BMW:llä suunnitelmissa "diesel-M5" (M550xd)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bayern
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1109
    • Tuusula

    #76
    Lamborghinilla oli aluksi traktorit, joista se rakensi tiensä urheiluautoihin.
    BMW:llä oli ensin urheilulliset (vrt. Lambo) autot, joista se rakentaa tietä hissukseen traktoreihin

    Mutta vakavissaan, nää isot dieselit on mielenkiintoisia eikä tätäkään varmaan ole tarkoitus ihan Diesel-M5:nä myydä vaan ison dieselin mallimerkinnällä. Ei varmaan yhtään huono veto, onhan niitä ollut muillakin valmistajilla ja omat ostajansa niillekin on ihan yhtä lailla kuin isoille bensakoneille. Jään odottelemaan lisäuutisia...
    EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      #77
      Originally posted by Ramzez View Post
      Mikähän suomalaisia viehättää yleensä noissa pikkukoneisissa karvalakki Bemareissa? Arvatenkin hinta on yksi seikka, mutta saako esim. tuollaisesta 520d Bemarista mitään ajamisen iloa irti, jos se on suomalaiseen tuttuun tapaan vielä niin vähillä varusteilla, kuin voi ikinä saada? Tarkoitan vain, että jos itselläni olisi välttämätön pakko ostaa BMW uutena, niin kyllä ennemmin ostaisin isompikoneisen ja paremmin varustellun mallin, vaikka se enemmän maksaisikin. Se on kuitenkin aivan sama, minkä uuden mallin ostaa, joka tapauksessa liikkeestä ulos rullaaminen maksaa jo monta tonnia.
      Mikähän mahtasi olla, olisikohan kustannuspolitiikka? Vaikka työnantaja antaisikin periksi 535d:lle joutuisi siitä maksamaan aika tavalla veroa. Vaikka sekin olisi ok, valtaosa käyttää senkin (säästyneen rahan) johonkin muuhun, kun 6.0 0 - 100 km/h kiihdyttelyyn.
      Edellinen auto oli E60 530dA ja nykyinen E91 320d (130kW). En kaipaa tehojen puolesta edelllistä. Tällä pääsee ohi ihan riittävän ripeästi. Ok, olihan se hieman outoa, kun oston jälkeen mennessämme Belgiaan mäkisellä osuudella auton vauhti alkoi pudota alle 200:n ylämäissä, mutta Und so?
      Käsittääkseni M5:t vaihtaa omistajia aika tiuhaan, koska alkuhuuman jälkeen tulee tuo sama olo: mihin tuollaista tehoa tarvitse koko ajan. Siitä joutuu kuitenkin maksamaan kohonneena kulutuksena, vakuutusmaksuina, huoltokuluina jne.

      Se kyllä pitää todeta, että ostettaessa käytettyä (niin kuin itsekin aina ostan) isompikoneisen ostaminen on helpompaa: paremmat varusteet. Tosin sekin etu vähenee päivä päivältä, koska näissä pienikoneisissa business-malleissakin alkaa olla aika hyvät varusteet (xenonit, navi, parkkitutkat jne)
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #78
        Itse kun tapaan uuden BMW:n hankkineen henkilön, onnittelen valinnasta. Ei mulla ole pokkaa alkaa nillittämään 50k€:n auton hankkineelle varustelun köyhyydestä tai pienestä diesel-koneesta. Kun aika äkkiä siinä joutua toteaan, että on persaukinen käytetyllä ajelija. Ja mitä noita uusien ostajia tunnen, niin kyllä autoilun kulut heitä kiinnostaa. Ilmeisesti kiinnostus kuluista ja varallisuustilanne jotenkin ovat toisiinsa liittyviä asioita.

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15305
          • Ajamisen Iloa

          #79
          Mielestäni pelikenttä on tasainen dieselin ja bensa M:n kilpailulle, koska kummatkin alustat ovat nyt turbollisia.
          Tietysti miksi näihin savukoneisiin mennään on syy eu:ssa ja tietenkin sitä myöten myös kaikissa eurooppaan myytävien autojen valmistajissa.

