Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Originally posted by Peltsii View Post
    Myös 1.4 170hv TSI on hyvä vaihtoehto, jos haluaa PIENELLÄ ja ripeesti päästä. Muutenkin erinomainen auto ajaa tuo Golf 5 kunnon renkailla ja alustalla..
    Minua kiinnostaa miten nämä Waginan pienet korkeaviritteiset bensakoeet laulaa tuossa 200 tkm:n jälkeen. Eikö nämä ole niitä samoja myllyjä mihin lisäät öljyä joka tankkauksen yhteydessä? Ihan siis jos kokemusta löytyy niin kuulisin mielelläni.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      Originally posted by MayheM View Post
      Ei onnistu pelkällä johtosarjalla, jos autossa on orggisnavi (kuten minulla) . Metro-auton sekä aiemmin foorumilla samaan ongelmaan törmänneen ihmisen mukaan piuhat pitää tuossa mallissa vetää takakontista asti . Turun Metro-auto ei edes halunnut ottaa työtä vastaan - ja samaan ongelmaan törmänneet foorumilaiset olivat nostaneet kädet pystyyn (privasin) . Itsekään en viitsi alkaa piuhoja vetämään läpi auton . Soitin johtosarjoineen oli jo ostettuna, mutta "mankan" (eli tapauksessani mankan etupaneelin) takaa paljastui todellisuus . Lisäksi 40 eskon soittimella ei varmaan kummoista eloa saa äänimaailmaan, jos kärryssä on 10 vuotta vanhat orggiskajarit .
      Aivan joo,sulla olikin navi siinä.. Tarkoitin että johtosarja+soittimen sovite on noin 40€. Soitin tietty erikseen..
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • Delphin
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 231
        • Nurmijärvi

        Pari Skodaa olen omistanut ja automerkkihän on sellainen, että siitä on erittäin hankala päästä eroon suoraan myymällä. Se on aito itäauto kuitenkin ihmisten mielissä.

        Nyt on käyttiksenä VW GOLF TDI -08. Auto on suolakelkaksi muuten hyvä mutta etuvetoisuus liukkaalla ei ole häävi kokemus ja äänieristys Bemariin verrattuna on jostain ennen toista maailman sotaa. Kulutus ja ajettavuus on paljon ajavalle kohdallaan.
        Vanhoja katiskoja.

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          Originally posted by Vanquish View Post
          Aikoinaan iso auto, mutta mitenköhän nykyautojen joukossa? Tuskin sisätilat ovat kummoisiakaan kun vertaa vaikkapa keskiluokkaan 407, avensis, laguna, c5 saati sitten passat, insignia, mondeo tai uusi octavia. Koko on suhteellista, ja ei e39 takatilat kummoiset ole. Lähinnä tarkoitan kommentillani sitä että e39 on jopa halvempi kuin vastaava e46. Onkohan tuolla mainitsemallasi octavialla ja e39:llä paljonkin kokoeroa?
          Mitat (pituus, leveys):
          E46: 4471 mm, 1739 mm
          Octavia: 4572 mm, 1769 mm
          E39: 4775 mm, 1800 mm.

          Kyllä Octavia on kuitenkin lähempänä E46:n mittoja, erityisesti pituuden osalta. Sisätiloistakin täytyy sanoa (ei ole välttämättä myönteinen asia Skodalle), että renkaiden ulostulevat kaaret tekevät autoon tuota leveyttä, sisältä se on mielestäni aika lailla E46:n kokoinen - tavaratila vaan on isompi. Ja minun tarkoitusperiini tuo Octavian koko alkaa olla jo ihan siinä ylärajoilla - E39 on jo liian iso (tällä hetkellä). Alunperin pidinkin Octaviaakin jopa liian isona itselleni, koska minulla(kin) oli mielikuva, että se on isompi auto. Katsottuani tarkemmin kuitenkin havaitsin, että kyllähän Skoda on kooltaan lähempänä E46:sta. Nuo muut luettelemasi automallit ovatkin kaikki Octaviaa isompia. Octaviahan on käytännössä VW Jetan "rinnakkaismalli", kun taas Superb on lähempänä Passattia (kooltaan).

