memebuy23buy

EU asetusehdotus lato- ja romuautot kierrätykseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 4259
    • Finnland

    #16
    Missä EU, siellä ongelma. Ei mulla muuta..
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1289
      • HKI

      #17
      Ihan varmasti keräilijöiden autoharvinaisuudet, jotka odottavat entisöintiä haetaan paalattavaksi tämän asetuksen perusteella. Entisöintiyritysten pihat tyhjenevät, kun EU-mafia tulee sosialisoimaan omaisuuden. No ei...tuonne pitäisi vaan laittaa joku harrasteautolisäys, taikka sitten sekin hoituu ihan sillä, että oikeusvaltiossa on omistusoikeuden suoja.

      Tottahan tässä on ristiriidassa se, että joku henkilö X haluaa pitää ruostuneet autonsa pihalla taikka ruostuneen korin, jostain motiivista, muttei siitä, että hän aikoisi tehdä harrasteauton niistä isolla kasalla euroja, ja taas ympäristön näkökulmasta ne autot siinä pihalla olisivat raaka-aineita, joita ei tarvitse louhia jostain muualta. Mielestäni on ihan kohtuullista, että tavoitellaan tasapainoa, kierrätettävyys autoissa 95 % tasoa massasta, tulevaisuudessa toivottavasti 100 %, tasapaino olisi kierrättää kaikki uusiksi tuotteiksi. Ei tartte pitkälle matkata, kun näkee pihoissa sellaisia metallikasoja, joita ei ole edes tarkoitus laittaa käyttöön. Reilua laittaa jokin hinta maassa makaavalle mineraalille. Samalla kiertotalous ei voi olla synonyymi kulutustaloudelle, jossa mitään ei voi korjata ja tuotteiden käyttöiät on lyhyitä, se on riski, ihan varmasti autoteollisuus lobbaa tällaista näkemystä.

      Asetuksen tavoitteet, joihin pyritään puuttumaan:

      1.Kiertotalouden periaatteita ei ole otettu riittävästi huomioon ajoneuvojen suunnittelussa ja tuotannossa, mikä johtaa korkeaan riippuvuuteen primaariraaka-aineista;

      2.Ajoneuvojen käsittely niiden käyttöiän lopussa ei ole optimaalista siihen nähden, miten paljon enemmän ympäristö- ja taloudellista arvoa olisi mahdollista säilyttää;

      3.Merkittävää osaa romuajoneuvodirektiivin soveltamisalaan kuuluvista ”kadonneista ajoneuvoista” ei kerätä käsiteltäviksi asianmukaisissa ympäristöolosuhteissa, ja EU:sta viedään vuosittain suuri määrä liikennekelvottomia ja saastuttavia käytettyjä ajoneuvoja;

      4.Tällä hetkellä romuajoneuvodirektiivin soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä ajoneuvoissa on hyödyntämätöntä kiertotalouspotentiaalia, jolla voidaan edistää Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteiden saavuttamista.
      Last edited by ///Jone; 30-01-2024, 07:58.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4259
        • Finnland

        #18
        Jostain kumman syystä kierrätettyä tavaraa ei käsittääkseni pidetä minkään arvoisena, vaikka käyttöikää olisi jäljellä kuinka paljon. Sen sijaan kun myydään uutta roinaa, saadaan tulosta. Vaikka siihen louhittaisiin materiaalit uudelleen tai sulatettaisiin samanlainen toimiva kampe.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1289
          • HKI

          #19
          Originally posted by Jarger View Post
          Jostain kumman syystä kierrätettyä tavaraa ei käsittääkseni pidetä minkään arvoisena, vaikka käyttöikää olisi jäljellä kuinka paljon. Sen sijaan kun myydään uutta roinaa, saadaan tulosta. Vaikka siihen louhittaisiin materiaalit uudelleen tai sulatettaisiin samanlainen toimiva kampe.
          En tiedä mihin viittaat? Ainakin kierrätystavaraliikkeet laajeee, tori.fi:ssä on varmastikin enemmän roinaa myynnissä kuin aikaisemmin kirppareilla ja myös asenteissa uskoisin(?) tapahtuneen muutosta käytettyyn suhtautumisessa. Vastuullisuus on jargonin lisäksi vähän näkynyt ehkä bisneksessäkin, mutta raha on valtaa, näin se vaan menee, harvemmin kiinnostaa maksaa tippaakaan extraa jostain kierrätettävyydestä.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15305
            • Ajamisen Iloa

            #20
            Tämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • JarppiR
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2010
              • 285
              • Pori

