Originally posted by speculator
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BeamR View PostMutta siis odotellaanko tässä nyt KHH:n päätöstä vai..?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostJoo, ennen KHO:n temppuja yksikään valitus ei etene yhtään mihinkään eikä vanhene ennen kun joulukuun lopulla. Sen takia ei siis ole mitään syytä pistää vielä lappuja sisään. Toki jos haluaa olla pinossa ensimmäisten joukossa niin voi valituksen tehdä. Nopeimmassa tapauksessa se pääsee käsittelyyn jo kesällä. Tuo tosin tarkoittaa ettei KHO anna valituslupaa. Toki Landshark voi myös ehkä valittaa ja vaatia myöhempien verolakien huomioimista. Eli missään nimessä vielä ei ole edes tarkkaan tiedossa mistä kannattaa valittaa.
Mietin, että eikö pitäisi olla tässä tilanteessa selvä, että oikaisupyynnön/valituksen perusteeksi voi esittää sen, että autovero pitäisi määräytyä sen mukaan, millaiset lait olivat auton käyttöönottopäivän aikana voimassa. Esimerkiksi itsellä oli käytetty 34,5%:n autoveroa (bmw 523iat -98) ja verohan on tuolloin ollut pienempi.Last edited by speculator; 11-02-2013, 21:14.e91 335d '07
ex e90 325iA '08
ex e39 523iA '99
ex e39 528iA '97
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostTaitaa jäät sulaa ja hattukin kulua puhki ennen kuin tuosta asiasta tulee Tullia sitova määräys. Toki Tulli sen jutun lopulta häviää, mutta asiaa tietysti venytetään mahdollisimman pitkään.
Nyt lähinnä sitten mietityttää, että jos jotain e61 550ia:ta on hakemassa, niin mitähän tässä oikein tekis? Miten taktikois, ku ei mitään pakollista kiirettä asialle ole? Kun jos tuo verotus muuttuis parhaalla mahdollisella tavalla, niin pystyis heittämällä ottamaan sen Alpina B5:n. Mutta hankala on tässä vaiheessa riskillä sijoittaa siihen ja toivoa kädet ristissä, että asiat lutviutuu nopeasti ja oikein. Ja jos nyt tyytyy 550ia:n, niin voi olla oma tekemisensä alkaa sitä vaihtamaan B5:een vuoden päästä. Eli yks vaihtoehto olis sit keksiä sellane tyydyttävä automalli minkä arvon vois olettaa pysyvän tuon veromuutoksen tullessa suht samana. Koska jos nyt ostaa Suomen markkinoilta isoilla co-päästöillä olevan auton, niin tulee takkiin ihan perkeleesti siinä tapauksessa, että verotus muuttuu (turha mistään hakea rahoja, jos ei ole "itse tuonut" autoa).
Ja tässähän olis taas paikka valtion virkamiehiltä ja verottajalta näyttää mallia miten maailmassa pitää toimia. Eli odottaa vois, että myönnettäis oma virhe ja tehdä korjaus asiaan mahdollisimman nopeasti. Mutta mitenkä pelkäänkään, että näytetään mallia mitän asioiden kanssa vetkutellaan ja yritetään junailla ja säätää omista virheistä johtuvat tappiot mahdollisimman myöhään maksettaviksi. Samalla ihan aidosti näytetään kansalle mallia mahdollisimman ylhäältä tasolta, että ei pidä toimia suoraselkäisesti. Sit taasen ihmetellään miten ihmiset on nykyään muuttuneet omia etujaan ajaviksi pyrkyreiksi...Last edited by Veeksi; 11-02-2013, 21:48.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Molemmilla osapuolilla on 60 päivää päätöksen tiedoksi saannista aikaa tehdä valitus. Jos viivytellä halutaan niin tulli tulee viemään paperit sisään vasta huhtikuun alussa. Siitä 2-3 kk eteenpäin voisi olettaa tulevan tieto siitä myönnetäänkö lupaa vai ei. Eli juuri ennen juhannusta ja oikeuden kesälomia voi olla tiedossa onko tarvetta odottaa KHO:n käsittelyä vai ei. Jos valitus menee käsittelyyn sitten kestää varmaan vähintään jouluun asti tai mahdollisesti 2014 alkupuolelle ennen kun päätös tulee ulos. Mikäli KHO päätyy pyytämään tarkennusta EYT:ltä tarkoittaa tämä suunnilleen loppuvuotta 2014 ennen kun homma on selvä. Siihen asti mennään hyvin todennäköisesti tasan nykyisellä systeemillä mitä nyt todella pienipäästöisten eli käytännössä sähköautojen veroa kevennetään kohti nollaa prosenttia.
