Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6929
    • N/A

    En lukenut koko threadia lävitse. Minua voisi kiinnostaa tallin rakennuttaminen lähitulevaisuudessa jos asiat tietyllä tavalla loksahtavat kohdalleen.

    Omat rakennus/remonttitaidot rajoittuvat rivarin listojen asentamiseen joten tuo menisi lähinnä "kädet taskussa" katsomiseen. Mitähän maksaisi n 100m2 talli pohjatöineen, sähköliitäntöineen yms? Itse osaan kyllä maalata ja sisustaa.
    Ovien ei tarvitse olla sähköllä, ja lämpöeristetty talli tietysti.

    Osaisiko tästä joku heittää arviota?

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by Antti O View Post
      En lukenut koko threadia lävitse. Minua voisi kiinnostaa tallin rakennuttaminen lähitulevaisuudessa jos asiat tietyllä tavalla loksahtavat kohdalleen.

      Omat rakennus/remonttitaidot rajoittuvat rivarin listojen asentamiseen joten tuo menisi lähinnä "kädet taskussa" katsomiseen. Mitähän maksaisi n 100m2 talli pohjatöineen, sähköliitäntöineen yms? Itse osaan kyllä maalata ja sisustaa.
      Ovien ei tarvitse olla sähköllä, ja lämpöeristetty talli tietysti.

      Osaisiko tästä joku heittää arviota?

      minulle tuli 150-160m2 meriittihallin paketti ilman mitään eristyksiä ja sisäverhoiluja, eikä myöskään sähköjä maksamaan n.65ke. jos pohja olisi ollut parempi ja piha pienempi, niin 5-7ke olisi voinut vähentää siitä. 50m2 pienempi talli olisi ollut vähän alle 10ke halvempi. tuon mukaan kylmän vastaavan 100m2 tallin voisi saada 50ke hintaan. sitten joku tuttu halpa kirvesmies porukka tekemään pitkästä, niin voi säästää vielä ehkä 5-10ke.


      riippuu niin paljon millainen pohja on. varmaan aika helposti saat 40-50ke menemään. ehkä jopa 60ke.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • KuPa
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 282
        • suomi

        Terve,

        Olisi tallin rakennus keväällä/kesällä edessä, jos rakennusviraston setä antaapi hieman kaavasta poikkeavan luvan.

        Itse tehdään ja aika pienellä budjetilla. Suunnitelma on juuri kynän alla ja siitä tulee about 50m2 (5x10m), noin 2,2m huonekorkeus ja ideana että yksi auto mahtuu ja prätkä sekä muuta rompetta ja työkaluja..sit tietenni jää vähan tilaa remppailulle yms. Sähköt sinne tulee, mut ei vettä eikä kaivoa. Lähinnä kiinnostaisi kokemukset ovista ja nimen omaan mikä olisi edullisin ja edes jollain tavalla toimiva vaihtoehto??:think Niin ja kaiken muailman vinkkeja ja mielipiteitä mitä kannattaisi huomioida rakentaessa/varustelussa saa heitellä!
        "530da touring -00"

        Comment

        • kansipahvi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 92
          • Porvoo

          Tuo huonekorkeus 2.2 metriä on liian vähän. Alkaa olla siinä ja siinä, että normaalin standardimittaisen lamellinosto-oven saa tuohon.

          Kysele rautakaupoista autotallin ovia standardimitoilla, niin pääset halvemmalla. Mittatilausovi on aina kalliimpi.

          Tuleeko tallista lämmin vai kylmä ?
          Millainen perustus, onko maaperätutkimus tehty ?

          Perustuksiin ja täyttöihin saa menemään rahaa ihan kiitettävästi....

          K.P

          Comment

          • Raine
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2603
            • N/A

            ..........
            Last edited by Raine; 23-06-2013, 23:19.
            ///Motorporot

            Comment

            • KuPa
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 282
              • suomi

              Originally posted by kansipahvi View Post
              Tuo huonekorkeus 2.2 metriä on liian vähän. Alkaa olla siinä ja siinä, että normaalin standardimittaisen lamellinosto-oven saa tuohon.

