mistä uusi peräkärry halvalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    #76
    Tulipa eteen asia, joka uuden kärryn ostajan kannattaa huomioida. Monet näistä uusista jarruttomista peräkärryistä ovatkin kokonaismassaltaan 825kg, kun muutama vuosi sitten säännöt muuttuivat, ja akselille kohdistuvan luokittelumassan 750kg lisäksi saa olla 75kg aisapaino, jotka yhdessä tekevät kärryn kokonaismassaksi tuon 825kg. Tästä päästäänkin sitten siihen, että tietyissä tapauksissa uuden jarruttoman kärryn kassa ei riitäkään pelkkä B-kortti!

    Esim täällä https://ajokortti-info.fi/perustieto...rryn-vetaminen on tuo ajokortin riittävyys selitetty kohtuullisen ymmärrettävästi. Kokonaismassaltaan yli 750kg kärryn kanssa, ei B-kortti riitä, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg. Ite ainakin tulkitsen tuon niin, että kun kärryn kokonaismassa on tuo 825kg, niin vetoauton kokonaismassan ylittäessä 2675kg, ei pelkkä B-kortti enää riitäkään. Bemareiden ollessa kyseessä, tämä tulee eteen ainakin X5:sen kanssa, sillä ainakin meillä näyttää tulevan yhdistelmän kokonaismassaksi 3520kg. Itellä tähän toki kortti riittää, mutta vaimo pitää laittaa korottamaan korttia.

    Comment

    • MPV
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1193
      • Muhos

      #77
      Originally posted by MPV View Post
      Mulla on tuollanen JT-Trailerin kärry 50cm korkeilla laidoilla ollut nyt käytössä reilun vuoden....
      Päivitetäänpä tätä, kun kokemusta on kerynyt lisää. Eli JT-Trailerin 350K on nyt ollut käytössä noin neljä vuotta. Ne mitä kolme vuotta sitten kirjoitin sidontalenkeistä ja takavaloista pitää edelleen paikkansa. Lisäksi olen huomannut, että kärryn johtosarja aisan päässä on hieman kriittisesti, kun johdot tulee putkesta ulos vetokytkimen takaa, niin pari kertaa on käynyt niin, että johdot ovat jääneet vetokuulan ja aisan väliin, kun kärryä on laitettu perään.

      Ihan kuin joku olisi joskus jossain maininnut jotain kyseisen kärryn iskarin korvakoista. No, mullahan on näköjään toiselta puolelta koko korvakko repeytynyt irti ja toisellakin puolella hyvin on repeytyminen alulla. Enkä voi edes kehua, että kärry olisi kovin kovalla käytölläkään ollut. Hitsaushommia siis tiedossa. Kärryn johtosarjakin menee uusiksi, kun nuo revenneet iskarin korvakot oli jauhaneet vieressä kulkevat johdot kokolailla rikki.

      Ainakin jos olet käytettyä JT-trailerin kärryä ostamassa, niin kannattaa nuo iskarin korvakot tutkia huolella. Ja uuteen ilmeisesti kannattaisi tehdä jonkinlainen vahvistus. Ihan varauksetta en siis enää kyseistä kärryä kyllä suosittele.

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 773

        #78
        Meillä on ollut Respo 3,5* 1,5 m jarruton kärry yhdellä akselilla ja jaxal kuomulla.

        VM2012.

        Kärry erittäin tukeva = myös painava. Jousitus kestää 600-700kg kuorman helposti vaikka ei siihen niin paljon tietysti saisi laittaa.

        Jaxal kuomu alkaa halkeamaan monesta kohtaa. Pyöränlaakerit on kerran vaihdettu vaikka ei tuolla ole mitenkään paljon ajettu, varmasti alle 10tkm.

        Orkkis kiinarenkaat murtuivat 5 vuoden jälkeen.


        Maksoi silloin 2100 Eur sis alv. Nyt 2540 Eur.


        Ostaisin uudestaan, tuote joka ei ole käynyt yhtään hermoon.

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1968
          • Seinäjoki

          #79
          Originally posted by Kouris View Post
          Meillä on ollut Respo 3,5* 1,5 m jarruton kärry yhdellä akselilla ja jaxal kuomulla.

          VM2012.

          Kärry erittäin tukeva = myös painava. Jousitus kestää 600-700kg kuorman helposti vaikka ei siihen niin paljon tietysti saisi laittaa.

          Jaxal kuomu alkaa halkeamaan monesta kohtaa. Pyöränlaakerit on kerran vaihdettu vaikka ei tuolla ole mitenkään paljon ajettu, varmasti alle 10tkm.

          Orkkis kiinarenkaat murtuivat 5 vuoden jälkeen.


          Maksoi silloin 2100 Eur sis alv. Nyt 2540 Eur.


