Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 käyttökustannukset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ari78
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 95
    • Ylivieska

    #16
    Kyllähän se näin on ettei tää lysti ilmaista ole. Rahaa saa ämmäläiseen meneen melko rajattomasti jos yhtään ylimääräisiä virityksiä meinaa laitella. Perus huollotkin jo maksaa kohtuu paljon. Ja jos jotain ylimääräistä vikaa ilmenee niin yleensä se lasku on ollut lähempänä 1000 egeä. Mutta ei siinä..kaikki hauska nyt vaan sattuu maksamaan. Elämä on valintoja
    Nykyinen: F11 520d vm.2017
    Ex: E83 X3 vm.2008
    Ex: E63 630iA vm.2005
    Ex: E39 M5 vm.2000

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #17
      Originally posted by suffeli View Post
      Ostetaan perus M5 2002 vuosimallia. Hinta n. 40ke. Kulut vuodessa:
      Arvonalenema 10%-15% 4000-6000e
      Vakuutukset (riippuu bonuksista) n. 1500e
      Bensat (15tkm, 14l/100km, 1,6e/l) n. 3300e
      Perushuolto n.500e
      Katsastus, pesut, renkaat, autovero, polttimot jne n.500e
      => 10-12 ke Mikä on jotain 800-1000e/kk
      Ja tässä EI ollut yhtään korjausta. M5 omistajat voi sit kertoo kuinka halpaa auton korjaaminen on
      Eli ihan aikuisten oikeasti auto voi maksaa jopa 1200e/kk, jos joutuu korjaamaan tai jos on rahoituskuluja tms.

      Oman 528i kuluiksi tuli n. 600e/kk.
      Tässä on ihan oikealla tavalla laskettu kuluja ja kuten näkyy niin halpaa se ei ole.
      Mun mielestä kannattaa huomioida vielä että kovin moni ei osta autoa käteisellä joten näiden päälle tulee vielä rahoituskulut jotka tämän hintaluokana autossa alkaa jo tuntumaa.
      Sanotaan että käsirahaa lyödään 8k pöytään ja rahoitettava osuus on 32k.
      Tuosta velkapääomasta maksetaan jo pelkkää korkoa 250-300 Euroa kuussa. Jos zippinetto 1500/kk tienaava kaveri ostaa ko. auto rahoituksella niin lyhennykset korkoineen on minimissään 500-600 Euroa/kk. Ja tämä laskettu 10(!) vuoden laina ajalla. On silkkaa hulluutta ostaa auto 10 vuoden takaisinmaksulla (niinhän esim, nettiauton rahoitustarjoukset on laskettu).

      -> En todellakaan ihmettele jos E39 M5:n käyttö ja omistaminen matti meikäläiselle maksaisi 1500/kk, ilman mitään korjauksia. Kannattaa tosiaan miettiä ja tarkkaan laskea mihin rahat riittää ennenkuin lähtee soitellen sotaan.
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Smack
        BTCF Member
        • May 2005
        • 320
        • Oulu

        #18
        Originally posted by rahami00 View Post
        Äkkiä laskettuna bensan ja dieselin hintaero 2006 vuonna ollut noin 13,05% ja nyt se on 4,18%, joten minusta diesel on ottanut aika paljon bensan hintaa kiinni...
        Btw vaikka dieselin ja bensan hinnan ero onkin kaventunut, niin vaikkapa 20 sentin halvennus dieseliin bensaan verrattuna toisi 6l kulutuksella 20tkm/vuosi ajossa vain 240 euron säästön vuodessa. Eli dieselissä ajamisen edullisuus pohjautuu enemmänkin siihen että se kuluttaa vähemmän, kuin että paljonko polttoaine maksaa

