Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #91
    Mulle käy aina kerran vuodessa tai kahdessa niin, että erehdyn laiskuuttani viemään auton merkkihuoltoon. Maksaa saakelisti ja hommat tehdään vähän kieli poskessa. Aina kun saa sen saakelin 600e öljynvaihtolaskun marmoritiskiltä alkaa tsi hommat maistua oikein hyvälle. Siinä oikeasti maksaa aivan turhasta, jos takuuta ei enää autossa ole ja työkalut pysyy kädessä.

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #92
      Originally posted by Juppe View Post
      Mulle käy aina kerran vuodessa tai kahdessa niin, että erehdyn laiskuuttani viemään auton merkkihuoltoon. Maksaa saakelisti ja hommat tehdään vähän kieli poskessa. Aina kun saa sen saakelin 600e öljynvaihtolaskun marmoritiskiltä alkaa tsi hommat maistua oikein hyvälle. Siinä oikeasti maksaa aivan turhasta, jos takuuta ei enää autossa ole ja työkalut pysyy kädessä.
      Niinkuin sähkötöissäkin.

      Toki ero on säännöstössä, toista saa tehdä kuka vaan toista ei, mutta samalla tavalla se raha palaa hukkaan siinä sähköurakassakin, eikä mitään takeita että homma tehdään oikein.
      Olli.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #93
        Originally posted by Juppe View Post
        Mulle käy aina kerran vuodessa tai kahdessa niin, että erehdyn laiskuuttani viemään auton merkkihuoltoon. Maksaa saakelisti ja hommat tehdään vähän kieli poskessa. Aina kun saa sen saakelin 600e öljynvaihtolaskun marmoritiskiltä alkaa tsi hommat maistua oikein hyvälle. Siinä oikeasti maksaa aivan turhasta, jos takuuta ei enää autossa ole ja työkalut pysyy kädessä.
        minunki pitäis viiä toi mitsu vuosihuoltoon. kai ne vaihtaa siihen öljyt ja tekee "tarkistukset". laskuttavat siitä hommasta 400e. IHAN HELEVETIN JARJETÖNTÄ HOMMAA. miksi ne ei tajua sitä että jos siitä laskuttais puolet vähemmän niin huomattavasti enemmän siellä käytettäis autoja ja kassaan tuleva rahamäärä olisi isompi. sama homma vaikka dvd elokuvien kans. yhen dvd:n teko hinnaksi tulee varmaan 2 euroa, jos sitäkään. siitä kuitenkin pyydetään kaupassa 25 e. puolet hinnasta pois niin myynti nelinkertaistuisi ja piratismi vähenisi.

        rupeaa hieman jo karkaamaan aiheesta mutta näillä jutusteluillahan oli kai tarkoitus alun perin tuoda esille vinkkejä joilla sen öky 20000 euron autotallin kyllä pystyy rakentamaan puoleen hintaan jos vain haluaa.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • humala
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 739
          • Kemi

          #94
          Nyt en kyllä pysy kärryillä näissä puheissa ja luuloissa että hinnat ovat ahneuden takia korkealla. Menkääpäs tekemään timpuri, sähkö tai putkitöitä 15eur tuntitaksalla ja maksakaa tästä tulosta verot yms pakolliset vakuutusmaksut niin ehkä teillekin valkenee että ei sinne rahakirstuun paljoa jää ja homma ei yksinkertaisesti kannata. Tuo DVD:n tekeminenkin ei ehkä koostu pelkästään siitä levyn polttamisesta vaan hinta lähtee jo sen elokuvan käsikirjoittajan palkasta ja loppuu siihen levyn myyjään joka on siellä kaupassa. Siinä on välissä melko paljon juoksevia kuluja.

          Itsekin olen sen kannalla, että jos yksityisenä haluaa säästää niin tekee mahdollisimman paljon itse. Mutta siinäkin kannattaa ottaa järkeä mukaan mitä tekee ja mitä jättää tekemättä.

