Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by zeniitti View Post
    Tuommoinen löytyi googlella, mutta en löydä sitä sivua, mistä ko. dokumentin voi ladata. Itse dokumentissa on aika heikosti tietoa, mistä on kyse. Olisiko siinä kuitenkin automallien autovero aina tiettynä kuukautena ja vuotena: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...titaulukko.pdf

    Hevosmiesten tietotoimiston mukaan näin olisi: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11255376
    Mutta eihän tossa Tullin taulukossa ole kuin vanhempia autoja.

    Jos haluaisin esim tietää, mikä on ollut vuonna 2007 käyttöönotetun 535d:n autovero% Suomessa ennenkuin co2-pohjainen verotus tuli voimaan, niin mistä näen sen?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • zeniitti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 574
      • 127.0.0.1

      Olisiko tuossa taulukossa kuitenkin ne veroprosentit joita voisi suoraan käyttää valituksiin, jotka koskevat vanhempia autoja?

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        Originally posted by teropa View Post
        Jos haluaisin esim tietää, mikä on ollut vuonna 2007 käyttöönotetun 535d:n autovero% Suomessa ennenkuin co2-pohjainen verotus tuli voimaan, niin mistä näen sen?
        Autoverolaista, uusin laki kaikkine aiempine muutoksineen löytyy Finlexistä. 2003-2008 uusille autoille oli käytössä yksi yhteinen kaikkia koskeva veroprosentti. Tosin siihen tehtiin kiinteä vähennys joka alensi halpojen autojen todellista prosenttia enemmän kun kalliiden. Tuokin kannattaa huomioida.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Originally posted by zeniitti View Post
          Olisiko tuossa taulukossa kuitenkin ne veroprosentit joita voisi suoraan käyttää valituksiin, jotka koskevat vanhempia autoja?
          On mutta nehän on tunnetusti monessa tapauksessa liian suuria koska Suomi-autot joiden perusteella prosentit on laskettu sisälsi lisävarusteita. Mitä enemmän ja kalliimpia lisävarusteita uutena tuoduissa autoissa oli sitä suurempi virhe prosenttiin tuli koska yksi autoinsinööri tullihallituksessa ei ymmärtänyt ollenkaan mitä oli tekemässä. Oletuksena oli automallin kuukauden halvimman myydyn yksilön olleen lisävarusteeton. Etenkin isompien Bemareiden kohdalla tämä piti vain erittäin harvoin paikkansa.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • zeniitti
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 574
            • 127.0.0.1

            Originally posted by 928 GTS View Post
            On mutta nehän on tunnetusti monessa tapauksessa liian suuria koska Suomi-autot joiden perusteella prosentit on laskettu sisälsi lisävarusteita. Mitä enemmän ja kalliimpia lisävarusteita uutena tuoduissa autoissa oli sitä suurempi virhe prosenttiin tuli koska yksi autoinsinööri tullihallituksessa ei ymmärtänyt ollenkaan mitä oli tekemässä. Oletuksena oli automallin kuukauden halvimman myydyn yksilön olleen lisävarusteeton. Etenkin isompien Bemareiden kohdalla tämä piti vain erittäin harvoin paikkansa.
            Kiitos selvennyksestä, osaatko osoittaa sormella mistä suunnasta löytyisi se alhaisin prosentti, jota tässä lähdetään kalastamaan. Kyseessä on 2001-2002 käyttöönotettuja autoja. Taisi olla jokunen 1996-1999, en tarkkaan muista.

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Originally posted by zeniitti View Post
              Kiitos selvennyksestä, osaatko osoittaa sormella mistä suunnasta löytyisi se alhaisin prosentti, jota tässä lähdetään kalastamaan. Kyseessä on 2001-2002 käyttöönotettuja autoja. Taisi olla jokunen 1996-1999, en tarkkaan muista.
              On tullut muistaakseni aikaisemminkin tämä selvitettyä mukaan mutta otetaan uusiksi pitkän kaavan mukaan.

              Tullin prosenttitaulukon luvut perustuu aikoinaan Suomessa uutena myytyihin autoihin ja niistä maksettuihin veroihin. Otetaan vaikka esimerkiksi auto X joka on ensirekisteröity Saksassa kesäkuussa 1999 ja tuotu Suomeen käytettynä 2004. Kun katsotaan tullin pdf-taulukkoa löydetään kyseiselle automallille prosentteja maaliskuusta joulukuuhun 1999. Tammi-helmikuulle ei ole prosenttia ollenkaan, syy selviää alempaa. Maalis-elokuu on 32% ja syys-joulukuu on 30%. Tulli on siis käyttänyt alkuperäisessä veropäätöksessä prosenttia 32%.