        Taitaa 95% ihmisistä kuvitella että nyt ei kantsi ajella dieselillä ollenkaan, vaikka todellisuudessa polttoainekulut ei ole juurikaan nousseet, jos laskemaan alkaa. Psykologinen vaikutus hinnannousulle on aika kova... Tolla 240 eurollahan saa alle 3tkm dieselit, joten ei dieselin kannattavuus raja ole paljoa noussut

        Comment

        • 10+
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2084
          • Nivala

          #19
          Originally posted by Balle View Post
          Tässä on ihan oikealla tavalla laskettu kuluja ja kuten näkyy niin halpaa se ei ole.
          Mun mielestä kannattaa huomioida vielä että kovin moni ei osta autoa käteisellä joten näiden päälle tulee vielä rahoituskulut jotka tämän hintaluokana autossa alkaa jo tuntumaa.
          Sanotaan että käsirahaa lyödään 8k pöytään ja rahoitettava osuus on 32k.
          Tuosta velkapääomasta maksetaan jo pelkkää korkoa 250-300 Euroa kuussa. Jos zippinetto 1500/kk tienaava kaveri ostaa ko. auto rahoituksella niin lyhennykset korkoineen on minimissään 500-600 Euroa/kk. Ja tämä laskettu 10(!) vuoden laina ajalla. On silkkaa hulluutta ostaa auto 10 vuoden takaisinmaksulla (niinhän esim, nettiauton rahoitustarjoukset on laskettu).

          -> En todellakaan ihmettele jos E39 M5:n käyttö ja omistaminen matti meikäläiselle maksaisi 1500/kk, ilman mitään korjauksia. Kannattaa tosiaan miettiä ja tarkkaan laskea mihin rahat riittää ennenkuin lähtee soitellen sotaan.
          Juuri näin. Balle puhuu asiaa. 1000€ on minimi kuukausi kustanne kyseisellä autolla kaikkineen kuluineen. Sitten vielä nuo korko kulut päälle jos pitää rahoitusta ottaa
          Sen voin kahden M5 omistaneena sanoa että se hauskuus/rahanmenosuhde ei ole yks yhteen tuon auton kans. Jarrulevyt ja palat jos maksaa eteen pelkästään vajaa 800€ niin on se nyt jumalauta jos se ei jonku mielestä ole kallis ylläpitää

          Range tosiaan oli mullakin ku tankin löi täyteen niin jotain vähä 400km päälle.
          Last edited by 10+; 17-07-2008, 00:47.
          E39 M5 -00

          Ex E60 530Da M-Sport -04
          Ex E39 M5 -00
          Ex E39 M5 -00 Individual
          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
          Ex E36 3.0 M3 -93
          Ex E36 2.5 Cabrio -94
          Ex E36 3.2 M3 -97
          Ex E36 2.5 Coupe -93

          Comment

          • amkitka
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 181

            #20
            Originally posted by 10+ View Post
            Juuri näin. Balle puhuu asiaa. 1000€ on minimi kuukausi kustanne kyseisellä autolla kaikkineen kuluineen. Sitten vielä nuo korko kulut päälle jos pitää rahoitusta ottaa
            Sen voin kahden M5 omistaneena sanoa että se hauskuus/rahanmenosuhde ei ole yks yhteen tuon auton kans. Jarrulevyt ja palat jos maksaa eteen pelkästään vajaa 800€ niin on se nyt jumalauta jos se ei jonku mielestä ole kallis ylläpitää

            Range tosiaan oli mullakin ku tankin löi täyteen niin jotain vähä 400km päälle.
            Niinpä. Mieluummin köyhä mutta iso mulkku kuin rikasta leikkivä pippelinvenyttäjä

            Perus varmari rokolla vm. 1990 h. 500. Liikenne vakuutus 140... Ajo neuvo vero... Vuoden ajelun pensat (18 tkm) noin 1800.... Ei vara osia, ei öljyn vaihtoja, ei mitään pää oma kulu ja.

            Silti rokollaan palaa kaikki neen noin 225 euroa kuu kaudessa. Minimi.