          Lisäksi omalta kohdaltani koko ei ole ainoa asia. Iso plussa Skodalle (vs. E39) tulee papereissani nimenomaan käyttökustannuksista: polttoaineen kulutus (bensa-E39:lle ilmoitetaan 10+ l/100km, 2-litraiselle 150 hv Octavialle 7,7 l/100km), huollot, varaosat, vikatiheys (3-4 v vanha Octavia vs. 10 v vanha E39). Tuo kulutus ja päästöt vaikuttavat myös juuri nyt ostopäätökseen, koska luultavasti 2010 aletaan rokottaa päästöistä isommalla kädellä ja tuolloin on luultavasti selvästi vaikeampi myydä suurta bensarosvoa, kuten myös kalliimpi ylläpitää.

          Lisäksi muutenkin tekee nyt vain mieli kokeilla välillä vähän erilaista! Kuten jo aiemmin sanoin, niin on hyvin mahdollista, että seuraava auto on taas seuraavan sukupolven BMW, todennäköisesti 3-sarjasta, jos elämäntilanne ei sitten muutu radikaalisti (mikä voi toki tapahtua).

          Autonvaihto on nyt tullut ajankohtaiseksi pitkälti pienestä muutoksenhalusta. Lisäksi olen laskeskellut, että lahden takaa hakiessani saan autosta kyllä omani pois - ja vähän ylikin vaihdossa. Vaikka myisin alle markkina-arvon, niin taskuun jää jotain. Näin oleln autoa voi vaihtaa hieman useammin ja välillä pitää kokeilla erilaista. Lisäksi mielestäni Bemarin hinnat ovat runsaan tuonnin myötä laskeneet niin alas, että tuonnissa ei enää voita yhtä paljon kuin monella muulla merkillä.
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            Originally posted by MayheM View Post
            Mitat (pituus, leveys):
            E46: 4471 mm, 1739 mm
            Octavia: 4572 mm, 1769 mm
            E39: 4775 mm, 1800 mm.

            Kyllä Octavia on kuitenkin lähempänä E46:n mittoja, erityisesti pituuden osalta. Sisätiloistakin täytyy sanoa (ei ole välttämättä myönteinen asia Skodalle), että renkaiden ulostulevat kaaret tekevät autoon tuota leveyttä, sisältä se on mielestäni aika lailla E46:n kokoinen - tavaratila vaan on isompi. Ja minun tarkoitusperiini tuo Octavian koko alkaa olla jo ihan siinä ylärajoilla - E39 on jo liian iso (tällä hetkellä). Alunperin pidinkin Octaviaakin jopa liian isona itselleni, koska minulla(kin) oli mielikuva, että se on isompi auto. Katsottuani tarkemmin kuitenkin havaitsin, että kyllähän Skoda on kooltaan lähempänä E46:sta. Nuo muut luettelemasi automallit ovatkin kaikki Octaviaa isompia. Octaviahan on käytännössä VW Jetan "rinnakkaismalli", kun taas Superb on lähempänä Passattia (kooltaan).

            Lisäksi omalta kohdaltani koko ei ole ainoa asia. Iso plussa Skodalle (vs. E39) tulee papereissani nimenomaan käyttökustannuksista: polttoaineen kulutus (bensa-E39:lle ilmoitetaan 10+ l/100km, 2-litraiselle 150 hv Octavialle 7,7 l/100km), huollot, varaosat, vikatiheys (3-4 v vanha Octavia vs. 10 v vanha E39). Tuo kulutus ja päästöt vaikuttavat myös juuri nyt ostopäätökseen, koska luultavasti 2010 aletaan rokottaa päästöistä isommalla kädellä ja tuolloin on luultavasti selvästi vaikeampi myydä suurta bensarosvoa, kuten myös kalliimpi ylläpitää.

            Lisäksi muutenkin tekee nyt vain mieli kokeilla välillä vähän erilaista! Kuten jo aiemmin sanoin, niin on hyvin mahdollista, että seuraava auto on taas seuraavan sukupolven BMW, todennäköisesti 3-sarjasta, jos elämäntilanne ei sitten muutu radikaalisti (mikä voi toki tapahtua).

