Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yksittäiset hevosvoimat autotiellä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koona
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 95
    • Vaasa

    #61
    Originally posted by Vehkis View Post
    Minusta tälläisilla autofoorumeilla on juurikin sellaisia henkilöitä, jotka ovat kuuluvat tämänkin topicin kohderyhmään. Eli sellaisia henkilöitä jotka eivät välttämättä tiedä kuinka toimia, jos kohtaa tien päällä hevosia.. Nyt kun täällä tälläisesta on keskusteltu, niin ehkäpä tälläkin topicilla voidaan välttää tulevaisuudessa vaaratilanteita.

    justiinsa tätä mä ajattelin
    käyttöauto: E92 335i -07
    kesäauto: Opel Manta A -72
    kilpa-auto: Toyota Soarer "Supersoaker" -94 650hp 850nm

    https://www.facebook.com/krisse.aalto/
    http://www.teamkad.com/
    http://koona-paivakirja.blogspot.com/

    Comment

    • mirCku
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2010
      • 715
      • Nukari

      #62
      Originally posted by jumbo View Post
      Aika ninja ollut koni kyllä kun tuossa vauhdissa teki 8 kavionkuvaa auton kylkeen
      no eipä päästy reikiä laskemaan mut eihän 8 hokinreikää tarvita ku takajalat.
      sigpic
      E88 125i M-sport
      E87 talviauto

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #63
        Itse olen elämäni aikana kolmesti ollut vastaantulijana, kun vastapuoli onkin hevoslauma ilman ainuttakaan ohjastajaa.

        Kaikki näistä ovat vielä tapahtuneet eri paikassa ja eri hevosilla.

        Uskotteko muuten, että on aivan vitun ahdistava tilanne kun neljä tai viisi hevosta tulee mutkan takana rinnakkain kapeaa tietä vastaa ilman minkäänlaista pilottia ja vielä sillä mielin että ei muuten väistetä?

        Ihmeen lujaa voi e30:llä peruuttaa
        Olli.

        Comment

        • bimmerfan4ever
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 234
          • tyrnävä

          #64
          Originally posted by Rocla View Post
          Itse olen elämäni aikana kolmesti ollut vastaantulijana, kun vastapuoli onkin hevoslauma ilman ainuttakaan ohjastajaa.

          Kaikki näistä ovat vielä tapahtuneet eri paikassa ja eri hevosilla.

          Uskotteko muuten, että on aivan vitun ahdistava tilanne kun neljä tai viisi hevosta tulee mutkan takana rinnakkain kapeaa tietä vastaa ilman minkäänlaista pilottia ja vielä sillä mielin että ei muuten väistetä?

          Ihmeen lujaa voi e30:llä peruuttaa
          e39 ///m5
          e38 740i talvirassina
          e36 320i taxi (suljetun?)alueen penkanlevitin


          ex e36 325 coupe
          ex e30 320i
          ex e30 325 ix
          ex e30 323i
          ex e30 324d
          ex e30 318i
          ex 3x e30 316

          Comment

          • puerco
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1135
            • Espoo

            #65
            Aloittaja puhuu kyllä täyttä asiaa, kaikille ei vain ole itsestään selvyys miten esim hevonen on paras ohittaa maantiellä. (Eihän kaikki ole edes elämässään nähnyt hevosta IRL)

            Itsellä oli kanssa aikanaan evolla ja sti:llä pörinäputken kanssa vaikeuksia "hiljaisesti" ohittaa autoa, mutta tuo kytkinpohjassa tuntuu toimivan
            MB E350e http://www.elpuercosi.fi
            https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
            https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
            IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

            Comment

            • Pande
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 1324
              • Helsinki

              #66
              Originally posted by puerco View Post
              Aloittaja puhuu kyllä täyttä asiaa, kaikille ei vain ole itsestään selvyys miten esim hevonen on paras ohittaa maantiellä. (Eihän kaikki ole edes elämässään nähnyt hevosta IRL)

              Itsellä oli kanssa aikanaan evolla ja sti:llä pörinäputken kanssa vaikeuksia "hiljaisesti" ohittaa autoa, mutta tuo kytkinpohjassa tuntuu toimivan
              Vetelit kytkinpohjassa autoista ohi?