              Kysele rautakaupoista autotallin ovia standardimitoilla, niin pääset halvemmalla. Mittatilausovi on aina kalliimpi.

              Tuleeko tallista lämmin vai kylmä ?
              Millainen perustus, onko maaperätutkimus tehty ?

              Perustuksiin ja täyttöihin saa menemään rahaa ihan kiitettävästi....

              Totta varmaan tuo korkeus, pitää varmaan vähän korottaa, 2,4 vois olla jees.
              Juup, lämmin tulee tai ainakin joku peruslämpö talvella about 15 tai jotain, joten eristykset tuloo sen mukaan sitten. Lämmitys tapa on vielä auki, ehkä lattialämmitys tai patterit ja mahdollisesti myös ilmälämpöpumppu..? Pitää noilta sähköinssi tutuilta viellä kysellä.

              Perustuksesta en vielä tarkalleen vielä tiedä, isäukko tsekkaa parhaan vaihtoehdon. Sen kanssa se muutenkin pystytetään, ku sieltä löytyy ammattitaito, meikäläinen on apparina messissä opiskelemassa!

              K.P
              Originally posted by Raine View Post
              Kyllä huonekorkeus kannattaisi olla ainaki 2,4m. Minulla on tuolla korkeudella ja siihen sopi vielä nosto-ovi ongelmitta. Normaali käyntioven korkeuskin on 2,1m.

              Sitten laittaisin kuitenkin sen kaivon siihen tallin lattiaan. Auto siinä on joskus sulamassa niin tulee sulamisvesiä yms., niin eivät jää lattialle sitten pyörimään. Helpoin ratkaisu tähän on varmaan kuivakaivo, eli matala lattiakaivo, josta menee putki sokkelin läpi maanpinnan yläpuolelle ja vedet johdetaan sitä kautta ulos. Tämän saa tehdä vielä ihan nykyrakennussäädösten mukaan.
              Kaivoa ei laiteta, lähinnä kustannussyistä. Jollain pienellä kaadolla/uralla tai vastaavalla lumen sulamisesta tulevat vedet johdetaan pois.

              Mites pariovet?? :think
              "530da touring -00"

              Comment

              • kansipahvi
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 92
                • Porvoo

                Onko pariovet enää tämän päivän ratkaisu :think Pariovet "syövät" aina tilaa oviaukosta sivusuunnassa. Ovien eteen kertyy aina lunta/jäätä ja kun tallin ovelle ei kannata tehdä isoa kynnystä, voi ovien alalaita ottaa maahan kiinni helpommin. Lisäksi isot ovet on vaikeampi tehdä yhtä tiiviiksi kuin nosto-ovi. Tämä korostuu aikaamyöden, kun ovia on käytetty sen kymmenen vuotta.

                Tuulisella kelillä saa varoa, ettei tuuli paisko ovia yllättäen, vaikka ovissa tuulilukot olisikin. Joskus tulee myös tilanteita, että auto on tallin oven edessä ja ovi tulee avattua. Nosto-ovi ei ole edessä ja autoa ei tarvitse siirtää taaemmas, toisin on pariovien kanssa. Silloin joutuu luikkimaan ovenraosta ja jossain vaiheessa ovi kumminkin osuu auton puskuriin.

                Muista myös tehdä tilasta riittävän pitkä, että auton eteen ja taakse jää riittävästi tilaa. Työpöytä mielummin auton eteen kuin sivuille.

                K.P

                Comment

                • KuPa
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 282
                  • suomi

                  Originally posted by kansipahvi View Post
                  Onko pariovet enää tämän päivän ratkaisu :think Pariovet "syövät" aina tilaa oviaukosta sivusuunnassa. Ovien eteen kertyy aina lunta/jäätä ja kun tallin ovelle ei kannata tehdä isoa kynnystä, voi ovien alalaita ottaa maahan kiinni helpommin. Lisäksi isot ovet on vaikeampi tehdä yhtä tiiviiksi kuin nosto-ovi. Tämä korostuu aikaamyöden, kun ovia on käytetty sen kymmenen vuotta.

