Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #16
    Originally posted by Osku View Post
    Cramolta se lattiahiomakone lainaan alko irtoo pinta karkeaks pinta ja "pien" plano valu perään saa mitä haluaa päälle ja halavalla

    Saku oli jotain tököttiä vetäny siihen omaan tallin lattiaan.. en nyt muista mitä se ol mut jotain lakkaa vissiinkin

    niin ja noita pelkkiä lupahommia selvittelin niin rakennuslupa oli jotain 270€+jokaiselta neliöltä joku 2€ lisää

    Meillä pitäis ensin muuttaa Tila tontiksi että saa rakennusoikeuden omistamalleen maalle ja kiinteistöihin.
    Onneks ei tarvi ostaa kaupungilta mitään ylimäärästä maanpalaa( neliöt kertaa kaupunginhinta) niin ei tarvi lohkoa(+800€) ja sitten rekisteröidä tonttia(370€) <--tän joudun kyl jokatapauksessa maksamaan ja rekisteröimään Tontiksi,että saan rakennusoikeuden.
    Onneks saa vielä rakentaa 170neliötä tontille ton rumban jälkeen

    Eli jos haluan tallin pihaan niin tarvii luopua Ranchista
    No tuo hiomakone löytyy onneksi omasta takaa, mutta kuvittelisin siihen jonkinmoisen tartunta-aineen löytyvän:think
    Maali on huonoksi todettu vaihtoehto, tuo Mastertop on ihan helvetin kova pinnote, eipä tarvis enää lattian kanssa vaivata päätään.

    Kyl ne perkele osaa tuon lupa hommankin monimutkaiseksi tehdä. Saikos tuohon "tontille" sitten tehdä enempi rakennuksia kuin tilalle??
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • dieseljussi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 592
      • Suomi

      #17
      Kustannusarviolaskurit antavat varustetasosta ja lämpimyydestä riippuen 600-1000 e/m2 hintoja autotalleille.
      Omani tein kokonaan itse (myös piirustukset, luvat, valvonta, kaivut, sähköt jne). Pinta-ala 40m2 ja hintaa tuli noin 12000e. Aikaa tuosta on vajaat 10 vuotta. Nykyään en usko, että kovin helposti alle 500e/m2 pääsee mitenkään, jos on sähköistetty, lämmin talli. Vaikka saisi valmiin elementtitallin ilmaiseksi, pitää silti tehdä paperityöt, kaivut, salaojat, routaeristeet, sähköistykset jne.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #18
        Yhtenä vinkkinä voisin antaa sen, että jos vain budjetti antaa myöten, niin mielellään tallin sisäkorkeus n. neljään metriin, jotta sinne saa tarvittaessa sovitettua nosturin. Voin luvata, että kun sellainen on, niin auton korjaaminen/huoltaminen on kuin ruusuilla tanssimista. Vaikka nosturia ei heti hankkisikaan, mutta kunhan edellytykset sille jo on, niin ollaan hyvissä asetelmissa. Luonnollisesti tuo lisää rakennuskustannuksia ja lämmitettäviä kuutioita (olettaen että tallista tulee lämmintä tilaa). Mutta hyödyt ohittavat kirkkaasti haitat.

        Jos lämmitys on kysymysmerkki, niin itse käyttäisin joko PÖ hallilämmitintä tai kuten sitä "suihkumoottoriksi" tykkään kutsua tai sitten jotain vesikiertoista lattialämmitystä, joskin nosturi saattaa tämän tehdä mahdottomaksi tai ainakin kalliimmaksi. Olenpa kerran ollut sellaisessakin tallissa, mikä lämpesi saunan kiukaalla. Ennakkoluuloista huolimatta, se oli aika hyvä lämmitin ja koska toimi puulla, ei ollut jäätymisriskiä, saati sähkökuluja.