              Itse topikkiin, niin onhan se aika itsestäänselvyys, että on se melkein mikä tahansa eläin tien välittömässä läheisyydessä, niin hieman höllätään ja hieman vedetään kauempaa ohi (jos vastaantulijoiden kaista on vapaa).
              Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
              330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
              sigpic

              Comment

              • puerco
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 1135
                • Espoo

                #67
                ^KAtos vaan prkl Kaikista ohi vaan varsinkin kytkin pohjassa
                MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7494
                  • Jyväshyvä

                  #68
                  Originally posted by mirCku View Post
                  7 vuotta sitten olimme maastoilemassa edelleen omistuksessani olevan hevosen kanssa ja pikkutiellä tuli auto noin 100km/h mutkan takaa, hevoseni pelästy, hyppäsi ilmaan ja potkaisi 8kpl hokinjälkiä auton kylkeen itse tipuin selästä ja lähti taju hetkellisesti, autoilija katosi paikalta.
                  Mites ehdit nähdä ja laskea ne jäljet siinä autossa jos samalla tipuit hevosen selästä ja tajukin lähti? Ei millään pahalla mutta tuo mainitsemasi nopeus ei oikein ole uskottava. Ei kannattaisi liiotella asioita...

                  Minä olen kyllä sitä mieltä että päävastuu siitä hevosesta on sen kuljettajalla.
                  Hevosia koskee liikennesäännöt aivan samalla tapaa kuin muitakin.
                  Ja kuljettajan pitää nyt vain olettaa että liikenteessä on reikäpäitä jotka eivät hevosista enempää piittaa. Jos hevonen ei niitä kestä, ei sitä pidä tielle viedä.

                  Ei pikkulastakaan voi tielle viedä jos se siellä poikkoilee miten sattuu...


                  Itse asuin 10 kunta vuotta hevostilan vieressä, ravureita olivat. Puolitoista km oli kapeahkoa soratietä, ja joskus ravasivat lujaakin vastaan ja kyllä siinä li tiukilla että ehtikö hiljentää riittävästi. Ja usein joutui ajamaan kokopätkän sitä 20-30 km/h jos sattui ravikon perään...
                  Eipä noiden kanssa ollut mitään ongelmaa, sovussa liikenne sujui.

                  Ja hevonen oli useasti Viesker joten ei aivan halvimmasta metukasta ollut kyse...

                  Jos taas jossain valtatiellä 100 rajoituksella joku pöljä ajaa hevosta,
                  ja jos liikennettä ei liiemmälti ole, tuskin höllään cuisea vaan kierrän vastapäistä laitaa pitkin ohi. Hevonen ei kyllä poukkoa minun eteen, voi se metsään sen jälkeen mennä kun sen ohitan mutta en kyllä sellaisesta mitään syyllisyyttä kokisi jos itse toimin liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaan...

                  Tuossa joku vuosi sitten Haukiputaan Kellossa ratsastaja ja hevonen kuolivat kapeahkolla asfalttitiellä kun jäivät auton alle.
                  Muistaakseni hevonen oli pillastunut.
                  En muista oliko talvi vai kesä.
                  Tuossa oli 60 km/h rajoitus ja onnettomuus tapahtui mutkassa.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • mixxis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2009
                    • 1877
                    • Jyväskylä / Uurainen

                    #69
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Itse olen elämäni aikana kolmesti ollut vastaantulijana, kun vastapuoli onkin hevoslauma ilman ainuttakaan ohjastajaa.

                    Kaikki näistä ovat vielä tapahtuneet eri paikassa ja eri hevosilla.

                    Uskotteko muuten, että on aivan vitun ahdistava tilanne kun neljä tai viisi hevosta tulee mutkan takana rinnakkain kapeaa tietä vastaa ilman minkäänlaista pilottia ja vielä sillä mielin että ei muuten väistetä?