                  Tuulisella kelillä saa varoa, ettei tuuli paisko ovia yllättäen, vaikka ovissa tuulilukot olisikin. Joskus tulee myös tilanteita, että auto on tallin oven edessä ja ovi tulee avattua. Nosto-ovi ei ole edessä ja autoa ei tarvitse siirtää taaemmas, toisin on pariovien kanssa. Silloin joutuu luikkimaan ovenraosta ja jossain vaiheessa ovi kumminkin osuu auton puskuriin.

                  Muista myös tehdä tilasta riittävän pitkä, että auton eteen ja taakse jää riittävästi tilaa. Työpöytä mielummin auton eteen kuin sivuille.

                  K.P
                  Totta, varmaan vähän mennyttä aikaa nuo pariovet. Ajattelin vaan että tuollainen ovi ei veisi ollenkaan säilytystilaa tallin sisältä, toisin kuin esim. tuo lamellinosto-ovi vie ylhäältä..vai ymmärsinkö oikein tuollaisen toiminnan?? :think
                  Ja tietenkin lamelli tai vastaava on varmasti kalliimpi vaihtoehto. Mutta totta toinenpuoli, pitäähän sitä käyttömukavuutta ja siis yleensäkkin käytäntöä ajatella, eikä vai kustannusta! Pituutta tallille tulee min. 10m joten pitäisi riittää ja pöytä tulee sinne päätyyn. Ollut myös vaihtoehtona, että tekisi erillisen varaston päähän -> talli olisi about 8m ja kevyellä väliseinällä (siihen saisi sitten hyllyjä yms. työkaluille ym.) erottaisi 2 metrisen varaston...Onko mielipiteitä olisiko tuollaisessa mitään järkeä vai kandeisko pitää vaan yhtenä tilana??
                  "530da touring -00"

                  Comment

                  • kansipahvi
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 92
                    • Porvoo

                    Originally posted by KuPa View Post
                    Totta, varmaan vähän mennyttä aikaa nuo pariovet. Ajattelin vaan että tuollainen ovi ei veisi ollenkaan säilytystilaa tallin sisältä, toisin kuin esim. tuo lamellinosto-ovi vie ylhäältä..vai ymmärsinkö oikein tuollaisen toiminnan?? :think
                    Ja tietenkin lamelli tai vastaava on varmasti kalliimpi vaihtoehto. Mutta totta toinenpuoli, pitäähän sitä käyttömukavuutta ja siis yleensäkkin käytäntöä ajatella, eikä vai kustannusta! Pituutta tallille tulee min. 10m joten pitäisi riittää ja pöytä tulee sinne päätyyn. Ollut myös vaihtoehtona, että tekisi erillisen varaston päähän -> talli olisi about 8m ja kevyellä väliseinällä (siihen saisi sitten hyllyjä yms. työkaluille ym.) erottaisi 2 metrisen varaston...Onko mielipiteitä olisiko tuollaisessa mitään järkeä vai kandeisko pitää vaan yhtenä tilana??
                    Nosto-oven viemä tila on heti oviaukon yläpuolella, joten käytännöllistä säilytystilaa se ei vie. Sen sijaan oviaukon korkeudella on merkitystä, mahtuuko esim. pakettiauto talliin. Jos pakussa on vielä kattotelineet, tila alkaa olla jo kortilla.

                    Meinasin itse alkuun laittaa myös varasto-osan ja tallin väliin väliseinän, mutta mietin vielä asiaa. Hyllytilaa saa lisää väliseinän kanssa ja pölyisiä hommia tehdessä seinä on OK. Toisaalta seinän läheisyys vie aina tilaa työskentelyltä. Molemmissa ratkaisuissa on puolensa, kliinimpää hommaa ja pelkkää säilytystä varten erillinen varasto on paras ratkaisu.

