyyliin; mistä näitä valituksia oikein sikiää.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by nullzwei View Post
              Minun mielestä joillekin palautettiin tuo elv, eli 22%. Minun mielestä vero nousi, joten autovero EI pysynyt ennallaan ja aiheutti ristiriitaa, jota selvitellään jo tämän vuoden lopulla tullin kirjaamossa tyyliin; mistä näitä valituksia oikein sikiää.
              Tiedän että palautettiin, kun olin yksi heistä. Eli palautusta saaneet, saivat nimenomaan tuon arvonlisävero-osan takaisin, mitä joskus maksoivat autoveron yhteydessä, rekisteröidessään autojaan maahan.

              Autovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan. Tästä kulkee paljon ristiriitaista tietoa, jotkut luulevat, että alvin lähdettyä, autovero laski sen 22%, tai että alvin lähdettyä, autoveroa nostettiin sen aikaisesta verosta 22%.

              Todellisuudessa homma meni kuitenkin seuraavasti:

              Autovero ennen alvin poistumista:

              10.000 € (sis alv)

              Kun tuomio tuli, että alv:tä ei saa periä enää autoveron yhteydessä, muuttui homma seuraavasti:

              Autovero 7800 € (ei sis alv)

              Valtio kuitenkin välittömästi, eli heti muutoksen tultua voimaan, korotti itse autovero-osaa 22%, joten autoveroksi määräytyi:

              7800 + 2200 = 10.000 € (ei sis alv)


              Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0.

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                Originally posted by Ramzez View Post
                Autovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan. Tästä kulkee paljon ristiriitaista tietoa, jotkut luulevat, että alvin lähdettyä, autovero laski sen 22%, tai että alvin lähdettyä, autoveroa nostettiin sen aikaisesta verosta 22%.

                Todellisuudessa homma meni kuitenkin seuraavasti:

                Autovero ennen alvin poistumista:

                10.000 € (sis alv)

                Kun tuomio tuli, että alv:tä ei saa periä enää autoveron yhteydessä, muuttui homma seuraavasti:

                Autovero 7800 € (ei sis alv)

                Valtio kuitenkin välittömästi, eli heti muutoksen tultua voimaan, korotti itse autovero-osaa 22%, joten autoveroksi määräytyi:

                7800 + 2200 = 10.000 € (ei sis alv)


                Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0.
                Öh. Eihän se noin mene. 10000€:sta 22% on 2200€, mutta jos 7800€:oon lisätään 22%, se ei ole 2200€, vaan 1716€, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Tiedän että palautettiin, kun olin yksi heistä. Eli palautusta saaneet, saivat nimenomaan tuon arvonlisävero-osan takaisin, mitä joskus maksoivat autoveron yhteydessä, rekisteröidessään autojaan maahan.

                  Autovero tuon uudistuksen jälkeen kuitenkin pysyi ennallaan.
                  Eli käytännössä alv poistui, mutta autovero nousi saman verran, kuin alv:n poistumisesta aiheutuva menetys oli. Loppputulos on siis +-0.
                  Äläs nyt. EU-oikeuden kulmakivi on että autoveroa ei tuontiajoneuvosta saa yksittäistapauksessakaan periä enempää kuin jo maahan verotetussa kuluttajan intressien kannalta samanlaisessa on jäljellä. Tämä vielä verrokkihintojen alarajalta laskettuna, eikä minään keskiarvona.)

                  Kun sun autosta palautettiin se elvin osuus niin siihen jäi veroa prosentuaalisesti jäljelle 18,03 pinnaa vähemmän (takaperoisesti elvi-osuuden sisältävästä kokonaisverosta laskettuna)

                  Kun joku toinen toi 1.4.2009 jälkeen samanlaisen auton kuin sulla on jo maahan verotettu niin sen veron määrä onkin tuo elvitön autovero PLUS 22 pinnan veronkorotus.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Äläs nyt. EU-oikeuden kulmakivi on että autoveroa ei tuontiajoneuvosta saa yksittäistapauksessakaan periä enempää kuin jo maahan verotetussa kuluttajan intressien kannalta samanlaisessa on jäljellä. Tämä vielä verrokkihintojen alarajalta laskettuna, eikä minään keskiarvona.)
                    .
                    Mistä tiedän, paljonko Suomen halvimmassa vastaavassa on veroa jäljellä?

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Mistä tiedän, paljonko Suomen halvimmassa vastaavassa on veroa jäljellä?
                      Esimerkiksi päivän yli kolme vuotta vanhassa muuttoautossa, taksissa, paloautossa, ruumisautossa, inva-autossa jne ei euroakaan, vaikka ko. ajoneuvo ei olisi Suomen halvin.

                      Mutta koska tätä et kuitenkaan kysymykselläsi tarkoittanut niin alkuperäisen autoverolain 1994 mukaan autovero kuoleentui 0,5% kuukaudessa laskettuna kunkin kuukauden jäännösarvosta. Siitä voi laskea jäljellä olevan autoveron määrän, ts. milloin vero kuoleentuu. Jostain syystä autovero on tullin verotuksissa herännyt henkiin myös sellaisten ajoneuvojen osalta joitten verrokeista ei ole koskaan maksettu autoveroa. Esimerkiksi kaikki autot yli 50 vuotta vanhat...