          Se itse tekemällä aiheutunut vahinko kun saattaa maksaa 100x enemmän lopuksi kuin mitä se olisi maksanut jos homman ois antanut hoitaa ammattilaisella. Kuten esimerkiksi vesivahinko omista vesiputkivirityksistä tai tulipalo sähköasennuksista. Siinä saattaa olla vakuutusyhtiön kanssa kiva vääntää kättä.
          E70 X5 3.0d -07
          E39 530da touring -99
          ex: E36 325i sedan -93

          Comment

          • nekholm
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 860
            • Porvoo

            #95
            Originally posted by Juppe View Post
            Noista loisteputkista; Tuttu sähkäri sanoi, että voit ostaa niitä halvimpia valaisimia, mutta silloin hänellä menee 2x enemmän aikaa asennusten tekemiseen. Hyvät valot on kuulemma paljon nopeampi asentaa.
            Täh, millä tavalla muka?

            Originally posted by nekholm View Post
            Kun nyt talleista puhutaan, niin täältä voi varmaan kysyä lämmityksestäkin. Meillä on pieni (ehkä 3x6m) lämpöeristetty autotalli, ja ajattelin lämmittää sen Norel lämpöpanelilla (koska löytyy ylimääräisenä). Onko lämpöpaneli hyvä ratkaisu autotalliin? Mihin se kannattaa sijoittaa? Helpoiten saisi vasempaan seinään, koska on puusta, muut betonia. Parhaiten sopisi eturenkaan kohdalle, auton ja seinän välinen mitta ehkä 50cm. Onko liian lähellä? Jos on huono ratkaisu, kertokaa toki miten kannattaa lämmittää.
            ??
            VW Passat 1.4 TSI -12
            Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #96
              Kyllä sitä itse tekemällä säästää, mutta jos asenne on heti alkuun sellainen, että tämän täytyy kusta, niin parempi jättää vain tekemättä. Omatoimisiin asennuksiin ei myöskään kannata alkaa, jos ei ole mitään tietämystä, miten sen toteuttaisi. Tämä koskee niin talon rakentamista, kuin auton huoltoa. Voin jopa väittää, että tuolla liikenteessäkin kulkee jos jonkinlaista pommia, jota huolletaan vasta, kun katsuri niin vaatii. Käykö muka joku esimerkiksi kahdesti vuodessa merkkihuollossa huollattamassa jarrunsa? Tuskinpa. Itse aina renkaidenvaihdon yhteydessä huollan autojeni jarrut ja täysin oikeaoppisesti. En ole koskaan mitään kouluja käynyt auton korjaamiseen liittyen, mutta silti nykyään lähes kaikki työt tulee itse tehtyä. On toki hommia, joita ei kannata itse tehdä, kuten esim. ilmastointityöt ja suuntaukset. Laitteiden hankinta omaan käyttöön kustantaisi enemmän, kuin mitä elinikänäni saisin kulumaan, viemällä autot pajalle kyseisistä syistä. Mutta kaikki sellaiset hommat, jotka voi tehdä ilman kalliita erikoistyökaluja, tulee itse tehtyä. Ja se työn laatu on aivan toista luokkaa, kun itselle tekee.

              Onko Suomen hinnoissa ilmaa? Totta helvetissä! Osaltaan se johtuu kalliista verotuksesta ja osaltaan kalliista työvoimasta, mutta kyllä tässä maassa on kuluja, jotka ohittavat kirkaasti monet ulkomaat. Esimerkiksi ruuan hinta ei todellakaan ole niitä halvimpia. Ja kuten tuli aiemmin todettua, myös rautakauppatavara yksityisasiakkaalle on todella kallista. Kyllä Suomessa mennään yhä enemmän rahastamisen suuntaan lähes hommassa kuin hommassa. Palkat eivät millään seuraa perässä, ellet ole menestyvän yrityksen johtaja tai poliitikko. Tai jos joku esimerkiksi pitää nykyistä asuntohinnoittelua terveenä, niin hänellä heittää pahasti päässä.

