Announcement

Collapse
No announcement yet.

Neliveto-BMW vaurioitui katsastuksessa Jyväskylässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jabajee
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 83

    Neliveto-BMW vaurioitui katsastuksessa Jyväskylässä




    "Jyväskyläläinen Leevi Arff­man ja Plus Katsastus Jyväskylä Arela kiistelevät autoon tulleen vaurion korvaamisesta. Arffman käytti vuoden 2006 neliveto-BMW:tä katsastuksessa heinäkuun loppupuolella. Auton malli on E91 330xd. Hän sai huomautuksen murtuneista jarruletkuista. Arffman vaihtoi itse letkut ja vei auton jälkitarkastukseen.

    Arffmanin mukaan auton kardaaniakseli vaurioitui hänen mielestään väärin tehdyssä jarrutestissä. Hänen mukaansa kyseistä automallia ei saisi testata jarrudynamometrillä.

    Arffman kertoo, että mittauksen jälkeen katsastaja palasi autolla parkkipaikalle hitaasti ajaen.

    – Hän sanoi, että rengas on varmasti löysällä, kun auto kolisee niin kovaa, ja kehotti tarkastamaan niiden kiinnityksen kireyden. Katsastuskonttorille ajaessani en kuitenkaan kuullut mitään sivuääniä, Arffman kertoo.

    Kolina jatkui ja Arffman pysäytti auton, avasi konepellin ja näki etukardaaniakselin vaurion. Hän kuvasi vaurion ja palasi asemalle selvittämään tilannetta. Auto oli ajokelvottomassa kunnossa.

    – Aseman päällikkö ohjeisti laittamaan sähköpostia vauriosta ja liittämään siihen korjausarvion.

    Kardaaniakseli ja asennus maksavat Arffmanin tiedon mukaan 800 euroa. Jos myös jakolaatikko on vioittunut, hintaa korjaukselle kertyy hänen mukaansa 1 200 euroa. Lisälasku voi tulla vielä voimansiirron vauriosta.

    Meidän on noudatettava lakia ja ajettava auto dynamometrille.

    Plus Katsastuksen yrittäjä Mikko Eskelinen
    Arffman irrotti vaurioituneen kardaaniakselin, lähetti siitä kuvan Plus Katsastuksen aluejohtaja Tomi Jokiselle ja oli häneen yhteydessä puhelimitse. Jokinen lähetti sähköpostilla korvausvaatimukseen kieltävän vastauksen.

    – Viimeisen viestin mukaan maahantuojalla ei ole erillistä ohjetta auton jarrutestaukseen. Itse kuitenkin sain maahantuojalta pyytämällä ohjeet, Arffman väittää.

    Laukaalainen Mika Orbinskin Autopaja on erikoistunut BMW-, Mercedes-Benz- ja Opel-merkkien huoltoon. Arffman oli Autopajaan yhteydessä. Yrittäjä Mika Orbins­ki ei maahantuojan ohjeen perusteella testaisi BMW-mallin jarruja jarrudynamometrillä. Orbinskilla on kokemusta samanlaisesta katsastuksen jarrutestauksessa syntyneestä vauriosta. Silloinkin kyse oli neliveto-bemarista, jonka etukardaaniakseli katkesi jarrudynamometritestissä.

    – Hommasin tilalle uuden akselin, ja asensin sen paikalleen. Autosta ei särkynyt muuta. Katsastuskonttori maksoi minulle korjaamisesta syntyneen laskun, Orbinski toteaa.

    Autoliike Hedin Automotiven palveluneuvojan Tero Järvilaineen mukaan heilläkin on ohjeistus, että autoa ei ajeta dynamolle.

    – Meillä nelivetoautot otetaan dynamolle yleensä vain korjaamotyön niin vaatiessa, ja silloin asentaja etenee tarkalleen valmistajan ohjeen mukaan. Tapauksen autonkin voi maahantuojan ohjeen mukaan ajaa dynamolle noudattaen tarkkaa proseduuria, Järvilaine kertoo.

    Plus Katsastuksessa kiistan kohteena olevan BMW:n katsasti kokenut katsastusinsinööri. Aluejohtaja Tomi Jokisen mukaan tapauksen automalliin ei ole Traficomin sivulla poikkeavia ohjeita.

    – Huolto-ohjeet ja huoltoliikkeiden toimintatavat ovat eri asioita kuin lakisääteinen katsastus, Jokinen tähdentää.

    Yrittäjä Mikko Eskelinen Plus Katsastuksesta muistuttaa, että katsastusaseman toiminta perustuu lakiin.

