Originally posted by nullzwei
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by tonit View PostNäin olin itsekin asian ymmärtänyt. Tulli on kuitenkin jo ohjeistanut käytettyjä autoja tuovia liikkeitä kuinka verotus "tulee" 31.3.2012 jälkeen menemään.
Olisiko tämä "ohjeistus" luettavissa jostain?Last edited by nullzwei; 28-11-2011, 06:40.
Comment
-
-
Tuo Eero Reijosen eka puheenvuoro siitä, miten taas mennään eestaas näissä muutoksissa niin aiheuttaa kansalaisissa epävarmuutta. Erittäin hyvin sanottu. Mutta mitäpä noilla opposition kitinöillä on koskaan saavutettu. Yksi maailman idioottimaisimmista laeista, Lex Nokia, saatiin junailtua läpi vaikka sitä taivasteltiin pitkin maata ja mediaa, ja pitkään. Ja sitten osoittautui, että paitsi että se on helvetin typerä laki, niin se ei myöskään toimi. Hienoa! Onneksi asian ideoinut henkilö tipahti pois tuosta laitoksesta.
On siis todella helvetin hämmentävää, jopa muistaen suomalaisten päättäjien aivottomuuden, niin nyt tehdä auton hankintaveroon korotus. Esitys on aivan järjetön ja kaikkien muiden korotusten kanssa tekee monen ihmisen talouteen aivan helvetin ison loven. Suomen päättäjien toiminta autoverotukseen liittyvissä asioissa ei kunnioita mitään EU sopimuksia, eikä ota mitään moraalisia periaatteita huomioon kansalaisten kohtelussa. Sasi sen sanoi, rahaa lisää kassaan niin on mistä jakaa perseaukisille etelään. Mitä siitä, että naapurimaa Ruotsi on ollut vapaa hankintaverosta jo vuosikaudet. Mitäpä sitä mitään hyvää mallia kopioimaan. Jatketaan tällä linjattomalla linjalla ja ensi vuodelle voikin ideoida taas vaikka uuden raipan, miten olisi vaikka rengasvero!
Itse en ollut uskoa silmiä kun tuosta verouudistuksesta eka kerran uutisoitiin. Niin uskomattomalta se vaikutti :(. Mennyt täysin usko Suomen poliittisen järjestelmän toimintaan. Ja ei kaikista vähiten oikeudenmukaisuuteen liittyvissä asioissa.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostIhan hyvä kommentti ja koko tekstisi sisäistäminen vaatii tällä puolen näppistä pientä pohtimista. Ohessa kuitenkin yksi peruste, miksi lähestymistapani on toinen kuin tullin hyväksymä:
Kysyin asiaa tullista ja sain vastauksen: "tullihallituksella ei ole hallussaan pyydettyjä tietoja joten niitä ei voida luovuttaa"
Allekirjoitus tulliylitarkastaja Juha Nurminen.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by tonit View PostNäin olin itsekin asian ymmärtänyt. Tulli on kuitenkin jo ohjeistanut käytettyjä autoja tuovia liikkeitä kuinka verotus "tulee" 31.3.2012 jälkeen menemään.
Jos yhtään lohduttaa niin todennäköisesti tämän uuden lain mukaan verotetut tullaan joskus vielä verottamaan uusiksi kun valtio pakotetaan huomiomaan vanhojen verolakien prosentit. Käytännössä 1.1.1995 jälkeen ei ole tehty yhtäkään ensiverotuksen veropäätöstä jossa ei olisi tehty vähintään yksi virhe. Yleensä niissä on puoli tusinaa erilaista mokaa. Tämä ei tietysti tarkoita, että jokaisesta kannattaisi valittaa. Lähinnä ne mistä valitus kannattaa jättää tekemättä on yli 25v mutta uudempi kun 1957 vuosimallin autot. Eli vain nuo "museoautojen" verot on melko varmasti syrjimättömiä. Niissäkin on tehty lukuisia periaatteellisia virheitä mutta veron määrä on yleensä niin pieni, että valitus ei kannata.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostKyseinen Nurminen on juuri se insinööri joka noiden prosenttitaulukoiden laskutavan aikoinaan keksi. Jossain vaiheessa on tullista väitetty, että niiden lähdeaineistoa ei olisi enää tallella mutta kuitenkin sitä on sitten jostain löytynyt kun asiaa on hallinto-oikeudessa tutkittu. Jotta auton tuonut voisi tarkistaa veroprosentin oikeellisuuden on sen perusteena käytetyn auton runkonumero ja maksettu veron määrä löydyttävä jostain. Lopun joutuu sitten selvittämään itse.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View Post
Luultavasti kaiken kansan tulis hallituksen mukaan myös muuttaa asutuskeskuksiin, koska noissa verotuksen suosimissa alle 110g/km kipoissa ei paljon löydy maantiekelpoisia autoja. Jos tarvii lähi-Siwaa pidemmälle lähteä, voi sitten kulkea Valtion Rautateillä, ja ottaa sieltäkin tarkastusmaksun maksettavaksi valtion kassaan, kun ei halvalla tehty lipunmyynti toiminut lähtiessä.
