Originally posted by nullzwei
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autovero poistuu viimeistään 1.1.2016
Collapse
X
-
Originally posted by EPDM View Posteli toisin sanottu, nyt ostamaan kaikki helvetin saastuvaiset ennen 12/2000 valmistettu ( tai oliko se käyttöönotettu?) helmet....oletetaan että päästöarvojen verotukset eivät voidaan rullaa taaksepäin....eihän.
2. Co2 päästöt ovat suhteessa kulutukseen
Kyllä Arkadianmäen pojat osaa sentään 1+2 laskea.
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View Post1. Kulutustiedot on olemassa vanhoistakin autoista.
2. Co2 päästöt ovat suhteessa kulutukseen
Kyllä Arkadianmäen pojat osaa sentään 1+2 laskea.
Komissio esittää vuoden 2011 aikana säädösehdotuksen, jonka avulla yksinkertaistetaan aiemmin toisessa jäsenvaltiossa rekisteröityjen autojen rekisteröintiin liittyviä muodollisuuksia ja edellytyksiä. Lisäksi komissio pyrkii ratkaisuihin autojen syrjivän verokohtelun ja kaksoisverotuksen poistamiseksi, koska ne voivat vaikeuttaa kansalaisten ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKyse ei ole siitä, että puolustaisin nykyistä autoverotusta, mutta nämä esitetyt vaihtoehdot eivät ole ainakaan parempi ratkaisu nykyisen tilalle. Koko homman suurin ongelma on siinä, että verotusta ei suostuta keventämään, ainoastaan siirtämään tietystä asiasta toiseen. Jos siirtyisimme ehdotettuun veromalliin, olisi se mielestäni vieläkin epäreilumpi, kuin se on nykyään. Esimerkiksi polttoainehinnat tulisivat nousemaan rajusti. Sillä olisi suora vaikutus mm. raskaaseen liikenteeseen ja sitä kautta kaikkeen siihen liittyvään, kuten ruokaan. Takseistakin tulisi harvojen herkkua ja voisi johtaa useiden taksiyrittäjien lopettamisiin ja irtisanomisiin. Näiden lisäksi se rokottaisi kohtuuttomasti pienituloisia, koska sillä duunarilla, joka on tähänkin asti ajanut tonnin Corollalla, tuskin on varaa paljoa uudempaan autoon ja jos olisikin, käyttömaksut ja polttoainehinnat olisivat niin kovia, että auton omistaminen tulisi liian kalliiksi.
Jotta pärjäisi kuten sanoit, tulisi olettaa, että useimmilla on mahdollisuus sijoittaa moisiin tileihin ja sijoituksen korko tulisi ylittää mahdolliset kustannukset, muuten tulisi takkiin. Jos ajoneuvovero nousisi ja samalla polttoaineverot, niin sen sijoituksen täytyisi olla aika helvetin tuottava, jotta pääset edes omillesi. Ja silloinkin tietysti on se kysymys, että miksi nähdä tämä vaiva vain päästäksesi nollatilanteeseen?
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostAnteeksi vaan ramses, mutta olet aika pahasti kuutamolla. Perustelen ehtoolla.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostOlisi kiinnostavaa kuulla perustelusi, koska itse olen ainakin tähän asti perustellut asiaa siitä näkökulmasta, miten on ennenkin toimittu. En oikein osaa hahmottaa tätä ehdotettua veromuutosta, että autovero siirrettäisiin kokonaisuudessaan ajoneuvo- ja polttoaineveroon. Autoveropotti on kuitenkin sen verran suuri, ettei sitä ainakaan täysimääräisenä voida periä edellä mainituista, ilman mittavaa hinnannousua. Ei oikein kiinnostaisi maksaa bensalitrasta 2€, kun työmatka päivässä on yhteensä 90 km.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostRekisteröintiveron tuotto-odotus on suomessa vuodelle 2011 n. 1 miljardi euroa. Tämä jaettuna suomessa 30.6.2010 rekisterissä olleiden henkilöautojen kesken (2 816 265 kpl) tekisi n. 355 euroa/auto. Tuo pitäisi siis keskimäärin saada kerättyä pois vuodessa, jaettuna sopivassa suhteessa polttonesteen ja käyttömaksujen korotuksilla mahdollisesti uusia autoja tai Co2-päästöjä painottaen."That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Originally posted by Nifa View PostMut jos asiaa miettis ALV-tuottojen kannalta, myynti lisääntyisi vuositasolla ehkä kenties 40.000 autolla. Tuottoja ALV:n kautta ~200 miljoonaa. Jolloin katettavaa muualta enää 800 miljoonaa. Ja tosin nytkin valuu varmasti 50 milj potenttiaalista alv menetystä saksaan ja ruotsiin kun sieltä haetaan käytännössä lähes uusia ja vähän käytettyjä autoja., kotimaan tappioksi, mistä olen aidosti pahoillani.
