Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Unohdat nyt täysin sen, että Suomessa tarvitaan 40% enemmän rahaa kuin länsinaapurissa auton ostossa. Onko se sinusta reilua?

    Suomessa auto on luksusesine, historiallisista syistä johtuen. Eikä 2000-luvun loppupuolellakaan näy asiaan tulevan muutosta. Kotitalouksien velkaantuminenhan ei tietenkään ole iso juttu... Mistä luulette, että autoihin nuo rahat yleensä otetaan? Yllättäen rahoitusta käytetään suurimmassa osassa autokaupoista.

    Autoveron kevennys ei vaikuta verokertymään millään tavalla, ja myös vvm tietää sen. Ettei kai te nyt tosissanne luule, että valtio tekisi ratkaisuja Suomessa, jossa verokertymä pienenisi?? Kun edellisen kerran autoveroa laskettiin 2003 niin verokertymä muistaakseni liki tuplaantui vaikka odotettiin muka silloinkin selvää laskua. Ja varmaan tarkkasilmäisimmät huomasivat, että kun uudistus uutisoitiin niin olivat laittaneet uutisen yhteyteen oman kappaleensa siitä kuinka nyt Suomen valtio menettää verotuloja. Ikäänkuin kertoen kansalle, että katsokaa kun tehtiin avokätinen uudistus. Mikä vitsi!!

    Näin kustaan kansaa silmään, ja typerimmät vaan aukasee silmiä isommalle . Ei kirvele ei... laskihan se 60ke auto nyt 55ke:oon. Ei muutako autokaupoille!

    EYT:n väliintuloa odotellessa...

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Antza
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2143
      • Espoo

      Sinä unohdat, vaikka juuri sen ylempänä kirjoitin, että autoverotusta on lähes kauttaaltaan kevennetty. Mikä tarkoittaa sitä, että juuri pitkällä juoksulla keskivertoautoilija maksaa vähemmän autoiluun liittyviä veroja kuin ennen (TAI verrattuna siihen, että oltaisiin vaihdettu pelkästään käyttöverotukseen). Edelleen kysyn, koska pitkällä aikavälillä laskettuna veroja kevennettiin, olisiko mielestäsi veroja pitänyt sitten korottaa tai ei ainakaan laskea?

      Ja mikäli valtion verotulot tämän seurauksena kasvavat johtuen kiihtyvästä autokaupasta, se on täysin eri asia. Aivan samoin kuin tuloverotuksen keventämisellä voidaan kiihdyttää talouskasvua ja sitäkautta lisätä verokertymää. Nyt on kyse siitä, että nimenomaan autoilijan verokustannukset ovat laskeneet uuden lain seurauksena.

      Minäkin olen sitä mieltä, että hankintaverotuksesta pitäisi lopulta luopua ja siirtyä päästökohtaiseen verotukseen (silloin tietysti käy niin, että suurin osa ajelee pikkusilla dieseleillä). Mielestäni nyt tehty hankintaverojen lähes kaikkia malleja koskeva veronalennus ja päästöportainen käyttöverotus ovat nimenomaan askel tähän suuntaan. Sen lisäksi olen iloinen, että autoilun verotus keskivertoautoilijalla keveni kun lasketaan autoilun verotuskustannukset pitkällä aikavälillä. En ymmärrä, miten autoilija voi olla yleistä autoveronalennusta vastaan. Olisi varmasti kannattunut äänestää silloin aktiivisemmin jonkin muun, kuin verotuksen kevennyksen puolesta puhuvien, puolueiden ehdokkaita viime vaaleissa.

      Ja mitä tulee tuohon reiluuden vertaukseen länsivaltioon, oletko myös sitä mieltä, että Suomessa pitäisi olla Viron ansiotuloverojärjestelmä?
      Last edited by Antza; 03-11-2007, 22:45.
      Current rides:
      F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

      Previous rides:
      E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Vai laski mahti-hinnat. heh heh

        Antzalla taitaa olla oma autoveroliikelehmä MAHTI-ojassa :think

        Autovero-uudistus ei ottanut kantaa autoveron palautusjärjestelmään, ei eurooppaoikeudellisiin ongelmiin eikä edes diesel-käyttömaksuun. Eihän autoverouudistusta pitänyt tulla ainakaan yhdeksään vuoteen.

        Mikä vatun uudistus se on, kun ongelmat lakaistaan maton alle. Ja reiät peitetään hiilidioksidipaikoilla.

