Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä ärsyttää liikenteessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smistik
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1130
    • Kanta-Häme

    Tuon on ymmärrettävää, mutta esim. tietyöalueet mm. 3-tie kehäkolmosen ramppityömaa. Jos aja mittarin mukaan 60 siinä 50 alueella, niin rekat, bussit ja kuorma-autot painaa ohi välittämättä mistään mitään. V***u mitä apinoita sitä ratin takana istuukaan. Tämä ei tietenkään koske pelkästään raskasta kalustoa (henkilöautot tekee näin enemmän), mutta kyllä niille se tie on paljon kapeampi ja mutkat jyrkempiä kuin hekilöautoille.

    Originally posted by Ramzez View Post
    Ei se ole aina helppoa rekkakuskillakaan. Jos joudut hidastelemaan kyyrien takia vähänkin painavammalla tai isommalla autolla, niin useimmiten kaikki jyrkät mäet sitten yhdistelmä hidastuu entisestään ja takanatulijat joko heristävät nyrkkiä tai tekevät ohituksia paikoissa, joissa se ei todellakaan olisi suositeltavaa. Erityisesti saa jännittää niitä kavereita, jotka luulevat pääsevänsä sillä 1.4 Kialla yhdistelmän ohi, kun vastaan on jo tulossa suht lähellä toinen auto. Sitten jos jätät väliä edellä ajavaan, niin aina kaikista rampeista ja risteyksistä kaikki yrittävät keretä eteesi, koska ajat todennäköisesti heitä hiljempaa ja kukaan ei halua joutua rekan kurasumuun. Siinä sitten saat jatkuvasti seistä jarrupolkimen päällä, kun kaikki kyyrätkin loikkaavat Microillaan eteesi ja eivät kiihdytä ripeästi tavoitenopeuteen, joka yleensä on vielä reilu vaihteleva alinopeus. Sitten vielä kaiken päälle sataa asiakkailta paskaa niskaan, kun saavuit tunnin myöhässä, kiitos kyyrien, jotka tahallaan haittasivat liikennettä.
    ex E91 320d käsiaskilla
    ex E46 330dat
    japski
    ranu

    ex E30 316i 4d

    Comment

    • ZNI
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 802
      • Kontiolahti

      Minuu ärsyttää kyllä takapuskurissa roikkumisen jälkeen eniten se epävarmuus. Kun ajellaan ruutukaava-alueella, niin lähes poikkeuksetta siellä on päivittäin useampi ihmettelijä, joka tulee minusta nähden oikealta ja jää väistämään siihen. Oma matkanteko tulee vaan hankalammaksi, kun pysähdyt risteykseen väistämään oikealta tulevaa, joka ei uskalla kuitenkaan ajaa... sit kun näitä on joka helvetin risteyksessä, niin ARGHHH. Tai jos ei vaan uskalleta ajaa kuin se 20-30 km/h. Yks päivä sattui tällainenkin eteen, viidenkympin alueella vauhti oli kovimmillaan sen 30 km/h ja kun käännyttiin risteykseen, niin piti alkaa hidastamaan jo 200 metriä ennen ja hidastaa samalla 15 km/h.

      Muutenkin kaikki ämpyily ärsyttää, esim. kun ei osata päättää mihin ollaan menossa vaan poukkoillaan kaistalta toiselle kuin päättömät hirvet. Miun äiti on just tällainen, ja pahinta sen ajossa on se, että se ei katso kaistaa vaihtaessaan peiliin IKINÄ. Yritäpä sille sitten sanoa, että "meinasit tossa aiheuttaa peräänajon"... "ai missä muka" Samoin risteykset, joissa se on itse väistämisvelvollinen, on sille ihan täyttä hepreaa. Jostain syystä kahden päivän liikkuminen viime kesänä Porissa meinas polttaa päreet täysin. Viikonlopun päätteeksi sanoin, että vedän itseni kiikkuun jos äiti haluaa ajaa kotiin toiselta puolelta Suomea Onneksi se olin minä, joka ajoin.

      Sit ärsyttää sekin, että kyyditettävät (naiset) kiljuu kun auto menee jossain mutkassa hienoiseen sivuluisuun tai jos jarruttaessa yhtään rahisee

      Edit: kirotusvihre.
      E39 528i ///M-sport
      E30 "316"
      E38 740iA
      E34 M5


      ex.

