Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen - yleinen keskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    Auto Saksasta Suomeen - yleinen keskustelu

    Eli jotain ihan perusjuttuja haluaisin vaan tietää, kun saattaa tulla auto mukana niin olis pari kyssäriä?

    1. Jos ajaa Saksa-Tanska-Ruotsi->botski suomeen, niin onko tuossa mitään muita ihmeellisiä maksuja kuin tuo laiva ruotsista suomeen?tulleja tms?

    2.Onko miten todennäköistä saada ruotsista laivasta autopaikka samalle päivälle? entä saksasta?

    Tuo ajaminen kiinnostaisi ihan vaan Roadtrip mielessä, ja koska kyseessä ensimmäinen matkani ja vielä yksin niin pitää hieman perustietoa saada, ennenkuin alan sohlaamaan ympäri eurooppaa, kun tuntu HKI-TRE välikin hieman vaikeelta vähän aikaa sit

    Kilpi yms muut asiat onkin selvät, laittelen lisää kysymyksiä jos tulee mieleen
    Tai topikki ei katoa bittitaivaaseen...
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4853
    • Espoo

    #2
    Originally posted by Eepo View Post
    1. Jos ajaa Saksa-Tanska-Ruotsi->botski suomeen, niin onko tuossa mitään muita ihmeellisiä maksuja kuin tuo laiva ruotsista suomeen?tulleja tms?
    Lautta Puttgardenista Tanskaan maksaa, mutta sen voi välttää ajamalla Jyllannin niemimaan kautta. Tanskasta Ruotsiin on siltamaksu / lauttamaksu (Juutinrauman silta, wikipedian mukaan ~30€ eli samaa luokkaa kuin lautta tuolla välillä) .
    Last edited by O.K.; 01-09-2009, 18:46.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Jake79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 510
      • Kokkola

      #3
      Puttgarden-Rodby + Helsingor-Helsingborg tais olla 98e jos en ihan väärin muista
      Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #4
        Ruotsi-Suomi lautankin voi välttää ajamalla pohjoisen kautta.

        Saksa-Tanska lautan voi tosiaan kiertää ajamalla Tanskan mantereen kautta mutta sekin maksaa enemmän kun pelkät bensat. Eikös saarten välinen Ison Beltin sillan ylitys maksa jonkun 30e tms.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Originally posted by 928 GTS View Post
          Saksa-Tanska lautan voi tosiaan kiertää ajamalla Tanskan mantereen kautta mutta sekin maksaa enemmän kun pelkät bensat. Eikös saarten välinen Ison Beltin sillan ylitys maksa jonkun 30e tms.
          Joo jotain 250-300 tanskan kruunun pintaan oli viimeksi kun menin muistaakseni. On muuten hieno silta, paljon nätimpi kun se Ruotsin ja Tanskan välinen kun nousee tavallaan enemmän suoraan 'taivaalle', suosittelen
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • MasaTDS
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1606
            • Tampere

            #6
            elokuussa tultiin tuota kautta auton kanssa eli hintoja tuli saksa-tanska lautta 64€,tanska-ruotsi lautta 33€ + laiva tukholma-turku 105€ iltalaivalla meitä oli 2hlö + 1 auto,tohon vielä laskee polttoaineet tanska ja ruotsi,meillä meni tankillinen e36 323i:llä n.75€ niin äkkiä tulee halvemmaksi mennä finnlinesin laivalla saksasta suoraan suomeen,niin tulen ainakin itse seuraavalla kerralla,on meinaan saksan autobaanojen jälkeen melko tylsä ajaa tuo ruotsi.Me varattiin tallink-siljalta autopaikka+hytti myöhään edellisenä iltana netistä ja hyvin mahtui mukaan,hotelleissa onesti nettiyhteys joten käy helposti sillai.
            Muita kuluja ei tuolla ajomatkalla ollut,laitoin naviin vaan suoraan kun päästiin ruotsinpuolelle tukholma ja sen mukaan ajeltiin E4 tietä.Lainaa joltain navi mukaan jossa euroopan kartat ja tee se roadtrippi mielummin saksassa,saat paljon enemmän rahoillesi vastinetta ja siä on helppo ajaa,itekin olin ekaan kertaa eikä mitään ongelmia ja englannilla pärjättiin.
            Last edited by MasaTDS; 01-09-2009, 20:39.
            E24 635csi
            M-B W140
            Citroen c4 coupe
            H-D sportster chopper

            Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
            Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
            Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
            www.mpanet.fi

            Comment

            • jsa014
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1651
              • Turun Pallivaha

              #7
              Originally posted by Eepo View Post
              Eli jotain ihan perusjuttuja haluaisin vaan tietää, kun saattaa tulla auto mukana niin olis pari kyssäriä?

              1. Jos ajaa Saksa-Tanska-Ruotsi->botski suomeen, niin onko tuossa mitään muita ihmeellisiä maksuja kuin tuo laiva ruotsista suomeen?tulleja tms?

              2.Onko miten todennäköistä saada ruotsista laivasta autopaikka samalle päivälle? entä saksasta?

              Tuo ajaminen kiinnostaisi ihan vaan Roadtrip mielessä, ja koska kyseessä ensimmäinen matkani ja vielä yksin niin pitää hieman perustietoa saada, ennenkuin alan sohlaamaan ympäri eurooppaa, kun tuntu HKI-TRE välikin hieman vaikeelta vähän aikaa sit

              Kilpi yms muut asiat onkin selvät, laittelen lisää kysymyksiä jos tulee mieleen
              Tai topikki ei katoa bittitaivaaseen...

              Lautat:
              Puttgarden (Saksa) - Rödby (Tanska)64€
              Rostock-Gedser (Tanska) 87€
              Rostock-Trelleborg (Ruotsi) 119/150, päivä/yö
              Silta ...olikohan 30€

              Saksa-Tanska paikan saa, ne on drive in laivoja. Menee puolen tunnin välein Puttgardenista, (Rostock-Gedser 2h), senkus ajaa jonoon. Rostock-Trelleborg on isompi laiva, mutta eiköhän siihenkin saa.

              Ruotsi-Suomi, melko varmaan saa paikan tähän aikaan, jos ei ole niin tarkkaa meneekö Siljalla vai Viikingillä ja Turkuun vai Hesaan.
              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

              Comment

              • Ioni79
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 738

                #8
                Originally posted by nut View Post
                Joo jotain 250-300 tanskan kruunun pintaan oli viimeksi kun menin muistaakseni. On muuten hieno silta, paljon nätimpi kun se Ruotsin ja Tanskan välinen kun nousee tavallaan enemmän suoraan 'taivaalle', suosittelen
                130 (vai 135) tanskan kruunua oli heinäkuun lopussa 2009 kun itse ajoin.
                Tanskan läpi on hienot maisemat ajaa, mutta Ruotsissa Malmö - Tukholma väli on todella kuivaa tietä.
                Tanskassa ei kannata jäädä köpikseen tai sen lähelle yöksi, on todella kallis yöpymispaikka. Tanska muutenkin aika kallis maa, verrattuna Saksaan tai Ruotsiin.

                Autolautan saanti samalle päivälle on haaste. Kannattaa ottaa Viikkarin numero talteen jo Suomesta ja kun tietää aikataulua tarkemmin, soitella sinne. Siljalle en ainakaan usko pääsevän samalle päivälle.
                Last edited by Ioni79; 01-09-2009, 20:53.