                    Ihmeen lujaa voi e30:llä peruuttaa
                    on myös ahistavaa ku sarvipää lehmu kiertää autoo ympäri kapeella tiellä uteliaana...:think
                    ___________________________________
                    __________________________________________________
                    At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                    [ Focus stw ]
                    [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                    Comment

                    • K2Ri
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1829
                      • London, UK & Germany

                      #70
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Itse olen elämäni aikana kolmesti ollut vastaantulijana, kun vastapuoli onkin hevoslauma ilman ainuttakaan ohjastajaa.

                      Kaikki näistä ovat vielä tapahtuneet eri paikassa ja eri hevosilla.

                      Uskotteko muuten, että on aivan vitun ahdistava tilanne kun neljä tai viisi hevosta tulee mutkan takana rinnakkain kapeaa tietä vastaa ilman minkäänlaista pilottia ja vielä sillä mielin että ei muuten väistetä?

                      Ihmeen lujaa voi e30:llä peruuttaa
                      Eräs heppoja omistava kaverini kertoi että aikoinaan joku heppalauma oli päässyt karkaamaan syystä tai toisesta laitumilta ja lähtenyt köpöttelemään pitkin valtatien reunaa. Autoilijat olivat sitten vaan ohittaneet hepat "normaaliin tyyliin", eli pitäneet sen ~100km/h lasissa, vilkku päälle ja ohi vaan.

                      Varmaan meinanneet että kyllähän ne hevoset siellä tien reunassa tajuaa pysyä, jos oikein vilkkuakin tajutaan näyttää.

                      Ja sitten joku vielä kysyy että mitä tällaiset threadit autofoorumilla tekee?
                      sigpic
                      BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                      Comment

                      • zariz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 249
                        • Järvenpää

                        #71
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Mites ehdit nähdä ja laskea ne jäljet siinä autossa jos samalla tipuit hevosen selästä ja tajukin lähti? Ei millään pahalla mutta tuo mainitsemasi nopeus ei oikein ole uskottava. Ei kannattaisi liiotella asioita...

                        Minä olen kyllä sitä mieltä että päävastuu siitä hevosesta on sen kuljettajalla.
                        Hevosia koskee liikennesäännöt aivan samalla tapaa kuin muitakin.
                        Ja kuljettajan pitää nyt vain olettaa että liikenteessä on reikäpäitä jotka eivät hevosista enempää piittaa. Jos hevonen ei niitä kestä, ei sitä pidä tielle viedä.

                        Ei pikkulastakaan voi tielle viedä jos se siellä poikkoilee miten sattuu...


                        Itse asuin 10 kunta vuotta hevostilan vieressä, ravureita olivat. Puolitoista km oli kapeahkoa soratietä, ja joskus ravasivat lujaakin vastaan ja kyllä siinä li tiukilla että ehtikö hiljentää riittävästi. Ja usein joutui ajamaan kokopätkän sitä 20-30 km/h jos sattui ravikon perään...
                        Eipä noiden kanssa ollut mitään ongelmaa, sovussa liikenne sujui.

                        Ja hevonen oli useasti Viesker joten ei aivan halvimmasta metukasta ollut kyse...

                        Jos taas jossain valtatiellä 100 rajoituksella joku pöljä ajaa hevosta,
                        ja jos liikennettä ei liiemmälti ole, tuskin höllään cuisea vaan kierrän vastapäistä laitaa pitkin ohi. Hevonen ei kyllä poukkoa minun eteen, voi se metsään sen jälkeen mennä kun sen ohitan mutta en kyllä sellaisesta mitään syyllisyyttä kokisi jos itse toimin liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaan...