            Comment

            • rahami00
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 306
              • Kirkkonummi

              #21
              Originally posted by Smack View Post
              Btw vaikka dieselin ja bensan hinnan ero onkin kaventunut, niin vaikkapa 20 sentin halvennus dieseliin bensaan verrattuna toisi 6l kulutuksella 20tkm/vuosi ajossa vain 240 euron säästön vuodessa. Eli dieselissä ajamisen edullisuus pohjautuu enemmänkin siihen että se kuluttaa vähemmän, kuin että paljonko polttoaine maksaa

              Taitaa 95% ihmisistä kuvitella että nyt ei kantsi ajella dieselillä ollenkaan, vaikka todellisuudessa polttoainekulut ei ole juurikaan nousseet, jos laskemaan alkaa. Psykologinen vaikutus hinnannousulle on aika kova... Tolla 240 eurollahan saa alle 3tkm dieselit, joten ei dieselin kannattavuus raja ole paljoa noussut
              Jos mietitään pelkästään polttoaineenkulutusta, polttoaineenhintaa ja käyttöveroa niin hieman alle 10000km/v ajulla e39 M5 ja -02 530dat menee samoihin kyseisissä käyttökustannuksissa. Harvalla tulee kuitenkaan noin vähän kilometreja vuodessa ja ei pidä sitten unohtaa niitä muita kuluja, joista vasta oikeat kulut muodostuukin. Mutta, M5 on tässä tapauksessa muutenkin huono esimerkki, koska sen kulutus on todella suuri. Jos otetaan jokin pienempi ruokainen bensa auto vs. 530dat niin kyllä kilometrejä täytyy jo tulla, että tulee kannattavemmaksi ajaa kyseisellä dieselillä. Ostaessani diesel autoa, kilometrejä kertyi niin ei ollut ongelmaa valinnassa, että kumman auton ottaisi. Nyt kun kilometrejä ei tulekkaan enää ja dieselin hinta on kohta sama kuin bensan hinta, niin alkaa väkiselläkin miettimään bensa autoon vaihtamista.

              Comment

              • sipi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 320
                • Helsinki

                #22
                Ei kait aikuisten oikeasti kukaan joka ajaa suhteellisen paljon vuodessa, harkitse järkisyistä M5:sen ostamista? Taitaa olla aika vaikea mitään ///M ylipäätään ostaa järkiperustein, vaan taustalta taitaa löytyä ne uskomattomat fiilarit auton ratissa ja ilo harrastaa... Harrastukset tunnetusti maksaa ja leluja pitää aikuisillakin olla, muuten se elämä taitaa mennä aika tylsäksi? Mitäs jos laskettaisiin tilanne siten että vaihtoehtona e39/e60 530d ja M5 ja niiden erotus käyttökustannusten suhteen ja laitetaan se erotus harrastamisen piikkiin, tuntuuko se summa enää niin paljolta? :think
                Last edited by sipi; 17-07-2008, 09:30.
                e39 M5 Carbonschwarz '2001
                ex: e36/7 Z3M Roadster '1998 - "Hamann"
                ex: e36 328i Coupe '1995 - Powered by Dr. Shrick (232hp)

                Comment

                • rahami00
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 306
                  • Kirkkonummi