Eli jos auton tuonnin kanssa ei ole kauhea kiire kannattaa omasta mielestä katsoa kesään asti miten valitusluvan kanssa käy. Mikäli lupa annetaan sitten vaan herkkuja hakemaan sillä mielellä, että on joku 50:60 mahdollisuudet saada veroja takaisin seuraavan vuoden puolentoista aikana. Riippuen tietysti miten isolla prosentilla niitä nykyisen verolain aikana peritään. Jos lupaa ei tule on Alpinoiden ja muiden MARVO:on menevien tapausten verotusta todennäköisesti jo muutettu siinä vaiheessa kun kesälomareissulta tuotu tuliainen käsitellään tullissa. Joten ei tarvitse antaa turhaan rahoja kaniin tulliin vuodeksi lähes nollakorolla.
Pahin skenaario on se, että valituslupa myönnetään ja KHO pyörtää Kouvolan HaO:n päätöksen. Siinä tapauksessa lomatuliaisten liiat verot jäisi saamatta takaisin, ainakin toistaiseksi. Toki asiassa on vielä takaportti jossa Komissio haastaa valtion EYT:hen samalla tavalla kun tapahtui ELV:n kanssa. Eli vaikka KHO tekisi mitä voi tilanne vielä muuttua myöhemmin. Parhaassa tapauksessa jopa niin, että myös ennen 1.1.2010 tuoduista saa rahaa takaisin. Tämä tosin vaatii hyvin todennäköisesti nimenomaan EYT:n tuomiota. KHO:n kannalta helpointa on vain yksinkertaisesti olla antamatta valituslupaa. Siinä tapauksessa ei myöhemmin voi tulla ylemmältä tasolta täysin vastakkaista tuomiota ja vastuu saadaan ikäänkuin vyörytettyä maakuntaan. Olisi todella noloa KHO:lle jos tässä prosenttiasiassa kävisi sama kun ELV:n kanssa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostTJa tässähän olis taas paikka valtion virkamiehiltä ja verottajalta näyttää mallia miten maailmassa pitää toimia. Eli odottaa vois, että myönnettäis oma virhe ja tehdä korjaus asiaan mahdollisimman nopeasti. Mutta mitenkä pelkäänkään, että näytetään mallia mitän asioiden kanssa vetkutellaan ja yritetään junailla ja säätää omista virheistä johtuvat tappiot mahdollisimman myöhään maksettaviksi. Samalla ihan aidosti näytetään kansalle mallia mahdollisimman ylhäältä tasolta, että ei pidä toimia suoraselkäisesti. Sit taasen ihmetellään miten ihmiset on nykyään muuttuneet omia etujaan ajaviksi pyrkyreiksi...
Nyt on kiva nähdä miten KHO toimii. "Joku" varmaan kehoittaa heitä maksimiviivytykseen eli pyytämään EU:sta taas lausunnon. Mutta tiedä sitten kehtaako KHO sitä taas pyytää, kun lopputulos on selvä. Tai niinhän sitä luulisi, luultavasti KHO tekee siitä EU:n vastaisen päätöksen ja koko juttu pitää viedä EU:hun. Joten kyllä varmaan 3-4 vuoden kuluttua voi jo alkaa odottelemaan jotain päätöksiä...
Kyllä tuo B5 voi olla melkoinen arpalippu, itse en kyllä toisi muita kuin autoja joihin löytyy tiedot Mahti-tietokannasta. (joo, niinkun minä muka joskus autoa vaihtaisin...)
Comment
-
-
Originally posted by speculator View PostMutta joka tapauksessahan oikaisupyyntö/valitus pitäisi tehdä ennen kuin tuo kolme vuotta tulee täyteen.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostNyt on kiva nähdä miten KHO toimii. "Joku" varmaan kehoittaa heitä maksimiviivytykseen eli pyytämään EU:sta taas lausunnon. Mutta tiedä sitten kehtaako KHO sitä taas pyytää, kun lopputulos on selvä. Tai niinhän sitä luulisi, luultavasti KHO tekee siitä EU:n vastaisen päätöksen ja koko juttu pitää viedä EU:hun. Joten kyllä varmaan 3-4 vuoden kuluttua voi jo alkaa odottelemaan jotain päätöksiä...-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Eli loppukaneettina:
Jos auto on käyttöönotetu 2003-2007
vero on ollut 28% ja lisäksi vähennys (Bensa 650€ /diesel 450€)?