                        Tuossa joku vuosi sitten Haukiputaan Kellossa ratsastaja ja hevonen kuolivat kapeahkolla asfalttitiellä kun jäivät auton alle.
                        Muistaakseni hevonen oli pillastunut.
                        En muista oliko talvi vai kesä.
                        Tuossa oli 60 km/h rajoitus ja onnettomuus tapahtui mutkassa.
                        Itse hevosen omistavana, voin sanoa
                        "Minä olen kyllä sitä mieltä että päävastuu siitä hevosesta on sen kuljettajalla." , että tää lause pitää just tasan tarkkaan paikkansa. Vaikka pääosin taitaa jutut laissa olla, että "autoilijan vika", silti pitää tuntea ja tietää hevonen ja sen käytös ennen kuin sillä lähtee yleisille teille poukkoilemaan. Useat hevosihmiset eivät ymmärrä itsekkään liikennesääntöjä ja välillä liikenteessä hevosta ohittaessa tuntuu että mitä helv. noi ratsastajat oikein ajattelevat?
                        (esimerkki: viime vkolla hiekkatiellä ajaessa kaksi hevosta pysähtyi keskelle tietä VIEREKKÄIN. Ja tie niin kapea, ettei kaksi autoa vierekkäin mahdu ohi. Pysähdyin ja kysyin onko joku hätä/ongelma, pelkääkö konit? 2 mammaa siinä naureskelee ja jatkaa matkaa?! Öö ei vastausta, eipä näyttäneet pelkäävän. Ja itse siis kauempaa jo hidastin, että nää kaks idioottia ois päässy n10m päässä oikealle kääntyvälle tielle odottelemaan)!

                        Onneks ite osaan joten kuten käyttäytyä ja yleensä moikata, jos joku kuski sattuu hidastamaan kun ajelee ohi

                        Comment

                        • zariz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 249
                          • Järvenpää

                          #72
                          Originally posted by K2Ri View Post
                          Eräs heppoja omistava kaverini kertoi että aikoinaan joku heppalauma oli päässyt karkaamaan syystä tai toisesta laitumilta ja lähtenyt köpöttelemään pitkin valtatien reunaa. Autoilijat olivat sitten vaan ohittaneet hepat "normaaliin tyyliin", eli pitäneet sen ~100km/h lasissa, vilkku päälle ja ohi vaan.

                          Varmaan meinanneet että kyllähän ne hevoset siellä tien reunassa tajuaa pysyä, jos oikein vilkkuakin tajutaan näyttää.

                          Ja sitten joku vielä kysyy että mitä tällaiset threadit autofoorumilla tekee?
                          Joo samanlailla käyny, hevonen karkas pihalta autotielle. Iso nyppylä/mäki tiellä, ei siis nää kunnolla ketä sieltä tulee. Kummastakin suunnasta oli tulossa autoja (onneks tää karkulainen oli päässy jo ehjänä siihen mäen päälle). Yritin näyttää autoille, että SEIS käsimerkein. Letka pysähtykin molemmin puolin, mutta joku taunopää päätti letkan perältä lähteä silti hivuttelemaan vilkkupäällä ohi.. sain onneks hevosen kiinni ennen kun pääs kohdille. En ymmärrä mitä ihmiset välillä ajattelee.. hirvi tiellä, ni lähteekö silti ohittelemaan hirveä, vai odottaako että hirvi mennä mettään/tieltä pois eka?

                          Comment

                          • petra
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1338
                            • Seinäjoki

                            #73
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Mites ehdit nähdä ja laskea ne jäljet siinä autossa jos samalla tipuit hevosen selästä ja tajukin lähti? Ei millään pahalla mutta tuo mainitsemasi nopeus ei oikein ole uskottava. Ei kannattaisi liiotella asioita...
                            Ehkä mircku ei meinannut, että juurikin tasan sen 8 hokinjälkeä siihen autoon jäi, vaan ehkä enemmänkin kuvasi sitä, että auto sai kahesta kaviosta iskun, jolloin sen 8kpl hokkia osui autoon. Sen voi kyllä uskoa, vaikkakin nopeus ei ehkä juuri sen satasen ollut?
                            Itse olen ambulanssikyydin ja hengenvaaran saanut mopoilijoiden käytöksen takia, vaikkakin yksityisellä tiellä, minne ei mopoilijoilla asiaa ollut. Sillon ei paljon nopeuskaan vaikuttanut ja jälkeenpäin toivoisin, että oisivat edes sen yhden iskun kaviosta saaneet niihin vehkeisiin.
                            ”Minä en tule ikinä ostamaan yhtäkään 5-sarjalaista.”