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by Ramzez View Post
          Yhtenä vinkkinä voisin antaa sen, että jos vain budjetti antaa myöten, niin mielellään tallin sisäkorkeus n. neljään metriin, jotta sinne saa tarvittaessa sovitettua nosturin. Voin luvata, että kun sellainen on, niin auton korjaaminen/huoltaminen on kuin ruusuilla tanssimista.
          Eipä tahdo tulla remonteista yhtään mitään ilman nosturia, kun kerkeää siihen tottumaan.
          Olli.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #20
            henkilöauton nostamiseen riittää 3-3,5m sisäkorkeus hienosti. 4m on "hieman" liioittelua pienehköön autotalliin, jos ei pakuja tarvi nostella nosturit nostaa 180-190cm korkeuteen ja autot on helmasta kattoon n.110-130cm.
            Last edited by bemu2000; 16-11-2010, 07:05.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • MMF
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2007
              • 461
              • Sipoo

              #21
              Mulla olisi autotalli valmis mutta se pitäisi sisustaa. Tai ennemminkin varustella. Ei oikein osaa hahmottaa miten sinne kannattais hyllyt ja tasot (ja minkälaiset hyllyt, tasot yms.) sijoitella että tulisi toimiva kokonaisuus. Koneita ja työkaluja on ihan kivasti ja koko ajan hamstrataan lisää mutta nyt tosta tallista pitäis muokata semmonen pikku "paja". Hallitukselta on jo siunaus ettei siellä tartte käyttiksiä makuuttaa, eli jotain projektia siellä olisi koko ajan...

              Tietenkin ajan mittaan sitä muuttelis sitten tarpeen mukaan mutta olisi ihan hyvä jos pahimmat virheet karsisi jo alkuvaiheessa pois.

              Laittakaa kuvia omistanne jos uskallatte niin saisi vähän ideoita.
              E70 X5 3.0D -07
              W124 200d
              Hiace 4wd

              EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #22
                mulla on ollu semmonen lokiikka pienessä tallissa että kaikki harvemmin käytettävät romut on katon rajassa hyllyillä. hankala sieltä on tietenkin tavaroita ottaa mutta lattia pintaa ei mene siihen hukkaan.

                ja sit jos siellä tallissa rempataan kunnolla jotain niin siivouksen kannalta kaikki kannattaa suunnitella mahdollisimman yksinkertaiseksi ja tiiviit kaapit ettei kaikki paska ole sit siellä kaapeissa.

                ja tallin rakennus vaiheessa kannattaa suunnitella hyvä ilmanvaihto ja mahdollinen imuri savujen pihalle saantiin.

                tallin rakennuksen suunnittelussa kannattaa miettiä sitä että jos se talli tehdään "pajotusta" varten niin siinä olisi hyvä olla sit sellainen pienempi erillinen askartelu tila. mulla ainakin meni hermot kun tallissa on aina pienenkin rälläköinnin jälkeen joka paikassa sitä mustaa pöly paskaa... tein autotallin viereisestä varastosta sen askartelu tilan ja tiivis ovi siihen väliin.

                niin ja kuten tossa alhaalla jo olikin että sit olis vielä hyvä olla erillinen varasto jonne saa vietyä tallista esim. autosta puretut osat ettei ne jää lattioille auton ympärille eteen ja paskottumaan.
                Last edited by GOOFY; 20-01-2013, 19:04.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • dieseljussi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 592
                  • Suomi

                  #23
                  Originally posted by MMF View Post
                  Laittakaa kuvia omistanne jos uskallatte niin saisi vähän ideoita.
                  Ei kehtaa laittaa, kun on niin paska, mutta jostain garagejournalista, http://www.garagejournal.com/forum/ tai googlen kuvahausta löytyy aika hyviä ideoita (ja myös huonoja).
                  Ainoa neuvo jonka osaan antaa on, että ROMUT POIS LATTIALTA. Mikä tahansa käyttökelpoinen säilytystila täyttyy yleensä koosta riippumatta epämääräisellä, kulkuaukkojen lähelle lattialle kipatulla roinalla, mikä ennemmin tai myöhemmin estää tilan käyttämisen. Jos tämän välttää, on jo pitkällä.

