Pitäisikö ennemminkin keventää uusien autojen verotusta, jos päästöjä halutaan saada kuriin ja autokantaa uudistaa? Pakottamalla tuskin asiat paranee...
Toi trafin toiminta on niin vitusta jo muutenkin. Aika naurettavaa että kaikki nouseee ja ihmisillä ei jää enää mitään itselleen vaan kaikki raha palaa jonnekin jos jotain hienoa haluaa omistaa..
Eihän tuo vero pelkkiä Saksantuonteja voi koskea tai muuten ollaan taas EU-oikeudessa. Artikkeli lienee aitoja Suomi-autoja myyvien firmojen sponsoroima...
Eiköhän ne suurimmaksi osaksi Mersun ja Bmw:n koneet ole vähintään 2,0 litraisia, joten onkohan tuo joku yllätys sitten että ne tuodut autot myös on vähintään sen kokoisella moottorilla. Varmaan nuokin tilastot olisi toisenlaiset jos Japani olisi muutaman tuhat kilometriä lähempänä Suomea.
Originally posted by T3
E30-M3 on ihan kiva auto. E21:ssä on kuitenkin enemmän "sitä jotain"
Eihän tuo vero pelkkiä Saksantuonteja voi koskea tai muuten ollaan taas EU-oikeudessa. Artikkeli lienee aitoja Suomi-autoja myyvien firmojen sponsoroima...
itse ymmärsin tuosta teksistä, että Trafin "haluama" raipoitus koskisi kaikkia yli 2-litraisia henkilöautoja?
ja ymmärtäähän sen että juuri tuontiautoista suurempi osa on "isolla" moottorilla (yli 2-litr.) kun ne täällä Suomessa uutena ostettuna on kuitenkin jonkun verran paljon kalliimpia verrattuna vastaavaan pienempimoottoriseen autoon, vai.
Juuri kun saatiin käyttövoimaveroa ajettua alas polttoaineen verotuksen kustannuksella, niin nyt sitten haluttaisiin taas nostaa käyttömaksuja, eihän tuossa todellakaan ole tolkkua. Olettaisin nimittäin että tuo haluttu raippavero kuitenkin koskisi sekä bensiini- että dieselmoottoreita :think
ja kun ottaa huomioon, että tavallisesti niillä epätaloudellisimmilla (varsinkaan bensa-)moottoreilla varustetulla autolla ei ajeta taksiluokan kilometrejä vuodessa!
No, toivoa sopii ettei tuo Trafin esitys ihan heti mene sellaisenaan läpi. Eikö autoja muutenkin veroteta jo CO2-lukujen perusteella :think no tämä uusi systeemi tietysti rokottaisi myös niitä vanhempia ennen 2001 käyttöönotettuja isomotteja.
Tuo verouudistus koskisi koko autokantaa, siis myös Suomesta ostettuja autoja. TJJ toikin ilmi juuri oikean seikan, eli pelkästään tuontiautoja tuo verouudistus ei voisi koskea, koska se olisi EU säädösten vastaista toimintaa.
Kohta alkaa ihan tosissaan vituttaa tämä Suomen meininki, kun kaikkien asioiden ratkaisuksi on aina vero vero ja vero. Verottamalla autoilua entisestään, on päästöjen kannalta juuri päinvastainen vaikutus. Jos autoilu tulee yhä kalliimmaksi, on monen tyydyttävä yhä vanhempaan autoon. Sen sijaan joku päälle kaksilitrainen uudempi auto voi helposti olla päästöiltään vanhaa alle kaksilitraista pienempi.
Tätä uudistusta pidän omituisena siksikin, että tuontiautoilla on yleensä autokantaa nuorentava vaikutus. Esimerkiksi vuonna 2010 tuontiautoista yli puolet olivat vuonna -04 tai sen jälkeen käyttöönotettuja. 90-luvun vehkeitä oli koko tuontimäärästä vain n. viidennes. Eli toisin sanoen, nämä tuontiautot lisäävät turvallisuutta liikenteessä, nuorentavat autokantaa ja lisäksi vähentävät päästöjä, koska uudempi tekniikka on yleensä vanhaa taloudellisempaa. Ei vaan sovi järkeen, että miksi tämä toiminta pitäisi tyrehdyttää verotusta korottamalla? Kaiken kukkuraksi kun tuosta kärsivät sitten myös jo Suomessa olevien isomoottoristen autojen omistajat. Siksi niitä isokoneisia autoja ei Suomessa juuri osteta, kun se on äkkiä perkele omakotitalon hintainen, kiitos EU vastaisen hankintaveron.
