Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #31
    Originally posted by Dualfun View Post
    Kysymyshän on siitä, mikä on oikeesti sopivaa vs. mikä siellä toimii riittävästi täyttämään jonkun kriteerit yhteensopivuudesta.

    En millään usko, että nuo lähes 30v vanhalla M10/M30 tekniikalla varustetut DME ohjatut koneet on ihan mukana etanolin kanssa. Mutta empä tiedä, en ole asiantuntija. Fiilis on lähinnä skeptinen kuten ollut jo lyijyn poistamisen jälkeen.

    Käyttömuoviin (330i) sama vaikka tankkais koskenkorvaa, varmasti käy ja kukkuu.
    Selvennän . Jos osoittautuu että vanhat miinat ei toimi harrastajia tyydyttävällä tavalla tällä uudella polttoaineella , käy luulen käyvän joko niin että joku tuo markkinoille tarvittavat lisäaineet ja/tai joillain asemilla myydään vanhoihin rasseihin sopivaa soppaa. Samaan tapaan kuin huoltoasemilta on saanut korkeaoktaanista kisabensaa.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      #32
      On oltu taas komissiossa fiksuja... voisivat sen sijaan noita E85-asemia pykätä hiukan lähemmäksi tätä korpeakin. Ekoilisin kyllä mielelläni, jos tota litkua vain jostain saisi ja olisi rutut kunnossa.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • JonneRacing.com
        BTCF Member
        • Apr 2007
        • 460
        • Vaasa

        #33
        Puhtaalla metanolilla ajaessa speedwaypöyrissä piti ainakin olla ns. pontikankestävää letkua tankilta kaasariin kun alkoholi tahto kovettaa ja rikkoa pehmeemmät letkut, siinä on varmaan yks ongelma ja toinen on siinä että konetta oli vaikee saada käyntiin pakkasella.. Puristuksiakin vaatii alkoholi enemmän ku bensa. Positiivisina puolina alkoholi tuottaa palaessaan vesihöyryä joka jäähdyttää moottoria kivasti. Henkilökohtaisesti odotan tuota ekobensaa sen tuoman pikku virityspotentiaalin takia.

        edit: öljyn kanssa voi tulla kans pientä päänvaivaa.
        E36 <3

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #34
          Originally posted by JonneRacing.com View Post
          Positiivisina puolina alkoholi tuottaa palaessaan vesihöyryä joka jäähdyttää moottoria.
          .
          Ööh, eikös toi vesi ole useimpien palamisreaktioiden sivutuote. kun palaminen on tapahtumana lähtökohtaisesti kuuma, niin vesi on sitte höyrynä.

          Comment

          • JonneRacing.com
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 460
            • Vaasa

            #35
            Originally posted by pmv View Post
            Ööh, eikös toi vesi ole useimpien palamisreaktioiden sivutuote. kun palaminen on tapahtumana lähtökohtaisesti kuuma, niin vesi on sitte höyrynä.
            Speedwaypyörän koneet on ilma jäähdytteisiä eikä niissä juurikaan jäähdytysripoja oo, bensalla käytettynä ne ois sulaa alumiinia aika nopeesti. Kyllä mä luulen et se jonkinverran jäähdyttää. :think
            E36 <3

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #36
              Tarkotan sitä, että kyllä bensankin polttaminen vesihöyryä tuottaa. johan se peruskoulun kemian tunnilla opetettiin, että palaminen on hapen kemiallista yhtymistä aineeseen. Jos sitte aineessa on vetyä, kuten öljyissä ja alkoholeissa on, niin tottahan siitä vesihöyryä syntyy. Tieten jos palotilaan suihkutetaan myös vettä, niin se höyrystyessään jäähdyttää. Palotapahtumaan se ei osallistu, muuten kuin viemällä tilaa ilmalta ja pa:lta. Tuossa jo sivuttiinkin tätä alkoholin alhaisempaa ominaisenergiamäärää, sitä voidaan kuitenkin määrällisesti syöttää enemmän palotilaan, joten suurempi nestemäärä voi jäähdyttää konetta enemmän verrattuna bensaan.

              Comment

              • JonneRacing.com
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 460
                • Vaasa

                #37
                Originally posted by pmv View Post
                Tarkotan sitä, että kyllä bensankin polttaminen vesihöyryä tuottaa. johan se peruskoulun kemian tunnilla opetettiin, että palaminen on hapen kemiallista yhtymistä aineeseen. Jos sitte aineessa on vetyä, kuten öljyissä ja alkoholeissa on, niin tottahan siitä vesihöyryä syntyy. Tieten jos palotilaan suihkutetaan myös vettä, niin se höyrystyessään jäähdyttää. Palotapahtumaan se ei osallistu, muuten kuin viemällä tilaa ilmalta ja pa:lta. Tuossa jo sivuttiinkin tätä alkoholin alhaisempaa ominaisenergiamäärää, sitä voidaan kuitenkin määrällisesti syöttää enemmän palotilaan, joten suurempi nestemäärä voi jäähdyttää konetta enemmän verrattuna bensaan.
                Juu aivan..
                E36 <3

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #38
                  Jonkinlainen E10-yhteensopivuuslista eri automerkeistä: http://www1.adac.de/images/E10%20Fre...cm8-260791.pdf

                  Joku saksankielentaitoinen voisi tuosta suomentaa tuon BMW-kohdan. Melko epämääräiseltä se vaikuttaa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Veiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 1130
                    • Helsinki

                    #39
                    BabelFish käänsi tuon englanniksi näin:
                    all BMW of all years of construction, if their manual prescribes not expressly the use of super plus fuel

                    -V-
                    /// X6 35i AlpinWeiss ///

                    Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

                    www.automatrix.fi

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #40
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Jonkinlainen E10-yhteensopivuuslista eri automerkeistä: http://www1.adac.de/images/E10%20Fre...cm8-260791.pdf

                      Joku saksankielentaitoinen voisi tuosta suomentaa tuon BMW-kohdan. Melko epämääräiseltä se vaikuttaa.
                      Kaikki BMW mallit, edellyttäen, että ohjekirjassa ei ole nimenomaisesti velvoiteta käyttämään Super Plus polttoainetta.

