"Jyväskyläläinen Leevi Arffman ja Plus Katsastus Jyväskylä Arela kiistelevät autoon tulleen vaurion korvaamisesta. Arffman käytti vuoden 2006 neliveto-BMW:tä katsastuksessa heinäkuun loppupuolella. Auton malli on E91 330xd. Hän sai huomautuksen murtuneista jarruletkuista. Arffman vaihtoi itse letkut ja vei auton jälkitarkastukseen.
Arffmanin mukaan auton kardaaniakseli vaurioitui hänen mielestään väärin tehdyssä jarrutestissä. Hänen mukaansa kyseistä automallia ei saisi testata jarrudynamometrillä.
Arffman kertoo, että mittauksen jälkeen katsastaja palasi autolla parkkipaikalle hitaasti ajaen.
– Hän sanoi, että rengas on varmasti löysällä, kun auto kolisee niin kovaa, ja kehotti tarkastamaan niiden kiinnityksen kireyden. Katsastuskonttorille ajaessani en kuitenkaan kuullut mitään sivuääniä, Arffman kertoo.
Kolina jatkui ja Arffman pysäytti auton, avasi konepellin ja näki etukardaaniakselin vaurion. Hän kuvasi vaurion ja palasi asemalle selvittämään tilannetta. Auto oli ajokelvottomassa kunnossa.
– Aseman päällikkö ohjeisti laittamaan sähköpostia vauriosta ja liittämään siihen korjausarvion.
Kardaaniakseli ja asennus maksavat Arffmanin tiedon mukaan 800 euroa. Jos myös jakolaatikko on vioittunut, hintaa korjaukselle kertyy hänen mukaansa 1 200 euroa. Lisälasku voi tulla vielä voimansiirron vauriosta.
Meidän on noudatettava lakia ja ajettava auto dynamometrille.
Plus Katsastuksen yrittäjä Mikko Eskelinen
Arffman irrotti vaurioituneen kardaaniakselin, lähetti siitä kuvan Plus Katsastuksen aluejohtaja Tomi Jokiselle ja oli häneen yhteydessä puhelimitse. Jokinen lähetti sähköpostilla korvausvaatimukseen kieltävän vastauksen.
– Viimeisen viestin mukaan maahantuojalla ei ole erillistä ohjetta auton jarrutestaukseen. Itse kuitenkin sain maahantuojalta pyytämällä ohjeet, Arffman väittää.
Laukaalainen Mika Orbinskin Autopaja on erikoistunut BMW-, Mercedes-Benz- ja Opel-merkkien huoltoon. Arffman oli Autopajaan yhteydessä. Yrittäjä Mika Orbinski ei maahantuojan ohjeen perusteella testaisi BMW-mallin jarruja jarrudynamometrillä. Orbinskilla on kokemusta samanlaisesta katsastuksen jarrutestauksessa syntyneestä vauriosta. Silloinkin kyse oli neliveto-bemarista, jonka etukardaaniakseli katkesi jarrudynamometritestissä.
– Hommasin tilalle uuden akselin, ja asensin sen paikalleen. Autosta ei särkynyt muuta. Katsastuskonttori maksoi minulle korjaamisesta syntyneen laskun, Orbinski toteaa.
Autoliike Hedin Automotiven palveluneuvojan Tero Järvilaineen mukaan heilläkin on ohjeistus, että autoa ei ajeta dynamolle.
– Meillä nelivetoautot otetaan dynamolle yleensä vain korjaamotyön niin vaatiessa, ja silloin asentaja etenee tarkalleen valmistajan ohjeen mukaan. Tapauksen autonkin voi maahantuojan ohjeen mukaan ajaa dynamolle noudattaen tarkkaa proseduuria, Järvilaine kertoo.
Plus Katsastuksessa kiistan kohteena olevan BMW:n katsasti kokenut katsastusinsinööri. Aluejohtaja Tomi Jokisen mukaan tapauksen automalliin ei ole Traficomin sivulla poikkeavia ohjeita.
– Huolto-ohjeet ja huoltoliikkeiden toimintatavat ovat eri asioita kuin lakisääteinen katsastus, Jokinen tähdentää.
Yrittäjä Mikko Eskelinen Plus Katsastuksesta muistuttaa, että katsastusaseman toiminta perustuu lakiin.
– Meidän on noudatettava lakia ja ajettava auto dynamometrille, kun valmistaja ei erikseen ilmoita poikkeavia ohjeita. Liikennekelpoinen auto kestää katsastuksen testaukset, Eskelinen toteaa.
Viranomaisen lähtökohta katsastukseen onkin selkeä: jarrut on tarkastettava katsastuksen yhteydessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Timo Ojala kertoo, että jarrut pitää testata, koska ne vaikuttavat keskeisesti auton turvallisuuteen. Hänen mukaansa vain perustellusta syystä on mahdollisuus tehdä poikkeuksia, ja niistä löytyy katsastajille tieto Traficomin katsastajille kootulla nettisivulla.
– Poikkeukseen on oltava aina perustelu. Ajoneuvon valmistajalla voi olla siihen syy tai ohje, jota noudattamalla mittaus on mahdollinen. Jos poikkeus on olemassa, niin valmistaja tai sen edustaja ilmoittaa siitä meille Traficomiin, ja me laitamme sen meidän katsastajien extranettisivulle. Siellä on kaikkien valmistajien ohjeet siitä, mitä poikkeustapauksessa tulee tehdä, Ojala sanoo.
Miten sitten oli Arffmanin bemarin tapauksessa – oliko Traficomilla ohjeistus bemarimallin erikoiskohtelusta jarrudynamometrillä?
– Malliin E91 330xd 2006/11 ei ole poikkeavia ohjeita katsastajalle, vastaa Timo Ojala Traficomilta."
Comment