          Ostaisin uudestaan, tuote joka ei ole käynyt yhtään hermoon.
          Tuntuu moni osa hajoavan siinä 5 vuoden kohdilla jos alkaa tarkemmin tutkimaan kuten juuri sanoit niin renkaat on vaihtokunnossa ei kulumisen vain halkeilun takia (halkeaa urien pohjalta). Itse olen uusinut 3-4 vuoden välein uuden jj-trailerin nyt kolmas sellainen menossa. Vielä ei ole tarvinnut korjata mitään ja jokaisesta olen saanut 3-4 vuoden iässä hieman enemmän rahaa mitä kärry on maksanut uutena. Nykyinen tuli nyt 4 vuoden ikään ja se maksoi muistaakseni 1390 vai 1490e jaxalin kuomulla 3,3m pitkä ja "pulttikärry" jossa on hitsaten tehty kehto mihin tulee lehtijouset ja aisa kiinni. Korjauksia ei ole tarvinnut tehdä ja uskoisin että taas se menee vähän kalliimmalla kaupaksi kuin mitä uutena maksoi. Nyt kävi pieni aivopieru se kärry olis pitänyt myydä keväällä jo silloin o kysyntä ollut suurin ja toimitusajat pitkiä joten käytetystä heti mukaan saatavasta uudenveroisesta on saanut hyvän hinnan. Hyvältä tuo vielä näyttää jokapuolelta eikä huolto/korjaustarpeita ole mutta lähiviikkoina tilaan uuden samanlaisen
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17571
            • Turku

            #80
            Keyytkärry Heppu vuodelta 2007 ja alkuperäisillä renkailla - hyvin toiminut. Ajettu melko paljon, sanoisin että kymmeniä tuhansia kilometrejä kuitenkin. Kaikki viat oikestaan itse aiheutettuja pl. nyt päällä oleva sähkövika eli peruutusvaloa auto ainakin herjaa. Täytyy katsoa jossain vaiheessa, auton pää ja tulppa molemmat todella hapettuneita viime talven maantieajosta.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #81
              Oli viimeyön aikaan mennyt peräkärryn kuomu halki koko sivun matkalta korkeus suunnassa ilmeisesti nopean pakkasen kiristymisen takia. Uudet kuomut maksaa hunajaa niin mielessä käynyt jos tekisi tuohon itse pressukapellin. Kärry on jarruton Respo 350x150. Onko tuollaisesta kapellista mahdollista saada riittävän kevyttä jarruttomaan kärryyn? Onko tuollainen miten ikävä vetää perässä, kun ilmanvastus on varmaan paljon isompi kuin kuomussa?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10111
                • KVLA

                #82
                Noita kaiken kokoisia kuomuja on satunnaisesti ollut myynnissä eri netti huutokaupoissakin. Josku halvallakin. Eikö kuomua pysty paikkaamaan? Itseäni ei kapelli ainakaan oikein vakuuta.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #83
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Noita kaiken kokoisia kuomuja on satunnaisesti ollut myynnissä eri netti huutokaupoissakin. Josku halvallakin. Eikö kuomua pysty paikkaamaan? Itseäni ei kapelli ainakaan oikein vakuuta.
                  Välillä tosiaan näitä on ollut kohtuu hintaan myynnissä. Pitää nyt kevät seurailla tilannetta. Kuomu on valkoinen ABS muovista valmistettu ja ollut kyllä niin huono kun voi olla. Joka kevät siitä on saanut pieniä halkeamia korjailla ja tuo on kyllä nyt niin pitkältä matkalta halki etten ala sitä enää parsimaan kasaan. Saattaahan siitä joku jotain vielä maksaa jos laittaisi muutamalla kympillä myyntiin.

                  Mitä nyt olen tutkinut tuota pressukapelli vaihtoehtoa niin taidan sen hylätä. Hintaerokaan kuomuun ei lopulta ihan hirveästi ole.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10111
                    • KVLA

                    #84
                    Originally posted by markok View Post
                    Välillä tosiaan näitä on ollut kohtuu hintaan myynnissä. Pitää nyt kevät seurailla tilannetta. Kuomu on valkoinen ABS muovista valmistettu ja ollut kyllä niin huono kun voi olla. Joka kevät siitä on saanut pieniä halkeamia korjailla ja tuo on kyllä nyt niin pitkältä matkalta halki etten ala sitä enää parsimaan kasaan. Saattaahan siitä joku jotain vielä maksaa jos laittaisi muutamalla kympillä myyntiin.

                    Mitä nyt olen tutkinut tuota pressukapelli vaihtoehtoa niin taidan sen hylätä. Hintaerokaan kuomuun ei lopulta ihan hirveästi ole.
                    Omaan edelliseen AKU-265 kärryyn ostin kuomun konkurssipesän nettihuutokaupasta. Kuomu oli uusi/käyttämätön ja mukana oli saranamekanismit paketissaan. Hinta huimat 80€. Kärry tosin tuli myytyä naapurille ennen kuomun asentamista,kun sain ostettua hieman isomman kuomullisen uuden telikärryn liikkeen lopettamisen takia "nettohintaan".

                    Comment

                    Working...
                    X