Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    Originally posted by cuie View Post
    Ok, kiitos tiedosta. Enää muutama viikko siis
    Riippuu löytyykö auto Mahdista, jos löytyy, päätös tulee 2-3 viikossa Hesasta ja saman kestää myös Treella...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Squamish
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2009
      • 260
      • HEL

      Originally posted by pyroz View Post
      Verotin 2010 keväällä oman E46 M3 cabrion. Noitahan ei Mahdista löydy, eli menevät MARVO:n arvottavaksi (nettiauton keskiarvo jne.).
      Tartun tähän; oletteko huomanneet, että Mahdin tietokanta elää niin että yhtenä päivänä joku automalli löytyy sieltä, toisena ei. Outoa?

      Jos olisin tuomassa autoa mikä löytyy mahdista, niin tulostaisin tiedot varmuuden vuoksi paperille siltä varalta että niitä ei enää verotusta tehtäessä löydykään sieltä.

      Tässä näyttäytyy taas tämä autoverotuksen huono ennustettavuus, eli byrokraatit vievät alamaisiaan 6-0 mielitekojensa mukaan. Näin toimii maailman edistyksellisin autoveromalli.
      Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        Ihan näin sivukommenttina heittäisin, että voisivat hieman nostaa noita veroprosentteja, kun näkyy olevan niin saakelin köyhä lafka ettei ole varaa edes tehdä hakukonetta noille sovelletuille verotusarvoille. Tuntuu hieman vanhanaikaiselta selailla jotain pdf-liuskoja.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by Masatus View Post
          Ihan näin sivukommenttina heittäisin, että voisivat hieman nostaa noita veroprosentteja, kun näkyy olevan niin saakelin köyhä lafka ettei ole varaa edes tehdä hakukonetta noille sovelletuille verotusarvoille. Tuntuu hieman vanhanaikaiselta selailla jotain pdf-liuskoja.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            Noo onhan tuokin kai parempi kuin ei mitään, mutta ei tuo ihan oikein pelaa tai sitten en vain osaa.
            Ja VW:n amarok on hakuun kirjoitettu väärin "amorak" joten haku ei anna oikein tuloksia...

            Joku bittinikkari voisi tehdä tullille vaikka päättötyön aiheesta hakukone autoveropäätöksille...

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              Originally posted by Masatus View Post
              Noo onhan tuokin kai parempi kuin ei mitään, mutta ei tuo ihan oikein pelaa tai sitten en vain osaa.
              Ja VW:n amarok on hakuun kirjoitettu väärin "amorak" joten haku ei anna oikein tuloksia...

              Joku bittinikkari voisi tehdä tullille vaikka päättötyön aiheesta hakukone autoveropäätöksille...
              Siis tuohan on yksityisen ylläpitämä, ja tuosta löytää nuo sovelletut ihan omassa sarakkeessaan, ihan kuten tullin käyttämän CO2:n, veroprosentin sekä verojen määrän. Laittaa vain halutun automallin ja hakee kaikki (eli ei esim 3kk päätökset), niin saa aika hyvän skaalan.

              Mitä tulee tuohon Amarokiin, niin sehän on aika uus automalli, kuinkahan paljon niitä on edes vielä tuotu käytettynä :think
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Energizer
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 51

                Olen tässä pitemmän aikaan miettinyt tuollaisen e46 m3:sen hakemista Saksasta, mutta tuntuu olevan vaikea saada kaikkeen selkoa. Olen koittanut etsiä tietoa internetin laajasta maailmasta, mutta ehkä täällä ihmiset osaisivat vastata minulle muutamaan kysymykseen.

                Ensinnäkin voisiko joku viisaampi kertoa minkä takia autoveropäätöksien autoveroprosentti vaihtelee vaikka autot ovat malliltaan ja kunnoltaan samoja? Mitkä muut seikat vaikuttavat nykyään autoveroprosenttiin kuin auton CO2 päästöt?

                Esimerkkejä tullin toteutuneista autoveropäätöksistä (toivottavasti jotenkin saa selkoa):
                Malli Mallin tarkennin Kunto Päätöspäivä Käyttöönottopvä Ajokm /1000 Verotusarvo Autovero %
                M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120926 20031030 58 26760.10 12336.40 46.1
                M3 3.2 2D AVO N 20120720 20041231 180 30940.10 10117.41 32.7
                M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120528 20010427 77 23876.85 9526.86 39.9
                M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120523 20031030 89 25119.45 11580.06 46.1
                M3 3.2 2D AVO 252KW OHJ.OIK N 20120509 20011207 203 16429.80 6654.06 40.5

                Eli viimeinen sarake kertoo tapauksen autoveroprosentin. Eli siis minkä takia prosentti vaihtelee näin paljon? Käsittääkseni nämä kaikki ovat uuden CO2 päästöperustaisen autoverotuksen jälkeisiä tuontiautoja.


