Tulipa eteen asia, joka uuden kärryn ostajan kannattaa huomioida. Monet näistä uusista jarruttomista peräkärryistä ovatkin kokonaismassaltaan 825kg, kun muutama vuosi sitten säännöt muuttuivat, ja akselille kohdistuvan luokittelumassan 750kg lisäksi saa olla 75kg aisapaino, jotka yhdessä tekevät kärryn kokonaismassaksi tuon 825kg. Tästä päästäänkin sitten siihen, että tietyissä tapauksissa uuden jarruttoman kärryn kassa ei riitäkään pelkkä B-kortti!
Esim täällä https://ajokortti-info.fi/perustieto...rryn-vetaminen on tuo ajokortin riittävyys selitetty kohtuullisen ymmärrettävästi. Kokonaismassaltaan yli 750kg kärryn kanssa, ei B-kortti riitä, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg. Ite ainakin tulkitsen tuon niin, että kun kärryn kokonaismassa on tuo 825kg, niin vetoauton kokonaismassan ylittäessä 2675kg, ei pelkkä B-kortti enää riitäkään. Bemareiden ollessa kyseessä, tämä tulee eteen ainakin X5:sen kanssa, sillä ainakin meillä näyttää tulevan yhdistelmän kokonaismassaksi 3520kg. Itellä tähän toki kortti riittää, mutta vaimo pitää laittaa korottamaan korttia.
Esim täällä https://ajokortti-info.fi/perustieto...rryn-vetaminen on tuo ajokortin riittävyys selitetty kohtuullisen ymmärrettävästi. Kokonaismassaltaan yli 750kg kärryn kanssa, ei B-kortti riitä, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg. Ite ainakin tulkitsen tuon niin, että kun kärryn kokonaismassa on tuo 825kg, niin vetoauton kokonaismassan ylittäessä 2675kg, ei pelkkä B-kortti enää riitäkään. Bemareiden ollessa kyseessä, tämä tulee eteen ainakin X5:sen kanssa, sillä ainakin meillä näyttää tulevan yhdistelmän kokonaismassaksi 3520kg. Itellä tähän toki kortti riittää, mutta vaimo pitää laittaa korottamaan korttia.
Comment