Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 käyttökustannukset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #46
    Originally posted by suffeli View Post
    Nyt sun pointti meni kyllä multa täysin ohi! Kaikki kulut on kyseenalaisia ja auto löytyy jo?!? Mielelläni kuulisin, että miten nuo antamani luvut ovat kyseenalaisia?
    Niin eli jos ja kun threadin aloittajalat löytyy jo auto johon jo nyt uppoo rahaa niin ei noi kk maksut ole silloin noi radikaaliset. Sillon pitää vaan laskea eroavaisuus nykyisestä -> M5 mm. bensoissa.
    Jos nykyinen ottaa 12L/100km bensaa niin eipä ole niin iso ero M5:een, sillon en ainakaan itse laske suoraan 14L/100km vaan että 2L/100km tulee lisää kustannuksia. Sama vakuutuksissa, renkaat eivät myöskään kulu M5:lla sen enempää kun millään muullakaan autolla jne.
    Nojoo, makuasioita nämäkin...

    Sama kun porukka laskee että näin ja näin paljon menee vaikkapa rahaa ulkomailla ruokaan, mutta pitäähän sun prkl syödä myös Suomessa
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #47
      Originally posted by Dani View Post
      Niin eli jos ja kun threadin aloittajalat löytyy jo auto johon jo nyt uppoo rahaa niin ei noi kk maksut ole silloin noi radikaaliset. Sillon pitää vaan laskea eroavaisuus nykyisestä -> M5 mm. bensoissa.
      Jos nykyinen ottaa 12L/100km bensaa niin eipä ole niin iso ero M5:een, sillon en ainakaan itse laske suoraan 14L/100km vaan että 2L/100km tulee lisää kustannuksia. Sama vakuutuksissa, renkaat eivät myöskään kulu M5:lla sen enempää kun millään muullakaan autolla jne.
      Nojoo, makuasioita nämäkin...
      Nusnus, uskallan väittää että takarenkaat kuluu hieman nopeammin kuin normivehkeellä.
      Kulutuskin tuollaisella M5:lla on 15-20l / 100km, siitä se suurin hintaero normiautoon tulee.
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #48
        Originally posted by Jonsku View Post
        Nusnus, uskallan väittää että takarenkaat kuluu hieman nopeammin kuin normivehkeellä.
        Kulutuskin tuollaisella M5:lla on 15-20l / 100km, siitä se suurin hintaero normiautoon tulee.
        Ei ne takarenkaat matka-ajoa ajettaessa kulu sen kummemmin, kuin muissakaan vehkeissä, joissa käytetään vastaavaa rengaskokoa. Tietysti jos harrastuksiin kuuluu kuminpoltto ja kaasu pohjassa kiihdyttely pikkuvaihteilla, niin saahan ne renkaat kulumaan tarvittaessa hyvinkin nopeasti!

        Itse olen päässyt E39 M5:lla matka-ajossa pienimmillään n. 9 l / 100km lukemiin. Eli ei ne automaattisesti syö vähintään sitä 15 litraa / 100km! Tuollaista määrää bensaa ei minulla syönyt edes Saksassa autobaanalla, vaan ainoastaan kaupunkiajossa meni 15-20 litraa / 100km.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #49
          Originally posted by Juhis View Post
          Itse olen päässyt E39 M5:lla matka-ajossa pienimmillään n. 9 l / 100km lukemiin. Eli ei ne automaattisesti syö vähintään sitä 15 litraa / 100km! Tuollaista määrää bensaa ei minulla syönyt edes Saksassa autobaanalla, vaan ainoastaan kaupunkiajossa meni 15-20 litraa / 100km.
          Noh, E39 540 rauhallisessa matka-ajossa niukin-naukin alle 10l/100km, muutamaa M5 omistajaa jututtaneena yhdistetty kulutus +15l/100km joten....