              Jottei nyt mentäisi ihan ohi aiheen, niin parhaat säästökeinot toteuttaa siten, että kilpailuttaa eri tekijöitä, jos siis teettää hommat jollakin toisella. Jos ja kun pyytää sähkäriä ja putkimiestä työmaalle, niin kannattaa vähän etukäteen selvitellä heidän taustojaan, että ovatko he kuinka kalliita ja mahdollisesti heidän työnsä laatu. Tekijöitä on varmasti monta, mutta hinta ja laatu harvemmin ovat suoraan verrannollisia keskenään. Kallein raksamies ei aina ole paras, eikä halvin laadukkain. Joskus voi myös käydä siten, että sen sähkärin kautta voi saada ne sähkötarvikkeet halvimmalla tai ainakin hinta-laatu suhteeltaan parhaat. Putkimiehelläkin varmasti on vinkkejä sen suhteen, mistä kannattaisi alkaa tarvikkeita tiedustelemaan. Ja kun joku muu ne hommat hoitaa, niin kannattaa olla ainakin sen verran perillä niistä asennuksista, että ne tulevat hoidettua kunnolla. On aika ikävää, kun uusi seinä joudutaan purkamaan, kun joku pimeä putkimies kävi tekemässä omia virityksiään autotalliisi. Rakennusalalla kun on varsin runsaasti tuota pimeätä työvoimaa käytössä, kuten olemme varmasti kaikki kuulleet.

              Comment

              • Vehkis
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1441
                • Turku

                #97
                Originally posted by nekholm View Post
                Täh, millä tavalla muka?



                ??
                Itse olen muutamia tuollaisia loisteputkia asentanut, ja kyllä niissä vaan eroja on(ilman mitään sähkömiehen koulutusta). Ne halvemmat lamput vaan on sellaista Made in Thailand laatua. Laatu kun meinaa maksaa, mutta toisaalta laatu voi olla helvetin paljon asennusystävällisempää
                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                ex E39 535iA -97
                sekä x määrä riisikippoja


                Kesäautona toimii vw kupla -65

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  #98
                  Alkaa vähän karkaamaan näköjään alkuperäsestä ideasta.
                  Tarkotus oli lähinnä hieman kysellä minkälaisia talleja kanssaharrastajilla on.. Ja mitenkä on toteutunut suunnitellut budjetit,jnejne

                  Ei sitä että kuka ne sähköasennukset sinne on tehnyt ja arvostelemaan toisten näkemyksiä mikä on oikea tapa jnejne..

                  Kaikki täällä maksaa.. eihän sitä bensaa ostaessakaan tuu iloittua että olipas se tänään 2senttiä halvempaa kun eilen kun tietää että kallista se on kuitenkin.

                  Itse olen tota rakentamassa,kirosin tota paperisotaa mikä on tossa ennenkun pääsee sitä varsinaista hommaa tekemään,ja asetuksia sun muuta virastoissa juoksemista.
                  Alkaa tuntumaan että helpoin osuus koko hommasta on se ite rakentaminen.

                  Mutta ite rakentamisesta.
                  Maatöitä en ole itelle koskaan teettänyt,eli konehommat jää ulkpuoliselle,
                  Olen kirvesmiehen poika kolmannessa polvessa joten pientä tietoa on mitenkä niitä taloja/autotalleja/kesämökkejä ja muita huusseja tehdään.

                  6vuotta kohta LVI-alan töitä tehnyt ja ihan koulutkin käyny moiseen Isäukko tekee rakennustöitä niinkuin on kohta jo 45vuotta on tehnyt,nii ja veljiäkin on 3kipaletta jotka jokainen jollain tavalla rakennusalalla.

                  Että perheestä löytyy sitten tarpeen vaatiessa apuakin ja tietysti työn kautta löytyy viel lisää ammattitaitoisia ja osaavia ihmisiä.

                  Taloa olen tässä viimesen vuoden aikana laittanut mieleiseksi ja se ei siis tarkota mitään tapetin läräilyä..

                  Itellä oli tässä talon rempassa sähkömies ja maksoin mukisematta työt koska niitä ei ite saa tehdä(tietysti kyseessä oli ukon vanha tuttu joka kävi tekemässä homman eikä jaaritellut turhia).