      E34 525iA touring
      E34 525i
      E30 316


      Originally posted by beemers
      sanoo nainen joka ajaa e30:llä
      Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Gemmi View Post
        Samapa toi loppupeleissä mulle on, ohittakoon jos haluu ohitte, mut sen takia en ala stoppaileen ettei joku evo uskalla ajaa ohitte. Sen verran tärkee toi lisenssi kuitenkin on ettei viitti enää ruveta riskeeraan pätkääkään. Tosin sekin muuttuu varmaan äkkiä kun saa myllyn kasaan ja kesä tulee....
        Tunnistan sinussa helposti ihmistyypin joiden logiikkaa liikenteessä ei mitenkään voi ymmärtää?
        ...."mut minähän en sen takia ala stoppailemaan"....
        Juuri näinhän toki toimii 99.9% Suomen jononvetäjistä ja liikenne on sitten sitä mitä se on. Eli jos ei päästä itse menemään...niin:..."prkl...ei mene kukaan muukaan"....
        Suomen tieliikenteestä teitä asennevammaisia ikävä kyllä jatkuvasti löytyy...eli jonojen vetäjiä joille vanhat koulukiusatuksi tulleet muistot kuitataan muille vitutusta aiheuttamalla....pili pikkuisen jöpöttäen kun jono alkaa lhestymään puolta kilometriä.
        Jos kerran perässäsi rekat kerääntyvät jonoiksi asti, mikä ihme siinä on että se 10-15-sekuntia bussipysäkillä on niin vaikea jo ajatuksenakin?
        Siis jos kyse oikeasti ei ole joko alitajuisesta tai jopa ihan tietoisesta vittuilusta niille koulukiusaajilleen jotka siellä sinun perässäsi joutuvat nyt leipäänsä raskaan puikoissa tienaamaan.
        Siis jos oikeasti ajatellaan ihan omankin turvallisuuden kannalta, on niin että myös kaikki ne itseä ohittavat ajoneuvot lisäävät myös omaa onnettomuustiheyttä=riskiä joutua pahaan onnettomuuteen.
        Kun jatkuvasti on tienpäällä se ohitettava ajoneuvo, on riski joutua vakavaan ohitusonnettomuuteen jo selvästi kohonnut.
        Ei se rekkaletka perässä sekään ainakaan vähennä onnettomuusriskiä, eikä ainakaan mahdollisen onnettumuuden tapahtuessa sen seurauksia.
        Ymmärrän sen toki hyvin sen logiikan että koet tien päällä omistavasi juuri sen tieosuuden jolla ajat ja omistavasi ne oikeudet jolla voit valita juuri sen oman ajonopeutesi muiden ajonopeudesta välittämättä, mutta koetko sen oikeaksi myös jonkun muun aiheuttamana?
        Ainakaan ei todellakaan pidä natista ja kiukutella siitä mikäli se Scanian merkki näkyy taustapeilissä, jos on selvästi ottanut tämän psykopaattisen maanteiden kuninkaan roolin jolle muut liikenteessä kulkijat ovat vain haitta suhteessa omaan likkumiseen.
        Se että itse ei saa, osaa tai halua ajaa sitä nopeutta mitä muu ympärillä oleva liikenne kulkee, ei todellakaan ole mikään ongelma, kun jo pikku hiljaa unohtaa ne lapsena koulussa koetut vääryydet ja ymmärtää että hieman liikenteessä antamalla voi myös itse saada hieman enemmän.

        Comment

        • ferret
          BTCF Member
          • Mar 2011
          • 65
          • EpSooo-siti!

          varmaan eniten pistää ärsyttämään nuo "alinopeus"-kuskit, kuskit jotka seilaavat ilman vilkkua kaistalta kaistalle (hyvällä tuurilla ajavat kahta kaistaa samanaikaisesti pitkään) ja sitten yllättäen perässä hinkuttajat tekisi p**l mieli laittaa jarru pohjaan kun semmonen ilmenee perään. Ja muutamaan otteeseen olen myös nähnyt "HEDELMÄPUSSI ROSKAAJIA" ja se hedelmäpussi aina päätyy joko oman renkaani kanssa pyörimään tai tuulilasinpyyhkijään roikkumaan, eli pidetäänkö ne hedelmäpussit vaan kotona ja kaupassa (?) terveisin hedelmäpussi aiheuttaa vielä kolarin.
          E70 4,8i
          Ex's:E92 335i -o7; E30 318i -87 projekti; E36 325i -90 <3

          Comment

          • Purtsi123
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1011
            • Kuopio

            1. Perässä roikkujat.
            2. Ne alinopeutta ajavat, jotka löytää kaasun ohituskaistan alkaessa ja hukkaa sen taas kaistan loputtua.
            3. Kun tullaan ohitustilanteessa parin metrin päästä oikealle kaistalle, varsinkin näin keväisellä kura kelillä.
            4. Risteykseen tulijat, jotka tunkee keulan jo melkein risteävän tien päälle, niin että joudut niitä väistämään. Eri asia jos näkyvyys on huono.
            5. Mäkilähtö tilanteissa tahallaan mahdollisimman lähelle perää tunkijat.
            6. Tilanteet, joissa näät risteävän tien liikenteen puolen kilometrin matkalta hyvissä ajoin ennen risteystä, ja silti pitää risteyksessä lähes pysähtyä kyttäämään, että tuleeko sieltä joku. Eli toisin sanoen ei yhtään ennakoida.
            7. Jalankulkijat jotka ei uskalla lähteä suojatielle, ennen kuin olet pysäyttänyt auton kokonaan. Sitten vielä valitetaan kun autoilijat ei väistä.

            Tässähän näitä joitakin. Yllättävän usein näikin rauhalliselta mieheltä meinaa käpy palaa tienpäällä.
            E61 525xda -08

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              Muut ihmiset.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Ovlov
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 171
                • Tre/Jvi

                Originally posted by peltone View Post
                Muut ihmiset.
                Näin siis kaikessa yksinkertaisuudessaan


                Listaan vielä lisättäköön ne autoilijat, jotka karehtii sitä kun toinen menee ohi ja silloin pitää siitä ohitustilanteesta tehdä mahdollisimman hankala. Onneksi keskiverto suomalaisessa autossa ei ole voimaa niin paljon, että haittaisi ohitustilannetta.

                Tampereella myös usein törmää siihen, että kaksi autoa tukkii nelikaistaisen tien toiseen suuntaan. Eli ajetaan vierekkäin, vaikka muita autoja ei näy missään. Siinä on sitte kiva ajaa perässä, kun ei pääse ohi, koska joku munapää ei viitti vaihtaa kaistaa tai muuttaa vähän nopeutta suhteessa siihen vieressä olijaan.
                E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Purtsi123 View Post
                  1
                  7. Jalankulkijat jotka ei uskalla lähteä suojatielle, ennen kuin olet pysäyttänyt auton kokonaan. Sitten vielä valitetaan kun autoilijat ei väistä.
                  Oletko varma että jalankulkia haluaakaan että "herrasmiehenä" pysäytät autosi vaan että he haluavat ken ties ylittää tien vasta sitten kun siihen syntyy liikennevirrassa luonnollinen mahdollisuus?
                  Itseäni puolestaan liikenteessä oikeastaan vituttaa jalankulkijana juuri nämä "herrasmiehet" jotka pysäyttää autonsa suojatien eteen vaikka selvästikkään EN ole suojatielle astumassa?
                  Ihan omaa turvallisuuttani ajatellen en todellakaan halua että nämä "teiden ritarit" haluavat tehdä minun puolestani sen päätöksen siitä koska haluan suojatielle astua.
                  Jos=kun haluan ylityksen tehdä, teen sen liikennevirrassa olevaan vapaaseen rakoon, enkä päätyä pysähtyjän peräänajon tai viereistä kaistaa pysähtymättä ajavan yliajon uhriksi, luulisi että tuon oikeuteni liikenteessä saan pitää.
                  Eli kannattaa tutustua hieman siihen mitä tieliikennelakinkin sanoo suojatien eteen pysähtymisestä...."mikäli selvästi ollaan siirtymässä suojatielle"...
                  Eli näiden "herrasmiesten" takia jouduin mm.omalle jälkikasvulleni aikoinaan opettamaan koulumatkalle sen että seistään riittävän kaukana suojatiestä/tien laidasta ylitystä odottaessa ja mennään yli vasta kun kenenkään ei tarvitse pysähtyä ja näin rakentaa sinulle ikävää ansaa joka sitten näkyy satoina vuosittaisina suojatieonnettomuuksina tilastoissa.
                  Näissä ylivoimaisesti pääosaa esittää juuri nämä "teiden ritaria" leikkivät ja ansoja virittelevät autoilijat.
                  Eli kuinka vaikeaa on tajuta että sen suojatien eteen pysähdytään VASTA kun jalankulkia on selkeästi suojatielle astumassa???
                  Jos jalankulkia EI HALUA suojatielle astua, miksi ihmeessä pitää leikkiä "ritaria" ja rakentaa jalankuljkijalle ansa(tokihan hän sitten suojatielle lopulta astuu kun joku idiootti se eteen väen väkisin haluaa pysähtyä)????

                  Comment

                  • Tmz84
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 35
                    • Rauma

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Oletko varma että jalankulkia haluaakaan että "herrasmiehenä" pysäytät autosi vaan että he haluavat ken ties ylittää tien vasta sitten kun siihen syntyy liikennevirrassa luonnollinen mahdollisuus?
                    Itseäni puolestaan liikenteessä oikeastaan vituttaa jalankulkijana juuri nämä "herrasmiehet" jotka pysäyttää autonsa suojatien eteen vaikka selvästikkään EN ole suojatielle astumassa?
                    Ihan omaa turvallisuuttani ajatellen en todellakaan halua että nämä "teiden ritarit" haluavat tehdä minun puolestani sen päätöksen siitä koska haluan suojatielle astua.
                    Jos=kun haluan ylityksen tehdä, teen sen liikennevirrassa olevaan vapaaseen rakoon, enkä päätyä pysähtyjän peräänajon tai viereistä kaistaa pysähtymättä ajavan yliajon uhriksi, luulisi että tuon oikeuteni liikenteessä saan pitää.
                    Eli kannattaa tutustua hieman siihen mitä tieliikennelakinkin sanoo suojatien eteen pysähtymisestä...."mikäli selvästi ollaan siirtymässä suojatielle"...
                    Eli näiden "herrasmiesten" takia jouduin mm.omalle jälkikasvulleni aikoinaan opettamaan koulumatkalle sen että seistään riittävän kaukana suojatiestä/tien laidasta ylitystä odottaessa ja mennään yli vasta kun kenenkään ei tarvitse pysähtyä ja näin rakentaa sinulle ikävää ansaa joka sitten näkyy satoina vuosittaisina suojatieonnettomuuksina tilastoissa.
                    Näissä ylivoimaisesti pääosaa esittää juuri nämä "teiden ritaria" leikkivät ja ansoja virittelevät autoilijat.
                    Eli kuinka vaikeaa on tajuta että sen suojatien eteen pysähdytään VASTA kun jalankulkia on selkeästi suojatielle astumassa???
                    Jos jalankulkia EI HALUA suojatielle astua, miksi ihmeessä pitää leikkiä "ritaria" ja rakentaa jalankuljkijalle ansa(tokihan hän sitten suojatielle lopulta astuu kun joku idiootti se eteen väen väkisin haluaa pysähtyä)????
                    Itseäni ärsyttää juurikin tämä sama asia. Täällä päin on vielä yksi erittäin vaarallinen katuosuus jossa tien molempiin suuntiin kulkee kaksi kaistaa ja sitten tämän suoran keskellä menee suojatie... tähän useasti nämä herrasmiehet pysähtyvät antamaan tietä kävelijöille... ikävää kuitenkin ettei viereistä kaistaa kulkevat aina ole yhtä huomaamattomia. Onneksi kuolemantapauksilta on ainakin lähivuosina vältytty. Itse meinasin myös kerran talvikeleissä ajaa edellä ajavan auton perään, vaikka pidin huomattavan ison välimatkan nopeusrajoitukseen nähden (50 km/h). Taas "herrasmies" pysähtyi antamaan jalankulkijalle tietä ja minä sitten tilanteesta hieman yllättyneenä jouduin tekemään äkkijarrutuksen ja liukkaalla tiellä auto vaan liukui hitaasti eteenpäin... lopulta auto pysähtyi onneksi ajoissa ja välimatkaa edellä olevan puskuriin jäi jopa n. 15 cm.

                    Tokihan tuo yhtä hämmentynyt jalankulkijakin oli vasta siinä kohtaa lähtenyt ylittämään tietä kun olin jo lähes kolauttanut auton perään... jos olisi hiukan enemmän ollut vauhtia tai lyhyempi turvaväli niin olisi jalankulkijalle voinut käydä köpelösti jos en olisi saanut autoa pysäytettyä ajoissa ja olisin törmännyt auton perään jolloin edellä oleva auto taas olisi törmännyt jalankulkijaan...

                    Comment

                    • Purtsi123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1011
                      • Kuopio

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Oletko varma että jalankulkia haluaakaan että "herrasmiehenä" pysäytät autosi vaan että he haluavat ken ties ylittää tien vasta sitten kun siihen syntyy liikennevirrassa luonnollinen mahdollisuus?
                      Itseäni puolestaan liikenteessä oikeastaan vituttaa jalankulkijana juuri nämä "herrasmiehet" jotka pysäyttää autonsa suojatien eteen vaikka selvästikkään EN ole suojatielle astumassa?
                      Ihan omaa turvallisuuttani ajatellen en todellakaan halua että nämä "teiden ritarit" haluavat tehdä minun puolestani sen päätöksen siitä koska haluan suojatielle astua.
                      Jos=kun haluan ylityksen tehdä, teen sen liikennevirrassa olevaan vapaaseen rakoon, enkä päätyä pysähtyjän peräänajon tai viereistä kaistaa pysähtymättä ajavan yliajon uhriksi, luulisi että tuon oikeuteni liikenteessä saan pitää.
                      Eli kannattaa tutustua hieman siihen mitä tieliikennelakinkin sanoo suojatien eteen pysähtymisestä...."mikäli selvästi ollaan siirtymässä suojatielle"...
                      Eli näiden "herrasmiesten" takia jouduin mm.omalle jälkikasvulleni aikoinaan opettamaan koulumatkalle sen että seistään riittävän kaukana suojatiestä/tien laidasta ylitystä odottaessa ja mennään yli vasta kun kenenkään ei tarvitse pysähtyä ja näin rakentaa sinulle ikävää ansaa joka sitten näkyy satoina vuosittaisina suojatieonnettomuuksina tilastoissa.
                      Näissä ylivoimaisesti pääosaa esittää juuri nämä "teiden ritaria" leikkivät ja ansoja virittelevät autoilijat.
                      Eli kuinka vaikeaa on tajuta että sen suojatien eteen pysähdytään VASTA kun jalankulkia on selkeästi suojatielle astumassa???
                      Jos jalankulkia EI HALUA suojatielle astua, miksi ihmeessä pitää leikkiä "ritaria" ja rakentaa jalankuljkijalle ansa(tokihan hän sitten suojatielle lopulta astuu kun joku idiootti se eteen väen väkisin haluaa pysähtyä)????
                      Siinä vaan on se, että mistä niistä toisista idiooteista ottaa selvää kuka olisi menossa tien yli ja kuka ei. Niin jos seisoisivatkin selvästi kauempana tiestä niin tietäisi, mutta kun ei näin aina ole. Ymmärtääkseni kuitenkin autoilijan kuuluisi niitä väistää.

                      En nykyään itekkään pysähdy/hiljennä jos ne ei ole jo toisella jalalla suojatien päällä menossa. Kun se näkyy olevan joillekkin suuri hämmästys jos joku niitä väistää. Pitää asiakseen nostaa kättä, kun et tarvinnutkaan luopua "etuajo-oikeudestasi".

                      Ja enemmän tässä se vituttaakin, että joka lehti on täynnä valittavia jalankulkijoita, kun autot ei anna tietä.

                      Parempi minusta pysähtyä epäselvissä tilanteissa, kuin ajaa yli. Mikäs siinä jos joku on eri mieltä.
                      Last edited by Purtsi123; 24-03-2011, 15:26. Reason: Lisäys
                      E61 525xda -08

                      Comment

                      • Scattman
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 466
                        • 00500

                        Minua taas vituttaa, kun jalankulkija on selvästi astumassa suojatielle, pysäytät auton, niin alkaa viittoilemaan että mene vaan!

                        Itse annan usein tilaa jalankulkijoille, ainakin keskustassa ihmiset osaavat arvostaa, kun joku päästää yli.. Jos meinaa jonkun perään ajaa, kun antaa tietä, niin pitää kyllä miettiä omaa tilannetajua liikenteessä. Itselleni ei vielä kertaakaan ole niin käynyt.
                        On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by peltone View Post
                          Muut ihmiset.

                          +1
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • crane
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 6392
                            • Ex Lappilainen, nykyään etelä

                            Originally posted by Gemmi View Post
                            Tiedän, mut jos ajan rajoitusten mukaan niin se ei todellakaan oikeuta ajaan takakontissa kiinni. en ny mikään kukkahattu ole
                            mut mikä siinä rajottimessa niin viehättää että sitä vasten on pakko ajaa lähestulkoon aina?. Seuraavaks kuvitteellinen tilanne= herra X haluaa ajaa 60tonnin rekalla/kuorma-autolla takakontissa kiinni, edellä olevan eteen hyppää hirvi jonkatakia joutuu tekeen äkkijarrutuksen ja hirveä ei kerkiä väistään=kolari hirven kanssa ja 60tonnia tavaraa niskaan=henki veks. oliskohan ollu paremmat mahdollisuudet jäädä henkiin jos herra X olisi pitäny turvavälin ja ei olis tullu sitä 60tonnia takaa niskaan. mietippä sitä. vaikeesti selitetty ja täysin keksitty juttu, mut ymmärrät varmaan mitä tarkotan?.
                            Mie ainaki ajan aina rajotinta vasten,se kun nyt sattuu oleen säädetty 82km/h ja silti saa olla vähän väliä työntämässä hitaampia pois eestä