              #21
              Originally posted by Remotion View Post
              Tämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
              Samaa mieltä että tuo ISA-paska on hyvä esimerkki EU:n huonoimmista puolista ja rajoittaa jo nykyisellään yksilönvapautta. Katsoin tuon saman Harryn pätkän ja puhui siinä kuulopuheista toistaiseksi. Koitin googlata, enkä löytänyt mistään tietoa, että järjestelmää muutettaisiin enää nykyisestä 2024 voimaantulleesta lainsäädännöstä tiukemmaksi. En silti ihmettelisi että tuota valmistellaan kaikessa hiljaisuudessa 
              Uskon kuitenkin autonvalmistajien lobbausarmeijaan tässä, sillä jos kaikkiin autoihin lyötäisiin kiinteät natsintarkat rajoittimet, vähentäisi se autokauppaa radikaalisti. Jo nykyinen järjestelmä vähentää uuden auton kiinnostavuutta kun moni etsii mieluummin edellisen vuoden mallin.
              Last edited by JarppiR; 05-02-2024, 09:27.
              BMW 325i E91 LCI "330i" -09
              BMW 530i E39 M-Sport -01
              Alfa Romeo GT 3.2 -05

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7184
                • Forssa

                #22
                Oliko tässä versiossa myös mukana ettei autoja saisi enää "seisontaan", vaan maksat ympäri vuoden kaikki maksut, ajoit tai et.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • JarppiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2010
                  • 285
                  • Pori

                  #23
                  Originally posted by |foder| View Post
                  Oliko tässä versiossa myös mukana ettei autoja saisi enää "seisontaan", vaan maksat ympäri vuoden kaikki maksut, ajoit tai et.
                  Tuo oli uutisankka. Tässä linkki josta tuo sai siipensä täällä:https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...1-f44b7d1a10ae

                  Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristä
                  Last edited by JarppiR; 05-02-2024, 11:35.
                  BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                  BMW 530i E39 M-Sport -01
                  Alfa Romeo GT 3.2 -05

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15305
                    • Ajamisen Iloa

                    #24
                    Originally posted by JarppiR View Post

                    Katsoin tuon saman Harryn pätkän ja puhui siinä kuulopuheista toistaiseksi.
                    Kuulopuheenakin aiheutti jo tykytyksiä. Harry on niin verkostoitunut ja alan pulssilla että kuulee paljon ennen muita mitä on tulossa. Kauhukuvastoa. Vanhempamme ajoivat ongelmitta omalla harkinnalla vaikkei ollut nopeusrajoituksia pääteillä lainkaan. (Ja aika moni meistäkin sen jälkeen) Nyt vaikka Länsiväylällä on kilometrin välein valotaulu missä lukee koko talven että vaikea ajokeli kun sataa lunta tai on pakkasta, niin joka pientareen päällä on joku Bolt tai Volt. Aiemmin tämä länsiväyläkin oli 100kmh ja koko liikennevirta, mummotkin ajoi sen +20kmh tuohon, nykyään 80kmh ja ihmiset ajaa alle 80 jo peloissaan. Tulevaisuudessa varmaan jos yksikin lumihiutale niin vaikkapa 60kmh, saadaan ihmisiltä liikkumisen vapaus pois kokonaan.

                    Vähän ohi aiheen mutta samaa mielivaltaista sääntelyä koskee. Suomen Autokierrätyksen toimari on kyllä sellanen titteli että ei taatusti ole aivan puolueettomin kommentti asiaan, aika ilmiselvää miksi juuri tuollaisilta kysytään mutta autoharrastajakerhoilta ei.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11219
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by JarppiR View Post

                      Tuo oli uutisankka. Tässä linkki josta tuo sai siipensä täällä:https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...1-f44b7d1a10ae

                      Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristä
                      Vähän erikoista, että tuossa jutussa mainitaan "Asetus tähtää myös purettavien osien nykyistä laajempaan uudelleenkäyttöön.", mut sit tän topikin ekan postauksen perusteella kuullostaa lähinnä että estetään purettavien osien uudelleenkäyttö...

                      Ja mikä ihmeen "porsaanreikä" tuo on et ei mee maksua autosta, mikä ei oo ajossa. Ihan normi juttuhan se on.

                      Kolmanneksi, jännä juttu että autoja ei romuteta niin paljoa, kun niistä ei saa tonnin-parin etua kun on uutta ostamassa. Eikö tuo oo aika no shit sherlock keissi