                      Et kuitenkaan tätäkään tarkoittanut joten verrokkiajoneuvojen hintatietojen perusteella sinun täytyy selvittää mikä se on se Suomen halvin tuomasi kaltainen ajoneuvo. Toisin sanoen ajalta jolloin ajoneuvo oli uusi selvitetään ensiksi paljonko oli yksilöllinen veron osuus (huomioi että lisävarustellussa ajoneuvossa veron osuus on prosentuaalisesti pienempi ovh-hinnasta kun karvalakissa, huomioi myös että tämä koskee niitä ajoneuvoja joille yksilöllinen vero% on tullin toimesta määritetty)

                      ja sitten selvitetään verrokkiautojen hintoja. (Tämä selvitys kaikkien tuontiautojen osalta) Tullin asiakirjojen mukaan jopa vuoden periodi hintojen selvittelyssä on sallittua. Siis jos verotat 9.2.2012 tietyn ajoneuvon niin verrokiksi kelpaa 9.2.2011 myynnissä olleen ajoneuvon hintatieto, mutta se on todennäköisesti kuitenkin kalliimpi kuin 9.2.2012 myynnissä oleva joten ei maksa vaivaa. Tullilla ei ole kattavia hintatietoja verrokeista joten itse kannattaa olla aktiivinen ja printtailla hintatietoja verotuksen ajankohtaa edeltävältä ajalta SEKÄ verotuksen jälkeiseltä ajalta. Kun verotin nykyisen ajopelini niin tein pdf- koosteen nettiauton yms samanlaisista ajoneuvoista pyyntihintoineen ja myöhemmin tulli arvasi autolle veron, jonka laskin heti olleen 300 euroa liian korkean (elvin osuus) Eli siitä riitelen vielä myöhemmin, koska se on minulta ryöstetty.

                      Erityisesti huomautan että tullin tekemä mahtin päivitys noin 4 vkon periodilla on auttamattoman hidas, sillä jokainen autoista vähänkin kiinnostunut ymmärtää että kuukauden liikkeessä seisonut auto on normitilanteessa ns pitkäksi hinnoiteltu. Ja näin ollen nopeammin myydyt edullisemmat menopelit eivät koskaan päädy tullin mahti-taulukkoon verotusarvoja tuottamaan vaan siellä ovat ne korsumäen auton ylihintaiset...
                      Last edited by nullzwei; 09-02-2012, 21:21.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by T3 View Post
                        Öh. Eihän se noin mene. 10000€:sta 22% on 2200€, mutta jos 7800€:oon lisätään 22%, se ei ole 2200€, vaan 1716€, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
                        Joo hyvä huomio. Hieman kiireessä kirjoitin, niin pääsi laskuvirhe postaukseen. Tarkoitus olis kuitenkin näyttää asia siltä kannalta, että euromääräisesti autoverossa ei tapahtunut muutoksia. Eli siis, jos autovero ennen oli 10t€ ja siitä poistettiin alv:n osuus, jäi jäljelle 7800€. No valtio totesi tuolloin, että se häviää tuon 2200€, jos mitään ei tehdä. Niinpä päätettiin sitten nostaa se autovero samalle tasolle kuin se olisi ollut ennen alvin kanssa. Eli siihen 7800 euroon lisättiin takaisin se 2200€, mutta tämä sisällytettiin siihen autovero-osaan, eikä kutsuttu sitä enää alviksi, jolloin EU:ssa oltiin tyytyväisiä, suomalaisten silti hyötymättä tästä tilanteesta rahamääräisesti mitenkään. Korotus prosenteissa esimerkin tapauksessa siis olisi ollut n. 28%.

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Joo hyvä huomio. Hieman kiireessä kirjoitin, niin pääsi laskuvirhe postaukseen...
                          Joo, saunassa istuessani mietin, että nyt on Ramzez:ille päässyt tulemaan nanosekunnin mittainen oikosulku. Aikaisempien asiapitoisten ja järkevästi perusteltujen postaustesi perusteella ei ole jäänyt epäselväksi, ettetkö muka osaisi yksinkertaista prosenttilaskua

                          Offtopic loppu.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Esimerkiksi päivän yli kolme vuotta vanhassa muuttoautossa, taksissa, paloautossa, ruumisautossa, inva-autossa jne ei euroakaan, vaikka ko. ajoneuvo ei olisi Suomen halvin.
                            Takseista ja eläinlääkäriautoista (siis liittyen BMW:hen) tulee oma juttunsa valituksiin kunhan saan vielä yhden s-postin. Voisin niistäkin nullille postata, jaa mutta ei se ehkä kuitenkaan kiinnosta
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Eli siis, jos autovero ennen oli 10t€ ja siitä poistettiin alv:n osuus, jäi jäljelle 7800€. No valtio totesi tuolloin, että se häviää tuon 2200€, jos mitään ei tehdä. Niinpä päätettiin sitten nostaa se autovero samalle tasolle kuin se olisi ollut ennen alvin kanssa. Eli siihen 7800 euroon lisättiin takaisin se 2200€, mutta tämä sisällytettiin siihen autovero-osaan, eikä kutsuttu sitä enää alviksi, jolloin EU:ssa oltiin tyytyväisiä, suomalaisten silti hyötymättä tästä tilanteesta rahamääräisesti mitenkään. Korotus prosenteissa esimerkin tapauksessa siis olisi ollut n. 28%.
                              Päin persettähän tuo on laskettu mutta mitäs tuosta inttämään.

                              Jos sulla on autossa jäljellä autoveroa "7.800" (koska sait elvit takas) ja mulla samanlaisessa 10.000 (koska elvistä tehtiin autovero) niin suomalaiset ei hyötyneet rahallisesti mitenkään ja EU on tyytyväinen :think

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by jaki View Post
                                Takseista ja eläinlääkäriautoista (siis liittyen BMW:hen) tulee oma juttunsa valituksiin kunhan saan vielä yhden s-postin. Voisin niistäkin nullille postata, jaa mutta ei se ehkä kuitenkaan kiinnosta
                                Joo, laita tuleen vaan, edelliset tuli jo ja nautinnolla luin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