                  Comment

                  • nekholm
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 860
                    • Porvoo

                    #24
                    Kun nyt talleista puhutaan, niin täältä voi varmaan kysyä lämmityksestäkin. Meillä on pieni (ehkä 3x6m) lämpöeristetty autotalli, ja ajattelin lämmittää sen Norel lämpöpanelilla (koska löytyy ylimääräisenä). Onko lämpöpaneli hyvä ratkaisu autotalliin? Mihin se kannattaa sijoittaa? Helpoiten saisi vasempaan seinään, koska on puusta, muut betonia. Parhaiten sopisi eturenkaan kohdalle, auton ja seinän välinen mitta ehkä 50cm. Onko liian lähellä? Jos on huono ratkaisu, kertokaa toki miten kannattaa lämmittää.
                    VW Passat 1.4 TSI -12
                    Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95

                    Comment

                    • K70
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2009
                      • 503
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Osku View Post
                      Tossa oot kyllä oikeassa.. yks iso ovi on parempi kun 2pientä.. riippuen tallin koosta tietenkin.
                      Lattialämpö ois tosi jees jos olis vesikiertonen ja lämpenis jollain muulla kun sähkövastuksella
                      Itselläni oli kuviin merkattuna kaksi normaaliovea, mutta onneksi muutin ne yhdeksi 5m oveksi. Aivan ehdoton on yksi iso ovi kahden pienen sijaan.

                      Vaikka mulla rakennesuunnittelija repikin pelihousut, kun on rinnetalo, talli alakerrassa talon päädystä sisään, eli päällä 1,5 kerrosta kiviseinän painoa ja sitä kannattelee 5m oviaukko
                      Rajusti vaan rautaa valun sekaan ja sillähän siitä selvittiin.

                      Ja itselläni on myös vesikiertoinen lattialämmitys tallissa (maalämpö). Sitä en kyllä aivan varauksettomasti suosittele. En usko, enkä pelkää niinkään putkien jäätymistä, mutta kyllä betonilattia puhuu ja kovaa talvella, kun autosta tippuu isoja lumikasoja lämpimälle lattialle. Joskus säikähtänytkin, kun niin kovaa paukahtaa lattia. Myös hiushalkeamia on pari havaittavissa. Tosin niistä en ole varma, onko valun jälkeisiä, vai kylmä/kuuma-efektin aiheuttamia.

                      Ja lattiapinnoite kannattaa ottaa jo valuun se lopullinen pinta, jota ei tarvitse käsitellä millään. En tiedä betonilaadun nimeä.
                      Itsellä maalattu pinta (Sikafloor), joka on märkänä petollisen liukas.
                      Tai jos maalaa, niin rouhetta sekaan.
                      S212, E350CDI, -11

                      Comment

                      • kansipahvi
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 92
                        • Porvoo

                        #26
                        Loppusuoralla...

                        Mulla alkaa olla talli valmis. Pitkästä tehty, puurunkoinen, puuverhoiltu, peltikatto. Talli-varasto + autokatos. Pohjalaatan koko 7.5m x 8.4m

                        Tallia suunnittelevalle voisin antaa heti alkuun seuraavat seikat mietittäväksi:

                        Tallin sijainti tontilla (korkeusasema verrattuna tiehen, muuhun pihaan ja muihin tontin rakennuksiin, etäisyydet rakennusrajoista, kaavan antamat määräykset, rakennusoikeus tontilla)

                        Käynti rakennusvalvonnassa on se e n s i m m ä i n e n askel koko hommassa. Saako rakentaa, millaisen, mihin kohtaan ja mitenpäin (harjasuunta). Lisäksi neuvovat, mitä kaikkea vaatii. Vastaava mestari/pääsuunnittelija + rakennuslupa, kun on uusi rakennus kyseessä.

                        Kun nämä seikat ovat selvillä, kannattaa aloittaa haluamansa tallin perussuunnittelu: Koko, korkeus, malli (talli/talli-varasto/talli-varasto + katos) sekä perustustapa (maanvarainen laatta + harkkoperustus, reunavahvistettulaatta, (paalutus + sokkelipalkki + ontelolaatta = ihanan kallista, miettisin kahdesti )

                        Koska samalla lienee kysymys harrastetilasta, täytyy miettiä lämmitysmuoto sekä tarvitaanko tallissa sähkön lisäksi vettä/lämmintä vettä, tuleeko talliin WC, onko kyseessä painovoimainen ilmanvaihto vai tarvitaanko koneellista ilmanvaihtoa.