          Toki näissä on kuskikohtaisia eroja, ja 2-5l / 100km kulutusero ei ole M5 ostajalle varmastikaan mitenkään oleellinen asia. Hienoja vehkeitä anyways!
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #50
            Originally posted by Jonsku View Post
            Noh, E39 540 rauhallisessa matka-ajossa niukin-naukin alle 10l/100km, muutamaa M5 omistajaa jututtaneena yhdistetty kulutus +15l/100km joten....
            Juu kyllähän kaupunkiajoon painottuvassa ajossa E39 M5:n saa varmasti syömään tuon 15 litraa / 100km. Itselläni on ollut muutama tuollainen laite omistuksessa ja useita olen tuonut Saksasta. Yleensä Saksa-Suomi välillä on keskikulutus ollut n. 11 - 12 litraa / 100km ja ajonopeudetkin olleet aika reippaita. Nimenomaan kaupunkiajo on myrkkyä noille isoilla moottoreilla varustetuille autoille, merkistä ja mallista riippumatta. Matka-ajossa taas kulutus tippuu noin puoleen siitä, mitä kaupunkiajossa menee.

            Kannattaa laittaa autoista ne ilmamassamittarit yms anturit kuntoon. Saattaa kulutus tippua jopa 2 litraa / 100km! E39 540 ja E39 M5 kulutuksessa ei muuten ole kovin suurta eroa. Kyllä kaupungissa saa 540:lläkin palamaan halutessaan sen 15-20 litraa / 100km.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Kekkeruusi
              Banned
              • Sep 2006
              • 508

              #51
              Originally posted by 10+ View Post
              Juuri näin Kaikki vääräleuat jaksaa vääntää että dieselillä tarvii ajaa 30tkm että se kannattaa. Paskapuhetta. Sen huomaa jokainen tervejärkinen kun ajaa bensalla viikon ja dieselillä viikon että mikä se kulutus ero on. Minä sen itse huomaan helposti kun on paljo eri autoja millä tulee ajettua
              Otappa huomioon uuden auton ostossa hintaerot, nykyäänhän tuota eroa ei juuri enää dieselin ja pensa välillä ole, mutta siitä se ajatus on lähtöisin. Eli 5000euroa kalliimman dieselin kuolettaminen verrattuna halvempaan bensa-autoon on taatusti vaatinut tuon 30tkm.

              Tuo viikon kokeilu kertoo vain, että joku muu maksaa dieselveron ja auton ostohintoja ei ole laskettu mukaan kuvioon. Ei kai kukaan väittänyt, että diesel olisi kalliimpaa kuin bensiini tahi että 530da ei kuluttaisi vähemmän kuin m5 bmw..

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #52
                Originally posted by Kekkeruusi View Post
                Otappa huomioon uuden auton ostossa hintaerot, nykyäänhän tuota eroa ei juuri enää dieselin ja pensa välillä ole, mutta siitä se ajatus on lähtöisin. Eli 5000euroa kalliimman dieselin kuolettaminen verrattuna halvempaan bensa-autoon on taatusti vaatinut tuon 30tkm.
                Juurikin näin! Vaikka nykyään eroa ei olisi uusissa autoissa, on sitä edelleen käytetyissä autoissa. Käytettyjen autojen markkinoilla dieselmallit ovat suhteessa kalliimpia, kuin vastaavat bensamallit. Esimerkiksi Saksasta saa samalla rahasummalla, kuin dieselmalli maksaa, uutena selvästi aikoinaan enemmän maksaneita bensamalleja.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • zaci
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 459
                  • Kuopio

                  #53
                  Kun tässä nyt tuota kulutusta spekuloidaan, niin tässäpä taas mietittävää :

                  Edellinen autoni oli 528i, joka kulutti kaupunkiajossa noin 12,5l/100km. Nykyään on diesel-auto, joka nyt noin 3 viikon otannalla vie kaupungissa 7,2l/100km. Näillä kulutuksilla kun lasketaan veron kuittaava kilometrimäärä:

                  12,5 * 1,54 * x = 7,2 * 1,41 * x + 500
                  19,25x = 10,152x + 500
                  x = 55 -> 5500km

                  Eli noin 15km päivässä taajama-ajoa riittää veron takaisinsaamiseen, vaikka ei koko vuonna ajettaisi mitään muuta ajoa. Kuten 10+ aikasemmin sanoi, ihmetyttää vähän tämä ihmisten suhtautuminen dieselin kannattavuuteen. PA:n hinta kun kohoaa, niin auton kulutus merkitsee PA-kustannuksissa kaikkein eniten. Jos bensa maksaa tulevaisuudessa 10e litra ja diesel 9,99e litra (+500e vero), niin ei varmaan kenenkään tarvi kahta kertaa miettiä kummalla ajaa jos bensa-autot vievät säännöllisesti useita litroja enemmän?

                  Itse aiheeseen. Diesel-autot sinällään ovat täysin erilaisia kuin bensa-autot. Itse pidän dieselin alaväännöstä ja menevyyden tunteesta, mutta viiveet pedaalin painamisesta auton heräämiseen ja tiheä vaihteenvaihtamisen tiheys häiritsevät eniten.

                  Edullisinta lienee omistaa joku 1,0-1,4-litrainen bensamoottorinen "ekoauto", koska kulutukset niissä pysyvät maltillisina, noin 5-6l/100km. Tällöinhän ei ole järkeä ajaa dieselillä, koska kulutuserot jäävät dieselin kannalta hyvin pieniksi. Mutta jos sitä voimaa haluaa (M5 ja 530d eivät nyt kuitenkaan ole samassa voimakastissa ) niin mielestäni diesel on talouden kannalta paras vaihtoehto (nimenomaan kulutuksen kannalta). Laatikkomurheita voi välttää tietenkin ottamalla manuaalin, mutta se ei taas kovin hyvin dieseliin sovi. Kytkinremonttia on varmasti tiedossa sekä M5:llä että tehodieselillä. Muut osat ovatkin sitten arvailun varassa. Varmasti bensa-autoistakin hajoaa vaikka mitä jos niillä ajetaan 30tkm vuodessa ja diesel-autoista paljon vähemmän kun ajetaan 15tkm vuodessa Edellä käsitellyt autot 530d ja M5 ovat luonteeltaan niin erilaisia, että auton valinnassa on nyt kyseessä vähän isompiakin asioita. Valitsee kumman vaan, niin asenne autoiluun, huoltoihin ja kulutuksiin pitää olla täysin erilainen.

                  Puolueettomalta kuulostavaa tekstiä on vaikea saada aikaan, varsinkin kun omistaa diesel-auton
                  Last edited by zaci; 18-07-2008, 08:19.
                  BMW F20 120xDa 2016 140kW

                  Comment

                  • jopeh
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 694
                    • Tampere

                    #54
                    Sori, tää on sit off topic...

                    Jos nyt aletaan oikeasti spekuloimaan kulutuksella, niin miksi ei pääkaupunkiseudulla asuvat osta 316g:tä.

                    Ajokustannus on noin 5€/100km. Voiko joku oikeasti keksiä halvempaa tapaa liikkua?

                    Ja se etu siinä, että saa sit myös nauttia Bemarin lyömättömistä ajo-ominaisuuksista...
                    "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #55
                      Originally posted by jopeh View Post
                      Jos nyt aletaan oikeasti spekuloimaan kulutuksella, niin miksi ei pääkaupunkiseudulla asuvat osta 316g:tä.
                      Tai asennuta jälkikäteen autoonsa niitä kaasulaitteita, on ilmeisesti mahdollista lähes mihinkä tahansa bensakäyttöiseen autoon! Ainakin sellaiset LPG kaasulaitteet, mitä käytetään Saksassa. Suomen järjestelmää en tunne sen tarkemmin.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • zaci
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 459
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Tai asennuta jälkikäteen autoonsa niitä kaasulaitteita, on ilmeisesti mahdollista lähes mihinkä tahansa bensakäyttöiseen autoon!
                        Niinpä Muistelisin lukeneeni, että kun tuo ulkomailta auton ja asennuttaa siihen Suomessa jälkiasennuksen (en nyt muista kaasujärjestelmä- vai sähkömoottorin, hintaa kuitenkin 2500e), niin autosta ei tarvitse maksaa autoveroa

                        Edit: joo, eli tullilta anotaan sähköauton "runkoa" varten erityislupa ja osat asennetaan Suomessa. Siitä sitten vaan johkin e38:iin 10kw sähkömoottoria kehiin
                        Last edited by zaci; 18-07-2008, 10:52.
                        BMW F20 120xDa 2016 140kW

                        Comment

                        • ROne
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 468
                          • 90850

                          #57
                          Originally posted by zaci View Post
                          Niinpä Muistelisin lukeneeni, että kun tuo ulkomailta auton ja asennuttaa siihen Suomessa jälkiasennuksen (en nyt muista kaasujärjestelmä- vai sähkömoottorin, hintaa kuitenkin 2500e), niin autosta ei tarvitse maksaa autoveroa.
                          Linkkiä aiheesta kiitos. Liian halpaa ollakseen totta:think.