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          Originally posted by nullzwei View Post
          Mikä vatun uudistus se on, kun ongelmat lakaistaan maton alle. Ja reiät peitetään hiilidioksidipaikoilla.
          Aamen! Ja tähän ei antzalla ole mitään sanomista.
          ///M3 97-

          Comment

          • -TW-
            Bimmer Rookie
            • May 2007
            • 36
            • Espoo

            Originally posted by Convertible View Post
            Jaa, kyllä meidän perhe mahtuu ihan hyvin 120dan kyytiin lastenvaunujen kanssa, eikä ole todellakaan ollut tojota mielessä.
            Originally posted by mazazx
            Taitaa olla noi corolla miehet vähän eri sortin ihmisiä. Siis erilaisia kuin bmw kuskit. En ota kantaa kumpienkaan mielenlaatuun
            OT: Juurikin näin. Viestissäni kirjoitin "tavis" perheenisästä/äidistä. Jos tähän asti on toitsu kelvannu niin miksi ei jatkossa? Eiköhän BMW:n ja toitsun ostajilla ole eri asiat päällimmäisenä mielessä. Ei tuota 1-sarjalaista osteta järkisyistä Toitsu ostetaan todennäköisesti enemmän tarpeeseen kuin ajettavuuden takia. Veromuutoksen jälkeen nykyinen ero myyntitilastoissa voi hieman tasaantua, mutta tuskin mitään merkittävää tapahtuu.

            Iltasanomien listojen perusteella näyttäisi auris 2.2 dieselillä olevan n. 3000 euroa edullisempi mitä 120d:n hinta. Tämä tuntuu melko pieneltä erolta, mutta BMW varusteltuna edes auriksen tasolle on jo ihan eri hintainen (vanhalla hinnastolla laskettaessa puhutaan vielä muutamista tuhansista euroista lisää). Tämän takia ymmärrän ihmisiä jotka ostavat edelleen sen skodan tai toitsun tarpeeseensa. Itse olin/olen valmis maksamaan huomattavasti lisää 1-sarjalaisesta suhteessa perus siirtymävälineisiin. Onneksi ero taitaa kaventua parilla tonnilla.

            Comment

            • Antza
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2143
              • Espoo

              nullzwei: tuollainen hatusta temmattu yksityishenkilöön kohdistuva vihjailu on vähintäänkin kyseenalaista julkisella keskustelupalstalla. Asiallista keskustelua, kiitos.

              Koska autoverojärjestelmä on kokonaisuudessaan monialainen- ja muotoinen, tokihan siinä on paljon kehityskohtia. Pointtini oli yksinkertaistettuna se, että parempaan suuntaan ollaan menossa ainakin joiltain osin näistä osa-alueista muuttamalla veroperusteita ja keventämällä verotusta lähes kauttaaltaan.
              Current rides:
              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

              Previous rides:
              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

              Comment

              • Juke
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 167

                Osalla porukasta on aika lapselliset odotukset näihin verouudistuksiin. Ei minkäänlaista realistista käsitystä, missä rajoissa näitä uudistuksia voidaan tehdä. Tässä maailmassa on aika monta muutakin näkökulmaa, mitä päättäjät yrittää ottaa huomioon. Kompromissien kompromissejahan nämä päätökset ovat. Ei niillä päällimmäisenä ole mielessä BMW kuskien vinkumiset.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by Antza View Post
                  nullzwei: tuollainen hatusta temmattu yksityishenkilöön kohdistuva vihjailu on vähintäänkin kyseenalaista julkisella keskustelupalstalla. Asiallista keskustelua, kiitos.

                  Koska autoverojärjestelmä on kokonaisuudessaan monialainen- ja muotoinen, tokihan siinä on paljon kehityskohtia. Pointtini oli yksinkertaistettuna se, että parempaan suuntaan ollaan menossa ainakin joiltain osin näistä osa-alueista muuttamalla veroperusteita ja keventämällä verotusta lähes kauttaaltaan.
                  Tempaisen Antzalle asiallisen kysymyksen hatusta; Oletko autokauppias?

                  Miten ihmeessä MAHTI-hinnat ovat jo romahtaneet, vaikka autoveroa ei olekaan muutettu :think

                  Edelleenkään ei ole tullut selvitystä, miksei uudistuksessa otettu kantaa autoveron palautusjärjestelmään, ei eurooppaoikeudellisiin ongelmiin eikä edes diesel-käyttömaksuun.

                  Mikä vatun uudistus se on, kun ongelmat lakaistaan maton alle. Ja reiät peitetään hiilidioksidipaikoilla.