                Lisäksi törmäsin helsingin sanomien artikkeliin Kouvolan oikeuden päätöksestä, missä todettiin CO2 perustaisen autoveropäätöksen syrjivän autoja, jotka on valmistettu ennen päätöksen voimaantulopäivämäärää (2008). Onkohan täällä asiasta tehty valituksia ja saatu prosenttia laskettua?



                Itsellä siis kiikarissa e46 m3, minkä CO2 on noin 323 g/km. Nykyisellä autoverotuksella prosentin tulisi olla käsitääkseni noin 48%.

                Comment

                • Squamish
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2009
                  • 260
                  • HEL

                  Originally posted by Masatus View Post
                  Noo onhan tuokin kai parempi kuin ei mitään, mutta ei tuo ihan oikein pelaa tai sitten en vain osaa.
                  Ja VW:n amarok on hakuun kirjoitettu väärin "amorak" joten haku ei anna oikein tuloksia...
                  Tuolla olevat tiedot ja niissä olevat virheet tulevat siis nimenomaan Tulllita.

                  Originally posted by Masatus View Post
                  Joku bittinikkari voisi tehdä tullille vaikka päättötyön aiheesta hakukone autoveropäätöksille...
                  Tuo olisi asiaa, mutta Tullin intresseissä ei taida olla tuottaa tällaista palvelua hallintoalamaisille.

                  Mahdinkin toteutus tuntuu olevan tehty ilman käyttäjillä testausta...
                  Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Squamish View Post
                    Tartun tähän; oletteko huomanneet, että Mahdin tietokanta elää niin että yhtenä päivänä joku automalli löytyy sieltä, toisena ei. Outoa?

                    Jos olisin tuomassa autoa mikä löytyy mahdista, niin tulostaisin tiedot varmuuden vuoksi paperille siltä varalta että niitä ei enää verotusta tehtäessä löydykään sieltä.

                    Tässä näyttäytyy taas tämä autoverotuksen huono ennustettavuus, eli byrokraatit vievät alamaisiaan 6-0 mielitekojensa mukaan. Näin toimii maailman edistyksellisin autoveromalli.
                    Enpä ole huomannut, mutta oletko itse huomannut, että jokaisen Mahti-haun tulossivulla lukee
                    "Hinta perustuu tulostuspäivän tietoihin, eikä ole valtiota sitova."
                    elikkä mitään takeita ei tulostetullakaan mahtihaulla taida olla, vaikka tuskin haittaakaan...
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      HUOM!

                      Sisältää kaikki Tullin julkaisemat autoveropäätökset tammikuu 2009 - helmikuu 2013
                      Ei siis riitä kun selvitellään pidemmältä aikaväliltä toteutuneita päätöksiä, eikä myöskään päivity heti kun tulli antaa uusimmat listat.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6709
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Energizer View Post
                        Olen tässä pitemmän aikaan miettinyt tuollaisen e46 m3:sen hakemista Saksasta, mutta tuntuu olevan vaikea saada kaikkeen selkoa. Olen koittanut etsiä tietoa internetin laajasta maailmasta, mutta ehkä täällä ihmiset osaisivat vastata minulle muutamaan kysymykseen.

                        Ensinnäkin voisiko joku viisaampi kertoa minkä takia autoveropäätöksien autoveroprosentti vaihtelee vaikka autot ovat malliltaan ja kunnoltaan samoja? Mitkä muut seikat vaikuttavat nykyään autoveroprosenttiin kuin auton CO2 päästöt?

                        Esimerkkejä tullin toteutuneista autoveropäätöksistä (toivottavasti jotenkin saa selkoa):
                        Malli Mallin tarkennin Kunto Päätöspäivä Käyttöönottopvä Ajokm /1000 Verotusarvo Autovero %
                        M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120926 20031030 58 26760.10 12336.40 46.1
                        M3 3.2 2D AVO N 20120720 20041231 180 30940.10 10117.41 32.7
                        M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120528 20010427 77 23876.85 9526.86 39.9
                        M3 3.2 2D COUPE 252KW N 20120523 20031030 89 25119.45 11580.06 46.1
                        M3 3.2 2D AVO 252KW OHJ.OIK N 20120509 20011207 203 16429.80 6654.06 40.5

                        Eli viimeinen sarake kertoo tapauksen autoveroprosentin. Eli siis minkä takia prosentti vaihtelee näin paljon? Käsittääkseni nämä kaikki ovat uuden CO2 päästöperustaisen autoverotuksen jälkeisiä tuontiautoja.


                        Lisäksi törmäsin helsingin sanomien artikkeliin Kouvolan oikeuden päätöksestä, missä todettiin CO2 perustaisen autoveropäätöksen syrjivän autoja, jotka on valmistettu ennen päätöksen voimaantulopäivämäärää (2008). Onkohan täällä asiasta tehty valituksia ja saatu prosenttia laskettua?



