Originally posted by Juhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostJuuri tuo. Tullin selityksistä taulukon alussa ei kannata välittää mitään. Taulukko on edelleen voimassa kun Siilin, Unkari ja Romania tuomioita tulkitaan järjellä eikä VM:n ja tullin normaalilla tyylillä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMites tuolta kaivaa esim. M3:n veroprosentin? "Muu 300-sarja"?
Eli olis tarkoitus selvittää kuinka paljon menee veroa vuonna 2000 käyttöönotetulla E46 M3:lla. Eli sen pitäisi mennä painon mukaan. Näitä 2000 mallin autoja on harvassa. Mutta verrattuna 2001 ja uudempien co veroihin eron luulisi olevan selvä. Pientä porsaanreikää siis etsin
E46 M3 painaa vissiin 1570kg. Tuleeko vero tämän mukaan vai onko autolle olemassa jokin suurempi kokonaismassa ja tuo 1570kg on omassa? Googlella en löytänyt muuta painoa kuin 1570kg.
Osaako joku auttaa ja selventää? Mikä on arvioitu vero? Tai edes veroprosentti? Mahti antaa verotusarvoksi 20 500€ kun kyseessä 1.12.2000 M3 coupe.
Vielä 5 vuotta sitten osasin verojutut hyvin. Mutta nykyään kaikki on muuttunut ja tehty vaikeaksi...https://www.instagram.com/hackberryracing/
BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv
EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05
Comment
-
-
Mainitsemasi 1570kg on E46 M3 Coupen omamassa. Verotus menee kokonaismassan mukaan, joka on useamman sadan kilon verran enemmän. Selviää tarkemmin verotettavan auton rekisteriotteesta tai COC-todistuksesta. Eli tuon 1570kg mukaan et voi verottaa autoa. Selvitä haluamasi auton kokonaismassa ja katso veroprosentti tullin taulukosta.
Jos auto on käyttöönotettu 01.01.2001 tai sen jälkeen ja CO2-tiedot on selvillä (auto EU-versio), niin silloin vero menee CO2-päästöjen mukaan. Ja jälleen tämä tieto tarkistetaan joko auton ulkomaisesta rekisteriotteesta tai vaatimuksenmukaisuustodistuksesta.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Karkea laskukaava omamassasta kokonaismassan johtamiseen on
istumapaikkojen määrä X 75kg
+ matkatavarat 50kg
+ kattotelineeseen 35kg
Lopputulos ei pitäisi heittää kauhean kauas siitä mitä papereissa lukee.
Mihin kategoriaan M3 kuuluu eli onko se muu 3-sarjalainen vai mennyt aina yleisprosentilla 29% voi selvitä vanhoista veropäätöksistä ajalta kun nuo muu-osaston prosentit oli käytössä. Olisiko n. vuodet 2004-5 milloin niitä käytettiin. Vanhat päätökset löytyy tullin sivuilta PDF:stä ja helpommin haettavassa muodossa http://www.ottoauto.de. Jos Trafilta kysytään M:lläiset on aina ihan omia mallisarjoja ettei 316i:stä saa viritettyä liian tehokkaita. Tehdas on asiasta tietysti eri mieltä. Tullin kantaa en tiedä mutta noista aikoinaan käytetyistä prosenteista se pitäisi selvitä.
Tuo vanhojen yksilöllisten prosenttien taulukoiden tutkiminen on siis tapa miten tullin pitäisi edelleen arpoa prosentit 1958-2002 ensirekisteröidyille. Näinhän sitä ei tietenkään tehdä vaan veroprosentti otetaan suoraan 1.4. voimaan tulleesta painotaulukosta. Jos kokonaismassaksi valitsee pari tonnia niin se on todennäköisesti aika lähellä mitä E46 coupejen otteessa lukee ja sen perusteella verot joutuu maksamaan. Valitusta sitten vaan samantien sisään. Aihetta siihen on tasan niin kauan kun valtionhallinto ei noudata EYT:n päätöksiä.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostKarkea laskukaava omamassasta kokonaismassan johtamiseen on
istumapaikkojen määrä X 75kg
+ matkatavarat 50kg
+ kattotelineeseen 35kg
Lopputulos ei pitäisi heittää kauhean kauas siitä mitä papereissa lukee.
Mihin kategoriaan M3 kuuluu eli onko se muu 3-sarjalainen vai mennyt aina yleisprosentilla 29% voi selvitä vanhoista veropäätöksistä ajalta kun nuo muu-osaston prosentit oli käytössä. Olisiko n. vuodet 2004-5 milloin niitä käytettiin. Vanhat päätökset löytyy tullin sivuilta PDF:stä ja helpommin haettavassa muodossa http://www.ottoauto.de. Jos Trafilta kysytään M:lläiset on aina ihan omia mallisarjoja ettei 316i:stä saa viritettyä liian tehokkaita. Tehdas on asiasta tietysti eri mieltä. Tullin kantaa en tiedä mutta noista aikoinaan käytetyistä prosenteista se pitäisi selvitä.