e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostRekisteröintiveron tuotto-odotus on suomessa vuodelle 2011 n. 1 miljardi euroa. Tämä jaettuna suomessa 30.6.2010 rekisterissä olleiden henkilöautojen kesken (2 816 265 kpl) tekisi n. 355 euroa/auto. Tuo pitäisi siis keskimäärin saada kerättyä pois vuodessa, jaettuna sopivassa suhteessa polttonesteen ja käyttömaksujen korotuksilla mahdollisesti uusia autoja tai Co2-päästöjä painottaen.
Itse olen kanssanne täysin samaa mieltä siitä, että autovero tulisi poistaa, muttei se saa tarkoittaa yhtä kuin, että se entinen autoveron kokonaissumma siirretään vähän kuin "osamaksuksi" autoilijalle, johtuen korottuneista käyttömaksuista. Vähän voidaan korottaa, mutta tulisi valtion ottaa huomioon myös se, että jos hinnat halpenevat, niin A) se lisää turvallisuutta, koska tiellä liikkuu uudempia autoja ja B) ostovoima lisääntyy ja todennäköisesti myös autojen myynti, jolloin valtio saa menettämiään verotuloja takaisin ALV:n muodossa.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostOn tuo silti iso korotus kuitenkin. :think Mielestäni ainakaan polttoaineiden verotusta ei voida enää paljoa kiristää, koska olemme jo nyt lähes kalleimmassa hintaluokassa bensiinin osalta koko Euroopassa. Lisäksi paljon ajaville 10 senttiä lisää hintaa tuottaa melko suuren menoerän, vaikka ei ajaisi yhtään hurua.
Itse olen kanssanne täysin samaa mieltä siitä, että autovero tulisi poistaa, muttei se saa tarkoittaa yhtä kuin, että se entinen autoveron kokonaissumma siirretään vähän kuin "osamaksuksi" autoilijalle, johtuen korottuneista käyttömaksuista. Vähän voidaan korottaa, mutta tulisi valtion ottaa huomioon myös se, että jos hinnat halpenevat, niin A) se lisää turvallisuutta, koska tiellä liikkuu uudempia autoja ja B) ostovoima lisääntyy ja todennäköisesti myös autojen myynti, jolloin valtio saa menettämiään verotuloja takaisin ALV:n muodossa.
Nykyinen autoverojärjestelmä rajoittaa toimivia EU:n sisämarkkinoita ja on muutenkin epätehokas tapa kerätä veroja (verovalitukset, arvonmääritykset, elv-palautukset yms.). Korvaamalla autovero yksinkertaisesti polttoaine-/ajoneuvoverokorotuksella valtio säästää myös hallinnon kuluissa kun enää ei tarvitse työllistää autoverotuksen vaatimaa virkamieskoneistoa ja käydä vähän väliä EU-tuomioistuimessa kuulemassa mitä autoverojärjestelmässä on vialla.
Comment
-
-
Originally posted by drifter View PostIkävä todellisuus on se että verotulojen tarve kasvaa vaan tulevaisuudessa, joten jotain veroa varmasti korotetaan jos autovero poistuu oli se sitten polttoainevero, ajoneuvovero tai joku muu. Jos ostaa vähänkin uudemman kohtuullisen auton ilman Suomen autoveroa ja säästää vaikka 10 000 euroa niin ostaa sillä vähän kalliimpaa bensaa tai maksaa muutama sata euroa korkeampaa autoveroa ihan mukavasti.