                  Antza. Tehtiinkö Ruotsissa maan liittyessä Euroopan Unioniin autoveron kevennys vai poistettiinko autovero kokonaan? Menikö tuo sosiaalidemokratian tyyssija samalla hetkellä konkurssiin ja kaikki kurjat sekä muut syöpäläiset kuten autokauppiaat kuolivat kun ei ollut enää autoverotuloja joilla heitä pystyttiin elättämään.

                  Ps. Juke voisi kertoa missä BMW-kuski on vinkunut
                  Last edited by nullzwei; 04-11-2007, 12:46.

                  Comment

                  • cojama
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1421
                    • www.e30m3.fi

                    Originally posted by Juke View Post
                    Osalla porukasta on aika lapselliset odotukset näihin verouudistuksiin. Ei minkäänlaista realistista käsitystä, missä rajoissa näitä uudistuksia voidaan tehdä. Tässä maailmassa on aika monta muutakin näkökulmaa, mitä päättäjät yrittää ottaa huomioon. Kompromissien kompromissejahan nämä päätökset ovat. Ei niillä päällimmäisenä ole mielessä BMW kuskien vinkumiset.
                    Tämä on minunkin mielipiteeni tähän asiaan.

                    Suomessa on kuitenkin asioita jotka autoilijan näkökulmasta katsottuna ovat paremmin kuin maissa, joissa autoveroa ei ole.

                    Jossain vilahti lukea, että Suomessa on 2.500.000 autoa, melkoinen määrä siitä huolimatta, että verotus on mikä on, autojen ikä ja merkit nyt ei ole parhaasta päästä, mutta kyllä niiltäkin näemmä ruuhkan teko onnistuu.

                    Siitä päästäänkin polttoaineiden verotukseen, bensa on niin kauan liian halpaa kun kilometrin päässä olevalta kioskilta haetaan autolla lottokuponki ja muutama pullo olutta, vaikka kävellen aikaa ei juuri enempää menisi, tätä vastaavaa terveisten ajoa tapahtuu ja paljon, myös minun osalta.

                    Nämä kommentit tuovat vain toisen näkökulman tähän monipiippuiseen asiaan, mielelläni minäkin hakisin Saksasta auton veroitta ettei joka neljäs vuosi tarvitsisi ulkomaille muuttaa hakemaan mm. kolariturvallisempaa autoa, mielelläni tankkaisin autoni ilman, että mittarissa on sama lukema kuin mitä on pankkitilin nostovara.
                    Last edited by cojama; 04-11-2007, 13:02.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by cojama View Post
                      Tämä on minunkin mielipiteeni tähän asiaan.

                      Suomessa on kuitenkin asioita jotka autoilijan näkökulmasta katsottuna ovat paremmin kuin maissa, joissa autoveroa ei ole.
                      3.3 ja 3.4

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Tempaisen Antzalle asiallisen kysymyksen hatusta; Oletko autokauppias?

                        Miten ihmeessä MAHTI-hinnat ovat jo romahtaneet, vaikka autoveroa ei olekaan muutettu :think

                        Edelleenkään ei ole tullut selvitystä, miksei uudistuksessa otettu kantaa autoveron palautusjärjestelmään, ei eurooppaoikeudellisiin ongelmiin eikä edes diesel-käyttömaksuun.

                        Mikä vatun uudistus se on, kun ongelmat lakaistaan maton alle. Ja reiät peitetään hiilidioksidipaikoilla.

                        Antza. Tehtiinkö Ruotsissa maan liittyessä Euroopan Unioniin autoveron kevennys vai poistettiinko autovero kokonaan? Menikö tuo sosiaalidemokratian tyyssija samalla hetkellä konkurssiin ja kaikki kurjat sekä muut syöpäläiset kuten autokauppiaat kuolivat kun ei ollut enää autoverotuloja joilla heitä pystyttiin elättämään.

                        Ps. Juke voisi kertoa missä BMW-kuski on vinkunut
                        En ole autokauppias, mutta kiitos kysymästä. En kyllä ymmärrä, miksi sitä ylipäänsä kysyt - miksi? En ole ylistänyt mahtia tai sanonut käyttövoimaverotuksen olevan hyvä asia (päinvastoin, olen samaa mieltä että esim. mahti on kyseenalainen monilta osin samoin kuin mm. käyttövoimaverotus. Samoin EU-oikeudellisissä kysymyksissä on epäkohtia, mutta Suomesta ulkomaille muuttavat ovat kuitenkin melko marginaaliryhmä verrattuna kokonaisuuteen. Nythän tehtiin selkeitä yleislinjausten muutoksia, joilla on paljon suuremmat ja kauaskantoisemmat vaikutukset kuin em. epäkohtien korjauksilla). Olen vain todennut olevani tyytyväinen muutokseen siltä osin, että autoverotusta kauttaaltaan esitetään kevennettäväksi ja sekä muutettavaksi päästökohtaiseksi. Ts. jos tuon käytetyn auton tai ostan uuden, se tekee viivan alla vähemmän kuin ennen.

