Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Se, mikä itseäni tässä Suomen autoverosekoilussa eniten ihmetyttää on tämä, että maailman yksinkertaisimmista asioista (kuten tuo pari viestiä aiemmin lainattu englanninkielinen periaate, esimerkkeineen) voidaan generoida valtion virastokoneistoon (tulli, oikeuslaitos jne.) sellainen käsittämätön, typeryyden ja piittaamattomuuden hyper-huipentuma. Sellainen mekanismi, jonka jokainen evoluutio pruutaa lisää varpusparvi-paskaa vanhan maatumattoman kasan päälle ja paska valuu jo joka suuntaan kiihtyvällä tahdilla. Ja kaikesta huolimatta, kaikesta keskustelusta, oikeuslaitoksen turhasta kuormittamisesta, EU:n kannanotoista ja kaikenmaaliman kanslereiden höpinöistä huolimatta meidän hallitus kykenee vuosi vuodelta antamaan näiden asioiden olla yhä edelleen aivan samalla tolalla kuin ennenkin. Jatkaen hymyssä suin tuota kansalaisten buttfuckausta vailla pienintäkään tunnontuskaa siitä, että pitäisikö maailman yksinkertaisimmalle asialle tehdä joku toisenlainen ratkaisumalli. Sellainen, jolla tuo paskan lapioiminen loppuisi. Faktahan on, että noita sotkuja siivotaan vielä 5-10v+ tästä hetkestä eteenpäin vaikka JYRKI tänä päivänä ilmottaisi valtakunnan televiisionissa, että Autovero on kuopattu ja tilalle on keksitty joku yksinkertainen ja oikeudenmukainen malli, jolla ei tarvi käydä satoja vuosia oikeutta tyhjänpäiväsistä asioista.

    Niin kauan kun meitä voi tällä tavalla kupata, niin kauan kuin se on mitenkään mahdollista, se tulee 100%:lla varmuudella jatkumaan.

    Tämän vuodatuksen taustalla on tuo Nullin postaama muistio, jossa hienosti ja helppotajuisesti esitetään se, millä tavoin rekisteröintiveron pitäisi yhteisössä käyttäytyä kun autot vanhenee. Se, että tuokin simppeli asia on tunaroitu niin perusteellisesti kuin on, niin pistää vituttamaan.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by teropa View Post
      Se, mikä itseäni tässä Suomen autoverosekoilussa eniten ihmetyttää on tämä, että maailman yksinkertaisimmista asioista (kuten tuo pari viestiä aiemmin lainattu englanninkielinen periaate, esimerkkeineen) voidaan generoida valtion virastokoneistoon (tulli, oikeuslaitos jne.) sellainen käsittämätön, typeryyden ja piittaamattomuuden hyper-huipentuma.
      Paska on levinnyt jo hallinto-oikeuksista myös tavallisen oikeuden puolelle. ELV:n takaisin maksusta on jo käyty oikeutta käräjillä ja hovioikeudessa. Valtion täydellinen tappio hovissa ei vielä riittänyt vaan asia on pitänyt viedä korkeimpaan oikeuteen asti. Kun sielläkin tulee tappio julistetaan tapaus todennäköisesti yksittäiseksi ongelmaksi ja pakotetaan kaikki muut vastaavat 2005 ja aikaisemmin verotetut tapaukset joilta jäi ELV saamatta haastamaan valtio erikseen käräjille. Aikoinaan lainsäädäntöneuvos Merja Sandell VM:stä sanoi jossain lehtihaastattelussa, että tämä ELV asia katsotaan loppuun asti. Eli virkamiehet haluaa todennäköisesti jokaisen haastavan valtion erikseen käräjille sen sijaan, että asia hoidettaisiin kuntoon ilman satoja erillisiä oikeudenkäyntejä viimeistään heti ensimmäisen hävityn tapauksen jälkeen. Olisi mielenkiintoista tietää kuka on tehnyt päätöksen asian "loppuun asti" katsomisesta. Onko kyseessä poliittinen päätös josta on viime kädessä vastuussa valtionvarainministeri vai onko virkamiehet omatoimisesti päätyneet hankaloittamaan asiaa niin pitkälle kun mahdollista. Oli kyseessä kumpi vaan vaihtoehto niin olisi kirveelle töitä ja päitä pitäisi saada vadille törkeästä valtion rahojen tuhlaamisesta.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        928 GTS viittaa tähän päätökseen (valtio valittanut KKO:een)

        Vaikka Suomen valtio on pyrkinyt noudattamaan EY-tuomioistuimen ratkaisua C-101/00 Tulliasiamies ja Siilin, verotuksen lopputulos on ollut syrjivä niille yksityishenkilöille mukaan lukien yhtiöt, jotka eivät ole voineet vähentää autoverolle määrättyä arvonlisäveroa (elv) verotuksestaan, koska näillä toimijoilla arvonlisäverovelvollisuutta ei ole ollut. Tätä osoittaa EY-tuomioistuimen tuomio C-10/08 Komissio, eikä tuossa tuomiossa kyseessä olevan verotuksen ajallisia vaikutuksia ole rajoitettu.