                            i4 M50

                            F11 M550d -13
                            F11 525d -11
                            E93 325iA -07
                            E46 320iA touring -03
                            E36 318iS -92
                            E30 318iS -90
                            E30 318i -85
                            E30 316i bavaria -90 <3

                            Comment

                            • mirCku
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2010
                              • 715
                              • Nukari

                              #74
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Mites ehdit nähdä ja laskea ne jäljet siinä autossa jos samalla tipuit hevosen selästä ja tajukin lähti? Ei millään pahalla mutta tuo mainitsemasi nopeus ei oikein ole uskottava. Ei kannattaisi liiotella asioita...

                              Minä olen kyllä sitä mieltä että päävastuu siitä hevosesta on sen kuljettajalla.
                              Hevosia koskee liikennesäännöt aivan samalla tapaa kuin muitakin.
                              Ja kuljettajan pitää nyt vain olettaa että liikenteessä on reikäpäitä jotka eivät hevosista enempää piittaa. Jos hevonen ei niitä kestä, ei sitä pidä tielle viedä.

                              Ei pikkulastakaan voi tielle viedä jos se siellä poikkoilee miten sattuu...


                              Itse asuin 10 kunta vuotta hevostilan vieressä, ravureita olivat. Puolitoista km oli kapeahkoa soratietä, ja joskus ravasivat lujaakin vastaan ja kyllä siinä li tiukilla että ehtikö hiljentää riittävästi. Ja usein joutui ajamaan kokopätkän sitä 20-30 km/h jos sattui ravikon perään...
                              Eipä noiden kanssa ollut mitään ongelmaa, sovussa liikenne sujui.

                              Ja hevonen oli useasti Viesker joten ei aivan halvimmasta metukasta ollut kyse...

                              Jos taas jossain valtatiellä 100 rajoituksella joku pöljä ajaa hevosta,
                              ja jos liikennettä ei liiemmälti ole, tuskin höllään cuisea vaan kierrän vastapäistä laitaa pitkin ohi. Hevonen ei kyllä poukkoa minun eteen, voi se metsään sen jälkeen mennä kun sen ohitan mutta en kyllä sellaisesta mitään syyllisyyttä kokisi jos itse toimin liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaan...

                              Tuossa joku vuosi sitten Haukiputaan Kellossa ratsastaja ja hevonen kuolivat kapeahkolla asfalttitiellä kun jäivät auton alle.
                              Muistaakseni hevonen oli pillastunut.
                              En muista oliko talvi vai kesä.
                              Tuossa oli 60 km/h rajoitus ja onnettomuus tapahtui mutkassa.
                              tie jolla olimme oli ihan kotipihani edessä jossa järjesytetään myös jotku sm-rallit oisko kerran vuodessa (sälinkäällä) ja siellä nuoret kävi myös ajelemassa omaksi huvikseen koska oli hyvää mutkapätkää ja pitkiä suoria. Olimme hevoseni kanssa juuri menossa kotipihaan kun auto tuli ja hevoseni säikähti, se 8 hokin jälkeä nyt oli lähinnä vaan heitto, se tiedetään et takajalat se potkas auton kylkeen ja oli vielä hokit alla vaikka lumet sulanut.
                              sigpic
                              E88 125i M-sport
                              E87 talviauto

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                #75
                                Originally posted by mixxis View Post
                                on myös ahistavaa ku sarvipää lehmu kiertää autoo ympäri kapeella tiellä uteliaana...:think
                                Niitten kanssa oon itse tullut yleensä hyvin toimeen, hevosten en.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