              Se miten tulli on päätynyt kyseiseen prosenttiin on seuraava ajatusmalli. Otetaan maaliskuussa 1999 tuodusta autosta maksettu autovero ja verrataan sitä kyseisenä aikana voimassa olleeseen BMW:n verollisen hinnaston ohjehintaan. Tullin tilastojen mukaan veroa on siis maksettu maaliskuun autosta 32% tuosta OVH:sta. Tässä on tapahtunut perustavaa laatua oleva virhe miksi 32% on hyvin todennäköisesti liian suuri. Koska tullin tilastoissa näkyvä maaliskuun autossa on hyvin todennäköisesti ollut hinnassa mukana lisävarusteita ei aikoinaan maksettua veron määrä olisi pitänyt käyttää sellaisenaan prosentin selvittämiseen. Veron määrä olisi ensin pitänyt siivota varusteiden osalta.

              Esimerkin mukaan 1999 huhti-, touko-, kesä-, heinä- ja elokuussa ei ole tuotu yhtään tuon kaltaista autoa. Syyskuussa on tuotu koko kalenterivuoden aikana toinen auto josta on maksettu vähemmän veroa kun maaliskuun autosta, tai OVH on noussut tuossa välissä. Tässä syyskuun autossa on myös voinut olla vaikka kuinka paljon lisävarusteita. Lisäksi hinnastossa on voinut olla virheitä ja kumpi vaan tai molemmat näistä autoista on voitu todellisuudessa myydä ulos kaupasta ihan eri hinnalla kun mitä tullin käytössä oleva OVH-hinnasto antaisi olettaa.

              Tulli sai käyttämänsä hinnaston Tuulilasi-lehden kautta. Alunperin sen keräsi yksi Turkula-niminen toimittaja. On selvää, että osa hinnaston tiedoista on varmuudella väärin ja myös tästä johtuen tullin laskemissa prosenteissa on virheitä. Tuulilasi ja TM on molemmat käyttäneet samaa lähdettä joten autolehtien hinnastoja tutkimalla ei asiaa saa korjattua vaan pitää selvittää maahantuojan virallisten hinnastojen tiedot.

              Yksinkertainen askel askeleelta tapa miten saa selvitettyä veroprosentin oikeellisuuden on:

              1. Pyytää tullilta sen Suomi-auton VIN:n jonka perusteella veroprosentti on kehitetty
              2. Selvittää kyseisen auton lisävarusteet
              3. Selvittää BMW-Suomelta tuontihetken voimassa olleen hinnaston lisävarusteiden hintoineen
              4. Laskee VIN:n kaltaisen auton lisävarusteiden arvon osuuden verrattuna varusteettoman auton OVH:hon
              5. Laskee edellisten tietojen perusteella kuinka paljon 32% pitää pienentää

              Noin on menestyksekkäästi saatu alennettua joidenkin Bemmien veroprosenttia. Tulli ei kuitenkaan korjaa tietoja mitenkään innokkaasti tuohon taulukkoon joten jokainen tuoja joutuu erikseen tekemään saman selvityksen. Lisäksi kannattaa huomata, että esimerkin tapauksessa oli tuotu vain 2 kpl kyseisen mallin autoja koko vuonna. Mitä enemmän niitä on tuotu sitä varmemmin kunkin kuukauden kohdalle osuvassa autossa ei ollut yhtään lisävarustetta ja näin ollen prosentti on siltä osin oikein. Jos esim. kesäkuussa olisi tuotu kolmas vuoden auto ja sille saatu sama 32% pitäisi selvittää nimenomaan tämän yksilön verot eikä maaliskuun auton tietoja. Tämä ei kuitenkaan poista tuota toista eli Turkulan taulukon virheellisyyttä joka voi koskea yhtä kuukautta tai vaikka koko vuoden kaikkia Bemarin malleja.

              Yksi ongelma on vielä tuo, että tullilta tuskin saa mitään vastausta kyselyihin joiden 3 vuoden valitusaika on jo kulunut umpeen. Eli asiassa olisi pitänyt olla liikkeellä jo vuosia sitten. Jos kyseessä olisi 1.4.2003 ja sen jälkeen ensirekisteröidyt olisi asian tutkiminen paljon helpompaa koska prosentit on kirjattu suoraan autoverolakiin. Ainoa asiaa sotkeva juttu on kiinteä vähennyt joka muuttaa todellista perittyä veroprosenttia.
              Last edited by 928 GTS; 20-02-2013, 22:20.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Kylmäkalle
                Bimmer Rookie
                • Feb 2011
                • 72
                • Espoo

                Jos kyseessä olisi 1.4.2003 ja sen jälkeen ensirekisteröidyt olisi asian tutkiminen paljon helpompaa koska prosentit on kirjattu suoraan autoverolakiin. Ainoa asiaa sotkeva juttu on kiinteä vähennyt joka muuttaa todellista perittyä veroprosenttia.
                Eli minulla on 1.10.2003 käyttöönotettu auto. Tuotu ja verotettu tammikuussa 2011, jolloin on ollut käytössä hiilidioksidiperusteinen veroprosentti. Vastaavassa uutena suomessa myydyssä autossa veroprosentti on siis ollut luokkaa ~30%. Mistä löytyy taulukko hiilidioksidiperusteisita veroprosenteista?