        Mainittu syrjivä verojärjestelmä on ollut Suomessa voimassa varsin kauan. Näissä olosuhteissa ei vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla ole valtion sisäisen lainsäädännön osalta ryhdytty asianmukaisiin ja kohtuudella edellytettäviin lainsäädäntötoimiin säännösten saattamiseksi unionin oikeuden mukaiseksi tai edes riittäviin toimiin syrjivyydestä aiheutuneiden vahinkojen hyvittämiseksi. Näistä laiminlyönneistä kantaa vastuun Suomen valtio unionin jäsenvaltiona. Näin ollen vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:n 2 momentti ei kansallisesti sovellettuna säännöksenä rajoita käsillä olevassa tapauksessa yhtiön korvausoikeutta.

        Suomen valtion korvausvastuun puolesta puhuu unionin oikeuden rikkomisen kesto ja ja sen ilmeinen selvyys, kun menettelyä on jatkettu EY:n tuomiosta C-101/00 huolimatta. Menettely ei myöskään rakenteeltaan ole ollut sellainen, ettei se olisi missään olosuhteissa ollut syrjivä. Sen sijaan se on asettanut ei-arvonlisäverovelvolliset henkilöt eri asemaan arvonlisäverovelvollisten toimijoiden kanssa. Verojärjestelmä on ollut syrjivä arvonlisäverolain 102 §:n 1 momentin 4 kohdan voimaantulosta 1.1.1995 aina sen lakkauttamiseen 31.3.2009 saakka.

        Suomen valtio on rikkonut Euroopan unionin oikeutta ja on siten menettelyllään aiheuttanut yhtiölle vahinkoa. Vahinko on ilmennyt siten, että yhtiö ei ole voinut vähentää arvonlisäverosta kyseisestä ajoneuvosta kannettua autoveron arvonlisäveroa, koska yhtiö ei ole ollut arvonlisäverovelvollinen. Yhtiölle on aiheutunut 2.488,20 euron suuruinen vahinko, joka on ollut syy-yhteydessä jäsenvaltion menettelyyn.

        Suomen valtio on näin ollen velvollinen maksamaan vahingonkorvauksena yhtiölle mainitut 2.488,20 euroa. Käräjäoikeuden tuomiota ei siten tältä osin ole aihetta muuttaa.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Tuulilasin autoverokeskustelusta pongattua (siivossin rönsyjä):

          Kävikö rosvo taskullasi. Ei hätää, vielä ehtii.(TÄNÄÄN)
          TÄSSÄ KIIREISELLE HELPOTUSTA!
          ELV:n suuruinen korotus.
          TAUSTA-aineistoa:

          Autoverolle kannettavasta arvonlisäverosta luovutaan ja autoveron määrää korotetaan tätä vastaavasti (22%), joten verorasitus säilyy ennallaan. Muutos koskee kaikkia autoveron alaisia ajoneuvoja.

          Tee ensin MAKSUTON oikaisupyyntö veropäätöksen tehneeseen tullipiiriin.
          OHJEET: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...aisu/index.jsp
          VAATIMUS. Vaadin tuomani ajoneuvon verotusta oikaistavaksi (alennettavaksi) siten että ELV:n suuruinen korotus verotusarvosta sekä maksettavaksi määrätystä autoveron määrästä poistuu.
          PERUSTELUT, joilla oikaisua vaaditaan
          (alla mainittu on van esimerkki, mutta laaja-alaisena voit vedota mainittuihin sitoviin EU-tuomioistuimen päätöksiin myöhemmin tekemässäsi valituksessa.)

          SEUT 110 artiklassa kielletään jäsenvaltiota määräämästä muiden jäsenvaltioiden tuotteille sisäisiä veroja, jotka ovat korkeampia kuin samankaltaisille kotimaisille tuotteille määrätyt verot. Tällä perussopimuksen määräyksellä pyritään takaamaan sisäisen verotuksen täydellinen neutraalisuus, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahantuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta (em. asia komissio v. Tanska, tuomion 8 ja 9 kohta ja asia C-387/01, Weigel, tuomio 29.4.2004, Kok., s. I-4981, 66 kohta).

          Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan SEUT 110 artiklaa rikotaan silloin, kun toisesta jäsenvaltiosta tuodusta käytetystä ajoneuvosta kannetaan vero, jonka määrä on suurempi kuin tässä jäsenvaltiossa jo rekisteröityjen samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen arvoon sisältyvä, verosta jäljellä oleva määrä (asia C-345/93, Nunes Tadeu, tuomio 9.3.1995, Kok., s. I-479, 20 kohta; asia C-393/98, Gomes Valente, tuomio 22.2.2001, Kok., s. I-1327, 23 kohta ja asia C-101/00, Tulliasiamies ja Siilin, tuomio 19.9.2002, Kok., s. I-7487, 55 kohta).

          SEUT 110 artiklassa määrättyä kieltoa on sovellettava aina, kun verotus on omiaan tekemään muista jäsenvaltioista peräisin olevien tuotteiden tuonnin vähemmän houkuttelevaksi ja näin suosimaan kansallista tuotantoa (ks. vastaavasti asia 252/86, Bergandi, tuomio 3.3.1988, Kok., s. 1343, 25 kohta; asia C‑45/94, Ayuntamiento de Ceuta, tuomio 7.12.1995, Kok., s. I‑4385, 29 kohta ja asia C-221/06, Stadtgemeinde Frohnleiten ja Gemeindebetriebe Frohnleiten, tuomio 8.11.2007, Kok., s. I-9643, 40 kohta)

          SEUT 110 velvoittaa jokaisen jäsenvaltion valitsemaan ja säätämään moottoriajoneuvoista kannettavat verot siten, ettei niiden vaikutuksena ole suosia kotimaisten käytettyjen ajoneuvojen myyntiä ja näin tehdä samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen tuonnista vähemmän houkuttelevaa.

          Nimi alle ja kirje (kirjattuna, jos et luota verottajaan) postiin, eikä muuta. MUTTA. 2009 veropäätöksen osalta jo TÄNÄÄN!

          Sitten aikanaan (kun tullipiiri vastaa oikaisupyyntöön diipadaapaa) tehdään MAKSUTON valitus hallinto-oikeuteen, muista määräaika!
          Last edited by nullzwei; 02-01-2013, 12:38.

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Tänään oli siis viimeinen päivä valittaa 1.4.-31.12.2009 tuoduista ELV:n verran korotetusta autoverosta. Siis käytännössä kaikki yli 20000 tuolla aikavälillä tuotua autoa verotettiin väärin ja oli olemassa täysi syy tehdä valitus. Veikkaan, että ainakin 98% jäi tekemättä. Turnausväsymys vaivannut tuojia jo vuosia.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7520
              • Jyväshyvä

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Tänään oli siis viimeinen päivä valittaa 1.4.-31.12.2009 tuoduista ELV:n verran korotetusta autoverosta. Siis käytännössä kaikki yli 20000 tuolla aikavälillä tuotua autoa verotettiin väärin ja oli olemassa täysi syy tehdä valitus. Veikkaan, että ainakin 98% jäi tekemättä. Turnausväsymys vaivannut tuojia jo vuosia.
              Miten niin tänään? 31.12.2012 meni jo?
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Miten niin tänään? 31.12.2012 meni jo?
                Valituksen olisi voinut jättää vielä tänään kunhan se on laitoksella ennen päivän päättymistä. Nyt on siis joka tapauksessa jo myöhäistä. Jotta asian saisi vielä kuntoon vaikka ei ole tehnyt valitusta pitää Komission viedä se EY-tuomioistuimeen ja sieltä tulla tuomio missä kehoitetaan Suomen käymään vanhat tapaukset läpi tai haastaa itse valtio käräjäoikeuteen ja hakea sitä kautta vahingonkorvausta hallinto-oikeudesta haettavan veropäätöksen muutoksen sijaan. Kolmas tapa olisi tietysti valtion omatoiminen verotuksen korjaus jälkikäteen mutta tätä on varmaan turha odottaa tapahtuvan.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Onnea voi kokeilla sähköpostivalituksella päätöksen tehneet tullipiirin osoitteeseen.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7520
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Onnea voi kokeilla sähköpostivalituksella päätöksen tehneet tullipiirin osoitteeseen.
                    Hmm. Pari olis tuossa pöydällä, jäi valitukset tekemättä kun piti välipäivät olla hakemassa lisää pirssejä... Pitäisikö kokeilla sähköpostivalitusta...