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Ioni79 View Post
                  130 (vai 135) tanskan kruunua oli heinäkuun lopussa 2009 kun itse ajoin. Tanskan läpi on hienot maisemat ajaa, mutta Ruotsissa Malmö - Tukholma väli on todella kuivaa tietä.
                  Ok, muisti pätkii. Saatto olla edestakasin hinta sitten kun tuli samaa kautta takasinkin. Ruotsin pätkän puuduttavuutta voi vähän lievittää jättämällä Helsingborgin mutkan väliin ja suuntaa Malmöstä Lundiin ja siitä Hässlehomin kautta takasin E4:lle Markarydin kohdille. Ihan kivaa pikkutietä ajella, ja näkee vähän tuota Skånea.
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • snelle
                    BTCF Member
                    • Aug 2005
                    • 611
                    • Tampere

                    #10
                    Itekkin pari kertaa ajanut Ruotsin kautta. On tosiaan aika tylsä pätkä ajaa Saksan jälkeen. Tanskassa ja niillä silloilla on ihan kivoja maisemia. Tietty Etelä-Ruotsissa voi seikkailla muita reittejä pitkin, kuin sitä suorinta tietä (E4). Itse tuli viime kerralla vähän kierrettyä ja pari yötäkin Ruotsissa vietettyä, kun loma-/autonhakureissussa oltiin.
                    F11 520dA M-sport

                    ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

                    Comment

                    • Ioni79
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 738

                      #11
                      Originally posted by nut View Post
                      Ok, muisti pätkii. Saatto olla edestakasin hinta sitten kun tuli samaa kautta takasinkin. Ruotsin pätkän puuduttavuutta voi vähän lievittää jättämällä Helsingborgin mutkan väliin ja suuntaa Malmöstä Lundiin ja siitä Hässlehomin kautta takasin E4:lle Markarydin kohdille. Ihan kivaa pikkutietä ajella, ja näkee vähän tuota Skånea.
                      Auton koko vaikuttaa hintaan, tuo mainitsemasi hinta on isoille autoille, kuten matkailuautot yms. Normaali henkilöauto meni tuohon 130kr. Isot autot olivat tuplana tuon hinnan, eli 260kr. Tanskan kruunuissa siis. Sillalla voi maksaa myös ruotsin kruunuilla, euroilla tai kortilla.

                      Comment

                      • JariJ
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 79
                        • Tuusula