                        Noista mahtin hinnoista mainitsin sillä perusteella, että muutama sivu aiemmin muutama henkilö oli itse todennut (mm. 530d, gof tdi) mahtin verotusarvojen tippuneen "hetkessä".

                        Ruotsin verotuksen muutokseen en ole tutustunut sen tarkemmin. Olisikin mukava nähdä statistiikkaa autoverokertymien kehityksestä siellä. Minkälaiset vuotuiset käyttömaksut muuten Ruotissa on tätä nykyä? Ja miten Ruotsissa katetaan sinällään Suomeenkin verrattuna varsin mallikelpoinen tieverkoston/liikenteen ylläpidon julkinen rahoitus? Kuitenkin rahat tähän on jollain tavoin kerättävä tai sitten tiestö rappeutuu, mitä en toivo tapahtuvan Suomessa missä muutenkin on paljon kehnohkoja teitä. Siirtyminen kokonaan käyttöverotukseen olisi mielestäni hyvä ratkaisu myös tästä rahoituksen jatkuvuuden näkökulmasta (tällä hetkellä valtion budjetissa on perustienhoitoon varattu n 500m euroa, eli neljäsosa autoverokertymästä). Ja kuten totesin, tämä nyt esitetty muutos on luultavasti ensi askel tähän suuntaan.
                        Last edited by Antza; 04-11-2007, 14:08.
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • cojama
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1421
                          • www.e30m3.fi

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Juke asiaa jo perustelikin aivan riittävästi, mutta tuollakin oli luettavaa.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Sverige

                            ps. cojama voi asiantuntijoihin vedotessaan vilkaista linkistä kohdan kolme (3) BTW. Juken kirjoituksessa oli enemmän argumentaatiovirheitä kuin sanoja.
                            Last edited by nullzwei; 04-11-2007, 13:33.

                            Comment

                            • mukko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 5965
                              • Uleåborg

                              Originally posted by Antza View Post
                              Ja miten Ruotsissa katetaan sinällään Suomeenkin verrattuna varsin mallikelpoinen tieverkoston/liikenteen ylläpidon julkinen rahoitus? Kuitenkin rahat tähän on jollain tavoin kerättävä tai sitten tiestö rappeutuu, mitä en toivo tapahtuvan Suomessa missä muutenkin on paljon kehnohkoja teitä. Siirtyminen kokonaan käyttöverotukseen olisi mielestäni hyvä ratkaisu myös tästä rahoituksen jatkuvuuden näkökulmasta (tällä hetkellä valtion budjetissa on perustienhoitoon varattu n 500m euroa, eli neljäsosa autoverokertymästä). Ja kuten totesin, tämä nyt esitetty muutos on luultavasti ensi askel tähän suuntaan.
                              Tästä ei ole tietoa, mutta olisihan täällä kotomaassakin melkoiset tiestöt jos autoilijoilta kerätyt varat käytettäisiin tieverkoston ylläpitämiseen (eikös se väliaikainen vero juuri SEN TAKIA aloitettu)?
                              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                              Save the World, Fuck The Fuel Economy
                              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Vertaus.

                                Jos ostat satasen takin ja kauppias antaa siitä hyvää hyvyyttään 1,75% alennusta, niin taidatte molemmat nauraa asialle. 98,25 euroa oli lopullinen hinta.

                                Jos valtio antaa autoverosta alennusta saman verran, niin täällä lukijat hyppii riemuissaan kattoon ja kehuvat miten on mahtavalla mallilla verotus juu.

                                Autoveron osuus Suomen valtion budjetista ennen marraskuun 2007 alkua oli noin 3,5 prosenttia. Jos ja jos autovero alenee puoleen, niin saamme alennusta 1,75%. Jippii jihuu. Valtava ale. Ja erittäin merkittävä-kansantaloudellisesti. heh heh. Jippii jihuu huusivat kansalaiset joille kannettiin säkeillä autoverovaloa. Ja Co2-paikkoja autoverotilkkutäkkiin...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