                    Varaston leveytenä 2 metriä on mielestäni jo minimi, hyllyillä varustettuna pelkkä säilytystila. Talli pysyy kyllä siistimpänä erillisen varaston kanssa.
                    Kulku tallista varastoon vaatinee palo-oven, joka ei ole halpa.


                    K.P

                    Comment

                    • Tuoppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 558
                      • Joensuu

                      Originally posted by kansipahvi View Post
                      Onko pariovet enää tämän päivän ratkaisu :think Pariovet "syövät" aina tilaa oviaukosta sivusuunnassa. Ovien eteen kertyy aina lunta/jäätä ja kun tallin ovelle ei kannata tehdä isoa kynnystä, voi ovien alalaita ottaa maahan kiinni helpommin. Lisäksi isot ovet on vaikeampi tehdä yhtä tiiviiksi kuin nosto-ovi. Tämä korostuu aikaamyöden, kun ovia on käytetty sen kymmenen vuotta.

                      Tuulisella kelillä saa varoa, ettei tuuli paisko ovia yllättäen, vaikka ovissa tuulilukot olisikin. Joskus tulee myös tilanteita, että auto on tallin oven edessä ja ovi tulee avattua. Nosto-ovi ei ole edessä ja autoa ei tarvitse siirtää taaemmas, toisin on pariovien kanssa. Silloin joutuu luikkimaan ovenraosta ja jossain vaiheessa ovi kumminkin osuu auton puskuriin.

                      K.P
                      Vaikka kaikki tämä pitää varmasti paikkansa niin itse olen ollut todella positiivisesti yllättynyt miten hyvin suuret pari ovetkin voivat toimia. Vuokrasin vuoden alusta tilaa hallin päädystä, jossa on on 4 metriä leveä ja 3 metriä korkea aukko, jossa pari ovet. Ovissa on vahvat rungot ja saranat, jotka on laakeroitu ja vaikka ovet ovat 20 vuotta vanhat niin ne eivät notku lainkaan ja ovat todella helpot ja kevyet käyttää. Oven edessä on pitkä ja loiva ramppi ja 2 sentin kynnys. Koko talvena lumen kanssa ei ole ollut ongelmia, koska ovi on nostettu tarpeaksi korkealle maasta. Pienempiä tavaroita sisään tuodessa on myös helppoa avata vain toinen ovi tai pujahtaa oven välistä ja sulkea se samoin tein toisella kädellä. Ovien välissä on kumitiivisteet jolloin ovet pysyvät kiinni ilman lukkoja, mutta on silti myös helppo avata. Olen ollut myös todella yllättänyt miten ovet tuntuvat pysyvät paikoillaan avattunakin. Tähän varmasti vaikuttaa, että ovet ovat alunperin asennettu suoraan. Auto hommissa nosto-ovi on varmasti parempi ja varmenpi, mutta tavatoiden kuljettamiseen ja isosta ovista kulkiessa edes takaisin pari ovet ovat ehkä jopa kätevämmät.

                      Nosto-ovi ja varsinkin sähköllä toimiva on kuitenkin nykyaikaa enkä miettisi hetkeäkään muita ratkaisuja, jos itse olisin uutta rakentamassa. Näyttäisi kuitenkin siltä, että pari ovetkin pystyy toteuttamaan hyvin, mutta se vaatii, että rakennusvaiheessa homma mietitään loppuun asti.
                      Last edited by Tuoppo; 03-02-2011, 18:45.
                      G30 530e xDrive iPerformance -20
                      E70 X5 xDrive40d -10

                      Comment

                      • KuPa
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2010
                        • 282
                        • suomi

                        Originally posted by kansipahvi View Post
                        Nosto-oven viemä tila on heti oviaukon yläpuolella, joten käytännöllistä säilytystilaa se ei vie. Sen sijaan oviaukon korkeudella on merkitystä, mahtuuko esim. pakettiauto talliin. Jos pakussa on vielä kattotelineet, tila alkaa olla jo kortilla.

