Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autovero poistuu viimeistään 1.1.2016
Collapse
X
-
Älkää hätäilkö, kyllä se vouti rahansa kerää. Esimerkki:
Työryhmän mielestä polttoaineveroja olisi korotettava 10 prosenttia. Sen lisäksi ryhmä esittää kaikilta autoilta perittävän ajoneuvoveron perusosan korottamista 80 eurolla. Jos korotukset menevät läpi ensi kevään hallitusneuvotteluissa, autoilijat tuntisivat ne kukkaroissaan mahdollisesti jo vuoden 2012 alusta alkaen.
Syy verojen korottamiselle on niiden tuoton pienentyminen päästöperusteiseen verotukseen siirtymisen jälkeen.
...
Ministeriö laskee, että yhden gramman väheneminen keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä alentaa autoveron tuottoa 3-4 miljoonaa euroa vuodessa. Jos päästöt alentuisivat 10 grammaa vuodessa, mitä ministeriö pitää täysin mahdollisena, veron tuotto alenisi vuosittain 30-40 miljoonaa euroa.
Tämänkin takia auton pitämisen ja käytön verotusta on kiristettävä myös tulevina vuosina.
Comment
-
-
Huomasithan tämänKIN. Itse asiassa hiilidioksidipäästömaksu on noin 15-20 euroa per hiilaritonni, mutta rakas ystävämme valtiovarainministeriössä, eli autoverotuksen ylijumala, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen on laskettanut käyttömaksut 50 euroa/hiilaritonni mukaan. Siinä liipaistaan soppelisti lähes 800 miljoonaa lisää valtiolle varallisuutta ja samalla poistetaan autovero, se kun on niin julma tulonsiirto vähemmän köyhältä enemmän köyhälle. Ja sitäpaitsi edellinen malli on täysin EU:N hyväksymä ja jopa suosittelema tapa muuttaa rekisteröintiverot käyttömaksuiksi.
Comment
-
-
eli toisin sanottu, nyt ostamaan kaikki helvetin saastuvaiset ennen 12/2000 valmistettu ( tai oliko se käyttöönotettu?) helmet....oletetaan että päästöarvojen verotukset eivät voidaan rullaa taaksepäin....eihän.Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Comment
-
-
Originally posted by EPDM View Posteli toisin sanottu, nyt ostamaan kaikki helvetin saastuvaiset ennen 12/2000 valmistettu ( tai oliko se käyttöönotettu?) helmet....oletetaan että päästöarvojen verotukset eivät voidaan rullaa taaksepäin....eihän.
kyllä tuo porsaanreikä tullaan varmuudella tukkimaan jollain lisämaksulla.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post8 Artikla
Jäsenvaltiot eivät saa 1 päivästä tammikuuta 2016 alkaen pitää voimassa rekisteröintiveroja.
Mitäs muuta tästä voisi seurata:
1. Valmistajilla ja maahantuojilla on vielä viisi vuotta aikaa hilata uusien autojen hintatasoa suomessa ylöspäin, täällähän on totuttu maksamaan tuotteista ylihintaa.
2. Muutama tanskalainen ja suomalainenkin saattaa olla Saksassa ostamassa autoa tammikuussa 2016=nouseeko käytettyjen hinnat siellä?
3. Taksitaksat täytyy nostaa kun auton vaihto käy isännillä kalliimmaksi tai sitten saada valtiolta hyvitystä menetetystä "veroedusta".
4. Co2 pohjaisia vuosittaisia käyttömaksuja ruetaan kiristämään jo ennakoivasti, jotta verolandian konkurssi voidaan välttää, tavoitetaso vuonna 2016 on 100g/km=1000€/vuosi nykyrahassa.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostTämä lienee jo riittävä syy, että omassa verolandiassamme aletaan valmistella unionista eroamista tavoitteena päivämäärä 31.12.2015
[QUOTE=205/65-15H;2243901]Mitäs muuta tästä voisi seurata:
Originally posted by 205/65-15H View Post1. Valmistajilla ja maahantuojilla on vielä viisi vuotta aikaa hilata uusien autojen hintatasoa suomessa ylöspäin, täällähän on totuttu maksamaan tuotteista ylihintaa.
Originally posted by 205/65-15H View Post2. Muutama tanskalainen ja suomalainenkin saattaa olla Saksassa ostamassa autoa tammikuussa 2016=nouseeko käytettyjen hinnat siellä?
