Odotamme jännityksellä...
Luultavasti kalliit autot kallistuvat päästöjen takia ja pienet vähäpäästöiset halpenevat.. prosentteja en uskalla edes veikata..
Odotellan nyt sitten tunti puolitoista
Luulen että itse perinteisesti kuitenkin joudun väliinputoajaksi, jossa omien autojen hinta putoaa ja käyttömaksut nousevat taivaisiin.
En tiedä miten autoveroa voitaisiin radikaalisti pienentää ilman että autokauppojen vaihtoautovarastojen pääomasta sulaa suuri osa pois. Ja kuinka se sitten kompensoitaisiin niille autokaupoille valtion taholta.
Odotamme jännityksellä...
Luultavasti kalliit autot kallistuvat päästöjen takia ja pienet vähäpäästöiset halpenevat.. prosentteja en uskalla edes veikata..
Odotellan nyt sitten tunti puolitoista
Olisi kiva saada tietää/nähdä joku taulukko missä menee minkäkin raja. esim 100-200g/km = x€/a, 201-300g/km =2x€/a vai mitenkä meinaavat tuon toteuttaa?
Autovero muutetaan päästöihin perustuvaksi. Samalla autoveron tasoa alennetaan kuudenneksella. Uudistukset tulevat voimaan ensi vuoden alusta alkaen.
Hallitus pyrkii uudistuksellaan vähäpäästöisten autojen suosimiseen. Uudistuksen jälkeen autovero perustuisi valmistajan ilmoittamiin päästöihin.
Keskimääräisen henkilöauton vero alenisi nykyisestä noin 26 prosentista 22 prosenttiin kuluttajahinnasta. Esityksen seurauksena autovero alenisi reilulla 80 prosentilla markkinoilla olevista henkilöautomalleista.
Autovero nousisi niillä henkilöautoilla, jotka kuluttvat yli 9,4 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on yli 8,5 litraa. Erityisen paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen veron osuus kuluttajahinnasta nousisi tuntuvasti aina 40 prosenttiin asti.
Veromuutos pienentää valtion verotuloja 18 prosenttia eli 216 miljoonaa euroa. Lisäksi arvonlisäveron tuotto laskisi 47 miljoonaa euroa. Valtio laskee menettävänsä verotuloja myös pienentyvän polttoainekulutuksen takia.
OT: Yhdistin netistä ja yleistä keskustelua -puolen aiheet.
Ja sit asiaan. Onhan tätä jo odotettu. Omasta mielestäni aika paljon uskalsivat laskea veroja. Odotin enemmäkin perinteistä tapaa, että nykyinen taso on lähtötaso ja saastuttavammille vain nostetaan maksuja. Taitaa kumminkin olla ymmärretty päättäjätasollakin, että autoverotus voisi kaivata jotakin uudistusta.
Autovero muutetaan päästöihin perustuvaksi. Samalla autoveron tasoa alennetaan kuudenneksella. Uudistukset tulevat voimaan ensi vuoden alusta alkaen.
Muutos on niin vähäinen, että uusien autojen hintoihin ei tuolla pudotuksella ole merkitystä.
Tarkoitat tuota yleistä autoveron tasoalennusta? Muutenhan nuo Excel-taulukossa esimerkkinä olleet muutokset uuden auton veroon (hintaan) oli merkittäviä, esim. Volvo V70 vähäpäästöisimmän version -5500 €:sta suuripäästöisimmän +5500 €:oon. Eli V70-malliston hintahaitari levenee 10 000 € nykyisestä vuodenvaihteessa jos oikein ymmärsin.
Vois hiukka kyrsiä jos ois juuri ostanut uuden diisseli-Volvon.
Comment