                          Zaci ehti jo selventämään..
                          Last edited by ROne; 18-07-2008, 11:05.
                          sigpic
                          e24 635csi

                          Ex e39 530i touring
                          Ex e36 325i coupe ratalelu
                          Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                          Ex e39 528i
                          Ex e36 320i
                          Ex e36 "328i" cab Individual
                          Ex e46 330xi

                          Comment

                          • sailor
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 369
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by ROne View Post
                            Linkkiä aiheesta kiitos. Liian halpaa ollakseen totta:think.

                            Zaci ehti jo selventämään..
                            Kysymyksessä lienee ns. LPG.

                            Linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefi...ge_in_vehicles

                            Sivun alareunan linkeistä selvinnee enemmän.

                            Jani

                            EDIT: http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuuli...w.pl?pid=77023
                            Last edited by sailor; 18-07-2008, 11:35.

                            Comment

                            • ROne
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 468
                              • 90850

                              #59
                              OT:Hieman täsmennystä: kiinnosti ensisijaisesti tuo autoveron poisjäänti, mikä olikin "ankka". Tuo kaasuhomma voi olla hieno juttu, kunnes sekin siirtyy ajan myötä verolle. Tästä sivuttiin eilen jossain ohjelmassa, olikohan Puskuri. Ensin vaan annetaan ihmisten hyvässä uskossa asennuttaa laitteet kaasun käyttöön ja sitten kun aika on kypsä, räpsäytetään verot. Näin se vaan menee
                              sigpic
                              e24 635csi

                              Ex e39 530i touring
                              Ex e36 325i coupe ratalelu
                              Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                              Ex e39 528i
                              Ex e36 320i
                              Ex e36 "328i" cab Individual
                              Ex e46 330xi

                              Comment

                              • 10+
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2084
                                • Nivala

                                #60
                                Originally posted by Kekkeruusi View Post
                                Otappa huomioon uuden auton ostossa hintaerot, nykyäänhän tuota eroa ei juuri enää dieselin ja pensa välillä ole, mutta siitä se ajatus on lähtöisin. Eli 5000euroa kalliimman dieselin kuolettaminen verrattuna halvempaan bensa-autoon on taatusti vaatinut tuon 30tkm.

                                Tuo viikon kokeilu kertoo vain, että joku muu maksaa dieselveron ja auton ostohintoja ei ole laskettu mukaan kuvioon. Ei kai kukaan väittänyt, että diesel olisi kalliimpaa kuin bensiini tahi että 530da ei kuluttaisi vähemmän kuin m5 bmw..
                                Minäpä otan huomioon auton ostossa hintaeron.

                                Uusi M5= 150000€
                                Uusi 530Da=75000€.

                                Jos autot on vaikkapa -05 malleja ja 70tkm ajettuja ja ihan ok varusteilla. On niitten hinnat nyt

                                M5 n. 90000€
                                530Da n. 45000€

                                Kummassa on hinta laskenut enemmän?

                                Ja toinen uusista autoista joitten hinnat on uutena.

                                530ia 65000€
                                530Da 64000€

                                VIELÄKÖ SE DIESELI ON KALLIIMPI HANKKIA?

                                Se 500€ dieselvero on niin pieni kulu että ku jättää yhden viikonlopun dokailut pois niin se on säästetty. 500€ on nykyään aika mitätön raha autoilussa.
                                E39 M5 -00

                                Ex E60 530Da M-Sport -04
                                Ex E39 M5 -00
                                Ex E39 M5 -00 Individual
                                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                                Ex E36 3.0 M3 -93
                                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                                Ex E36 3.2 M3 -97
                                Ex E36 2.5 Coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