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Mirska
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 110
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by Remotion View Post
                        Tämä on tätä digikommunismia mihin ollaan kaikin osin menossa EU:ssa. Täysin sairasta. Juuri tuosta Harry’s Garagen uudesta videosta kuuntelin että tuo kaikissa uusissa autossa 2024 jo nyt oleva nopeuden rajoitin nopeusrajoitukseen tulis 2025 sellaiseksi ettei saa enää deaktivoitua. Eli vaikka sulla ois 680hp Aston Martin alla ni et yli 30kmh aja jos rajotus on semmonen koko kaupungissa, ja maantiellä et ohita enää ketään koskaan. Lisäksi noi kaistavahdit yms on aivan syöpää ja väkisin vääntelee rattia, luonnollisesti näiden systeemien lisäyksen jälkeen ei mitään ohjaustuntuma tai iloa siitäkään. Tämä että joku muu mielivaltaisesti päättää että sun omistama auto on romua ja poistettava on vastoin kaikkea itsemääräämistä ja omistusoikeutta mihin ollaan totuttu. Olemme todella vaarallisesti luisuttu suuntaan jossa yksilönvapaudet on veks. Tätä kirjoitellessa vilkkuu tuossa ruudut kun jokainen some haluaa että käytän henkilötunnusta ja todennan itseni jossain fakin läppä somessa. Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
                        Tässä meni vähän puurot ja vellit sekaisin, kyse on siis siitä että saako tuon nopeudenrajoituksen rikkomisesta tulevan ilmoituksen kytkettyä pois päältä eikä siis että auton ajonopeutta rajoitettaisiin niin kuin ei nuo järjestelmät tälläkään hetkellä tee. Ärsyttävää tämäkin on siitä olen samaa mieltä, mutta ei sentään ihan niin dystopiassa olla. En usko että kovin moni autovalmistaja nielisi tätä mutisematta jos sellaista ehdotettaisiin. Anteeksi OT jatkamisesta.
                        F10 528iA

                        Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA

                        Comment

                        • yason
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2016
                          • 182
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Vähän erikoista, että tuossa jutussa mainitaan "Asetus tähtää myös purettavien osien nykyistä laajempaan uudelleenkäyttöön.", mut sit tän topikin ekan postauksen perusteella kuullostaa lähinnä että estetään purettavien osien uudelleenkäyttö...
                          Tuossa on romukauppiaiden lobbauksesta kyse. Jos purkuosista tehtäisiin laittomia siten, ettei niitä saisi enää säilyttää varaosa-autossa (ilmeisesti ne voisi kuitenkin purkaa hyllylle odottamaan, jos sen VIN-numerolla merkatun aihion joutuisi romuttamaan?), niin purkamot voivat sitten myydä niitä itse eteenpäin törkyhinnoilla. Kun nytkin suomalaiset purkuosat ovat ihan kilpailukyvyttömiä hinnaltaan, niin sitten vasta olisivatkin.

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7184
                            • Forssa

                            #28
                            Originally posted by JarppiR View Post

                            Tuo oli uutisankka. Tässä linkki josta tuo sai siipensä täällä:https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...1-f44b7d1a10ae

                            Suomen Autokierrätyksen toimari vaan heitti idean millä vuosia katsastamattomat autot pakotettaisiin pois rekisteristä
                            Virossa on tulossa ensi vuodesta voimaan ajoneuvomaksu. Tätä ei pääse karkuun, joutuu maksamaan ympäri vuoden, ajoi tai ei. Tätä lähinnä mietin että oliko se joku eu tason päätös ja tulossa tännekin.

                            Sikäläinen ajoneuvomaksu on vähän kuin täkäläinen ajoneuvovero, tms vastaava. Eli raippaa ja rankasti. Kumma kyllä, ovat onnistuneet välttelemään kyseistä maksua yllättävän pitkään. Vielä kun sinnekin tulisi dieselvero.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3030
                              • Sjundeå

                              #29
                              Originally posted by Remotion View Post
                              Tällä saadaan sitten kaikki kirjoitukset mitä olet sanonut ni sun vastuulle ja kansalaispisteet kehiin.
                              Sehän se vasta olisikin hirveetä, jos joutuisi seisomaan sanojensa takana?


                              Mutta joo, kaistallapitoavustimet tuntuu varsinkin talvella uraisella tiellä todella epävarmoilta. Näkevät tietysti olemattomia kaistaviivoja ja kääntävät sen mukaan.

                              nopeusrajoituksen hälytys uusissa autoissa on jotain tosi rasittavaa. Ei tartte mennä, kun kilometrillä yli hetkellisesti, niin plimputtaa. Saa kyllä valikkojen takaa pois, mutta seuraavassa käynnistyksessä se on oletuksena päällä. Loppumaton valikkonäpyttely on jotensakin ärsyttävää. Sen lisäksi, että käynnistettäessä täytyy hyväksyä käyttöehdot.
                              -25 Toyota Proace City Verso
                              -23 Nissan Leaf

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1787
                                • vihti

                                #30
                                Eipä olis Suomessa ainakaan viranomaisilla riittävästi resursseja valvoa tällaista mutta onneksi kateellisia naapureita riittää

                                Edit: toki ne tien vieressä ja lähiöiden parkkipaikoilla/parkkihalleissa olevat hylkiöt, näiden pois hoitamista tämmöinen laki hyödyttäisi
                                Last edited by naikou; 05-02-2024, 22:10.
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X