    – Meidän on noudatettava lakia ja ajettava auto dynamometrille, kun valmistaja ei erikseen ilmoita poikkeavia ohjeita. Liikennekelpoinen auto kestää katsastuksen testaukset, Eskelinen toteaa.

    Viranomaisen lähtökohta katsastukseen onkin selkeä: jarrut on tarkastettava katsastuksen yhteydessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojala kertoo, että jarrut pitää testata, koska ne vaikuttavat keskeisesti auton turvallisuuteen. Hänen mukaansa vain perustellusta syystä on mahdollisuus tehdä poikkeuksia, ja niistä löytyy katsastajille tieto Traficomin katsastajille kootulla nettisivulla.

    – Poikkeukseen on oltava aina perustelu. Ajoneuvon valmistajalla voi olla siihen syy tai ohje, jota noudattamalla mittaus on mahdollinen. Jos poikkeus on olemassa, niin valmistaja tai sen edustaja ilmoittaa siitä meille Traficomiin, ja me laitamme sen meidän katsastajien extranettisivulle. Siellä on kaikkien valmistajien ohjeet siitä, mitä poikkeustapauksessa tulee tehdä, Ojala sanoo.

    Miten sitten oli Arffmanin bemarin tapauksessa – oliko Traficomilla ohjeistus bemarimallin erikoiskohtelusta jarrudynamometrillä?

    – Malliin E91 330xd 2006/11 ei ole poikkeavia ohjeita katsastajalle, vastaa Timo Ojala Traficomilta."​
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3714
    • Finnland

    #2
    Olin juuri tulossa jakamaan saman. Aika kumma. Esim E83 on jo xDrive ja siinä tuo kytkee etu- ja takapyörästön "yhdeksi puuksi" vaikka olisi viallinen abs-anturi.
    E53 ilman xDriveä ei tee tuota, vaan voima karkaa yhdestä renkaasta tarvittaessa jos ABS ei toimi.

    Ilmeisesti pyörintäeroa akseleilla tarpeeksi ja pitoa = etukardaani toimi sulakkeena?
    Ilmeisesti xDriven pakka puri hyvin Olisi mielenkiintoista tietää auton km, ja luistaako nuo sitten yleensä tuolta, jos noin käy että eroa tulee?
    Tuosta luistatuksestahan ei ns. jää jälkeä, ainoastaan pakka kuluu ja möhnä lisääntyy jakovaihteistossa, eli tämäkö on se 99,99% seuraus yleensä?

    Fiksummat kertoo miten tässä oikeasti käy
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3449
      • Janakkala

      #3
      en osaa käyttää tätä uutta foorumia..


      Click image for larger version  Name:	nimetön..jpg Views:	0 Size:	201.7 KB ID:	5486320
      Last edited by Spetke; 22-10-2023, 19:25.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3449
        • Janakkala

        #4
        Tämä case ei varmastikkaan etene mihinkään kun kaikki X-Drive autot testataan jarrudynamometrissä. Ainoastaan vanhoista malleista ennen X-Driveä on poikkeusohjeita. Olisin liittänyt ne tähän jos olisin osannut. Edit: Ne tulikin jo tuohon ylemmäs.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Saa sen särjettyä dynossa, jos esim. menee kaasupolkimeen koskemaan rullien pyöriessä. Silloin jakovaihteisto yrittää kytkeä vedon.

          Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	298.0 KB ID:	5486324
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3449
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Saa sen särjettyä dynossa, jos esim. menee kaasupolkimeen koskemaan rullien pyöriessä. Silloin jakovaihteisto yrittää kytkeä vedon.

            Click image for larger version Name:	image.png Views:	0 Size:	298.0 KB ID:	5486324
            Tuossa sama suomeksi:
            Attached Files
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Pessi79
              Newbiemmer
              • Oct 2023
              • 1
              • Finland

