Kumpaakaan ei oo varaa, ja vaikka tuollainen summa makaisi tilillä, en ostaisi M5:sta uutena.
Samaa mieltä. Annan ensiksi jonkun muun kärsiä se arvonalennus ja lastentaudit, niin sitten voin harkita sellaisen hankkivani. Eipä tule muutenkaan koskaan hankittua uusia autoja, kun uuden 520i:n hinnalla saa niin paljon mielenkiintoisempia vähän käytettyjä autoja. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.
Pahoin pelkään, että tuota ei saa "oikeilla" keppivaihteilla.
Onko se niin, että uuden M5 ostajat ei sellaista halua, vai siitä että sellaista on vaikea tehdä (siis tuollaisia tehoja kestävä, sujuva manuaali)?
Mä en ole ollut noista räpylävehkeistä kovin innostunut. En ole kyllä ajanutkaan kuin 550iGT:tä jossa on varmaan eri loota.
Ferrari 599 GTB Fiorano, 3,8 sec 0-100km/h, takaveto, neljä henkeä, omapaino 1700kg. kokonaismassa jotain enemmän. Eikä tehoa ole kuin 611hp.
Eri auto se on kuin M5. Siinä olet oikeassa että kyllä se joillain autoilla, oikeilla renkailla, kuskilla ja olosuhteissa on mahdollista ajaa tuollaisia lukemia.
Mutta vaikka tuninki paja ottaisi bemarista ulos 611hv tai 711hv en usko että pulkka nytkähtää yhtään sen paremmin 0-100km/h. Ferrarissa on eri välitykset, vaihteisto, painojakauma, alusta, renkaat jne. eli tuo 3.8 sek ei synny pelkästään paremmalla huipputeholla vaan monen asian summalla.
Tämä video on aika havainnolistava mitä se on kun yritetään ajella esim. alle 4sek aikoja 0-100km/h. Ei ole helppo juttu vaikka olisikin se 599 alla (löytyy myös videolta).
Eri auto se on kuin M5. Siinä olet oikeassa että kyllä se joillain autoilla, oikeilla renkailla, kuskilla ja olosuhteissa on mahdollista ajaa tuollaisia lukemia.
No nyt osuit oikeaan:
A: se on eri auto
B: hyvin harva matti meikäläinen pystyy oikeasti rykäisemään edes omalla corollallaan 0-100km/h tehtaan ilmoittamassa ajassa, siihen tarvitaan nimenomaan ideaaliolosuhteita ja osaavaa kuskia.
Mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi tehdä. Laitetaan sitten ne eri renkaat, säädetään sitten sitä alustaa, otetaan kosteudeltaan/lämpötilaltaan ideaalinen päivä, kiusataan koneesta lisää voimia, istutetaan joku Stig rattiin ja tuo 4 sec voi olla ihan mahdollinen.
4,4 on niin lähellä jo, että sen 10% voinee juuri tuota ominaisuutta kehittää. 5 sec autosta 20% kiristäminen olisikin jo hemmetin paljon vaikeampaa.
Painava malmikasa se Ferrarikin on, ja siitähän tässä oli alunperin kyse: tuon painoisen, takavetoisen auton liikauttaminen alle 4 sec sataseen, eikö?
Mä haluan nähdä miten vakiorenkailla ajetaan tuon painoisella takatuuppari
autolla alle 4sek 0-100km/h. Vaikka olis sitten 2000hv.
0-100km/h aikaa parannetaan tuollaisella autolla ensisijaisesti renkaita ja alustaa vaihtamalla...
Tarkoitin tuolla otsikon M5:sta ja sen ensiasennusrenkaita. Itseasiassa 599 ei ole edes painonsakaan puolesta vertailukelpoinen M5:sen kanssa koska painaa toistasataa kiloa vähemmän (1753kg vs. 1855kg).
Ja koska kyseessä on ahdettu moottorihirviö, niin tuostahan voisi joku viripaja tempaista äkkiseltään alle 4 sekan perheauton. Siinä sitä on Fiiateilla ihmettelemistä, kun tuollainen tonnikeiju kipaisee sataseen samalla sekuntiluvulla kuin Ferrari Enzo (3,2 sec).
Alunperin kyse oli siis tästä. Eli ei se M5 välttämättä ole niin vain äkkiseltään 0-100km/h kolme-pilkku-jotain sekunnin auto kun moottoria viritellään. Mutta jos nyt keskitytään tuohon ämvitkaan eikä jauheta Ferrareista enempää.
Luulen, ettei Mersun ja Audin kanssa tule ongelmia jatkossakaan, Bemarit on tehty mutka-ajoon ja siinä M:t on aina olleet tehottomampinakin nopeampia. Kamalat äänet siinä kyllä on, tuo maamoottorimainen crossplane-kasin rutkutus ja turbojen vislaus on kyllä melkoinen turnoff ainakin tälle moottoripornon ystävälle. Mut kehitys kehittyy, 70-luvulla oli juutalaiset ja energiakriisi, 2000-luvulla vasurihipit ja ilmastonmuutos.
Jos kehitys kehittyy ja mainosmiesten puheiden mukaan autot on nykyään alumiinia , magnesiumia ja hiilikuitua , miksi nämä vehkeet ei tule kevyemmiksi?
Sama tehomäärä kevyemmässä autossa olisi oikea resepti , 500 hevosvoimaakin on kuitenkin IHAN VITUN PALJON.
Ahtamisesta en sano mitään. Olen viime aikoina ajellut fiksusti ahdettuja koneita (kovat rutut ja suorasuihkutus) ja on pakko myöntää että ne on nykyään jo hyviä. Pitää tietysti lisätä että se missä ne on hyviä, on ison vaparikoneen fiiliksen jäljittely.
EDIT : Sanonpa kuitenkin. Jokainen joka tuijottaa pelkkiä teholukuja ja sanoo ettei sillä ole mitään väliä onko vapari vai perinteinen turbo , ei ole varmaan verrannut ajamalla esim 400 heppaista vaparia vs. turbokonetta mutkatiellä / radalla.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jos kehitys kehittyy ja mainosmiesten puheiden mukaan autot on nykyään alumiinia , magnesiumia ja hiilikuitua , miksi nämä vehkeet ei tule kevyemmiksi?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Ferrari 599 GTB Fiorano, 3,8 sec 0-100km/h, takaveto, kaksi henkeä, omapaino 1700kg. kokonaismassa jotain enemmän. Eikä tehoa ole kuin 611hp.
Ei ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan startti jolla lähtee noihin aikoihin.
Ferrarin kompuutteri "oppii" ensimmäisten vetojen aikana alustan pidon ja vasta sen jälkeen, uusilla mutta hieman korkatuilla renkailla syntyy tuo aika.
Ferrarilla on aina kansainvälisten lehtien suorituskykytesteissä mekaanikot mukana ja läjä renkaita yms. että sikäli.
Comment