Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonit
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 281
    • Helsinki

    Originally posted by nullzwei View Post
    Asiaa on alettu "käsittelemään".

    http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...1_ke_p_3.shtml
    Näin olin itsekin asian ymmärtänyt. Tulli on kuitenkin jo ohjeistanut käytettyjä autoja tuovia liikkeitä kuinka verotus "tulee" 31.3.2012 jälkeen menemään.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by tonit View Post
      Näin olin itsekin asian ymmärtänyt. Tulli on kuitenkin jo ohjeistanut käytettyjä autoja tuovia liikkeitä kuinka verotus "tulee" 31.3.2012 jälkeen menemään.
      Mielenkiintoista :think Oliko tullin sivuilla jotain "ohjetta" vai onko "viranomainen" lähettänyt sisäisen kauppiaille oikein "virallisen" paimenkirjeen? BTW. Käytettyjä autoja ovat tuoneet monet merkkiliikkeetkin, todennäköisesti kirje on forwardina pölähtänyt kaikille muillekin tuontiautojen kanssa pusaaville kauppiaille jo aikoja sitten. Paitsi tietenkin tavan sukankuluttajille, kuten minä.

      Olisiko tämä "ohjeistus" luettavissa jostain?
      Last edited by nullzwei; 28-11-2011, 06:40.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Tuo Eero Reijosen eka puheenvuoro siitä, miten taas mennään eestaas näissä muutoksissa niin aiheuttaa kansalaisissa epävarmuutta. Erittäin hyvin sanottu. Mutta mitäpä noilla opposition kitinöillä on koskaan saavutettu. Yksi maailman idioottimaisimmista laeista, Lex Nokia, saatiin junailtua läpi vaikka sitä taivasteltiin pitkin maata ja mediaa, ja pitkään. Ja sitten osoittautui, että paitsi että se on helvetin typerä laki, niin se ei myöskään toimi. Hienoa! Onneksi asian ideoinut henkilö tipahti pois tuosta laitoksesta.

        On siis todella helvetin hämmentävää, jopa muistaen suomalaisten päättäjien aivottomuuden, niin nyt tehdä auton hankintaveroon korotus. Esitys on aivan järjetön ja kaikkien muiden korotusten kanssa tekee monen ihmisen talouteen aivan helvetin ison loven. Suomen päättäjien toiminta autoverotukseen liittyvissä asioissa ei kunnioita mitään EU sopimuksia, eikä ota mitään moraalisia periaatteita huomioon kansalaisten kohtelussa. Sasi sen sanoi, rahaa lisää kassaan niin on mistä jakaa perseaukisille etelään. Mitä siitä, että naapurimaa Ruotsi on ollut vapaa hankintaverosta jo vuosikaudet. Mitäpä sitä mitään hyvää mallia kopioimaan. Jatketaan tällä linjattomalla linjalla ja ensi vuodelle voikin ideoida taas vaikka uuden raipan, miten olisi vaikka rengasvero!

        Itse en ollut uskoa silmiä kun tuosta verouudistuksesta eka kerran uutisoitiin. Niin uskomattomalta se vaikutti :(. Mennyt täysin usko Suomen poliittisen järjestelmän toimintaan. Ja ei kaikista vähiten oikeudenmukaisuuteen liittyvissä asioissa.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Originally posted by nullzwei View Post
          Ihan hyvä kommentti ja koko tekstisi sisäistäminen vaatii tällä puolen näppistä pientä pohtimista. Ohessa kuitenkin yksi peruste, miksi lähestymistapani on toinen kuin tullin hyväksymä:

          Kysyin asiaa tullista ja sain vastauksen: "tullihallituksella ei ole hallussaan pyydettyjä tietoja joten niitä ei voida luovuttaa"

          Allekirjoitus tulliylitarkastaja Juha Nurminen.
          Kyseinen Nurminen on juuri se insinööri joka noiden prosenttitaulukoiden laskutavan aikoinaan keksi. Jossain vaiheessa on tullista väitetty, että niiden lähdeaineistoa ei olisi enää tallella mutta kuitenkin sitä on sitten jostain löytynyt kun asiaa on hallinto-oikeudessa tutkittu. Jotta auton tuonut voisi tarkistaa veroprosentin oikeellisuuden on sen perusteena käytetyn auton runkonumero ja maksettu veron määrä löydyttävä jostain. Lopun joutuu sitten selvittämään itse.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Originally posted by tonit View Post
            Näin olin itsekin asian ymmärtänyt. Tulli on kuitenkin jo ohjeistanut käytettyjä autoja tuovia liikkeitä kuinka verotus "tulee" 31.3.2012 jälkeen menemään.
            Tullissa tiedetään miten näiden kanssa aina käy. Hallituspuolueiden edustajat äänestää sokeasti hallituksen esityksen mukaan vaikka se olisi millainen susi tahansa. Niin tälläkin kertaa. Esitys hyväksyttiin ensimmäisessä käsittelyssä 25. päivä. Toinen käsittely on todennäköisesti huomenna jolloin laki tullaan lopullisesti hyväksymään. Eli tullin ohjeistus ei mene hukkaan.