                Edit: Löytyihän se tuolta


                Meneekö tämä nyt sitten niin että 264g/km päästöillä veroprosentti on ollut 14 prosenttiyksikköä liian suuri, jos suomiautoa olisi verotettu aikanaan 30%?
                Last edited by Kylmäkalle; 21-02-2013, 21:50.

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Kyseinen linkin verotaulukko on ollut voimassa 1.4.2012 alkaen eli siinä on liian suuret prosentit 2011 verotetulle. Sinäänsä tällä ei ole väliä koska käytetty prosentti löytyy suoraan veropäätöksestä. Vanhemmille painon mukaan verotetuille on käytetty eri taulukkoa. Se löytyy ainakin eduskunnan sivuilta hallituksen esityksestä kun hakee ensimmäistä CO2-lakimuutosta.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Ei voi kuin tähän väliin todeta että hyvin ovat osanneet varastaa auton tuojilta rahat, eihän mitenkään voi olettaa että jokainen vääryyttä kohdannut osaisi tai ymmärtäisi hakea muutosta...

                    Kyllä pitäisi muutokset tehdä päätöksiin virkamiesten toimesta, ilman että vaaditaan käytännössä jokaisen verohakemuksen viemistä erikseen käräjille.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Huhu kertoo, että Kouvolan HaO:n päätöksestä olisi menossa liiat verot maksuun valittajalle. Tämä viittaisi vahvasti siihen, että tulli ei tulisi valittamaan/saamaan valituslupaa KHO:sta. Tuo taas tarkoittaisi sitä, että nykyisen kaltainen käytettyjen autojen yksi ja sama kaikille tuoduille CO2/paino perustainen verotus olisi käytännössä tiensä päässä. Jokaiselle autolle pitäisi siis selvittää vähintäänkin sen ensirekisteröinti hetken veroprosentti ja sitä ei saisi ylittää sanoo viimeisimmät CO2:set tai painotaulukot mitä vaan.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • zeniitti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 574
                        • 127.0.0.1

                        Hyvistä 928 GTS:n vastauksista huolimatta on vielä jäänyt valitus tekemättä. Pitänee odotella lisää ja jahka valituksia tehdään enemmän, selkeytyy käytäntö mitä valitukseen laitetaan ja mistä minkäkin vuosimallin veroprosentti katsotaan.

                        Comment

                        • Landshark
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2006
                          • 65

                          Vahvistan huhun. Lappeenrannan tulli korjasi Jaguar - päätökset Kouvolan hovioikeuden vaatimusten mukaisiksi ja palautti rahat tililleni!

                          Comment

                          • Taky
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 562
                            • Ola

                            Originally posted by Landshark View Post
                            Vahvistan huhun. Lappeenrannan tulli korjasi Jaguar - päätökset Kouvolan hovioikeuden vaatimusten mukaisiksi ja palautti rahat tililleni!
                            Hyvä, mutta sehän ei tarkoita välttämättä ettei valitusta tule, mutta katkaisee liikaa perittyjen verojen koronmaksun.
                            Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                            Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Originally posted by Taky View Post
                              Hyvä, mutta sehän ei tarkoita välttämättä ettei valitusta tule, mutta katkaisee liikaa perittyjen verojen koronmaksun.
                              Kyllä tuo käytännössä tarkoittaa, että valitusta ei tulla viemään eteenpäin. Ei tullilla ole mitään syytä tehdä uutta päätöstä ennen kun HaO:n päätös saa lainvoiman tai on tiedossa ettei siitä tulla valittamaan. Olisi järjetöntä veivata uusia päätöksiä jos ne myöhemmin voisi muuttua täysin ympäri. Muutaman euron korot ei ole mikään syy tehdä samasta asiasta useampaa erilaista päätöstä.

                              Todennäköisesti viimeistään ensi viikolla tulee tullilta tiedotetta missä kerrotaan vanhojen autoverolakien mukaisten prosenttien tulleen taas voimaan. Tuossa ei sinäänsä ole mitään ihmeellistä mutta mielenkiinnolla kannattaa odottaa mitä tapahtuu uusien autojen veroille. 1.4.2012 voimaan tullutta CO2-taulukkoa ei siis voi käyttää 31.3.2012 ja vanhemmille autoille. Esim. 2008 alkaen käytössä ollut CO2-taulukko tekee siis paluun ja tiettyjen paljon päästävien kuten M-Bemareiden veroprosentit putoaa huomattavasti. Viimeisimmän CO2-lain koko tarkoitus vesittyy aivan täysin ellei uusien autojen veroja lasketa 2008-2012 tasolle tai allekin. Ainakaan uutta autoa ei kannatta missään nimessä ostaa ennen kun tilanne selviää.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                Tosin autoverolain 73 pykälä antaa tullille takaportin laittaa valitus sisään KHO:hon vaikka veroa palautettaisiin HaO:n päätöksellä.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