                        Peruslähtökohtana olen itse pitänyt, että sähkö on se ainoa pakollinen, mutta vesi on myös hyvä olla olemassa. Lämmin vesi vaatii lämminvesivaraajan, joita on olemassa myös pienikokoisia. Mikäli talliin halutaan laittaa käsienpesuallas ja WC, tarvitaan myös viemäriliitäntä tonttiviemäriin.

                        Tässä astuu kuvaan tallin korkeusasema, viemärikorkoa tulee olla riittävästi, ettei tarvita kalliita ja riskaabeleita pumppausratkaisuita. Tallin puolelle asennettava kaivo tulee olla öljynerotuksella varustettu malli (kookas malli, joka pystyy pidättämään olikohan 80 tai 100 litraa polttoainetta, ennenkuin kaataa viemäriverkkoon)

                        Lämmitys on mulla lattialämmitys sähköllä, kolmella erillisellä piirillä/termostaatilla. Sähkö on siitä hyvä, että edes jäätyminenkään ei aiheuta vaurioita, tosin kuin vesikiertoisessa käy. Myös WC ja käsienpesuallas tulossa.

                        Sähkölattialämmityksessä on hyvä hyötysuhde ja tasainen lämmönjako verrattuna patterilämmitykseen. Ilmalämpöpumppukin voisi tulla kyseeseen, mutta jos iskee kunnon -25°C tai kylmempi pakkasjakso, taitaa käydä niin että ei enää talli lämpene ilman lisälämmitystä.

                        Ikkunat ja ovat kannattaa ottaa kunnolliset ja eristevahvuus lattiassa, seinissä ja yläpohjassa tulee olla riittävän vahvat. Mulla alapohjassa yhteensä 200mm stryroxia, seinien eristevahvuus on 200mm kivivillaa ja yläpohjassa 400mm puhallusvillaa.

                        Talli/varasto-osa on muodoltaan L-kirjain, tallin pituus 8.0 m, leveys 3.6m, varasto-osan koko 2.6m x 3.6m. Katoksen koko 5.4m x 3.6m Tallin ja varaston väliin tulee vielä levyseinä + väliovi.

                        Lattiassa on mastertop-pinnoite, tehty valun yhteydessä. Myös tallin valaistus on taatusti riittävä 6 kpl 2x58w putkia + 2 kpl 2x38w putkia varastossa. Voimavirtapistoke + 6 kpl 16A pistorasioita tallin sisällä ja 8kpl 16A pistorasioita ulkopuolella. Valaistuksen ohjaus ulkona liiketunnistimin, kaikkiaan 6 ulkovaloa + 2 katoksessa. Ajo-ovi 2.7m x 2.2m, käyntiovi 1.0m x 2.1m (karmimitat) Ikkunat 9x6, 4 kpl, selektiivilasit, avattavat. Huonekorkeus 2.5m.

                        Rahaa on mennyt tähän mennessä 18000 euroa ja loppulasku lienee noin 21000 euroa. Kaikki, paitsi valu- ja sähkötyöt olen tehnyt omatoimisesti + appiukon avustuksella.

                        Lupa ja rakennusvalvontamaksujen lisäksi kannattaa ynnätä ainakin:

                        Pääsuunnittelijan / mestarin palkkio.
                        pohjan kaivuu, salaojat, viemäriliityntä, suodatinkangas, sepeliä (paljon), pohjan tiivistys, valumuotit anturalle/laatalle + raudoitus (mulla rv-laatta) alapohjan eristeet, routa-eristeet sokkelin ympärillä, sokkeli + 1.0m, sadevesiviemärit, patolevy, sähkökeskuksen maadoituskaapeli perusmaahan, valutyö + betoni, ympäristön sepelitäyttö, harkkomuuraus + laasti, bitumikermi, sokkelin tasoitus oikaisulaastilla, alasidepuu painekyllästettyä, rungon materiaalit + pystytys + reivaus + tuulensuojakipsilevyjen asennus, kattotuolit + asennus (kannattaa tilata ajoissa) aluskate, tuuletusrimat, vesikaton laudoitus, räystäiden otsalaudat + päätyräystäiden otsalaudoitus, vesikaton asennus, harjapelteineen, sadevesivarusteineen, sadevesikouruineen, lumiesteineen, syöksyineen, tikkaineen.