            Jos yhtään lohduttaa niin todennäköisesti tämän uuden lain mukaan verotetut tullaan joskus vielä verottamaan uusiksi kun valtio pakotetaan huomiomaan vanhojen verolakien prosentit. Käytännössä 1.1.1995 jälkeen ei ole tehty yhtäkään ensiverotuksen veropäätöstä jossa ei olisi tehty vähintään yksi virhe. Yleensä niissä on puoli tusinaa erilaista mokaa. Tämä ei tietysti tarkoita, että jokaisesta kannattaisi valittaa. Lähinnä ne mistä valitus kannattaa jättää tekemättä on yli 25v mutta uudempi kun 1957 vuosimallin autot. Eli vain nuo "museoautojen" verot on melko varmasti syrjimättömiä. Niissäkin on tehty lukuisia periaatteellisia virheitä mutta veron määrä on yleensä niin pieni, että valitus ei kannata.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Kyseinen Nurminen on juuri se insinööri joka noiden prosenttitaulukoiden laskutavan aikoinaan keksi. Jossain vaiheessa on tullista väitetty, että niiden lähdeaineistoa ei olisi enää tallella mutta kuitenkin sitä on sitten jostain löytynyt kun asiaa on hallinto-oikeudessa tutkittu. Jotta auton tuonut voisi tarkistaa veroprosentin oikeellisuuden on sen perusteena käytetyn auton runkonumero ja maksettu veron määrä löydyttävä jostain. Lopun joutuu sitten selvittämään itse.
              Miellyttävä pointti, sillä tästä pystyy muotoilemaan valituksen perusteeksi sanamuodon, jonka kumoamisen vastineeksi tulli joutuu esittämään oman perustelunsa, paino sanalla esittämään. Kun ollaan oikeudessa, pelkkä VÄITE ei riitä.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A



                Nyt seon sitten kait ihan vahvistettu

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Selvä peli ollut alusta asti. Se mitä hallitus esittää menee käytännössä aina läpi kun hallituksella on riittävä enemmistö niin kun enemmistöhallituksilla tuppaa olemaan.


                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • bayern
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1109
                    • Tuusula

                    Originally posted by Antti O View Post
                    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/1182...82%AC%E2%80%9D

                    Nyt seon sitten kait ihan vahvistettu
                    Hienoa. Hallitus on onnistunut loistavasti ja ohjaa kansaa ostamaan vanhempia ja vähemmän turvallisia autoja. Baltian maissa ja varmaan pian Romaniassakin ajetaan edustavammilla autoilla kuin keskimäärin Suomessa, eikä verotuksella ainakaan haluta päästöjä vähentää tai turvallisuutta lisätä.
                    Luultavasti kaiken kansan tulis hallituksen mukaan myös muuttaa asutuskeskuksiin, koska noissa verotuksen suosimissa alle 110g/km kipoissa ei paljon löydy maantiekelpoisia autoja. Jos tarvii lähi-Siwaa pidemmälle lähteä, voi sitten kulkea Valtion Rautateillä, ja ottaa sieltäkin tarkastusmaksun maksettavaksi valtion kassaan, kun ei halvalla tehty lipunmyynti toiminut lähtiessä.
                    Voidaan sitten saman tien myydä ne tyhjäksi jääneet maa-alueet Venäläisille, niin on taas millä maksaa EU:n viuluja ja omien pummien sosiaalitukia.
                    *end of vuodatus*
                    EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by 928 GTS View Post
                      Selvä peli ollut alusta asti. Se mitä hallitus esittää menee käytännössä aina läpi kun hallituksella on riittävä enemmistö niin kun enemmistöhallituksilla tuppaa olemaan.


                      http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...1_ke_p_5.shtml
                      Näin se homma Suomessa toimii. Kansalaiset ja erilaiset järjestöt tappelee 10v erilaisista ongelmista, oikeuskäytännön virheistä ja muista EU-lainsäädännön kanssa ristiriidassa olevista asioista.

                      Sitten tulee hallitus ja sanoo, että *ttu lisää rahaa kassaan, nyt kerätään tästä ... näin. Ja sitten kerätään.

                      Aivan posketonta hommaa. Tuntuu niinkuin rahankeruussa ei tarvisi välittää mistään laeista tai säännöistä, kunhan vain pistää sitten oikeuslaitokseen pyörimään vuosikausiksi ne tapaukset, joita lainvastainen lainsäädäntö saa aikaan. Poliitikot ei välitä tasan pätkääkään näistä asoista. Virkamiehet ja oikeuslaitos saa niskoilleen tuon epäpätevän päättäjälauman kulloinkin muotia olevat aivoitukset.

                      Kansalaiset ja politiikan ja oikeuslaitoksen uskottavuus on häviäjinä tässä.