                        Itsellä siis kiikarissa e46 m3, minkä CO2 on noin 323 g/km. Nykyisellä autoverotuksella prosentin tulisi olla käsitääkseni noin 48%.
                        Lyhyesti: Jokaisella autolla on oma yksilökohtainen CO2-arvo, joka selviää auton papereista, tai hankkimalla vaatimuksenmukaisuustodistuksen (ellei tule mukana). Nuo listaamasi päätökset sisältävät coupeja ja avoja, joilla on aina eri päästöt, sekä yhden oikealta ohjattavan, josta on saanut veroalennusta(?). Tämän lisäksi viimeiset muutokset on tullut 1.4.2012, jolloin tuli taas uudet korotetut päästöjen mukaiset prosenttitaulukot: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf

                        Ps. Aika erikoista, että E46 M3:ssa on yli 300g päästöt. Mikäs auto kyseessä?
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Energizer
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 51

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Lyhyesti: Jokaisella autolla on oma yksilökohtainen CO2-arvo, joka selviää auton papereista, tai hankkimalla vaatimuksenmukaisuustodistuksen (ellei tule mukana). Nuo listaamasi päätökset sisältävät coupeja ja avoja, joilla on aina eri päästöt, sekä yhden oikealta ohjattavan, josta on saanut veroalennusta(?). Tämän lisäksi viimeiset muutokset on tullut 1.4.2012, jolloin tuli taas uudet korotetut päästöjen mukaiset prosenttitaulukot: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf

                          Ps. Aika erikoista, että E46 M3:ssa on yli 300g päästöt. Mikäs auto kyseessä?
                          Kiitos tosta suorasta linkistä.

                          Eli olen itse katsonut ihan mobile.de:n antamia co2 päästöjä noille m3:lle, mikä on ~328g/km (48.7%). Nyt kun katsoin sitä tarkemmin niin siinä on sana kombi, eli ei välttämättä ole se millä suomessa veroprosentti määräytyy.

                          Heitteleekö noi yksilöiden päästöt sitten niin paljon, että selittänee noi vaihtelut? Suurimmassa osassa tuo prosentti on noin 46.5%, mihin ajattelin olettaa sen osuvan. Mikäköhän olisi voinut alentaa tuon yhden tapauksen veroprosentin tuonne 33% hujakoille?

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Energizer View Post
                            Kiitos tosta suorasta linkistä.

                            Eli olen itse katsonut ihan mobile.de:n antamia co2 päästöjä noille m3:lle, mikä on ~328g/km (48.7%). Nyt kun katsoin sitä tarkemmin niin siinä on sana kombi, eli ei välttämättä ole se millä suomessa veroprosentti määräytyy.

                            Heitteleekö noi yksilöiden päästöt sitten niin paljon, että selittänee noi vaihtelut? Suurimmassa osassa tuo prosentti on noin 46.5%, mihin ajattelin olettaa sen osuvan. Mikäköhän olisi voinut alentaa tuon yhden tapauksen veroprosentin tuonne 33% hujakoille?
                            Ei kannata luottaa 100% myynti-ilmoitusten lukuihin. Yleisesti ainakin avomalleissa tuntuu olevan 292g CO2-arvona, josta saadaan 46,5% nykyisillä taulukoilla. Kuten tuossa ylemmässä viestissä sanoin, niin tuo yksi on ollut todennäköisesti se oikeanpuoleisella ohjauksella oleva, joka on saanut tuntuvan veroalen em. syystä.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Energizer
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2004
                              • 51

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Ei kannata luottaa 100% myynti-ilmoitusten lukuihin. Yleisesti ainakin avomalleissa tuntuu olevan 292g CO2-arvona, josta saadaan 46,5% nykyisillä taulukoilla. Kuten tuossa ylemmässä viestissä sanoin, niin tuo yksi on ollut todennäköisesti se oikeanpuoleisella ohjauksella oleva, joka on saanut tuntuvan veroalen em. syystä.
                              Niin siis tuo 32.7% auto on 2004 normaalikuntoinen 3.2 2D cabriole:
                              M3 3.2 2D AVO N 20120720 20041231 180 30940.10 10117.41 32.7

                              Korjataankohan noita listoja jos valitus menee läpi?

                              Comment

                              • AatuPaatu
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2011
                                • 844
                                • Kuopio

                                Kannattaa myös katsella löytyykö vuoden 2000 lopussa ensirekisteröidyistä sopivaa E46 M3:sta. Näkyy tällä hetkellä olevan näitä 3kpl mobilessa. Verothan menee painon mukaan. Prosentti ilmeisesti 37,9%.
                                E30 316 -87
                                E36 318iS -92
                                E36 3XX -95
                                E39 523i -96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