Nykyinen autoverojärjestelmä rajoittaa toimivia EU:n sisämarkkinoita ja on muutenkin epätehokas tapa kerätä veroja (verovalitukset, arvonmääritykset, elv-palautukset yms.). Korvaamalla autovero yksinkertaisesti polttoaine-/ajoneuvoverokorotuksella valtio säästää myös hallinnon kuluissa kun enää ei tarvitse työllistää autoverotuksen vaatimaa virkamieskoneistoa ja käydä vähän väliä EU-tuomioistuimessa kuulemassa mitä autoverojärjestelmässä on vialla.
E: Yhteen mainitsemaasi asiaan haluaisin vielä kommentoida, eli tuohon, että ne säästyneet autoverot voisi sitten käyttää vaikka niiden polttoaineiden kohonneiden hintojen maksamiseen. Sekään kun ei ole noin yksinkertaista. Tuossa on selvä oletus, että olisit kykenevä ostamaan niin kalliin auton, johon tulisi noin paljon veroa. Esimerkiksi minun kakkosauto P10 Primera on tänä päivänä varmaankin 1500€ arvoinen. Jos tuo olisi minun ainoa kulkuväline, eikä olisi varaa parempaan, niin mistä minä silloin säästäisin ne rahat, kun ei minulla alunperinkään ollut niin paljoa käyttää autoon? Tässä siis pitää ottaa huomioon sekin, että vaikka autovero lähtisikin, niin se tuskin muuttaisi kaikkien tilannetta. Toki kaikille meille, joilla on varaa ajaa autoilla, joissa saattaa olla isompi autovero, se hyödyttäisi, mutta tuskin se hyödyttäisi sitä henkilöä, joka ajaa sillä tonnin Corollalla. Hän ehkä saa samaan rahaan uudemman auton, muttei niitä kohonneita käyttömaksuja kyllä maksella mistään säästyneistä autoveroista.Last edited by Ramzez; 07-01-2011, 19:44.
Comment
-
-
Tämä vastausaloituksena viesteihin #34 ja #35:
Ehdotetut muutokset lisäisivät valtion tuloja kaikkiaan 759 miljoonaa euroa, kun huomioon ei oteta mahdollisia indeksisidonnaisten menojen muutoksia.
SNIP Veronkorotuksen kompensoimiseksi kuorma-autojen käyttövoimaveroa alennettaisiin noin 40 prosenttia. SNIP END
______________________________________
Ehdotetussa direktiivissä säädetään muun muassa verotuksen rakenteellisesta uudistuksesta, joka ei vaikuta verotulojen määrään ja joka ei siis lisää verojen kokonaismäärää. Tämä tarkoittaa, että rekisteröintiveron poistamisella menetetyt verotulot voidaan kompensoida vuotuisen käyttöveron vastaavalla ja samanaikaisella nostamisella ja tarvittaessa muilla verotoimilla energiatuotteiden verotuksesta annetun direktiivin perusteellaLast edited by nullzwei; 07-01-2011, 21:34.
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostHankintaveron tuotto oli tänä vuonna n. 800 miljoonaa euroa. Ensi vuodelle tavoitteena on kerätä lähes miljardi euroa. Kun liikenteen perusteella on tarkoitus kerätä ensi vuonna lähes 15 miljardi euroa, niin tuosta hankintaverosta voidaan luopua ja korvata se muilla paremmin tuottavilla veroilla. Minua hankintaverossa nyppii kaksi asiaa:
1. Se on varallisuusvero. Jos ostat arvokkaan auton, maksat siitä enemmän veroa kuin halvasta vaikka ollankin siirrytty CO2-pohjaiseen verotukseen. Arvokas auto ei ole välttämättä pröystäilyä, vaan jopa geneettiset ominaisuudet (esim. pitkät jalat) estävät ostamasta edullista (lue pientä) autoa. Samon, jos lapsia on esim. kolme kappaletta tai omaat tiettyjä harrastuksia, pienimmät kipot ei oikein tule kyseeseen. Minusta olisi reilua, että 149g CO2 päästöistä maksettaisiin saman verran autoveroa, oli se sitten Fiat punto tai MB500L.
2. Uudet autot ostetaan yleensä pankkilainalla. Maksat autoverosta korkoja jopa neljä vuotta. Itseäni tämä häiritsee niin paljon että ostan autot aina käteisellä. Pankkitili kertoo mihin on kulloinkin varaa.