                      Eli jos valmistaja velvoittaa käyttämään 98 oktaanista polttoainetta, niin silloin tuo E10 litku ei sovellu kyseiseen autoon. Esimerkiksi E36 M3 vaaditaan käyttämään 98E:tä, joten siihen ei tuollainen E10 sovellu.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Kaikki BMW mallit, edellyttäen, että ohjekirjassa ei ole nimenomaisesti velvoiteta käyttämään Super Plus polttoainetta.
                        Jep, eli perus-E39:t pitäis toimia ongelmitta.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Kal.ju
                          BTCF Member
                          • Mar 2003
                          • 2881
                          • Akaa / Toijala

                          #42
                          Kohta se puskee päälle

                          Suomen suosituimmat viihdeohjelmat ja kuumimmat puheenaiheet. Parasta aikaa MTV Katsomossa!


                          Jännä nähdä miten hinnat muuttuvat näiden "vanhojen" bensojen kohdalla. Jotenki tuntuu että 98 (tai millä nimellä onkaan tulevaisuudessa) maksaa sen 2€/l...

                          Comment

                          • Kaivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 866
                            • Helsinki/Nurmijärvi

                            #43
                            Tää on kyllä aika järkyttävää paskaa. Etenkin, jos tosiaan toi 95/98 alkaa tosiaa maksaa maltaita..

                            + vitun kiva sitte, ku meet johonki kylmäasemalla jossa on kaks pistoolii. E10 ja dsl. voi alkaa korpeemaan jossei omaan kotteroon voi eekymppiä tankkailla.
                            E39 530iA 2001

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Alkaa itsellänikin pikku hiljaa keitteleen. Lueskelin tota sopivuustaulukkoa ja ilmeisesti puolet Suomen kansasta siirtyy polkupyörien käyttäjiksi tai bensan laatu muuttuu 98-laaduksi. Esim. kaikki Mazdat alta -03, Nissanit alta -00, Pösöt alta -00 (noh näin vanhoja nyt tuskin enää liikenteestä löytääkään ), Toyotat alta -98 ja useat Volkkarit eivät voi käyttää E10 bensaa. Edellä mainittuja autoja on kuitenkin sen verran paljon liikenteessä, että meinaako poliitikot nyt tosissaan, että kaikki joko vaihtavat uudempaan autoon, polkupyörään tai 98-bensaan vain siksi, että se on "ympäristöystävällistä"?

                              Sitten vielä taulukossa on tällainen kohta:

                              "Edellytyksenä E10:n soveltuvuudelle autoyksilöön on aina, että polttoainejärjestelmän kaikki osat ovat laadultaan alkuperäistä vastaavia."

                              Elikkäs auta armias, jos olet nyt siihen kinneriisi asentanut Motonetin tarvike bensansuodattimen... Niin noh, eihän tämä välttämättä ongelmia aiheuta, mutta onhan se mahdollista, että jotkin tarvikeosat eivät kestä E10 bensaa.

                              Ja lisää paskaa vaan sataa niskaan, kun etanolia sisältävän bensiinin ominaisenergia on heikompi = auto kuluttaa enemmän ja kaiken lisäksi tämän E10:n valmistaminen on kalliimpaa. Toisin sanoen, auto kuluttaa enemmän kalliimpaa ainetta ja paskalla säkällä polttoainejärjestelmäsi sanoo sopimuksensa irti.

                              Vielä typerämpää on se, että mitä mahtavat kaikki muut bensavehkeet tykätä E10:stä, kuten veneet, ruohonleikkurit, moottoripyörät jne.?

                              V-Poweriakaan ei kohta taida saada, kun Shell lähtee Suomesta ja todennäköisesti nykyiset Shellin asemat ottaa haltuunsa se niin ihana ja haluttu ABC!

                              Kaiken kruunaa se, että tätä etanolia rahdataan jostain Brasiliasta tankkereilla, jotka kuluttavat aivan tavallista raskasta polttoöljyä!

                              Hyvä Suomi prkle!
                              Last edited by Ramzez; 27-05-2010, 00:08.

                              Comment

                              • zanta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 2908
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by pmv View Post
                                Mistä muuten tulee käsitys että kaikki ///Motorsportit tarvitsisivat 98:ia? Katti-koneisten vanhempien ///M:ien oktaanitarve on BMW:n mukaan 95, eli Super Bleifrei. Käsittääkseni tuota lyijytöntä 98:ia ei ole saanut vielä 80-90 lukujen taitteessa, vaan silloin on tankattu lyijyllistä 99:iä. 98 on sitten Super Bleifrei Plus. Jos oikein olen tavannut noita auto katalogeja, niin E36 korinen M3 on eka Motorsportti, missä tehtaan polttoainevaatimus oli tämä Super Bleifrei Plus. Vai olenko käsittänyt väärin jotain?
                                E39 M5 ja tankin luukussa tarrassa pyyntö että tankkaathan vähintään 95:sta Eli sekin pelasi 95:lla(kulutti tosin enemmän ku 98:a ja ajaminen oli kalliimpaa 95:lla)
                                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                                eksälista:
                                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