Näyttäis valtaosassa omista tapauksista olevan palautus joitain satasia...
Ja sama ruljanssihan on 1.4.2012 jälkeen veroitetuissa käytetyissä,
joiden käyttöönotto on 1.1.2008-31.3.2012,
olisi pitänyt käyttää vanhempaa laskentakaavaa eli co2/10+4 tjsp. (+ELV jos yritys).
Entäpä sitten se kun on verotettu 1.4.2012 jälkeen pienipäästöinen auto joka on käyttöönotettu ennen 2008.
Jos tällaista mallia on veroitettu käytetynä maahantuotuna 1.1.2008-31.3.2012, prosentti on siis ollut pienempi kuin 28.
Eikö voi vedota että jo maassa olevassa autossa on käytetty pienempää verotusprosenttia ja vaatia oikaisussa käytettäväksi tätä eikä aiempaa kiinteää 28%:ia?M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Jake79 View Post
-02 farkku. Kannattaa varmaankin molemmista valittaa?
Originally posted by Taky View Post"Uuden päätöksen nojalla oikea veroprosentti olisi sama, jota autoon sovellettiin uutena, eli vain 28 prosentia."
Nyt pitäisi tietää mistä selville mikä alkuperäisen ajankohdan veroprosentti on ollut....
Appiukolla on kans muutamua tuotuja pelejä ollut. Audi A4 -07 2.0tdi + 200 clk komp -02 + 320d -02 touring. Kaikki tuotu 2011-2012.
Comment
-
-
Hyvät väännöt ollu Kouvolassa, ei o jaksanut paneutua. Kova lentsu iski. Influentsu :think
Valittakaa niin maan perkeleesti, kaivakaa alin löytämänne prosentti ja eiku paperit sisään. Edelle postattu oikaisuasiakirjan pohjiksi, melkein ihan se ja sama mitä muuta paperissa lukee, pääasia että tullin maantierosmot jää ilman meidän rahoja.
Comment
-
-
Originally posted by Midleton View PostToin auton Suomeen juuri tuon maagisen 1.4.2009 jälkeen. Siinä oli muutama sotku avainten kanssa ja auto myöhästyi alkuperäisestä laivasta jne jne. No, maksettiin sitten enemmän veroa.
Niinkuin 928 GTS mainitsi, siirrettiin vanha ELV suoraan ajoneuvoverron. Eikö tämä sodi sitä EUn linjaamaa faktaa vastaan, ettei vero saa yksittäistapauksessakaan olla enempää kuin jo Suoemssa olevassa autossa? En ole kuitenkaan kuullut, että tästä olisi kukaan valittanut saati jotain hyvitystä saanut...? Mitä olen käsittänyt väärin?
Valitusaika on mennyt umpeen (kolme vuotta) mutta ei kai se niin helppoa voi olla.
Nimerkki 928 GTS kirjoittaja mainitsi 1.4.2009 jälkeen autonsa verottaneiden joutuvan valittamaan mahdollisesti käräjäoikeuteen.
Hirveetä venkoilua.
Comment
-
-
Originally posted by zeniitti View PostOriginally posted by Jake79 View Post
-02 farkku. Kannattaa varmaankin molemmista valittaa?
Originally posted by Taky View Post"Uuden päätöksen nojalla oikea veroprosentti olisi sama, jota autoon sovellettiin uutena, eli vain 28 prosentia."
Nyt pitäisi tietää mistä selville mikä alkuperäisen ajankohdan veroprosentti on ollut....
Appiukolla on kans muutamua tuotuja pelejä ollut. Audi A4 -07 2.0tdi + 200 clk komp -02 + 320d -02 touring. Kaikki tuotu 2011-2012.
Comment
-
-
Moi,
Kertokaapa joku viisas, mistä löytyy BMW:iden osalta tietoa siitä, mikä ollut kunkin automallin vero% uutena Suomeen verotettaessa. Onko tuo vero% ollut jossain vaiheessa myös varusteriippuvainen?
Voisi vähän katsoa, onko 2008-> verotetut CO2-pohjaiset autoveropäätökset missä linjassa niihin alkuperäisiin vero%:ihin. Eli, että kannattaako rustata valitukset tiskiin ylipäätään.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Tuommoinen löytyi googlella, mutta en löydä sitä sivua, mistä ko. dokumentin voi ladata. Itse dokumentissa on aika heikosti tietoa, mistä on kyse. Olisiko siinä kuitenkin automallien autovero aina tiettynä kuukautena ja vuotena: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...titaulukko.pdf
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan näin olisi: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11255376
Comment
-
Comment