                        #12
                        Vuonna 2006 toin auton Saksasta ja ajoin Munchenistä Tsekin,Puolan,Liettuan ja Latvian kautta Tallinnaan ja siitä lautalla Helsinkiin. Reitti oli mielenkiintoinen ja matkalla oli paljon nähtävää. Tiet olivat Puolaa lukuunottamatta hyvässä kunnossa. Puolassa oli silloin paljon tienparannustöitä ja se hidasti matkantekoa melkoisesti. Valtakuntien rajoilla ei taasen ollut mitään ongelmia.
                        Kilometrejä tuolle taipaleelle tuli muistaakseni n. 2000 ja aikaa meni rauhallisella ( rajoitusten mukaisella ) ajolla n. 30h, joka sisälsi tankkaus ja lepotauot. En yöpynyt missään, vaan ajoin reitin yhtäsoittoa. Pari kertaa joutui autossa ottamaan n. 1 tunnin torkut,jotta jaksoi ajaa. GPS oli hyvä apuväline reitillä pysymiseen. Jos haluaa säästää,niin tämä on mielestäni halvin vaihtoehto ja samalla näkee tuota entistä "itäblokin" meininkiä. Tsekeistä kannattaa ostaa olutta, se on vaan niin hyvää !.Tsekissä piti myös rajalla ostaa joku tarra ja kiinnittää se auton tuulilasiin. Olisko ollut joku moottoritiemaksu tms.
                        Saksasta olen tullut myös pari kertaa lautalla Suomeen, kerran Finnlinesilla ja kerran Super Fast Ferriesillä. Jos pitää laivamatkailusta,niin silloin OK,mutta minulle aika kävi pitkäksi laivamatkan aikana,kun ei ollut oikein mitään tekemistä. Finnlines oli näistä parempi vaihtoehto, ateriat sisältyivät matkalipun hintaan ja ruoka oli paljon parempaa kuin Super Fast Ferriesillä.
                        Pari kertaa olen ajannut myös Tanskan ja Ruotsin läpi, tiet ovat erinomaisia ja matka joutuu nopsaan. Manner-Tanskan läpi ajoa en suosittele, vaan lauttaa Puttgardenista Tanskan puolelle. Siinä säästää aikaa ja kustannukset ovat suurinpiirtein samat. Ruotsin läpihän voi yöaikaan pudotella aikamoista nopeutta, liikennettä on vähän ja tiet ovat suoria ja hyväpintaisia.Puttgardenin lautta ei muistaakseni kulkenut läpi yön, vaan siinä oli jonkinlainen tauko 02.00-06.00 välillä.(Saatan muistaa väärinkin.)
                        Tukholmasta olen aina päässyt laivaan,vaikka ennakkovarauksia en ole tehnytkään.
                        Kerran en ollut varannut laivalippua Travemundestä Suomeen, vaan olin soittanut Suomeen ja kysynyt onko laivassa vapaata autolle ja yhdelle miehelle. Virkailija sanoi,että tilaa on vaikka kuinka. Ajoin Travemundeen ja olin hyvissä ajoin ( 2h ennen )satamassa odottamassa lipunmyynnin aukeamista klo 19.00. Tasan klo 19.00 menin lippuluukulle ostamaan matkalippua,mutta yllätys olikin suuri kun laiva oli täynnä. Miespaikkoja olisi ollut,mutta autopaikkoja ei. Saksalainen virkailija totesi vaan,että voit odottaa klo 02.00 saakka,jonka jälkeen he alkavat myydä lunastamattomia lippuja. Laiva muistaakseni lähti 03.00. Katsoin viisaammaksi lähteä ajamaan kohti Tukholmaa, kuin jäädä odottelemaan mahdollista autopaikkaa. Ennätin aamuksi Tukholman satamaan sain liput laivaan. Uni kyllä maistui melkein koko laivamatkan ajan.
                        Huoltoasemia,jotka ovat läpiyön auki, on riittävästi sekä Tanskan ja Ruotsin kautta ajettaessa sekä Via Balticalla.
                        Ihan kokemuksena suosittelen tuota Via Balticaa, olin silloin yksin reissussa ja hyvin pärjäsin. Kaksi kuskia olisi tietysti aina parempi vaihtoehto,niin saisi vaihdettua ajovuoroja. Nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä kannattaa noudattaa Baltian kautta ajaessa, miliisit ovat ahkeria keräämään kassaan rahaa. Ylinopeussakon sain ( 50 eur ) Rigan kehätiellä, mutta kuittia maksusta eivät suostuneet kirjoittamaan ja englannin kielen ymmärrys loppui heti kun olin antanut 50 eur miliisin kouraan. Poistuessani paikalta näin taustapeilistä,kun valitsivat seuraavan uhrin eli Eestin kilvissä olevan auton. Että sellaista rahankeruuta.
                        V12 Whispering Power

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by JariJ View Post
                          Vuonna 2006 toin auton Saksasta ...
                          Tämä oli erittäin hyvä!

                          Kiitos myös muille noista hintatiedoista, jos sattuu auto tarttumaan niin ei mene ihan kaikki rahat viinaan, huumeisiin ja huoriin...

                          Roadtripistä, menen erään "kaverin" luo Köln:in lähelle niin eiköhän tuossa tule jo tarpeeksi roadtrippi ku suhuuttaa pohjois-saksaan ja siitä sit lautalla Ruotsiin
                          Last edited by Eepo; 01-09-2009, 22:23.
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • Eepo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 5388
                            • Tampere

                            #14
                            Sellainen piti vielä kysymän että onko suomeen tullessa aivan pakko auto tullata sen 10pv sisään, ja sit odottaa veropäätöstä? vai onnistuuko homma esim 2kk päästä kun on kiikuttanut sen auton suomeen?
                            -Harley Davidson Sportster - 89-
                            -Harley Davidson softail -89-
                            -Suzuki PV50 -86-

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              #15
                              Originally posted by JariJ View Post
                              Kilometrejä tuolle taipaleelle tuli muistaakseni n. 2000 ja aikaa meni rauhallisella ( rajoitusten mukaisella ) ajolla n. 30h, joka sisälsi tankkaus ja lepotauot. En yöpynyt missään, vaan ajoin reitin yhtäsoittoa..
                              Huhhuh.
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