Originally posted by 205/65-15H View Post3. Taksitaksat täytyy nostaa kun auton vaihto käy isännillä kalliimmaksi tai sitten saada valtiolta hyvitystä menetetystä "veroedusta".
Originally posted by 205/65-15H View Post4. Co2 pohjaisia vuosittaisia käyttömaksuja ruetaan kiristämään jo ennakoivasti, jotta verolandian konkurssi voidaan välttää, tavoitetaso vuonna 2016 on 100g/km=1000€/vuosi nykyrahassa.
______________________
"Rekisteröintivero voidaan poistaa ilman, että se vaikuttaa mitenkään tuloihin, koska tulojen menetys voidaan kompensoida asteittaisella ja samanaikaisella siirtymisellä rekisteröintiveroista käyttöveroihin sekä tarvittaessa muilla neuvoston direktiivin 2003/96/EY mukaisilla verotuksellisilla toimenpiteillä ja jopa innovatiiivisilla teiden käyttömaksuilla.
Nämä ovat vakaampi kansallisten talousarvioiden tulonlähde, sillä ne peritään koko henkilöauton käyttöiän ajan, kun taas rekisteröintivero tuottaa tuloa vain kyseisen auton oston yhteydessä."Last edited by nullzwei; 06-01-2011, 09:31.
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Post
Muistaakseni Hampurin talousalueella myydään uusia ja käytettyjä autoja vuodessa enemmän kuin koko Suomessa. Eli se siitä hintapaineesta.
Ilmeisesti kieli poskessa kirjoitettu? Kun autoverottomuus on ENEMMÄN kuin taksin veroalennus, niin miten se voi nostaa hintoja? Juurikin oli tehty lakiesitys taksivähennyksen tason nostosta.
"
Periaatteessa kaikissa eu-maissa, joissa kerätään nyt hankintaveroa, alkaa jossain vaiheessa, H-hetken lähestyessä, kulutuskysyntä lykkääntyä. Jos tuhansille ihmisille alkaa Audit, MB:t jne. olla realistinen vaihtoehto vuonna 2016, sattaa käytettyjen markkinoilla tulla kysynnän ja tarjonnan välinen epäsuhta tietyissä merkeissä.
Mielenkiintoista muuten seurata, mitä tapahtuu uusien autojen myynnille 2014-2015. Joutuuko valtio aloittamaan hankintaveron alennuksen jo porrastetusti etuajassa, jottei myynti sakkaa totaalisesti.
Lienet tuossa taksijutussa oikeassa, en ole asiaan perehtynyt, kevennyksenä kirjoitin kun varmaan kukaan ei pidä taksilla ajamista tässä maassa erityisen halpana.
Mutta eikös nykyään uudessa varustellussa perusmersussa ole autoveroa n. 10- 15000 euroa? Kolmevuotiaassa 240tkm ajetussa taksissa sitä on jäljellä vielä yli 50%. Tämän rahan taksiyrittäjä saa nykyisin extraa, kun ajaa autonsa vehon vaihtoautohalliin. Mielestäni tämä etu poistuu vuonna 2016 kun käytettyjen hinnat mukautuu suoraan Saksan ja Ruotsin hintatasoon, korjannet jos olen ymmärtänyt tuon väärin.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
En todellakaan jaksa uskoa, että autovero häipyisi kokonaan. Näitä huhuja on kuultu jo siitä asti, kun "väliaikainen" autovero tuli voimaan. Tai jos niin kävisi, niin menetetyt verotulot otettaisiin korkojen kanssa takaisin sitten auton omistamisesta ja käytöstä. Tämän vuoksi pidän melko mahdottomana, että autovero lähtisi, koska se loisi tilanteen, jossa köyhempi kansanosa joutuisi käytännössä lopettamaan autoilunsa kokonaan. Esimerkiksi jos bensan litrahinta nousisi jonnekkin päälle 2€, niin olisi melko selvää, ettei niillä summilla pysty töissä käymään, jos työpaikka on yli 10 km päässä tai palkka ei ole tarpeeksi suuri. Puhumattakaan sitten siitä, miten kallista olisi sen jälkeen omistaa autoa. Se saattaisi kostautua esim. nuorisolle, joilla ei ole vielä säännöllisiä tuloja, jolloin auton ylläpito voi tulla ongelmalliseksi, jopa mahdottomaksi.