            Autonvaihto on nyt tullut ajankohtaiseksi pitkälti pienestä muutoksenhalusta. Lisäksi olen laskeskellut, että lahden takaa hakiessani saan autosta kyllä omani pois - ja vähän ylikin vaihdossa. Vaikka myisin alle markkina-arvon, niin taskuun jää jotain. Näin oleln autoa voi vaihtaa hieman useammin ja välillä pitää kokeilla erilaista. Lisäksi mielestäni Bemarin hinnat ovat runsaan tuonnin myötä laskeneet niin alas, että tuonnissa ei enää voita yhtä paljon kuin monella muulla merkillä.
            Olen ~25tkm veivannut 1.9-tdi DSG Skootterilla. Prefacelift siis kyseessä. 1.9- motilla (77kW) jaksaa mennä ihan kivasti, volkkarimaisen "helppo" ajaa. Toimii kuin kello, ei aiheuta suuria ajonautintoja eikä huonoja fiiliksia. Erittäin suositeltava käyttöbiili ja käsittääkseni osittain nuo faceliftien hinnat ovat pudonneetkin? Nyt valikoimassa 1.4TSI

            Itse päätyisin kuitenkin tuolla 22-23tuhannen euron hintahaitarilla 1.9 tdi-mottiin elegancella tai ambitionilla varustettuna. Ei missään nimessä classicia. 1.9 menee sekalaisessa 5.5-6.0litraa todellista kulutusta ja maantiellä pääsee alle 5. Nämä siis farkun arvoja ja DSG:llä. Välillä kun kaasujalka on painavampi SAATTAA saada menemään lähemmäs 7 litraa, muttei missään nimessä isoja lukemia. Ainoa miinushan tuossa on että se on vielä pumppusuuttimella, eikä common-rail käsittääkseni? Minua ei haitannut, tottunut dieselin käyntiääneen


            Ainoat viat mitä Octaviassa ilmeni oli vetonivelien paikkeilta kuulunut naksuminen, kannattaa siis kokeilla ääriasentoja mikäli käytettynä ostat... Muussa tapauksessa en nää ongelmaa miksei tuolla motilla ajelisi vaikka 500tkm. Ikävä kyllä jakopää on remmillä, mutta minkäs teet.


            Haetaanko muilla merkeillä nyt Mersuja? Olikohan autobildissä artikkelissa että mersuja rahdataan enemmän Suomeen mitä keritään ensirekisteröidä --> varaosakauppa käy? BMW:llä taisi olla myös liki 90% osuus vrt. uutena käyttöönotetuista.
            Last edited by ka00z; 07-01-2009, 13:11.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              Originally posted by Zippaaja View Post
              Toyota Corolla vm. 1988 on loistava valinta kaikkeen metästä tielle menoon. Sellaisen ostan tulevaisuudessa vielä kauppakassiksi. Tykein laitos ikinä.

              Opel Vectra a 2.0l 16v nyt hyviä kokemuksia. Kulkee niiku pitää ja tekniikka toimii. Ihan jees käyttöpeli.
              Koputa puuta, mulla katkes hihna toisen kerran 5v sisään pari kuukautta sitten. Kaksi koneremonttia viiteen vuoteen, huoleton peli kunhan vaihtaa moottorin tarpeeks usein. Ecotecit pysyy kyllä helvetin kaukana pihasta. Ja molemmat katkeamiset VAIHTOVÄLIN SISÄLLÄ! Vaihtoväli on niinkin naurettava kuin 60tkm.

              Tämmöisten pienten tapaturmien ohella moottori kyllä oli auton painoon nähden suhteellisen taloudellinen ja pirteä (100kW). Mukavuudessa ei sinäänsä ollut moittimista, ainoastaan laadussa. Ja auto ei todellakaan ollut mikään kiertopalkinto, lähes uudesta asti perheessä.
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2540
                • Kirkkonummi

                Originally posted by ka00z View Post
                Koputa puuta, mulla katkes hihna toisen kerran 5v sisään pari kuukautta sitten. Kaksi koneremonttia viiteen vuoteen, huoleton peli kunhan vaihtaa moottorin tarpeeks usein. Ecotecit pysyy kyllä helvetin kaukana pihasta. Ja molemmat katkeamiset VAIHTOVÄLIN SISÄLLÄ! Vaihtoväli on niinkin naurettava kuin 60tkm.

