Missä EU, siellä ongelma. Ei mulla muuta..
EU asetusehdotus lato- ja romuautot kierrätykseen
Collapse
X
-
Ihan varmasti keräilijöiden autoharvinaisuudet, jotka odottavat entisöintiä haetaan paalattavaksi tämän asetuksen perusteella. Entisöintiyritysten pihat tyhjenevät, kun EU-mafia tulee sosialisoimaan omaisuuden. No ei...tuonne pitäisi vaan laittaa joku harrasteautolisäys, taikka sitten sekin hoituu ihan sillä, että oikeusvaltiossa on omistusoikeuden suoja.
Tottahan tässä on ristiriidassa se, että joku henkilö X haluaa pitää ruostuneet autonsa pihalla taikka ruostuneen korin, jostain motiivista, muttei siitä, että hän aikoisi tehdä harrasteauton niistä isolla kasalla euroja, ja taas ympäristön näkökulmasta ne autot siinä pihalla olisivat raaka-aineita, joita ei tarvitse louhia jostain muualta. Mielestäni on ihan kohtuullista, että tavoitellaan tasapainoa, kierrätettävyys autoissa 95 % tasoa massasta, tulevaisuudessa toivottavasti 100 %, tasapaino olisi kierrättää kaikki uusiksi tuotteiksi. Ei tartte pitkälle matkata, kun näkee pihoissa sellaisia metallikasoja, joita ei ole edes tarkoitus laittaa käyttöön. Reilua laittaa jokin hinta maassa makaavalle mineraalille. Samalla kiertotalous ei voi olla synonyymi kulutustaloudelle, jossa mitään ei voi korjata ja tuotteiden käyttöiät on lyhyitä, se on riski, ihan varmasti autoteollisuus lobbaa tällaista näkemystä.
Asetuksen tavoitteet, joihin pyritään puuttumaan:
1.Kiertotalouden periaatteita ei ole otettu riittävästi huomioon ajoneuvojen suunnittelussa ja tuotannossa, mikä johtaa korkeaan riippuvuuteen primaariraaka-aineista;
2.Ajoneuvojen käsittely niiden käyttöiän lopussa ei ole optimaalista siihen nähden, miten paljon enemmän ympäristö- ja taloudellista arvoa olisi mahdollista säilyttää;
3.Merkittävää osaa romuajoneuvodirektiivin soveltamisalaan kuuluvista ”kadonneista ajoneuvoista” ei kerätä käsiteltäviksi asianmukaisissa ympäristöolosuhteissa, ja EU:sta viedään vuosittain suuri määrä liikennekelvottomia ja saastuttavia käytettyjä ajoneuvoja;
4.Tällä hetkellä romuajoneuvodirektiivin soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä ajoneuvoissa on hyödyntämätöntä kiertotalouspotentiaalia, jolla voidaan edistää Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteiden saavuttamista.
Last edited by ///Jone; 30-01-2024, 07:58.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostJostain kumman syystä kierrätettyä tavaraa ei käsittääkseni pidetä minkään arvoisena, vaikka käyttöikää olisi jäljellä kuinka paljon. Sen sijaan kun myydään uutta roinaa, saadaan tulosta. Vaikka siihen louhittaisiin materiaalit uudelleen tai sulatettaisiin samanlainen toimiva kampe.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
Uskon kuitenkin autonvalmistajien lobbausarmeijaan tässä, sillä jos kaikkiin autoihin lyötäisiin kiinteät natsintarkat rajoittimet, vähentäisi se autokauppaa radikaalisti. Jo nykyinen järjestelmä vähentää uuden auton kiinnostavuutta kun moni etsii mieluummin edellisen vuoden mallin.Last edited by JarppiR; 05-02-2024, 09:27.BMW 325i E91 LCI "330i" -09
BMW 530i E39 M-Sport -01
Alfa Romeo GT 3.2 -05
Comment
-
-
Oliko tässä versiossa myös mukana ettei autoja saisi enää "seisontaan", vaan maksat ympäri vuoden kaikki maksut, ajoit tai et.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostOliko tässä versiossa myös mukana ettei autoja saisi enää "seisontaan", vaan maksat ympäri vuoden kaikki maksut, ajoit tai et.
Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristäLast edited by JarppiR; 05-02-2024, 11:35.BMW 325i E91 LCI "330i" -09
BMW 530i E39 M-Sport -01
Alfa Romeo GT 3.2 -05
Comment
-
-
Originally posted by JarppiR View Post
Katsoin tuon saman Harryn pätkän ja puhui siinä kuulopuheista toistaiseksi.
Vähän ohi aiheen mutta samaa mielivaltaista sääntelyä koskee. Suomen Autokierrätyksen toimari on kyllä sellanen titteli että ei taatusti ole aivan puolueettomin kommentti asiaan, aika ilmiselvää miksi juuri tuollaisilta kysytään mutta autoharrastajakerhoilta ei.
Comment
-
-
Originally posted by JarppiR View Post
Tuo oli uutisankka. Tässä linkki josta tuo sai siipensä täällä:https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...1-f44b7d1a10ae
Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristä
Ja mikä ihmeen "porsaanreikä" tuo on et ei mee maksua autosta, mikä ei oo ajossa. Ihan normi juttuhan se on.
Kolmanneksi, jännä juttu että autoja ei romuteta niin paljoa, kun niistä ei saa tonnin-parin etua kun on uutta ostamassa. Eikö tuo oo aika no shit sherlock keissi
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.F10 528iA
Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostVähän erikoista, että tuossa jutussa mainitaan "Asetus tähtää myös purettavien osien nykyistä laajempaan uudelleenkäyttöön.", mut sit tän topikin ekan postauksen perusteella kuullostaa lähinnä että estetään purettavien osien uudelleenkäyttö...
Comment
-
-
Originally posted by JarppiR View Post
Tuo oli uutisankka. Tässä linkki josta tuo sai siipensä täällä:https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...1-f44b7d1a10ae
Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristä
Sikäläinen ajoneuvomaksu on vähän kuin täkäläinen ajoneuvovero, tms vastaava. Eli raippaa ja rankasti. Kumma kyllä, ovat onnistuneet välttelemään kyseistä maksua yllättävän pitkään. Vielä kun sinnekin tulisi dieselvero.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
Mutta joo, kaistallapitoavustimet tuntuu varsinkin talvella uraisella tiellä todella epävarmoilta. Näkevät tietysti olemattomia kaistaviivoja ja kääntävät sen mukaan.
nopeusrajoituksen hälytys uusissa autoissa on jotain tosi rasittavaa. Ei tartte mennä, kun kilometrillä yli hetkellisesti, niin plimputtaa. Saa kyllä valikkojen takaa pois, mutta seuraavassa käynnistyksessä se on oletuksena päällä. Loppumaton valikkonäpyttely on jotensakin ärsyttävää. Sen lisäksi, että käynnistettäessä täytyy hyväksyä käyttöehdot.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Eipä olis Suomessa ainakaan viranomaisilla riittävästi resursseja valvoa tällaista mutta onneksi kateellisia naapureita riittää
Edit: toki ne tien vieressä ja lähiöiden parkkipaikoilla/parkkihalleissa olevat hylkiöt, näiden pois hoitamista tämmöinen laki hyödyttäisiLast edited by naikou; 05-02-2024, 22:10.E39 523i Turbo
Comment
-
Comment