Nää Suomessa valmistetut ysisataset on ehkä parhaimpia. Järkyttävän helppo päästä eroonkin. Pari viikkoa takaperin myin faijan vanhan katsastamattoman ysisatasen pois ja kaupat tuli 1,5 tunnin päästä ilmoituksen jätöstä.
Jos etuvetosella olisi pakko ajaa, niin todennäköisesti löytäisin itseni turbosaabin tai 96:n ratista. 2-ovisen tottakai. On toi Saappi muutenki vähä erikoinen auto osittain hyvällä ja osittain pahalla. 2kpl 96:sia mulla oli, mutta myin ne pois. Toinen entisöintiin ja toinen samalla kaverille varaosiksi.
Kyllä jäi vähä harmittamaan kun lopulta kävi Saabille näin...
BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek BMW 330d touring e46 -05 Ford Cortina Mk2 1600 -70 ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja
Kieltämättä tämä Saabin kohtalo on aika surkea. Moottoriteknologiassa Saab oli tehtaan kokoon nähden 90-luvulle asti johtavia valmistajia. GM:n mukaantulo pilasi oikeastaan kaiken:
Voisi sanoa, että täysin väärä omistajapolitiikka GM:llä oli tuossa kohtaan. Detroitissa ei kyetty näkemään maailmaa edes 10 vuoden päähän, vaan tehtiin autoja "massoille". Saabin ostajat olivat pieni genre, jotka toki osasivat arvostaa merkin hyviä puolia. Saabille kun olisi annettu lisäresurssia moottoreiden kehittämiseen, olisi GM:n koneet olleet ehkä tänä päivänä oikeasti kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan. Olisivat voineet välttyä konkurssiltakin.
GM:n johtoajatus tässä taisi olla, että Saab lakkautetaan. Kyllä tuolle ostaja olisi löytynyt, automerkin brandin rakentaminen ei ole helppoa ja halpaa lystiä. Saabilla olisi ollut se valmiina, mutta ilmeisesti Detroitissa tehtiin jälleen väärä päätös. Halutaan vähentää kilpailua entisestään. Voisiat siellä miettiä, että pitäisikö oikeasti kehittää niitä omia tuotteita hyviksi. No, tämä nyt sataa muiden eurooppalaisten ja japanilaisten valmistajien laariin.
ukko ollu reilu 10v saabilla töissä ukissa aikoinaan ja sillä ollu ainoastaan 1 muunmerkkinen auto koko elämänsä aikana joten on itekkin tuo saab kärpänen purassu,gm:n syytä koko juttu!liikaa sitä vitun opelin tekniikkaa!
Mites ny sanois, vuodesta 2001 alkaen 350 tkm erilaisilla saabeilla. Karvahattutonnarista 9-5 aerowagoniin Hirch vireillä. Vaihtelevissa pohjois-baltian oloissa aivan uskomattomia käyttöautoja, varsinkin kun sää menee tosi huonoksi. Ajokilometrejä tuli tuolloin jtn 60 000 vuoteen, mutta nyt pääsee duuniin kätevimmin bussilla 500 metrin kävelymatkoilla niin tulipa hommattua sitten bemmi.
En oikein jaksa ymmärtää fanatismia tässäkään harrastuksessa, mulla on ollu japsi-, jenkki- ja euroautoja aina tarpeen mukaan. Nykyiseenkin on tulossa esim. jenkkiahdin jne..
Ja jos pata kilahtaa, niin seuraavaksi sitten sen korvannee joko saabin B23X, LS-X tai joku JDM pata riittävällä määrällä voimaa. Ihan budjetin ja rakenteluinnon mukaan..
Parasta mun mielestä on just 80-90-luvun Sabat. Niissä on ihmeen pehmeä (ei mikään ranskalaisautojen tyyliin veltto) ja äänetön ajettavuus mikä löytyy myös vanhoista Scania linkkareista. Neloskone on niin pehmeä käyntinen että sitä voisi luulla kutoskoneeksikin...
Comment