                  #23
                  Originally posted by sipi View Post
                  Ei kait aikuisten oikeasti kukaan joka ajaa suhteellisen paljon vuodessa, harkitse järkisyistä M5:sen ostamista? Taitaa olla aika vaikea mitään ///M ylipäätään ostaa järkiperustein, vaan taustalta taitaa löytyä ne uskomattomat fiilarit auton ratissa ja ilo harrastaa... Harrastukset tunnetusti maksaa ja leluja pitää aikuisillakin olla, muuten se elämä taitaa mennä aika tylsäksi? Mitäs jos laskettaisiin tilanne siten että vaihtoehtona e39/e60 530d ja M5 ja niiden erotus käyttökustannusten suhteen ja laitetaan se erotus harrastamisen piikkiin, tuntuuko se summa enää niin paljolta? :think
                  Tämä on kyllä totta. Jos järkisyitä alkaisi pohtimaan esim. (auton arvon alenemista, ym kuluja) niin todennäköisesti alla olisi joku 1000€ ruospa jolla pääsisi vain eteenpäin.
                  Topikin aloittaessani mietin, tulisiko e39 M5 kovin paljoa kalliimmaksi pitää vähäisillä kilometreilla verrattuna 530dat:iin, mutta taitaa ero olla kuitenkin vielä niin suuri, ettei ole varaa moiseen "törsäämiseen".

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #24
                    Aika rajoittunut on katsanto, jos 530d:n vaihtoehtona on M5..? Kuin vertaisi polkupyörää mopoon tai mopoa moottoripyörään. Jos M5:n sijaan seuraava pykälä on 530d, niin on aukko autotuntemuksessa
                    ---

                    Comment

                    • rahami00
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 306
                      • Kirkkonummi

                      #25
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Aika rajoittunut on katsanto, jos 530d:n vaihtoehtona on M5..? Kuin vertaisi polkupyörää mopoon tai mopoa moottoripyörään. Jos M5:n sijaan seuraava pykälä on 530d, niin on aukko autotuntemuksessa
                      Mitä väärää on kysellä kyseisen auton käyttökustannuksista? Ihme vääntämistä. Seuraavan auton tulee olla tehokkaampi kuin nykyinen, joten mitään e39 528 (joka oli siis ennnen 530dat:ia) turha miettiäkään. Ehkä 540 voisi olla mahdollinen vaihtoehto, jos se ei ole niin äärettömän kallis pitää kuin M5.
                      Last edited by rahami00; 17-07-2008, 13:59.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by rahami00 View Post
                        Mitä väärää on kysellä kyseisen auton käyttökustannuksista? Ihme vääntämistä. Seuraavan auton tulee olla tehokkaampi kuin nykyinen, joten mitään e39 528 (edellinen auto oli) turha miettiäkään. Ehkä 540 voisi olla mahdollinen vaihtoehto, jos se ei ole niin äärettömän kallis pitää kuin M5.
                        Ei ole tarkoitus väitellä. "Seuraavan auton tulee olla tehokkaampi kuin nykyinen" vaan jättää vielä runsaasti valinnanvaraa 528:n jälkeen. Ei vaan itselle tule oikein mieleen miettiä valitseeko koskaan diesel-perheauton ja M-sarjan auton väliltä..
                        ---

                        Comment

                        • rahami00
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 306
                          • Kirkkonummi

                          #27
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Ei ole tarkoitus väitellä. "Seuraavan auton tulee olla tehokkaampi kuin nykyinen" vaan jättää vielä runsaasti valinnanvaraa 528:n jälkeen. Ei vaan itselle tule oikein mieleen miettiä valitseeko koskaan diesel-perheauton ja M-sarjan auton väliltä..
                          Siis 528 oli edellinen auto ja tarkoitan tehokkaamalla autolla tehokkaampaa kuin 530D johon on vaihdettu softa...

                          Comment

                          • jsa014
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1651
                            • Turun Pallivaha

                            #28
                            No, jos tarttee olla tehokkaampi kuin 528 eikä halua M5:n kuluja, niin taitaapa 540 olla se ratkaisu. Kulut aikalailla samaa tasoa 528:n kanssa.
                            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                            Comment

                            • rahami00
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 306
                              • Kirkkonummi

                              #29
                              Tän topikin voi mun puolesta lukottaa tai poistaa...

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #30
                                Aika hyvin pätee näihin M-sarjalaisiin, että jos käyttökustannuksia/kulutusta kyselee ennakkoon, niin autoa on silloin turha edes harkita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