Voidaan sitten saman tien myydä ne tyhjäksi jääneet maa-alueet Venäläisille, niin on taas millä maksaa EU:n viuluja ja omien pummien sosiaalitukia.
*end of vuodatus*
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostSelvä peli ollut alusta asti. Se mitä hallitus esittää menee käytännössä aina läpi kun hallituksella on riittävä enemmistö niin kun enemmistöhallituksilla tuppaa olemaan.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...1_ke_p_5.shtml
Sitten tulee hallitus ja sanoo, että *ttu lisää rahaa kassaan, nyt kerätään tästä ... näin. Ja sitten kerätään.
Aivan posketonta hommaa. Tuntuu niinkuin rahankeruussa ei tarvisi välittää mistään laeista tai säännöistä, kunhan vain pistää sitten oikeuslaitokseen pyörimään vuosikausiksi ne tapaukset, joita lainvastainen lainsäädäntö saa aikaan. Poliitikot ei välitä tasan pätkääkään näistä asoista. Virkamiehet ja oikeuslaitos saa niskoilleen tuon epäpätevän päättäjälauman kulloinkin muotia olevat aivoitukset.
Kansalaiset ja politiikan ja oikeuslaitoksen uskottavuus on häviäjinä tässä.
Valtiovarainministeriö voittaa. Ja se voittaa aina.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Laskelma perustuu siihen, että tullihallitus on veroprosentteja laskiessaan käyttänyt arvona ajoneuvon perusmallia ILMAN minkäänlaisia lisävarusteita.
Ts. jos karvalakkimallin OVH on ollut esmes 100000 markkaa ja veroprosentti 29, niin veron osuus on tuolloin 29000 markkaa. Kun lisävarustellun ajoneuvon arvo on esimerkiksi 150000 markkaa, niin 29000 markkaa tuosta tekee 19,33 prosenttia....
...Mitäkö teen nyt? Täydennän aikaisemmin tekemääni autoverovalitusta, höystettynä em. apulaisoikeusasiamiehen selvityksellä ja oletan että veron määrä tippuu alle puoleen nykyisestä. Isoista rahoista ei ole kysymys, mutta parempi tonni suomisomalin kuin autoverottojan taskussa.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostErittäin mielenkiintoinen näkökanta. Olen tätä yrittänyt viikon sisäistää, mutta en ole onnistunut. Kun lisävarusteita ei veroteta käytetyissä autoissa, niin ei kai niiden arvoa voi myöskään vähentää verotuksessa? Osaatko avata tämän minulle vaikka sillä kuuluisalla rautalangalla....?
Eli:
1. käytetystä ei sa periä enempää veroa, kun jo maassa olevista, ok?
2. tarkoittaa sekä verotusarva, että prosenttia (nyt ouhutaan niistä ennen wanhoista prosenttipohjaisista caseista), ok?
3. jotta ei menisi liian vaikeaksi, sovitaan, että tuo verrokkihinta (ahti, mahti, nettiauton pyynnit tms) on ok, ok?
4. eli verotusaro on, mutta veroprosentti ei, ok?
5. veroprosenttihan tuli joko "yleinen" 29 tai sitten sieltä tullin talukoista sopiva, ok?
6. nyt kuitenkin käynyt ilmi, että nuo tullin taulukot on tuubaa, siispä itse laskemaan oikea, ok?
7. pyydetään (vaaditaan) tullilta esim vm 1999 BMW 528iA:n (nämä, koska satuin tuomaan itse ellaisen) tiedot, mitä on vuonna 1999 uutena maahan tuotu, ok?
8. tulli toimittaa listan, jossa 4 kpl ym malleja, joiden perässä kaikissa sama hinta perusmallin listahinta 200000 mk (sovitaan näin, niin on helpompi lasakea ), maksettu vero, joka kaikissa on eri! ja lopulta laskettu kaikista vero. Koska vero on kaikissa ero, toki prosenttikin on eri, ok?
9. tulli on ottanut tuosta laskelmasta pienimmän prosentin ja käyttänyt sitä, ok?
10. missä meni pieleen, ok?
11. aivan oikein, hyvä. Pieleen meni siinä, että noissa kaikissa 528iA:ssa oli tehtaalta lähtiessä paljon lisävarusteita, mutta tullin tolvanat eivät ole tienneet tai viitsineet niitä selvittää. Siksi ovat ottaneet ainoastaan tuon perusmallin listahinnan (200 k mk) joka siis ei sisällä mitään lisävarusteita, ok?
12. Näin oikea prosentti on sellainen, jossa tuohon listahintaan lisätään lisävarusteiden hinnat. Näin saadaan auton kokonaishinta ja verrataan sitä siihen maksettuun veroon. ok?
13. Koska kaikissa oli lisävarusteita, hinta tietysti nousi ja kun vero pysyi saman, niin verorosentti tietysti laski, ok?
14. tämä on se tullin systemaattinen virhe, jonka aikoinaan tekivät ja siksi tuo yleinenkin prosentti on väärä, ok?
Älä sekoita tähän nyt käytetyn lisävarusteita mitenkään. Se on ihan eri asia eikä liity tähän mitenkän.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Comment