                    Edit:

                    Em. linkissä on mainittu:

                    "Vuoden 2009 aikana tehdyistä autoverotuspäätöksistä oikaisuvaatimusten on oltava perillä viimeistään 31.12.2012."

                    Mistä te tuon 2.1.2013 päättelitte?
                    Last edited by MajorDrake; 02-01-2013, 22:44.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • djs^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1177
                      • Mikkeli

                      Ollaa perheeseen kattomassa toista autoa, joka sattuu olemaan eestissä. http://www.nettiauto.com/hyundai/santa-fe/5291264 <-- tuo auto. Onko kellään kokemuksia eestistä tuonnista, tai mitään hajua, paljon pamahtaa tuommoiselle veroja ? :think
                      EX :
                      -E36 316
                      -E36 325
                      -E39 523
                      -E39 530dA M-Sportx2
                      -E60 525dA M-Sport x2
                      -E60 545i Matte white
                      -E53 x5
                      -E91 3xx

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by djs^ View Post
                        Ollaa perheeseen kattomassa toista autoa, joka sattuu olemaan eestissä. http://www.nettiauto.com/hyundai/santa-fe/5291264 <-- tuo auto. Onko kellään kokemuksia eestistä tuonnista, tai mitään hajua, paljon pamahtaa tuommoiselle veroja ? :think
                        2090e + rekisteröintikulut. Ihanko oikeasti kannattaa moisen tuonti?

                        edit: ennemmin tästä käteisellä tinkimään... http://www.nettiauto.com/hyundai/santa-fe/5253694
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • djs^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2009
                          • 1177
                          • Mikkeli

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          2090e + rekisteröintikulut. Ihanko oikeasti kannattaa moisen tuonti?

                          edit: ennemmin tästä käteisellä tinkimään... http://www.nettiauto.com/hyundai/santa-fe/5253694
                          No joo tuosta soittelinkin, niin antaisivat vaihossa mun autosta 2500e ni haistatin paskat niille. Kävin koittamassa tuommosta ja totesin että menee tosi hyvin kakkos autona. Jos tuon eestissä olevan hinnan sais johonkin 3500e tingattua, niin sit siinä on jotain tolkkua.
                          EX :
                          -E36 316
                          -E36 325
                          -E39 523
                          -E39 530dA M-Sportx2
                          -E60 525dA M-Sport x2
                          -E60 545i Matte white
                          -E53 x5
                          -E91 3xx

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            Hyundai santa-fe, luulin että itellä on erikoinen maku autojen suhteen mutta että moisen uittaisi ja useamman tuhatta vielä veroihin, kuulostaa melko urotyöltä.
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • djs^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2009
                              • 1177
                              • Mikkeli

                              Originally posted by Zoui View Post
                              Hyundai santa-fe, luulin että itellä on erikoinen maku autojen suhteen mutta että moisen uittaisi ja useamman tuhatta vielä veroihin, kuulostaa melko urotyöltä.
                              Mutta jos laskee kokonais hinnaks tuontiverojen kanssa, verrattuna kilometreihin ja vuosimalliin, tosta voi myynnissä jäädä silti tuhanne-pari jäädä voitolle. Muutenkin maasturi hakusessa, ja kaikkien varteen otettavien autojen hinta-laatu suhteeltaan, tuo on osoittautunut kaikkein varmimmaksi.
                              EX :
                              -E36 316
                              -E36 325
                              -E39 523
                              -E39 530dA M-Sportx2
                              -E60 525dA M-Sport x2
                              -E60 545i Matte white
                              -E53 x5
                              -E91 3xx

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by djs^ View Post
                                Mutta jos laskee kokonais hinnaks tuontiverojen kanssa, verrattuna kilometreihin ja vuosimalliin, tosta voi myynnissä jäädä silti tuhanne-pari jäädä voitolle. Muutenkin maasturi hakusessa, ja kaikkien varteen otettavien autojen hinta-laatu suhteeltaan, tuo on osoittautunut kaikkein varmimmaksi.
                                No ei ne sun vanhaa pommia ota virossakaan vaihdossa. Ei suomessa autoliikkeet hyväntekeväisyytenä tee kauppaa, eikä missään muuallakaan. Tuon suomen auton saat varmasti 6500-7000e hintaan käteiskaupalla. Virosta hakukulut pari sataa + muut kulut pari sataa. Auto + verot 5600e, eli yhteensä 6000e ja auto on 202tkm ajettu, eikä mitään takuita kunnosta. Jukunen satanen lisää ja saat 136tkm ajetun suomesta LIIKKEESTÄ. Järki hoi älä jätä.....
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