Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab R.I.P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2567
    • Kirkkonummi

    #16
    Harmillista että sinänsä edistyksellinen ja hyvällä tavalla erilainen merkki lähtee merkkien taivaaseen. Myymättömät autot todennäköisesti lähtevät tukkuerissä ja -hintaan eteenpäin, vrt MG:n lopetus tuossa 2000-luvun alkupuolella. Ex-saabclubilaisena ja 9satastelijana voisi kuvitella, että loppu ei ole lyhyt mutta jyrkkä, vrt Talbot jota myös tehtiin Suomessa. Uusimmat 900:t ovat kohta 17-vuotiaita, joten käyttöarvoa omaavia ehjiä yksilöitä on vuosi vuodelta vähemmän.

    Nyt voisi kyllä olla hyvä hetki hankkia avo-Saab, niitä on tehty vähemmän kuin esim. E-type Jaguareja ja varmasti jos avoilua tekee mieli, niin hirveän paljon käytännöllisempää ja samalla myös tyylikkäämpää vaihtoehtoa saa hakea. Sekä kotimaista.. Itsellä jäi 900:sista hyvä maku, varsinkin 1. bemaria edeltäneestä -90 Aerosta; se oli etuvetoiseksi ja II sukupolven turbokoneeksi erittäin hieno laitos aivan virittelemättömänäkin.

    Ei huolta. Ehkä saamme vielä Saab -partavettä, -tupakansytyttimiä, -pyyhkeitä ja jos oikeuksien ostaja omaa oikein hyvän maun, jopa wc-paperia.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • t-race
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 722
      • North from Nurmijärvi

      #17
      Originally posted by Petteri75 View Post
      Harmillista että sinänsä edistyksellinen ja hyvällä tavalla erilainen merkki lähtee merkkien taivaaseen.
      Niinpä... Kyllähän Saab oli edelläkävijä monessa asiassa. Moottorinohjaus, joka haistelee seosta sytytystulpan kautta, muuttuvapuristussuhteinen moottori jne.... Muistan vielä lukeneeni joskus kauan sitten Vauhdin Maailmasta jostain murtolukufiatista, johon oli värkätty saabin APC... Se vaan on paskaa, että jonnekki 60-luvun tekniikkaan jämähtänyt jenkkiläinen yhtiö lopettaa koko homman.... Ja sama yhtiö tais muuten olla konkan partaalla itsekki tuossa hetki sitten.... Tais olla lotus-koneinen ZR1 vette edistyksellisin jenkki koskaan....

      Tais jäädä ne viisaimmat tälle mantereelle sillon aikoinaan, kun lähdettiin ettimään sitä "uutta maailmaa"
      BMW Rennsport Racing Motorsport Club
      BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
      Ach so, je mehr, desto besser!
      sigpic

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #18
        Saabin aikaansaannoksia vuosien varrella:

        - kaksoisjarrupiiri
        - avaimen sijoitus etupenkkien väliin turvallisuuden parantamiseksi
        - istuinlämmitys
        - sivutörmäyssuojaus
        - ensimmäinen valmistaja, joka käytti turboa sarjatuontantoautoissaan
        - Trionic moottorinhallintajärjestelmä

        Siinä nyt muutamia...

        Comment

        • M325i
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 1530
          • Etelä-pohjanmaa

          #19
          Originally posted by Ramzez View Post
          Saabin aikaansaannoksia vuosien varrella:

          - kaksoisjarrupiiri
          - avaimen sijoitus etupenkkien väliin turvallisuuden parantamiseksi
          - istuinlämmitys
          - sivutörmäyssuojaus
          - ensimmäinen valmistaja, joka käytti turboa sarjatuontantoautoissaan
          - Trionic moottorinhallintajärjestelmä

          Siinä nyt muutamia...
          ööööööö,eikös nyt kuitenkin eka sarjatuotantoturbo ollut BMW 2002 Turbo!
          E30 ja E46 ///M

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by M325i View Post
            ööööööö,eikös nyt kuitenkin eka sarjatuotantoturbo ollut BMW 2002 Turbo!
            No voi olla. Katoin nämä keksinnöt Saabin viralliselta sivulta, jos ei pidä paikkansa, niin sitten jakavat väärää tietoa.

            Täältä voit katsoa.

            Comment

            • MYM5
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1140
              • Joensuu

              #21
              Meikäläisen rukouksia on kuultu. Kiitos hyvä jumala, että tämä minun vihaamani automerkin valmistus loppuu tästä maailmasta ja toivon , että se ei koskaan palaa uudestaan valmistukseen. Toivon myös, että kaikki maailman jäljellä olevat saabit häviää pian pois sulatukseen. Ei jää ikävä! Sorry, vaan saab fanatikot!
              Ajamisen iloa vuoden jokaisena päivänä.

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #22
                Originally posted by M325i View Post
                ööööööö,eikös nyt kuitenkin eka sarjatuotantoturbo ollut BMW 2002 Turbo!
                Originally posted by Ramzez View Post
                No voi olla. Katoin nämä keksinnöt Saabin viralliselta sivulta, jos ei pidä paikkansa, niin sitten jakavat väärää tietoa.