Sitten on kokonaan toinen ongelma, eli se, että jos vuosi todella olisi 2016, jolloin autovero poistuisi, niin autokauppa Suomessa tyrehtyisi varmaankin lähes kokonaan jo parikin vuotta etukäteen. Silloin en itsekään haluaisi omistaa mitään 5000€ kalliimpaa kulkinetta, koska persnettoa siitä tulisi oikein kunnolla, jos juuri olisi esim. Saksasta tuonut jonkun M5:n ja parin vuoden päästä hinta lähes puolittuu. Jo olemassa olevatkin autot varmaankin kokisivat melkoisia arvonalennuksia ja se voisi tuottaa eripuraa monenkin eri ihmisen keskuudessa. Jos autoverosta oltaisiin luopumassa, se pitäisi mielestäni tehdä kerralla ja ilman mitään vuosien ennakkotietoa, koska heti siitä lähtien, kun ilmoitetaan, että autovero lähtee, alkaisi autokauppa kärsiä. Pahin mahdollinen tilanne olisi juuri tuo porrastaminen, kun kaikki aina vain vartoisivat niitä halvempia hintoja.
Tuo uutinen, että veroja on korotettava, koska valtion verotulot autoveron osalta ovat pudonneet, on täysin älytön. Kuinka helvetin tyhmiä päättäjiä ja virkamiehiä siellä eduskunnassa täytyy olla, että edes moista harkitsevat. Jos kerran halutaan säästää luontoa ja muutetaan verotus sen kaltaiseksi, että se suosii vähäpäästöisiä autoja ja täten on päässyt kevyemmillä käyttömaksuilla, niin siitäkö pitää jatkossa sitten sakottaa? Miksi vitussa kukaan edes osti niitä litran riisikippoja, kun kerran siitäkin kohta rangaistaan?
Comment
-
-
Mielummin henkilökohtaisesti maksan sen veron määrän kerralla auton hintaan sisällytettynä kuin että vastaavasti antaisin järjetttömän korkeiden vuosittaisten maksujen seurauksena ko. rahamäärän valua muiden taskuihin täysin omista valinnoista riippumatta. Nykyisessä tilanteessa voi autovalinnallaan sentään itse päättää minkäverran autoveroon on valmis uhraamaan.
Kun vero on sisällytetty auton arvoon sen voi myös tarvittaessa realisoida (arvonalenema toki huomioonottaen) mutta "kankkulan kaivoon" valuvista korkeista käyttömaksuista ei autoilija saa koskaan senttiäkään takaisin.
Niin kauan kuin sama potti on autoilijoilta tarkoitus kerätä jokatapauksessa, saisi kyllä minun puolesta pysyä koko järjestelmä entisellään. Tämä touhu on jo tälläkin hetkellä tarpeeksi raskaasti ja mielivaltaisesti verotettua. Mutta väistämätöntähän se on että nykymuotoinen autovero/rekisteröintivero jossain vaiheessa häviää ja autoilu kallistuu suurimmalla osalla kansaa entisestään.BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex.
BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
Comment
-
-
Hankintaveron tuotto oli tänä vuonna n. 800 miljoonaa euroa. Ensi vuodelle tavoitteena on kerätä lähes miljardi euroa. Kun liikenteen perusteella on tarkoitus kerätä ensi vuonna lähes 15 miljardi euroa, niin tuosta hankintaverosta voidaan luopua ja korvata se muilla paremmin tuottavilla veroilla. Minua hankintaverossa nyppii kaksi asiaa:
1. Se on varallisuusvero. Jos ostat arvokkaan auton, maksat siitä enemmän veroa kuin halvasta vaikka ollankin siirrytty CO2-pohjaiseen verotukseen. Arvokas auto ei ole välttämättä pröystäilyä, vaan jopa geneettiset ominaisuudet (esim. pitkät jalat) estävät ostamasta edullista (lue pientä) autoa. Samon, jos lapsia on esim. kolme kappaletta tai omaat tiettyjä harrastuksia, pienimmät kipot ei oikein tule kyseeseen. Minusta olisi reilua, että 149g CO2 päästöistä maksettaisiin saman verran autoveroa, oli se sitten Fiat punto tai MB500L.
2. Uudet autot ostetaan yleensä pankkilainalla. Maksat autoverosta korkoja jopa neljä vuotta. Itseäni tämä häiritsee niin paljon että ostan autot aina käteisellä. Pankkitili kertoo mihin on kulloinkin varaa.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment