On muuten mielenkiintoinen juttu että entisellä 911:sella ajellessa juurikin Avensismiehet oli aina kaasuttelemassa ja haastamassa kisaan. Why oh why??
Itseä vit.. ahistaa junttimainen tapa jättää vilkkua käyttämättä kun poistutaan liikenneympyrästä. Niitä kun on täällä juustokuvun alla suht paljon. Sekään kun ei hirveesti käyttämisestä kulu.
Audi-kuskit!!! Esimerkiksi ruuhka-aikaan nää munapäät tunkee surutta jokasee välii, mutta annas olla jos ite ajat audin eteen (vaikka siinä olis pitempiki väli), ni nää tulee kyllä heti puskuriin kiinni vilkuttelemaa valoja! Onko nää hapentuhlaajat tosiaanki niin ylpeitä siitä, että niille on sattunu osumaa tuosta VAG-konsernin ulos suoltamasta paskasta, just semmone malli mihi o arvottu se audin merkki sinne keulille (VW:n tai skodan sijasta, koska eihän näissä läjissä juuri muuta eroa oo ku se merkki), ni on noussu vähä se kuuluisa neste päähän, vai mikä niitä oikein vaivaa?
My BMW is using what your hybrid is saving
E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
ex E34 520i 24V -91
Originally posted by Rockford
Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.
Eli toki lähestyttäessä suojatietä käytetään sellaista ajonopeutta jolla auton voi tarvittaessa koska tahansa pysäyttää, ihan kuten tieliikennelaki edellyttää.
Se EI EDELLYTÄ automaattisesti pysähtymistä, mikäli jalankulkija ei selkeästi osoita halua suojatielle astua tai jo sille astumassa.
Tällä halutaan nimenomaan pitää päätäntävalta jalankulkijalla, haluaako hän että hänen eteensä auto pysähtyy.
Ei ole todellakaan kovin "herrasmiesmäistä"...vaan suorastaan junttimaista pysähtyä suojatien eteen mikäli sille ei jalankulkija osoita halua mennä.
Tieliikennelaki 32 §
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Hymyilyttää kyllä mielikuva siitä, kuinka talvikeleillä porukka ajais viidenkympin aluetta rajoituksen mukaan ja hidastais kolmeenkymppiin joka kerta, kun näkiskään suojatien - jos sieltä nyt vaikka tuliskin joku Kesällähän sitä voi ihan hyvin ajaa alueella/tiellä sallittuja nopeuksia, kun se auto pysähtyy niissä vauhdeissa kyllä tarpeen vaatiessa, mutta talvella vähän eri asia...
Ymmärrän kyllä, jos autoilija pysähtyy päästääkseen kävelijän yli suojatieltä, joka on risteysalueella... eri asia, jos pysähtyy sellaisen suojatien eteen, joka ei ole risteysaluetta nähnytkään.
Kilpailuun haastajat on huvittavia En tiedä mitä sen e60 530d-kuskin päässä oikein mahtoi liikkua, kun olis halunnu kisoille e30 1.8:n kanssa tällä viikolla. Säälittävää Tietysti jos saa voittajafiilistä siitä, että pääsee sillä yli 20 vuotta uudemmalla mallilla seuraaviin valoihin nopeampaa, niin mikäs siinä, suotakoon hänelle tällainen ilo
Tunnustan, saatan joskus itsekin härnätä toyotalla sellasia, jotka vois provosoitua helposti. Esim. bemarikuskit
Audi-kuskit!!! Esimerkiksi ruuhka-aikaan nää munapäät tunkee surutta jokasee välii, mutta annas olla jos ite ajat audin eteen (vaikka siinä olis pitempiki väli), ni nää tulee kyllä heti puskuriin kiinni vilkuttelemaa valoja! Onko nää hapentuhlaajat tosiaanki niin ylpeitä siitä, että niille on sattunu osumaa tuosta VAG-konsernin ulos suoltamasta paskasta, just semmone malli mihi o arvottu se audin merkki sinne keulille (VW:n tai skodan sijasta, koska eihän näissä läjissä juuri muuta eroa oo ku se merkki), ni on noussu vähä se kuuluisa neste päähän, vai mikä niitä oikein vaivaa?
Miten tämä yhtälö oikein toimii, kun meillä ajetaan BMW:llä ja Audilla, eikä tällaista automerkkien "hyökkäystä" ole kukaan huomannut?
Vai menisikö se sitten niin että kun olet Audin ratissa..."ne bemarikuskit on sitten mulkkuja".... ja päinvastoin?
Miksi ostaa 911, jos ei halua että joku tulee nykimään rinnalle?
Eikö se ole aika ilmeistä?
Hemi: Ehkä täällä on asukastiheys erilainen ja pelisäännöt sen mukaiset? Kokeileppa ajaa esimerkiksi Helsingin keskustassa klo. 3.45 perjantai-lauantain välisenä yönä. Tai vastaavasti klo 7 maanantaina.
On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.
Ai mikäkö ärsyttää liikenteessä? Lukuisten vuosien aikana tullut tahkottua autolla/autoilla aika runsaasti ja tehnyt seuraavia havantoja erilaisista ihmisryhmistä. Listataan vaikka alkuun kymmenen tapausta:
1. Hääräilijä. Hääräilijä hääräilee kaikennäköistä ja ajo on puolelta toiselle soutamista, nopeuden vaihdellessa samaan tahtiin. Noukitaan apparin lattialta esineitä ja taas heitetään ne sinne uudestaan.
2. Jännittelijä. Jännittelijällä alkaa jänskätys nousemaan, kun joku ajaa takana. Harotaan hiuksia, säädetään peilejä, kyylätään kaikista peileistä vuorotellen, samalla kun puristetaan rystyset valkoisena rattia. Ajo tietenkin samanlaista vr. hääräilijään.
3. Lörpöttelijät. Nämä jauhaa puhelimessa, vaikka heidän ÄO ei siihen pysty samaan aikaan ajaessa. Käytännössä kaikki muu unohtuu, kun aletaan puhumaan puhelimeen ja ajo on käsittämätöntä. Yleensä nuorehko naishenkilö tai keski-ikäinen kiharapäinen kyyrä.
4. Sankarimies. Nämä ajelevat yleensä tuoreen vaimokokelaan kanssa liikenteessä halpahallin pikkutakki päällä ja jos töppäilevät itse, niin pienoiset esittelyt seuralaiselle. Ajavat uudehkolla mitään sanomattomalla kipolla ja nousevat usein rinta rottingilla autosta pihalle, aikessa hieman ojentaa toista osapuolta. Valitettavasti nämä ovat harmittomia tapauksia ja viimeistään veri nenästä valuen lähtevät takaisin omiin matkoihinsa - tietenkin yleensä sanoen nais-ystävälleen: "Olisi vaan pitänyt vetää turpaan, mutta kun kompastuin"
5. Pelkurit. Samoja vrt. sankarimiehiin, mutta lähtevät yleensä karkuun. Eli ensin keskarit ja uhoamiset, mutta kumi savuten punaisia päin kotiin, jossa tietenkin samat lauseet: "Olisi vaan pitänyt hakata sekin, mutta kun kramppasi jalka ja löi kaasun pohjaan".
6. Itseoppinut poliisi. Kohdan 4 ja 5 henkilö risteytettynä.
7. Freelancer parkkipirkko. Parkkipirkkoa hieman ottaa päähän, kun näkyy väärin pysäköity auto. Tästä pitää mennä ojentamaan kuljettajaa moraalisaarnan kera. Väärin pysäköityjä autoja ovat esimerkiksi 10cm ruudun sivussa oleva tai mahdollisesti kahteen ruutuun pysäköity auto jossain hämyisessä takarivissä. Huomaa, että tällä parkkipirkolla ei välttämättä ole edes omaa autoa.
8. Kamikaze. Kamikaze ajaa kuin elämällä ei olisi merkitystä. Ajotaidot puuttuu ja auto pysyy juuri ja juuri käsissä, mutta ohitellaan mm. mutkissa, mäissä jne. Yleensä tulee reaktio, että tuo ei selviä hengissä kotiin. Nämä samat ovat yleensä auton perse pystyssä ojassa, jos eivät aja suola-autossa kiinni ensimmäisillä liukkailla. Taitavat olla kesälläkin metsässä.
9. Laiskiaiset. Esikuvansa mukaan ovat universumin verkkaisimpia kuskeja, ovat kuin unessa. Valot vaihtuu, mutta mitään ei tapahdu. Ajavat alinopeutta jonkun auton perässä kiinni, vaikka useita satoja kilometrejä. Kuski ei liiku, tuijottaa vain eteen ja ovat kuin eläviä kuolleita. Näiden kanssa saa olla varuillaan, sillä jos sattuu oikein paha living dead - henkilö, niin voivat myös yllättäen kääntää, kun muistavat juuri risteyksen kohdalla oikean menosuunnan. Mukana olisi hyvä pitää pieniä kiviä tai tyhjiä pulloja, se yleensä herättää nämä ja saavat ahaa, olenkin kuskina nyt - elämyksen.
10. Kyyrä. Tämä ei esittelyjä kaipaa. Kaikkien edellisten kohtien eri ominaisuuksia luvatta sekoitteleva mielipuoli. Tämä ei välitä muista, ei itsestään, ei autostaan. Voidaan verrata autoon, jossa ei olisi kuskia.
Ovat usein valepuvussa, sillä kaikkihan ymmärtävät kyyrän vanhemmaksi henkilöksi, mutta ei, pahin kyyrä on usein ~30-40-vuotiaan olomuodossa.
Varma tunnistukeino kyyrästä on se, että ajavat aina poikkeuksetta runsasta alinopeutta. Perus-kyyrä, kun ei aja ikinä elämänsä aikana pienintäkään ylinopeutta, harvoin edes rajoituksen mukaan.
Kyyrä muistaa iloisesti ilmoittaa itsestään esim. ohitustilanteessa. Tööttäävät tai vilkuttelevat pitkiä, jotta kaikki me muut heidät tunnistamme vielä varmemmin.
Nopeus myös usein heittelee, esimerkiksi 100km/h - rajoitusalueella yleensä kyyrällä vauhti on ~50-70km/h.
Edit. Pakko lisätä vielä jokerikortti:
11. Luulen olevani rikollinen. Luulen olevani rikollinen - järjestöön kuuluva henkilö tosiaan luulee olevansa rikollinen. Nimittäin aina kun näkyy poliisiauto tai poliisi, lasketaan nopeus vähintään 20:llä ja aletaan pyörimään penkillä, kuin olisi muurahaisia paidan sisällä. Nämä kun uskovat, että vastaan tullut poliisiauto tekee valtatiellä u-käännöksen sakotus ja putka mielessään nähdessään, että vastaan tulee KIA 85km/h, 80km/h - alueella. Usein alinopeutta harrastavat tekevät varsinkin tätä samaa. Myös kameratolpat ovat pelottavia ja toimitaan samoin.
Tästä on myös syntynyt pieni mutaatio, joka pelkää kaikkea. Nimittäin esim. leveän kuljetuksen tullessa vastaan, näiden pitää pysähtyä pientareelle. Traktorin ajaessa piennarta, sitä ei voida ohittaa, koska ei yksinkertaisesti mahdu, vaikka tilaa olisi. Huvittavin tilanne syntyy nopeasti, kun ensin on esimerkiksi mopoauto ja mopoauton perässä vaikkapa kolme tähän ihmisryhmään kuuluvaa, kaupan päälle vielä neljänneksi puhelimeen puhuva kyyrä, niin voidaan puhua katastrofista.
hah Nyt muistin, etttä itseäni ottaa kupoliin sunnattomia määriä ne, jotka väistävät kaikkea erittäin ylireagoivasti. Esim. jos joku ajaa piennarta polkupyörällä, niin vedetään aina vastaantulijan kaistan kautta. Kyllä siihen ajelijaan riittää vähempikin etäisyys. Yleensä tätä väistöä liioitellessaan otetaan riski, vaikka vastaan tulisi autoja.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Hemi: Ehkä täällä on asukastiheys erilainen ja pelisäännöt sen mukaiset? Kokeileppa ajaa esimerkiksi Helsingin keskustassa klo. 3.45 perjantai-lauantain välisenä yönä. Tai vastaavasti klo 7 maanantaina.
Mihin verrattuna "erilaiset pelisäännöt"?, vai luuletko että en ole Helsingin keskustassa ajellut ihan mihin aikaan tahansa jo kauan ennen kuin mitä tämän saitin pääosa on ollut edes kiiltona isänsä silmissä? Siis näin vaikka täällä Pirkanmaan "periferiassa" nykyisin on asusteltukin?
Eli eiköhän sitä tule pääkaupunkiseutua nykyisinkin vielä tule "suhattua" kutakuinkin ihan viikoittain ympäri vuoden...joten ihan uppo-outoa seutukuntaa se nyt ei ole minullekkaan
Noh, ilmiselvästi et ole ajanut tarpeeksi, koska ainakin minun mielestäni keskustassa on lähestulkoon mahdotonta ajaa antamatta tietä. Tai jos ajaa tietä antamatta, niin silloin kyllä rikkoo tieliikennelakia.
Painotan nyt, että en ole millään tavoin hysteerinen liikenteessä ja anna jokaiselle tietä joka jalkakäytävällä kävelee.
Nyt keskustelu loppui minun osaltani ja lähden tampereelle opettelemaan ajotapoja.
On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.
8. Kamikaze. Kamikaze ajaa kuin elämällä ei olisi merkitystä. Ajotaidot puuttuu ja auto pysyy juuri ja juuri käsissä, mutta ohitellaan mm. mutkissa, mäissä jne. Yleensä tulee reaktio, että tuo ei selviä hengissä kotiin. Nämä samat ovat yleensä auton perse pystyssä ojassa, jos eivät aja suola-autossa kiinni ensimmäisillä liukkailla. Taitavat olla kesälläkin metsässä.
BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
Toyota MR2 2.0 GTi -93
Ai mikäkö ärsyttää liikenteessä? Lukuisten vuosien aikana tullut tahkottua autolla/autoilla aika runsaasti ja tehnyt seuraavia havantoja erilaisista ihmisryhmistä. Listataan vaikka alkuun kymmenen tapausta:
12. Puskija. Vaikka edessä olisi 2 kaistalla autoja jonossa kulkemassa, tämä tapaus tulee vasenta kaistaa edellisen takapuskuriin kiinni hiillostamaan, kunnes tämä hermostuu ja vaihtaa oikealle kaistalle. Sitten puskija kiihdyttää seuraavana olevan perään kiinni, jne. Matkanteko tuskin nopeutuu, mutta ketjukolarin mahdollisuus kasvaa moninkertaiseksi. Joskus siirtyy kauemmaksi jos "vahingossa" jarruttaa vähän voimakkaammin.
Noh, ilmiselvästi et ole ajanut tarpeeksi, koska ainakin minun mielestäni keskustassa on lähestulkoon mahdotonta ajaa antamatta tietä. Tai jos ajaa tietä antamatta, niin silloin kyllä rikkoo tieliikennelakia.
Painotan nyt, että en ole millään tavoin hysteerinen liikenteessä ja anna jokaiselle tietä joka jalkakäytävällä kävelee.
Nyt keskustelu loppui minun osaltani ja lähden tampereelle opettelemaan ajotapoja.
Miten niin "tietä antamatta"?
Ymmärsit koko asian täysin väärin? Eli tottahan toki pitää tietä jalankulkijalle antaakkin mikäli hän selvästi on suojatielle astumassa...ihan niin täällä Pirkanmaalla kuin pääkaupunkiseudullakin.
Kuitenkaan sen suojatien eteen EI tarvitse, eikä missään tapauksessa pidäkkään pysähtyä niin täällä Pirkanmaalla kuin pääkaupunkiseudulla, mikäli jalankulkija on selvästi itse odottamassa aukkoa liikennevirrassa, eikä siis astumassa suojatielle.
Eli missäänpäin Suomea se ei ole mikään automaattipysähdys mikäli joku nyt joku vain sattuu seisomaan jalkakäytävällä, suojatien välittömässä läheisyydessä.
Päättäköön jalankulkija siis sen haluaako hän eteensä pysähdyttävän vai ei?
Riskit mahdollisista peräänajosta tai toista kaistaa ohi ajavan yliajosta siirtyy näin itse jalankulkijalle, eikä esim.myöskään vedetä väkisin lapsia suojatielle automme eteen+pimeään nurkkaan jos he selvästi odottelee aukkoa liikennevirrassa ja näin täysin riskitöntä ylitystä.
Comment