Otetaan 30.000 euron BMW: (ei mitään tekemistä BMW-mieltymysteni kanssa) 118i (ei lisävarusteita) 30.335,62 euroa. VERO 6.415,62.
Nyt olenkin maksanut veroa 52.000-30.000 =22.000+6.415 = 28.415,62. Mikä tarkoittaa, että veroprosenttini olikin noin 54.
Itsekin ostan autoni aina käteisellä, mutta pätkällä ostettaessa hinta muodostuu vielä korkeammaksi, suoraan suhteessa rahoituskuluihin, maksuajan pituuteen ja niihin surullisen kuuluisiin reunaehtoihin, kuten huoltosopimuksiin jne.
Laskeskelin taannoin, että nykyisellä autoverosysteemillä on varsin edukasta hankkia noin 10kEUR ulkomaan tuonti ja ajaa sillä pakolliset. Valitettavasti BMW ei tuossa hintaluokassa ollut se varteenotettavin vaihtoehto...
Harrasteajoneuvot ovat asia erikseen.
Comment
-
-
Originally posted by BeemeR1 View PostEn ihan saanut kiinni ajatuksestasi, mutta vaihtoautohalliin ajettaessa kolme vuotiaasta taksiautosta saa h u o m a t t a v a s t i vähemmän rahaa kuin mitä siitä on joutunut maksamaan ennen uusien autojen hallista ulos ajamista. Siitä ei siis saa mitään extraa mistään - päinvastoin. Hyvityshinta saattaa olla kolmasosan hankintahinnasta.
Taksiauto on muuten ainoa ammattiliikenteeseen rekisteröity auto jossa on autoveroa - kaikki muut ovat täysin verovapaita. Taksiksi rekisteröitävästä autosta saa autoverosta alennusta m a k s i m i s s a a n 9600 euroa, joka kuoleutuu kuukaisittain kolmen vuoden aikana. Jos vaihtaa autoa kaksi vuotiaana (takuun loppuessa), joutuu maksamaan kolmannen vuoden verot valtiolle.
Kuviteltu esimerkki:
Auton hinta 40.000
+ Autovero 15.000
--------------------
= Auton hinta veroineen 55.000 euroa
- Taksin verohelpotus - 9600 euroa
---------------------
= Auton hinta yrittäjälle: 45.400 euroa
Jos taksiauton hinta sisältää veroa vähemmän kuin tuon 9600 euroa, saa sen silloin verovapaana, jos autoa pitää taksissa veron kuoleentumisen ajan eli 36 kk.
Kesällä on tulossa kova taksankorotus, johtuen diesel-polttoaineen veron korotuksesta. Taksit kun ajavat 80.000 - 220.000 kilometriä vuodessa, niin käyttövoimaveron "parinsadan" alennus ei mitenkään kompensoi kasvanutta polttoainelaskua.
Auton hyvitysarvo 3 vuoden ja 250 tkm ajettuna nykytilanteessa 1/3 uuden hinnasta, eli auton kulu yrittäjälle n. 27 Ke. Eli hyvityshinta olisi 18300,-
Jos autoveroa ei olisi ja arvon tippuminen olisi samaa tahtia kuin nykytilanteessa:
Auton hyvitysarvo 3 vuoden ja 250 tkm ajettuna nykytilanteessa 1/3 uuden hinnasta, eli auton kulu yrittäjälle n. 26700€. Eli hyvityshinta olisi 13300,-
Millä logiikalla tuo tulee kalliimmaksi taksarille?
Suhteellisesti kyllä mutta absoluuttinen rahamäärä on se ratkaiseva...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMillä logiikalla tuo tulee kalliimmaksi taksarille?
Suhteellisesti kyllä mutta absoluuttinen rahamäärä on se ratkaiseva...
Ja riippuu tietenkin myös autosta, tarpeeksi halvan ostamalla auton saa nytkin ilman autoveroa. Jos vero poistuu niin sitten on periaatteessa varaa hankkia kalliimpi autoon, mutta käytön kustannusten toteutuksesta riippuu kokonaiskulujen määrä.
Comment
-
Comment