                  Katsotaan mitä tulee..
                  ei tässä hätä ole. Eilen ois pitän olla mut tänääki käy

                  Niin ja noi säästöt tulee tosiaan tosta vertailusta ja kilpailuttamisesta tai pienestä soitteluringistä.
                  On tullut kyllä huomattua.

                  Tavaraahan saa myös sieltä K-raudan noutopihalta näppärästi mutta se helppous ja nopeus kans maksaa... sisällä kun menee ihan myyjän kanssa sopimaan niin saadaan sitä ilmaa pois jo ihan kivasti..
                  Sama isomman erän kerralla kaikkea tarvittavaa
                  Semmosissa viikonlopun aikana vois tehä tän urakka paketeissa.

                  Saati sitten 2laatua jostain ei niin isosta ketjusta.
                  Onhan noita kamoja mitkä on toisille kalliita ja toisille ei.
                  Last edited by Osku; 24-11-2010, 22:17.
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • kuoppala
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 332

                    #99
                    sähkö ja putkitöistä.

                    itse omaan talliini sähköt juuri tehneenä tein kiinapistorasioilla/kytkimillä/valaisimilla on vitunpaskahomma.
                    tottunut tekemään noilla "hyvillä". sain satsin kamaa sopivasti ja ajettelin että vittu näistä se tehdään. esim: 2os pistorasiaa ei oltu ketjutettu valmiiks joutu askarteleen 2,5 piuhasta "hypyt". rasia vielä surkean kokoinen. esim:ensto/abb rasian kytkee ainakin vartin nopeemmin.
                    nämä siis pintakamaa lamput airam marine valmistettu thailand samaa kuraa.
                    naapuri pyysi just laittaan muutaman ulkopistorasian ja sanoin et sopii kun haen itse rojut.

                    Tutun putkimiehen hyvä kuitti omista tavararoista "Ei sovi vieraan ihmisen hanskat oikeen käteen"

                    voitte kuvitella miks joku homma joskus maksaa kun ei saa tarvikkeista katetta.

                    pätee muuten saatanan hyvin muihinkin hommiin.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      joka ikisessä rakentamisessa ja hankinnassahan pitää tehdä se suunnittelu. ja suunnittelussahan sitää ottaa huomioon mielestäni ensimmäisenä se käyttö tarkoitus. ja sit jos pätäkkää on paljon käytettävissä ja haluaa sitä käyttää paljon niin silloinhan saa just sitä mitä haluaa ja kaikki menee laillisesti oikein. jos sitä pätäkkää ei ole eikä halua ottaa hirveästi lainaa niin silloinhan juttuja tulee tehtyä hieman huijaamalla ja lopputulos on kuitenkin asiaansa ajava eli välttävä. jostain siis pitää luopua tässä vaiheessa.

                      turha niitä kiinan lamppuja ja pistokkeita on haukkua. ne toimii yhtä hyvin kunhan vain miettii sen käyttö tarkoituksen, paikan ja sen että kuka ne asentaa. asennuksistakin selviää jos vain on aikaa värkätä ja itselle ei ala laskemaan tuntipalkkaa. jos ne kattolamput ja pistorasiat pitää ketjuttaa niin se mahdollisuushan pitää jo tarkastaa siellä kaupassa. jos ei halua värkätä ja askarrella ylimääräistä niin sit valitaan ne kalliimmat suoraan kyseiseen hommaan soveltuvat tarvikkeet ja sehän maksaa enemmän. täähän on sellainen valintojen maailma.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • VaihtoVirta
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 558
                        • Kuusamo

                        Originally posted by GOOFY View Post
                        turha niitä kiinan lamppuja ja pistokkeita on haukkua. ne toimii yhtä hyvin kunhan vain miettii sen käyttö tarkoituksen, paikan ja sen että kuka ne asentaa.
                        Offtopic

                        Toimii varmasti, mutta toimiiko enää 5 vuoden kuluttua varmasti? Valaisimissakin on kuluvia osia (kuristin/liitäntälaite, lampunpitimet ym). Ja autotalliinhan ei saa näitä sähkökalusteita mallia "säästökuoppa" asentaa, elleivät ole ip44 -luokiteltuja.