                Tämmöisten pienten tapaturmien ohella moottori kyllä oli auton painoon nähden suhteellisen taloudellinen ja pirteä (100kW). Mukavuudessa ei sinäänsä ollut moittimista, ainoastaan laadussa. Ja auto ei todellakaan ollut mikään kiertopalkinto, lähes uudesta asti perheessä.
                1-autoksi on kovaa tulossa taas Vectra, tällä kertaa -01 2.0 Ecotecillä. Ed. autossa ohivuotoarvot olivat kovat (mutta tasaiset) ja männät kolisivat kylmänä. Nämä unohtaen, vekkuli on tarjonnut perhesiirtimenä hintaansa nähden hyvin paljon käyttöarvoa. Mutta ei puhuta tästä kovin isoon ääneen, opelistit tykkäävät kun saa halvalla hyviä autoja.. Onhan Vetrassa lisäksi taka-akselisto monitukivarsi-systeemi, mikä on ihan hyvä. Kunhan puslat ovat kunnossa.. Ohjaus on kyllä tylsä, toisaalta eihän tuo sigun E34-tuntuma sen parempi ole.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • jsa014
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1651
                  • Turun Pallivaha

                  Originally posted by Zippaaja View Post
                  Toyota Corolla vm. 1988 on loistava valinta kaikkeen metästä tielle menoon. Sellaisen ostan tulevaisuudessa vielä kauppakassiksi. Tykein laitos ikinä.
                  Mun -88 Corollassa oli katsastussedän mielestä 15 reikää liikaa pohjassa, ja niinpä tekniikka lähti Nigeriaan yön timon poljettavaksi ja koppa paaliin.
                  316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    Originally posted by ka00z View Post
                    Koputa puuta, mulla katkes hihna toisen kerran 5v sisään pari kuukautta sitten. Kaksi koneremonttia viiteen vuoteen, huoleton peli kunhan vaihtaa moottorin tarpeeks usein. Ecotecit pysyy kyllä helvetin kaukana pihasta. Ja molemmat katkeamiset VAIHTOVÄLIN SISÄLLÄ! Vaihtoväli on niinkin naurettava kuin 60tkm.

                    Tämmöisten pienten tapaturmien ohella moottori kyllä oli auton painoon nähden suhteellisen taloudellinen ja pirteä (100kW). Mukavuudessa ei sinäänsä ollut moittimista, ainoastaan laadussa. Ja auto ei todellakaan ollut mikään kiertopalkinto, lähes uudesta asti perheessä.
                    tutun 1.6 ecotecista meni kanssa hihna vaihtovälin sisällä. Sinänsä mielenkiintoinen tilanne kun auto on muistaakseni 1997 joten arvoa tuollaisella lienee tonni kaksi. Remppa olikin sitten toista tuhatta euroa... Itse olisin lyönyt paaliin. 2.2 ecotecissa taisi olla ketjun kiristimen kanssa ongelmia josta seurasi koneen leipasuja jo pienillä kilometreillä.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • ka00z
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1805
                      • Varsinais-Suomi

                      Originally posted by BMW View Post
                      tutun 1.6 ecotecista meni kanssa hihna vaihtovälin sisällä. Sinänsä mielenkiintoinen tilanne kun auto on muistaakseni 1997 joten arvoa tuollaisella lienee tonni kaksi. Remppa olikin sitten toista tuhatta euroa... Itse olisin lyönyt paaliin. 2.2 ecotecissa taisi olla ketjun kiristimen kanssa ongelmia josta seurasi koneen leipasuja jo pienillä kilometreillä.

                      Tuon 2.2-litrasen kanssa oli ketjun kanssa ongelmia. Eli jos alle 100tkm ajettu eikä sitä vielä ole saanut leipomaan --> heti vaihtamaan / vaihdattamaan. Tuon paremman ketjun vaihdettua se on eri laitos.