                      Valtiovarainministeriö voittaa. Ja se voittaa aina.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        Tarvisi suomesta löytää tarpeeksi vaikutusvaltainen henkilö tai taho, joka ymmärtää miten tässä toimitaan ja nostaisi "kissan pöydälle"... kun me lampaat kuitenkin vaan syödään heinät, oli seassa paskaa tahi ei.
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Onhan suomessa autoliitto. Jonka huomioarvo taitaa olla aika mitätön vaikkapa tanssivaan janitoivolaan verrattuna
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by teropa View Post

                            Valtiovarainministeriö voittaa. Ja se voittaa aina.

                            Tero
                            En usko häviäväni yhtäkään aloittamaani autoverocasea. Aikaa taikinointi vaatii mutta sitä minulla on.

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Originally posted by nullzwei View Post

                              Laskelma perustuu siihen, että tullihallitus on veroprosentteja laskiessaan käyttänyt arvona ajoneuvon perusmallia ILMAN minkäänlaisia lisävarusteita.
                              Ts. jos karvalakkimallin OVH on ollut esmes 100000 markkaa ja veroprosentti 29, niin veron osuus on tuolloin 29000 markkaa. Kun lisävarustellun ajoneuvon arvo on esimerkiksi 150000 markkaa, niin 29000 markkaa tuosta tekee 19,33 prosenttia....

                              ...Mitäkö teen nyt? Täydennän aikaisemmin tekemääni autoverovalitusta, höystettynä em. apulaisoikeusasiamiehen selvityksellä ja oletan että veron määrä tippuu alle puoleen nykyisestä. Isoista rahoista ei ole kysymys, mutta parempi tonni suomisomalin kuin autoverottojan taskussa.
                              Erittäin mielenkiintoinen näkökanta. Olen tätä yrittänyt viikon sisäistää, mutta en ole onnistunut. Kun lisävarusteita ei veroteta käytetyissä autoissa, niin ei kai niiden arvoa voi myöskään vähentää verotuksessa? Osaatko avata tämän minulle vaikka sillä kuuluisalla rautalangalla....?
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                Erittäin mielenkiintoinen näkökanta. Olen tätä yrittänyt viikon sisäistää, mutta en ole onnistunut. Kun lisävarusteita ei veroteta käytetyissä autoissa, niin ei kai niiden arvoa voi myöskään vähentää verotuksessa? Osaatko avata tämän minulle vaikka sillä kuuluisalla rautalangalla....?
                                Ei ei, nyt menee uudet ja vanhat sekaisin.
                                Eli:
                                1. käytetystä ei sa periä enempää veroa, kun jo maassa olevista, ok?
                                2. tarkoittaa sekä verotusarva, että prosenttia (nyt ouhutaan niistä ennen wanhoista prosenttipohjaisista caseista), ok?
                                3. jotta ei menisi liian vaikeaksi, sovitaan, että tuo verrokkihinta (ahti, mahti, nettiauton pyynnit tms) on ok, ok?
                                4. eli verotusaro on, mutta veroprosentti ei, ok?
                                5. veroprosenttihan tuli joko "yleinen" 29 tai sitten sieltä tullin talukoista sopiva, ok?
                                6. nyt kuitenkin käynyt ilmi, että nuo tullin taulukot on tuubaa, siispä itse laskemaan oikea, ok?
                                7. pyydetään (vaaditaan) tullilta esim vm 1999 BMW 528iA:n (nämä, koska satuin tuomaan itse ellaisen) tiedot, mitä on vuonna 1999 uutena maahan tuotu, ok?
                                8. tulli toimittaa listan, jossa 4 kpl ym malleja, joiden perässä kaikissa sama hinta perusmallin listahinta 200000 mk (sovitaan näin, niin on helpompi lasakea ), maksettu vero, joka kaikissa on eri! ja lopulta laskettu kaikista vero. Koska vero on kaikissa ero, toki prosenttikin on eri, ok?
                                9. tulli on ottanut tuosta laskelmasta pienimmän prosentin ja käyttänyt sitä, ok?
                                10. missä meni pieleen, ok?
                                11. aivan oikein, hyvä. Pieleen meni siinä, että noissa kaikissa 528iA:ssa oli tehtaalta lähtiessä paljon lisävarusteita, mutta tullin tolvanat eivät ole tienneet tai viitsineet niitä selvittää. Siksi ovat ottaneet ainoastaan tuon perusmallin listahinnan (200 k mk) joka siis ei sisällä mitään lisävarusteita, ok?
                                12. Näin oikea prosentti on sellainen, jossa tuohon listahintaan lisätään lisävarusteiden hinnat. Näin saadaan auton kokonaishinta ja verrataan sitä siihen maksettuun veroon. ok?
                                13. Koska kaikissa oli lisävarusteita, hinta tietysti nousi ja kun vero pysyi saman, niin verorosentti tietysti laski, ok?
                                14. tämä on se tullin systemaattinen virhe, jonka aikoinaan tekivät ja siksi tuo yleinenkin prosentti on väärä, ok?

                                Älä sekoita tähän nyt käytetyn lisävarusteita mitenkään. Se on ihan eri asia eikä liity tähän mitenkän.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