              #7
              Minulla kävi katsastuksessa sama juttu kesällä. Kardaani meni rullalle ja jakolaatikon boorit meni sileäksi kun kardaani lyhentyessään pamahti ulos. 4600e maksoi uusi kardaani ja jakolaatikko. Katsastusmies sanoi ettei korvaa ja auto kuulemma oli jo rikki. Aivan käsittämätöntä toimintaa ja asia onkin nyt kuluttajalautakunnalla käsittelyssä ja menee varmaan seuraavaksi käräjille. Kyseessä 2011 X6.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Pessi79 View Post
                Minulla kävi katsastuksessa sama juttu kesällä. Kardaani meni rullalle ja jakolaatikon boorit meni sileäksi kun kardaani lyhentyessään pamahti ulos. 4600e maksoi uusi kardaani ja jakolaatikko. Katsastusmies sanoi ettei korvaa ja auto kuulemma oli jo rikki. Aivan käsittämätöntä toimintaa ja asia onkin nyt kuluttajalautakunnalla käsittelyssä ja menee varmaan seuraavaksi käräjille. Kyseessä 2011 X6.
                Tässä päivänselvältä kuulostavassa keississä onnea voisi melkein toivottaa katsastuskonttorille.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3714
                  • Finnland

                  #9
                  Olenko ainoa jolla Spetken linkki ei toimi? Korjattu, toimii!

                  Pessi79:llä varmaan käynyt juuri tuo mitä Clavurion edellä sanoi, että tuo pyörintäero on kasvanut = voimansiirto yhdeksi puuksi ja joku paikka antaa periksi.
                  Huomaakohan väsähtänyt tai kiireinen katsastusmies tuota väistämättä jos käykin jalka kaasulla... sitten syytellään "se oli jo rikki"
                  Kummallista jos poorit paskana ja irti olevalla kardaanilla konttorille pääsee
                  Last edited by Jarger; 23-10-2023, 01:24. Reason: Näemmä pelaakin linkit
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • autita
                    Newbiemmer
                    • Oct 2023
                    • 1
                    • Oulu

                    #10
                    Moro. Minulle kävi täällä Oulussa BMW X5 E70 vm. 2011 jakovaihteistovaurio katsastuksen yhteydessä viime heinäkuussa. Avainasemien Maikkulan katsastuspisteessä katsastusmies keksi testata jarrut dynamometrilla, jota aikaisemmin ei kukaan katsastusmies ollut tehnyt. Ihmettelin tätä katsastusmiehelle ja hän väitti, että kyllä BMW jarrut voi testata dynamometrilla, heillä on ohje miten se tehdään. no lähdin ajeleen konttorilta ja huomasin heti pientä "nypytystä" autossa, varsinkin kaarretta ajaessa. Vaimo lähti sitten käymään kaupassa ja heti tullessaan totesi, että autossa on jotain häikkää. lähdin tarkemmin kokeileen autoa, varsinkin asfaltilla jyrkästi käännettäessä tämä nypytys tuntui selvästi. tilasin heti ajan Suomen Autohuoltoon ja vikadiagnoosi oli "jakovaihteisto vaurioitunut", korjauskustannusarvio 2400 €. Olin heti kirjallisesti yhteydessä katsastajaan ja he kiistivät vauriomahdollisuuden dynamotritestauksessa, koska heillä on siihen soveltuvat laitteet ja Trafin ohjeet. Pyysin lähettämään trafin ohjeen minulle jonka he myös tekivät. Sehän oli juuri sama ohje, minkä Spetke on tälle foorumille aikaisemmin postannut. Ohjejan on tehty v, 2004 jolloin E70 ei edes valmistettu. Olen vienyt asian Kuluttajaneuvontaa, asian käsittely on kesken ja Avainasemat kiistää korvausvelvollisuuden.

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6169
                      • Helsinki

                      #11
                      Ainakin facebookissa tästä keskustelu, niin outoa kun toisilla ei ole ollut mitään ongelmia. Puhuu että monia on käyttänyt katsastuksessa missä ajettu jarru dynossa ilman ongelmia..
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9138
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by autita View Post
                        Moro. Minulle kävi täällä Oulussa BMW X5 E70 vm. 2011 jakovaihteistovaurio katsastuksen yhteydessä viime heinäkuussa. Avainasemien Maikkulan katsastuspisteessä katsastusmies keksi testata jarrut dynamometrilla, jota aikaisemmin ei kukaan katsastusmies ollut tehnyt. Ihmettelin tätä katsastusmiehelle ja hän väitti, että kyllä BMW jarrut voi testata dynamometrilla, heillä on ohje miten se tehdään. no lähdin ajeleen konttorilta ja huomasin heti pientä "nypytystä" autossa, varsinkin kaarretta ajaessa. Vaimo lähti sitten käymään kaupassa ja heti tullessaan totesi, että autossa on jotain häikkää. lähdin tarkemmin kokeileen autoa, varsinkin asfaltilla jyrkästi käännettäessä tämä nypytys tuntui selvästi. tilasin heti ajan Suomen Autohuoltoon ja vikadiagnoosi oli "jakovaihteisto vaurioitunut", korjauskustannusarvio 2400 €. Olin heti kirjallisesti yhteydessä katsastajaan ja he kiistivät vauriomahdollisuuden dynamotritestauksessa, koska heillä on siihen soveltuvat laitteet ja Trafin ohjeet. Pyysin lähettämään trafin ohjeen minulle jonka he myös tekivät. Sehän oli juuri sama ohje, minkä Spetke on tälle foorumille aikaisemmin postannut. Ohjejan on tehty v, 2004 jolloin E70 ei edes valmistettu. Olen vienyt asian Kuluttajaneuvontaa, asian käsittely on kesken ja Avainasemat kiistää korvausvelvollisuuden.
                        Kumpaa Spetken linkkaamaa oheistusta tarkoitat, tuota vanhempia koskevaa poikkeusta vai 10/2003 jälkeisiä (x-Drive) versioita? E70 koskee sama TIS:stä linkkaamani (ja Spetken jälkimmäisessä liiteessä suomennettu) ohjeistus: HDC ei saa olla aktivoituna, vaihde vapaalla ja kaasupolkimeen ei saa koskea dynon rullien pyöriessä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1321
                          • Tornio