                        Meinasin itse alkuun laittaa myös varasto-osan ja tallin väliin väliseinän, mutta mietin vielä asiaa. Hyllytilaa saa lisää väliseinän kanssa ja pölyisiä hommia tehdessä seinä on OK. Toisaalta seinän läheisyys vie aina tilaa työskentelyltä. Molemmissa ratkaisuissa on puolensa, kliinimpää hommaa ja pelkkää säilytystä varten erillinen varasto on paras ratkaisu.

                        Varaston leveytenä 2 metriä on mielestäni jo minimi, hyllyillä varustettuna pelkkä säilytystila. Talli pysyy kyllä siistimpänä erillisen varaston kanssa.
                        Kulku tallista varastoon vaatinee palo-oven, joka ei ole halpa.


                        K.P
                        Mulla on myös paku tossa pihassa ja eka ajateltiinkin tehdä niin korkea että sekin mahtuisi, mutta kuitenni päädyttiin siihen että talli tulee vain henkilöauto käyttöön. Vähän on tosiaan kaks piippuinen juttu toi väliseinä homma...hmm..


                        Totta, ei varasto kyl ainakaan alle kahden metrin voi mennä. Ootko muutes ihan varma tosta palo-ovesta?? :think

                        Milläs jengi on lämmitelly noita tallejaan, ihan vaan pattereilla vai...??
                        "530da touring -00"

                        Comment

                        • Tuoppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 558
                          • Joensuu

                          Originally posted by KuPa View Post

                          Milläs jengi on lämmitelly noita tallejaan, ihan vaan pattereilla vai...??

                          Itse tekisin uuteen talliin vesikiertoisen lattia/patterilämmityksen, koska sitä voi käyttää käytönnössä millä tahansa lämmönlähteellä eikä lämmityksen muuttaminen/lisääminen jälkeen päin ole ongelma. Jos tallia haluaa joskus pitää kylmänäkin sekin onnistuu, kun täyttää järjestelmän pakkasnesteellä.
                          G30 530e xDrive iPerformance -20
                          E70 X5 xDrive40d -10

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Originally posted by Tuoppo View Post
                            Itse tekisin uuteen talliin vesikiertoisen lattia/patterilämmityksen, koska sitä voi käyttää käytönnössä millä tahansa lämmönlähteellä eikä lämmityksen muuttaminen/lisääminen jälkeen päin ole ongelma. Jos tallia haluaa joskus pitää kylmänäkin sekin onnistuu, kun täyttää järjestelmän pakkasnesteellä.
                            Tuohon Kupan suunnitteleman kokoiseen talliin on mun mielestä liian kallis ratkaisu tuo vesikiertoinen lattialämmitys, tai lähinnä se lämmönlähde:think

                            Itse lähtisin lämpöpumpulla tai sähköisellä lattialämmityksellä lämmittämään.
                            Ei ihan tavan patteritkaan huono ratkaisu ole, mutta tuntuvat aina olevan tiellä.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • pablo
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 732
                              • Pirkanmaa

                              Mulla on tallissa 8*7m ja 3,5m sisäkorkeus pelkästään ilmalämpöpumppu lämmittämässä. Talli on rakennettu viime kesänä ja eristyksien kanssa ei ole kuulemma nuukailtu. Sisäänkäynnit on 2* lamelli nosto ovi+käyntiovi. Lämpötila on säädetty 16c ja rontti -20c keleillä tippuu johonki 14c:hen.

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                Originally posted by pablo View Post
                                pelkästään ilmalämpöpumppu lämmittämässä.
                                ei sähkönkulutuksesta ja pumpun lämpökertoimesta olisi mitään dataa jaettavaksi?
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