                        Ulkoverhoilun koolaus, ulkoverhoilun paneelit, räystäänaluslaudat (räystäät + katos), nurkka-/otsa-/pielilaudoitukset, ovet/ikkunat asennus, sisäpuolinen eristys + sähkötyöt + tarvikkeet, sisäkaton koolaus, höyrynsulkumuovi, sisäpuoleinen kipsilevytys seinät + katto, mahdollinen eriste pintalaatan alle, raudoitus + lattilämmityksen asennus, viemäreiden asennus ennen pintalaatan valua, sisälaatan valu+pinnoitus. Ulkoverhoilun + pielilautojen maalaus. Yläpohjaeristeen puhallus, sisä/ulkopuolisen sähkövarustuksen asennus + tarvikkeet.

                        Muistikohan edes kaikkea ? Paketeissa on vaan yleensä pari tyyppikuvaa + kasa lautoja + kattotuolit. Verhoilut ja runkokamat ei paljoa maksa. Kalliita on vesikatto, betonivalut, ovet ja ikkunat, sähkötarvikkeet, viemärikamat, eristeet ja LVI-tarvikeet yleensä, oven lukot, naulausristikot, palkkikengät, ruuvit, naulat, ulkomaalit, jne.


                        K.P
                        Last edited by kansipahvi; 16-11-2010, 20:59. Reason: Lisäys + kirotusvihreen korjaus

                        Comment

                        • WeLDe
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 161
                          • Savonlinna

                          #27
                          Itse suosisin akryylibetonia omaan autotallin lattiaan. Ei ole liukas, kestää kulutusta ja värivaihtoehtojakin on muutamia. Tosin toi akryylibetonin hinta ei ilmeisesti ole se markkinoitten halvin, joskaan laatu ei ole huonoin...
                          E92 M3 Silverstone 2
                          E46 325Ci ///M-SPORT

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by MMF View Post
                            Mulla olisi autotalli valmis mutta se pitäisi sisustaa. Tai ennemminkin varustella. Ei oikein osaa hahmottaa miten sinne kannattais hyllyt ja tasot (ja minkälaiset hyllyt, tasot yms.) sijoitella että tulisi toimiva kokonaisuus. Koneita ja työkaluja on ihan kivasti ja koko ajan hamstrataan lisää mutta nyt tosta tallista pitäis muokata semmonen pikku "paja". Hallitukselta on jo siunaus ettei siellä tartte käyttiksiä makuuttaa, eli jotain projektia siellä olisi koko ajan...

                            Tietenkin ajan mittaan sitä muuttelis sitten tarpeen mukaan mutta olisi ihan hyvä jos pahimmat virheet karsisi jo alkuvaiheessa pois.

                            Laittakaa kuvia omistanne jos uskallatte niin saisi vähän ideoita.
                            Autotallissa on hyvä olla kaikki aina järjestyksessä, koska se helpottaa siivoomista ja tavaroiden löytämistä merkittävästi. Jos et hyllytä mitään auton moottoreita, niin hae ihmeessä puutavaraliikkeestä rakennustarpeet hyllyille ja rakenna ne itse. Metallihyllyt ovat melkoisen ylihintaisia ainakin varastohyllyiksi, joten hommaa korkeintaan säännöllisessä käytössä olevaksi hyllyksi metallihylly tai pari, mutta pidempiaikaiseen varastointiin tarkoitetut varastohyllyt kannattaa tehdä puusta.

                            Sitten jos on useampi auto, niin rakentaa ns. rengastelineen, eli renkaat ovat pystyssä siellä telineessä, kuten yleensä rengasliikkeissäkin, joten ne vievät vähemmän tilaa ja niitä on helppo tarpeentullen ottaa. Telineeseen kannattaa tehdä useampi taso, joten tallin korkeussuunnassa olevaa tilaa voidaan käyttää hyödyksi.

                            Mitään ei pidä jättää lattioille, koska ne haittaavat siivoamista, ovat yleensä tiellä ja keräävät pölyä.