                        /Offtopic

                        Comment

                        • os951
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 447
                          • Kerava

                          Kannattaa sitten huomata, että tuo Lammin harkko on valmiiksi lämpöeristetty, eli kerralla tulee valmista seinää.
                          Voin suositella varauksetta Lammin harkkoja. Taloni perustus/kellari (reilu 100 neliötä) toteutettiin niillä. Tontin koosta/rakennusmääräyksistä johtuen talli on mallia mopo; eli helkutin pieni. Toteutettiin Pisarin tallipaketilla, joka nousi päivässä. Perustukset tehtiin Lammin harkoilla. Anturoiden tekemiseen käytin Lammin-Tassua. Todella mukavat ja nopeat käyttää kun raudoitus & muotit ovat samassa. Jää myös muottien (laudoitus) purkamisen vaiva pois.

                          Comment

                          • K70
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2009
                            • 503
                            • Vantaa

                            [QUOTE=os951]Voin suositella varauksetta Lammin harkkoja.[QUOTE]

                            +1

                            Meillä koko talo on noilla tehty, 2krs-rinnetalo.
                            En voisi (ensikertalaiselle) hartiapankkirakentajalle vaivattomampaa kuvitella.
                            ...ja juu en rapannut, enkä tasoittanut itse, kun niistä jokou kuitenkin huomauttaa.
                            S212, E350CDI, -11

                            Comment

                            • Henkka90
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 450
                              • Tornio

                              Originally posted by Vehkis View Post
                              Itse olen muutamia tuollaisia loisteputkia asentanut, ja kyllä niissä vaan eroja on(ilman mitään sähkömiehen koulutusta). Ne halvemmat lamput vaan on sellaista Made in Thailand laatua. Laatu kun meinaa maksaa, mutta toisaalta laatu voi olla helvetin paljon asennusystävällisempää
                              näin juuri."laatuvehkeet" on suunniteltu hyvin asennusta myöten eikä täten tarvi tehdä virityksiä.esim läpiviennit on suunniteltu kunnolla ja piuhalle on jätetty tarpeeksi tilaa jne jne..mutta varmaan kiinaloisteputkienkin kuristimet sytyttimet jne kestää ainakin 2/3 osaa laatukaman eliniästä kun loppupeleissä kaikki tehdään kuitenkin samalla tehtaalla tjsp.mutta se asennusystävällisyys on joka tapauksessa se joka ratkaisee varsinkin sitten kun lamppuja,kytkimiä tai pistorasioita vaihtaa päivässä moni kymmeniä työkseen.
                              e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3022
                                • Sjundeå

                                Originally posted by GOOFY View Post
                                sama hommahan se on nuiden putki töidenkin kans. letkua pukataan siniseen ja punaseen kuoreen. holkit päihin ja ruuvataan kiinni tukkiin ja hanaan, mikäs sen helpompaa. ei vaan mulle mee jakeluun että tommosesta yksinkertaisesta hommasta pitää jolleki maksaa 100e tunti.
                                Ilmastointihommat ne vasta helppoja onkin... Ei tartte edes täyttää sitä putkea millään tai ilmailla tms. kun se kama on siellä sisällä jo valmiina.

                                Ei siinä. Kovia tuntitaksoja pyydellään. Sanottakoon tosin että itelleen jaksaa tehdä vielä, mutta en mäkään tämän jälkeen lähde toiselle asentelemaan viemäreitä (saati kaivamaan niitä maahan), vesijohtoja ja lattialämmitysputkia ton pienemmällä taksalla...

                                Eli ite oon miettiny aina, että millä tuntiliksalla lähtisin ITSE tekemään TOISELLE tuontyyppisiä hommia. Sitten vaan lisää siihen toivottuun tuntiliksaan alvit ja tellit ja lellit ja sotut ja mutut ja kaffet ja pullat jne...
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