Eiköhän nyt oteta yhteyttä perussuomalaisiin.Nyt on näytön paikka kuinka vastustetaan energiaverojen kiristystä.Vaikka tuskin ne sieltä oppositiossa mitään saa aikaiseksi.Rupee kyllä vituttaan tää touhu,eiköhän ne suurimoottorisen auton omistajat maksa jo muutenkin ihan tarpeeksi veroja.
Ja eduskunta joka tämänkin veron vahvistaa, päättää varmaan samalla että valtioneuvosto vaihtaa kaikki panssarimersut ja audit vaikkapa Skoda 1.2 tsi malliin
E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Trafissa on herätty ja huomattu että sen pre-2001 kokonaismassaan perustuvan ajoneuvoveron kanssa kävi lapsus jäi yli 2-litraisen moottorin mentävä porsaanreikä. Nyt sitten wannabe-cityvirheitten päätä kuumottaa niin että on jollain autokannan tavoite-co2-lukema-aspektilla yrittettävä tätä läpi kun turvallisuuskortti on jo käytetty.
Ajatuksessa on kyllä harvinaisen reipas jeesustelun jälkimaku, ei se otteessa seisova kuutiotilavuus tai labrassa mitattu co2-lukema kerro koko totuutta. Ajokilometrit vuositasolla, ajotyylin ja -profiilin vaikutus kulutukseen sekä keskimäärin autossa matkaava henkilölukukin pitäisi ottaa laskuihin ennen kuin aletaan rankoa. Vaan eihän se tuollaisen keskivertovirkahenkilön tai poliitikon päähän mahdu, mennään vaan yli siitä mistä aita on matalin.
Veroista selviää vielä rahalla, vaan millä torjua se mielipaha ja suoraneinen vitutus, jonka tämä käteinen & co:n EU-mallioppilaana oleminen hinnalla millä hyvänsä aiheuttaa?
Kyllähän toi ennen 2001 rekisteröityjen kokonaispainopohjainen verotus "suosii" isompikoneisia, että siinä mielessä en ihmettele jos jotain tuollaista ovat suunnittelemassa. Katselin tuossa äskettäin postilaatikkoon tippunutta verolappua, niin näytti summaksi 218€. Jos toi olisi pari vuotta uudempi, niin päästöpohjainen vero olisi 430€. E60 M5:lle 487€ nykyisellään eli mukavia eroja.
Mjahas, otetaan taas aivan väärästä päästä kiinni! Olisiko kenties mitään järkeä tehdä jotain kilpailutilanteelle, että saataisiin ylipäätään uudempiin ja vähäpäästöisempiin autoihin ostovoimaa ihan suomen rajojen sisäpuolelta... Taas keskituloiset maksaa!
ei se otteessa seisova kuutiotilavuus tai labrassa mitattu co2-lukema kerro koko totuutta. Ajokilometrit vuositasolla, ajotyylin ja -profiilin vaikutus kulutukseen sekä keskimäärin autossa matkaava henkilölukukin pitäisi ottaa laskuihin ennen kuin aletaan rankoa.
tähänhän mainio ratkaisu olisi toisaalta pelkän polttoaineen verotus... maksetaan kulutuksen = saastuttamisen mukaan. Tai sitten kaikille putkenpäähän co2-mittari joka suoraluetaan Trafilta käsin, ja verolasku tipahtaa kuin Vattenfallilta ikään muutaman kerran vuodessa. Sama lopputulos, poltettu polttoainemäärä---> tuotetut päästöt. Eihän sekään tietysti kuljetusalalle tekisi hyvää. Eli se siitä.
Nykymaailmassahan ympäristöä saa saastuttaa jos on rahaa, tai jos pystyy jollain maksamaan siitä tietyille tahoille. Se raha mitä siitä sitten maksetaan, varmaan auttaa ihan vitusti sitä luontoa
Comment