                            Mitä parempi järjestys, sen parempi, esim. kaikki pultit ja mutterit kannattaa lajitella eri lokeroihin. Lokerikkoja saa esim. Biltemasta, Motonetistä tai vaikka IKH:sta. Helpottaa eri ruuvien yms. löytymistä helkkaristi. Kaikki isompi, mutta vielä pienehkö tavara kannattaa lajitella sellaisiin muovilaatikoihin, joita voi pinota toistensa päälle tai asentaa sellaiseen telineeseenkin seinälle. Kaikki pakoputkikiinnikkeet, liittimet, liitinrungot, polttimot yms. kannattaa lajitella tällaisiin laatikoihin. Vielä tästä isompi tavara kannattaa sitten lajitella sellaisiin muovisiin elintarvikelaatikoihin (saa joskus maitokaupan pitäjiltäkin halvalla), koska niitä on helppo käsitellä ja niitä voi pinota toistensa päälle. Kaikkien laatikoiden päätyihin kannattaa kirjoittaa, mitä missäkin laatikossa on ja ei tehdä "miljoonalaatikoita", eli niissä on mitä sattuu.

                            Työkaluja kannattaa sitten omaan tahtiin hommata, mitä sitten haluaakaan. Järkevää on kuitenkin hankkia sellaista työkaluseinää ja niihin sopivia koukkuja, jolloin kaikki lenkkiavaimet ja meisselit esimerkiksi voivat olla siinä. Sitten ehkä vielä lisäksi joku työkalulaatikosta, johon tulevat sitten vähän isommat työkalut kuten mutteripyssyt, ulosvetäjät jne.

                            Työpöytä on ihan ehdoton ja se kannattaa pitää mahdollisimman tyhjänä tavarasta, ehkä viilapenkki ja smirgeli on hyvä olla työpöydän yhteydessä.

                            Sitten jos oikein alkaa hifistellä, niin tilankäyttöä kannattaa jo etukäteen tarkkaan harkita, jos sinne tulee esim. rengaskoneet, hitsauskone, nosturi yms. isoja työvälineitä. Ne vaativat tilaa ja osa niistä on sellaisia, mitä ei voi siirrellä. Muutenkin kannattaa etukäteen harkita, mitä tarvitsee usein ja mitä vähän harvemmin, esim. kaikki ei niin tärkeät jutut kannattaa varastoida sinne ylähyllyille ja kaikki säännöllisesti tarvittavat työkalut, välittömään läheisyyteen.

                            Ja lopuksi vielä, jos jaksaa pitää kaikki työkalut puhtaana ts. putsaa ne aina käytön jälkeen, niin pysyy talli siistinä ja remppaa on paljon mukavampi tehdä.

                            Comment

                            • kansipahvi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 92
                              • Porvoo

                              #29
                              Säilytystilaa talliin

                              Tallia suunnittelevan kannattaa huomioida ennen kattotuolien tilaamista sellainen asia, että saatavilla on myös ns. piikkiristikoita jolloin kattotuolin keskellä on kolmion muotoinen, tasapohjainen tila, johon pystyy tekemään jälkikäteen hyvää varastointitilaa tallin "vintille".

                              Tuonne pystyy varastoimaan kaiken, mitä voi varastoida tuuletetussa, auringolta ja sateelta suojassa olevassa tilassa. Sukset, puutavaraa, auton osia, puutarhavälineet, lista on loputon. Oikeastaan käyttötarkoituksen rajoittaa vain kyseisen tilan kulkuaukon koko.

                              K.P

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                #30
                                lämmin talli 6" rungolla, 85.5 kerrosneliötä, autopuoli 59m2, varasto 7m2 ja tekn. tila 6m2, lämmönjakona vesikiertoinen lattialämmitys, 2xerotuskaivoa, lämmin vesi, kaksi automatiikkaovea, n. 30m2 käyttöullakkoa, ite turattu materiaalitoimituksesta pystyyn (2004), kuisti ja kattokellot kikkailtu ulkonäön keventämiseksi. Jos laskee jonkinlaisenkin osuuden maatöistä, perustuksista, LVIS-urakoista niin >30t€ meni hetken matkaa

                                Last edited by HC91; 16-11-2010, 18:04. Reason: jottai unohtu
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