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Tmz84 View Post
                              Itseäni ärsyttää juurikin tämä sama asia. Täällä päin on vielä yksi erittäin vaarallinen katuosuus jossa tien molempiin suuntiin kulkee kaksi kaistaa ja sitten tämän suoran keskellä menee suojatie... tähän useasti nämä herrasmiehet pysähtyvät antamaan tietä kävelijöille... ikävää kuitenkin ettei viereistä kaistaa kulkevat aina ole yhtä huomaamattomia. Onneksi kuolemantapauksilta on ainakin lähivuosina vältytty. Itse meinasin myös kerran talvikeleissä ajaa edellä ajavan auton perään, vaikka pidin huomattavan ison välimatkan nopeusrajoitukseen nähden (50 km/h). Taas "herrasmies" pysähtyi antamaan jalankulkijalle tietä ja minä sitten tilanteesta hieman yllättyneenä jouduin tekemään äkkijarrutuksen ja liukkaalla tiellä auto vaan liukui hitaasti eteenpäin... lopulta auto pysähtyi onneksi ajoissa ja välimatkaa edellä olevan puskuriin jäi jopa n. 15 cm.

                              Tokihan tuo yhtä hämmentynyt jalankulkijakin oli vasta siinä kohtaa lähtenyt ylittämään tietä kun olin jo lähes kolauttanut auton perään... jos olisi hiukan enemmän ollut vauhtia tai lyhyempi turvaväli niin olisi jalankulkijalle voinut käydä köpelösti jos en olisi saanut autoa pysäytettyä ajoissa ja olisin törmännyt auton perään jolloin edellä oleva auto taas olisi törmännyt jalankulkijaan...
                              Näinhän se juuri on.
                              Erityisen vaarallista ja vastuutonta tuo "herrasmiehen" esittäminen on talvisin ja lasten ollessa kyseessä ja vetää lapsi kaksikaistaiselle suojatielle vaikka hän selvästi on odottamassa turvallista kulkuaukkoa liikennevirrassa.
                              Ainahan sieltä toista kaistaa sitten tulee joku puusilmä dementikko mummo tai vaari joka ei sitten suojatien eteen pysähdykkkään.
                              Näitä yliajoja kuitenkin Suomessa tapahtuu useita kymmeniä ihan pelkästään näiden "herrasmiesten" aikaansaamina, hehän kun "eivät ole lainkaan syyllisiä" koko tapahtumaketjuun???
                              Tieliikennelaki on kuitenkin ottanut tämän huomioon ja suojatien eteen uuluu pysähtyä VAIN MIKÄLI JALANKULKIJA ON SUOJATIELLE SELVÄSTI ASTUMASSA....eli EI jos hän vain seisoo suojatien edessä=odottaa aukkoa liikennevirtaan.
                              Tämä pitäisi toki opettaa AINA jo kotona omille lapsilleen, mutta tämä pitäisi myös autoilijoiden tiedostaa. Suojatieonnetomuuksista yli puolet todellisuudessa aiheuttaa nämä "teiden ritarit", vaikka heitä tästä ei tilille lain edessä saadakkaan. Pitäisi kyllä todellakin.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Scattman View Post
                                Minua taas vituttaa, kun jalankulkija on selvästi astumassa suojatielle, pysäytät auton, niin alkaa viittoilemaan että mene vaan!

                                Itse annan usein tilaa jalankulkijoille, ainakin keskustassa ihmiset osaavat arvostaa, kun joku päästää yli.. Jos meinaa jonkun perään ajaa, kun antaa tietä, niin pitää kyllä miettiä omaa tilannetajua liikenteessä. Itselleni ei vielä kertaakaan ole niin käynyt.
                                Eli vedät suojatielle "herrasmiehenä" oikeasti jalankulkijoita jotka ei sinne autosi eteen halua? Lisäksi kuittaat selvästi lisääntyneen onnettomuusriskin kasvun...."voivoivoi".....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