Tuo vanhojen yksilöllisten prosenttien taulukoiden tutkiminen on siis tapa miten tullin pitäisi edelleen arpoa prosentit 1958-2002 ensirekisteröidyille. Näinhän sitä ei tietenkään tehdä vaan veroprosentti otetaan suoraan 1.4. voimaan tulleesta painotaulukosta. Jos kokonaismassaksi valitsee pari tonnia niin se on todennäköisesti aika lähellä mitä E46 coupejen otteessa lukee ja sen perusteella verot joutuu maksamaan. Valitusta sitten vaan samantien sisään. Aihetta siihen on tasan niin kauan kun valtionhallinto ei noudata EYT:n päätöksiä.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMutta mistä siis selvitän paljonko Suomipoika on joutunut '02 M3 cabriosta maksamaan veroa kun sen on kaupasta uutena noutanut? Jotain hintatietoa on, mutta veroprosentit hukassa.
Periaatteessa Siilin ja Romanian tuomiot velvoittaa tullia selvittämään joka ainoan 1958-2002 tuodun auton yksilölliset prosentit. Mutta nähtiinhän se jo taulukoiden laskennassa aikoinaan ettei tullilla ole turhan paljon intoa noita kaivella. Lopettivat laskelmien teon jo ennen kun autoverolakia muutettiin ja yksilöllisistä luovuttiin kokonaan. Saivat tästä jälkikäteen noottia Eduskunnan oikeusasiamieheltä ettei selvitystä olisi saanut lopettaa ennen kun uusi laki on voimassa. Mitään sen isompaa tosta ei tietenkään seurannut yhdellekään tullihallituksen virkamiehelle.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Nopeata toimintaa Tullilta tällä kertaa, alle 2 viikkoa meni veropäätöksen saamiseen, jopa muuttoauton kans aikoinaan meni pitemmän aikaaLR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
eksälista:
E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)
Comment
-
-
Mites tuollasen -99 M5:n verot lasketaan nyt uudella mallilla? Kokonaispaino ja sitten taulukosta arvo? Mikäs muuten sen kokonaispaino on? Onko mahdollista että verotus voisi tapahtua CO2 mukaisesti jos sellainen löytyy alkuperäismaan dokumenteista tai tulli käyttäisi uudemman mallin tietoa?
Jossain dokkarissa mitä en nyt tullin sivuilta löydä sanottiin että 'urheiluautoilla' joissa teho/painosuhde ylittää raja-arvon jota en nyt muista -> korotetaan veroa 1.5 kertaiseksi!?
Ohessa teksti käytetyn ajoneuvon verotus ohjeesta:
"Kun autosta ei ole saatavilla hiilidioksidipäästötietoa, joka pitäisi merkitä rekisteriin, määritetään
autolle laskennallinen päästötaso. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyy tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria
verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Veroprosentin suuruus on vähintään 5 % ja enintään 50 %.
Veroprosentit löytyvät autoverolain liitteenä olevasta verotaulukosta 1."2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Kokonaismassa löytyy verotettavan auton ulkomaalaisesta rekisteriotteesta, suomalaisesta katsastustodistuksesta tai COC-todistuksesta. En muista ulkoa mitä se on E39 M5, mutta varmaan 2290kg ei olisi kauas menevä arvaus, kun omamassan muistelen olevan 1795kg.
Käyttöönottoajankohdaltaan vuoden 1999 auto menee kokonaismassan mukaan, jollet itse erikseen pyydä verottamaan CO2-päästöjen mukaan. E39 M5 on sen verran painava auto, ettei sitä koske tuo "urheiluautopykälä".
Auton verotusarvon (yleinen myyntihinta) voit laskea itse Tullin nettisivuilla MAHTI-järjestelmää käyttäen. Autoveroprosentin löydät Tullin sivuilta löytyvästä taulukosta oikean kokonaismassan kohdalta.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Kiitos Juhis, tuo selvensi paljon. En ollut edes ajatellut että Mahdista vois M5 löytyä!
Noh, löytämälleni 09/99 ja 210tkm ajetulle mahti sanoo 14344 pyyntihinnaksi ja 12844eur myyntihinnaksi ja ja tuo 2290 antaa veroprosentiksi 42,3% = 5433eur veroa.
Aika eri hintoja kuin tuolla nettiautossa...2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Tuo kokonaismassa kannattaa sitten tarkistaa. Saattaa olla pienempikin, kun sanoin sen ulkomuistista..All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Pekumie View PostKuinkas paljon enemmän tuo veromuutos kirpaisee nyt noita "eko" malleja? Hieman polttelisi E61 535d 2005, tullin sivujen mukaan tänä vuonna 7-9ke luokkaa keskiverto verot ollu noihin.
http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternetE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Tulli on saanut aikaan vastineen oikeusasiamiehen noottiin missä huomautettiin tullin toimista nk. yksilöllisten veroprosenttien laskentavirheiden korjausten yhteydessä.
Eli tulli väittää korjanneensa sen tietoon tulleissa tapauksissa päätökset oikeiksi veroprosentin osalta. Edelleen tuossa ihmetyttää mistä tulee 5 vuoden aikaraja koska viallisia päätöksiä on tehty jo vuodesta 2003 lähtien. Käytännössä tullin kieltäytyminen korjaamasta päätöksiä on suoraan aiheuttanut asian käsittelyn viivästymisen eikä näin ollen ole oikeudenmukaista asettaa mitään aikarajoja. Sama koskee monia muitakin tullin mokia kuten esim. ELV takaisin maksu. Lisäksi on mahdollista, että Romanian tapauksen johdosta nämä prosenttitaulukot joudutaan ottamaan tulevaisuudessa uudestaan käyttöön ja siivellä saadaan myös kaikki niihin liittyvät ongelmat.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Comment