                      Oma 2.0-litranen ecotec lähti jonkun muun korjattavaksi, muussa tapauksessa olisin lyönyt paaliin. Moottorilla oli ajettu hieman yli 200tkm, pistää kyllä hieman miettimään. Ja samaa vikaa taitaa olla noissa pienimmissäkin ecoteceissä? Jos vectralla meinaa ajella, kannattaa ottaa se vanha kunnon 8-tappinen (ei mene venttiilit KUN hihna katkeaa)

                      Lisätään vielä että mikäli tuossa ecotykissä ei hihna katkea, se saattaa kuitenkin hypätä pari hammasta eteenpäin ja jälki on lähes samaa kuin katketessa. Sinäänsä harmi kun muuten auto on etuvetoiseksi jopa ihan mukava ajaa, hyvällä varustelulla.

                      Petteri75: onko tuossakin vielä sama surkuhupaisa x20xev-motti? Vai onko siihen jo tuohon b2-Vectraan tehty joku parannus? B2 kyllä on ulkomuodoltaan ihan kiva.
                      Last edited by ka00z; 07-01-2009, 14:28.
                      W124 voll, markalla pidemmälle

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6935
                        • N/A

                        Ecoteceistä tulee seuraavanlaisia tapauksia mieleen:

                        2.2 sport vectroja, toinen 2 ovinen ja toinen farkku.
                        Molemmista ketju poikki ja ainaskin toisen suostui maahantuoja korjaamaan kokonaan omaan piikkiinsä.

                        Comment

                        • ka00z
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1805
                          • Varsinais-Suomi

                          Originally posted by Antti O View Post
                          Ecoteceistä tulee seuraavanlaisia tapauksia mieleen:

                          2.2 sport vectroja, toinen 2 ovinen ja toinen farkku.
                          Molemmista ketju poikki ja ainaskin toisen suostui maahantuoja korjaamaan kokonaan omaan piikkiinsä.
                          Jep, eri asia nyt kun autot ovat jo iäkkäitä. kannattaa olla tarkkana ja varmistua että ketjut on vaihdettu tai motti on korjattu katkeamisen jäljiltä. Muuten saattaa sporttisuus jäädä taka-alalle.

                          Varmaa perustekniikkaa on toi 8-tappinen, taitaa saada omegoihin 98 tai 97 saakka.
                          W124 voll, markalla pidemmälle

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Pistetään pohjat opelin hihnaleikeille. Olipa kerran vectra -99 55tkm ajettuna, vietiin ensimmäiseen hihnanvaihtoon jonka jälkeen autolla ajettin 5m (VIISI METRIÄ) ennen hihnan katkeamista. Merkkihuollon pojat pakitti autoa hallista eikä ehtiny ulos asti kun jysähti

                            Tämä muuten oli vuonna 2000 muistaakseni, vanhoina hyvinä aikoina.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Tctic
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 215
                              • Raahe

                              5m on kyllä aika hyvä saavutus. Porukoiden -88 kadetilla vaihtoväli oli 10tkm, jos meni yli 15tkm, niin hihna katkesi varmasti. Taattua opel laatua. Ainoa plussa autossa oli, että mikään muu paikka siitä ei oikeastaan hajonnutkaan (paitsi koko kori ruostui pois).
                              Lähes autoton...

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2540
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by ka00z View Post
                                .

                                Petteri75: onko tuossakin vielä sama surkuhupaisa x20xev-motti? Vai onko siihen jo tuohon b2-Vectraan tehty joku parannus? B2 kyllä on ulkomuodoltaan ihan kiva.
                                Sama ilo jatkuu ja jatkuu. -99 -vuosimalleista eteenpäin Vectroihin tuli sähkökaasu, CC:n pitäisi saada helpommin asennettua. B2 on itse asiassa ihan OK-näköinen näistä nykypulkista, mietin pitkään vanhemman Vecran ostamista V6:lla, mutta tuo 525i oli tarjokkaista siistein ja vähiten ajettu.

                                Kyllä tuo X20XEV-moottori toimii ihan hyvin (toimiessaan, ei hajotessaan), 136hv riittää kohtuulliseen etenemiseen ja kulutus oli oikeasti vain 7.6/100km. 2.2-litraisista oli enemmän OCF:ssä, ja ilmeisesti ennen 100tkm rikkoutuneita koneita oli ns. riittävästi. Yli 120tkm ajettut ovat varaavyöhykkeeltä pois, näin ainakin Opel-forumin mukaan. Mukava kone, ei hirveästi lisätehoa mutta vääntöä mukavasti enemmän.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