                          #13
                          Jokusen kerran käyttänyt erimallisia Xdrive autoja katsastuksessa ja JOKA kerta kysynyt onko tietoa menettelytavasta jarrudynamometrillä. AINA tähän mennessä vastaus on ollut että tietävät menettely tavan.

                          Eli jarrudynamometristä asetetaan 4.wd testausohjelma päälle jolloin akselilla olevat pyörät pyörivät VASTAKKAISIIN suuntiin testin aikana. Muutoin toimitaan kuten BMW ohje kertoo. Tärkeimpänä se ETTEI KAASUPOLKIMEEN KOSKETA testin aikana. PISTE.

                          Olisikohan Jyväskylän mutterinpuristelijalle sattunut "pikku" kömmähdys jota ei voi mitenkään mennä myöntämään??
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Garage Katsastus
                            Newbiemmer
                            • Oct 2023
                            • 2
                            • Lahti

                            #14
                            Ongelmahan on käsittääkseni siinä, että maahantuoja ei ole päivittänyt ohjetta traficomille siten, että se koskisi myös muita X-drive tekniikalla olevia malleja kuin E53/E83. Muille ei siis ole mitään erityismenettelyjä Traficomin maahantuojan ohjeissa, vaikka toki itsestään selvää pitäisi olla, että samat toimintaohjeet koskee kaikkia X-drive tekniikalla toteutettuja malleja. Mutta juridisesti on asiakas aika heikoilla, jos jotain särkyy muista kuin E53 tai E83... Maahantuojalle laittaisin laskua. Siihen, että katsastaja noilla isoilla liukuhihna-asemilla, missä katsastukseen saa käyttää enintään vartin aikaa, ehtisi ja muistaisi kaikki ohjeistukset vaikka niin väittäisi, en usko. Eli suosikaa asemia, missä katsastajan ei tarvi juosta kelloa vastaan ja missä asiakkaan huoli ja toiveet(lain sallimissa rajoissa) menee ammattiylpeyden edelle eli vaikka tänään avattua Garage Katsastusta Lahdessa
                            Last edited by Garage Katsastus; 23-10-2023, 22:13. Reason: Tämä päivä tuntui jo eiliseltä

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              #15
                              Kyllä se ehjä bmw neliveto kestää testaamisen oli se xdrive tai ei. Nuo jarrudynamometrin rullat pääsääntöisesti pyörii niin hiljaa ettei sillä itse testillä ei ole mitään merkitystä jakovaihteistolle. Toki kaiken saa rikki, sehän on päivän selvää. Nykyään ei ole mahdollista testata jarruja koeajolla, vaikka joku konttori saattaa niin tehdä on se vastoin lakia. Hidastuvuusmittaus tai jarrudynamometritesti, itse näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti dynamon oli alla mikä vehje tahansa. Lähes joka konttorilla lakimuutoksen myötä on nelivetotesteri joten ihan huoletta niitä jarruja siellä voi jauhattaa. Olis kyllä kiva tietää mahdollisia kardaanirikkoja enemmänkin, ja minkälaisilla kilometreillä niitä on sattunut. Jos kaikki on luokkaa 300-500tkm ajettuja autoja niin eikai se niin sanottua ole etteikö semmonen putki rikki voi mennä missä tilanteessa vaan kun veto kytketään päälle.
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