                Täältä voit katsoa.
                Oldsmobile Jetfire tais olla paljon noita ennemmin. Jo vuonna 1961

                Edit: Itse otsikkoon liittyen... Saab oli lämmin talviauto ja sillä oli huoleton päästellä polanteiden yli, vaikka tiet olivat auraamattomia, mutta... Olihan noissa muutamia täysin idioottimaisia ratkaisuja, jotka oli vaan pitäny saada tehdä erilailla kuin muut, vaikkei siitä mitään etua saatu, päinvastoin.
                En jää kaipaamaan kyseistä automerkkiä. Eräs tuttu oli kerran ostanut tukusta kymmeniä säkkejä koiranruokaa, eikä ollut keksinyt noille säkeille muuta varastointipaikkaa, kuin pihalla makaavan 900:n Combi Coupen Siinä Saab oli parhaimmillaan.
                Last edited by T3; 18-12-2009, 21:15.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • janikoo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 1262
                  • Lahti

                  #23
                  ei todellakaan tule ikävä!
                  BIGBROTHER kommentti team

                  Comment

                  • O.K.
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4855
                    • Espoo

                    #24
                    Onhan toi surku, oli kyllä sen verran fiksumpi noista 2 ruotsalaismerkistä omasta mielestäni. Ja onhan Saab ollut myös Suomen autoteollisuudelle tärkeä merkki.

                    Itsellä kokemusta tuosta 9-5:stä ja ihan mukava autohan se oli
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    • Tcdoe
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 393
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by Ramzez View Post
                      Saabin aikaansaannoksia vuosien varrella:

                      - kaksoisjarrupiiri
                      - avaimen sijoitus etupenkkien väliin turvallisuuden parantamiseksi
                      - istuinlämmitys
                      - sivutörmäyssuojaus
                      - ensimmäinen valmistaja, joka käytti turboa sarjatuontantoautoissaan
                      - Trionic moottorinhallintajärjestelmä

                      Siinä nyt muutamia...
                      Lisäksi myös ajovalojen pesurit. Uusi silmänpesevä Saab! http://www.youtube.com/watch?v=_GtL2qW83kA

                      Comment

                      • Luntti
                        2Wheel Driver
                        • Jul 2003
                        • 5021
                        • Yka

                        #26
                        Joskus poikasena kun kävin museossa, niin tämä jäi kovasti mieleen.



                        Onpaha meilläkin tosiaan ollut joskus 96 ja 99 compi coupe.
                        96:sta muistan kun se meni Kalajoen hiekoilla suht hienosti, olihan siinä 15" vanteet.

                        99:sta muistan kun vedettiin vaunua norjassa niin meni kytkin akseli poikki.
                        Jossain maatalossa hitsattiin akseliin 4 pistettä MIG:llä ja kesti niin kauan kun meillä auto oli.

                        Comment

                        • hezekiel
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 247

                          #27
                          Originally posted by Laku View Post
                          Isäukolta muuten löytyy isoisäni vanha yrjönvihreä AUTOMAATTI combi coupe tallista jemmasta, jolla ajettu n. 50tkm. Vuosimalli muistaakseni -76.
                          Pistäpä muuten vinkkiä jos siitä halutaan eroon. Oikeasti
                          E32 735iAL, E36 320iA

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by pmtk View Post
                            Maailmalta, vaikka esim. jostain Korean suunnalta, olisi löytynyt automerkkejä, jotka olisivat voineet upota ennen Saabia. Jos olisin GM:n johdossa, niin miettisin, mikä epäonnistui. Ostettiin Euroopasta Opel ja ostettiin Saab... toinen on himppasen vaikeuksissa ja toinen lopetetaan. Hmm, mikä meni pieleen. No, ainakin kilpailu vähenee, jos se oli tarkoitus.
                            Jos jonkun olisi pitänyt mennä konkkaan, niin näiden:

                            Citroën
                            Daewoo
                            Peugeot
                            Renault

                            jne.

                            Comment

                            • -Dobermann-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1022
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Jos jonkun olisi pitänyt mennä konkkaan, niin näiden:

                              Citroën
                              Daewoo
                              Peugeot
                              Renault

                              jne.
                              Niin, no.. Kyllä konkkaan minusta "joutaa" ihan jokainen sellainen firma, jonka kulut ylittävät myynnin. Se, että koko autoala on menossa muutaman suuren omistajan alle, on valitettavaa. Mutta markkinatalous määrää. Itse en kannata vasemmistoa näet ollenkaan.

                              Itsellä ei mitään erityisiä fiiliksiä koskaan ollut Saabista, muutama sukulainen kannattanut ja ollut heille aina SE automerkki. Aika jyrkkä tuo alamäki ollut 90-luvun puolivälistä, jolloin 9000 oli arvostettu "pankinjohtajan" auto.

                              Toki hieman haikein mielin lopetusta ajattelen. Mitä enemmän automerkkejä maailmassa, sen parempi kilpailu ja mielenkiintoisempia autoja tarjolla. Monta hienoakin autoa tuo merkki saanut aikaan.

                              Comment

                              • M325i
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 1530
                                • Etelä-pohjanmaa

                                #30
                                Tämän päivän autoista jos puhutaan niin uusi saab ja tai uusi volvo,niin ei tartte kahta kertaa miettiä kummallako ajais jos pakko olis,volvo on aika paljon enemmän auton tuntuinen nykypäivänä.

                                Saabilla kyllä suorastaan ärsyttävä tuo käsijarrun vieressä oleva virtalukko puhumattakaan vanhempien mallien etupyöriin ottavasta käsijarrusta tai vanhan 96: sen rattivaihteista...

                                Joo, EI tule Saabia ikävä!
                                E30 ja E46 ///M

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