          Se vaan että dieselillä saavutetaan vääntöä ja bensalla tehoa, karkeasti ottaen.
          Ylimääräinen vääntö tarkoittaa painavempia ja kestävämpia osia koko voimansiirtoon, teho taas ei niinkään suorasti sitä vaadi.
          Ylimääräinen paino taas on aina haitallista kaikelle mitä suorituskykyiseltä autolta halutaan, yläkierroksilla tuotettu teho sen sijaan vain heikentää kulutusta.
          Teknisesti taas bmw:lle on nykyaikana mahdollista keinotekoisesti säätää sekä tehoa että vääntöä koneissa yhtä helposti kuin kotiäidille on leipoa pullaa.

          mielenkiintoista nähdä.

          Originally posted by jaki View Post
          Käsittääkseni M5:t vaihtaa omistajia aika tiuhaan, koska alkuhuuman jälkeen tulee tuo sama olo: mihin tuollaista tehoa tarvitse koko ajan. Siitä joutuu kuitenkin maksamaan kohonneena kulutuksena, vakuutusmaksuina, huoltokuluina jne.
          Toinen teoria:
          Uuden M5:n ostajilla on enemmän rahaa kuin keskivertoihmisillä.
          Yleensä myös elämän rytmi ja autojen vaihto rytmi sekä saavutettavissa olevien eri mallien kirjo on paljon isommalla vaihteella kuin normipulliaisella.
          Siksi se M5:n saattaa tuntua mopolta ja vaihdetaan johonkin missä on enemmän kulkua tai enemmän heebeleitä.
          Last edited by Remotion; 18-08-2011, 16:32.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #80
            Originally posted by jaki View Post
            Mikähän mahtasi olla, olisikohan kustannuspolitiikka? Vaikka työnantaja antaisikin periksi 535d:lle joutuisi siitä maksamaan aika tavalla veroa. Vaikka sekin olisi ok, valtaosa käyttää senkin (säästyneen rahan) johonkin muuhun, kun 6.0 0 - 100 km/h kiihdyttelyyn.
            Edellinen auto oli E60 530dA ja nykyinen E91 320d (130kW). En kaipaa tehojen puolesta edelllistä. Tällä pääsee ohi ihan riittävän ripeästi. Ok, olihan se hieman outoa, kun oston jälkeen mennessämme Belgiaan mäkisellä osuudella auton vauhti alkoi pudota alle 200:n ylämäissä, mutta Und so?
            Käsittääkseni M5:t vaihtaa omistajia aika tiuhaan, koska alkuhuuman jälkeen tulee tuo sama olo: mihin tuollaista tehoa tarvitse koko ajan. Siitä joutuu kuitenkin maksamaan kohonneena kulutuksena, vakuutusmaksuina, huoltokuluina jne.

            Se kyllä pitää todeta, että ostettaessa käytettyä (niin kuin itsekin aina ostan) isompikoneisen ostaminen on helpompaa: paremmat varusteet. Tosin sekin etu vähenee päivä päivältä, koska näissä pienikoneisissa business-malleissakin alkaa olla aika hyvät varusteet (xenonit, navi, parkkitutkat jne)
            Tarkoitin alunperin ihan täysin omaa autoa, ei työsuhdeautoa. Muutenkin työsuhdeautot ovat vielä aika harvojen herkkua, ei niitä kaikille tarjota.

            Ja mitä tulee isompaan kulutukseen, niin eipä nuo enää päätä huimaa. Uusi M5 tulee ainakin tietojen mukaan kuluttamaan reilusti alle kymmenen litraa sadalla, joten onhan siinä jo aika hyvä suorituskyky/taloudellisuus suhde.

            Mitä tulee M5:n tiuhaan vaihtoväliin, niin se taitaa ennemminkin johtua ihan muista syistä, kuin kyllästymisenä korkeisiin ylläpitokustannuksiin, joissa niissäkin voi kovasti tinkiä, jos puhutaan käytetystä autosta. Tietääkseni aika moni, joka on M5:llä kurvaillut, tuskin on luopunut täysin vastaavista autoista, vaan on vaihtanut johonkin toiseen yhtäläiseen kulkupeliin. Yhtälailla niitä käyttöautojakin vaihdellaan, vaikka vanha toimisi ihan hyvin. Joitakin kun vaivaa autokuume toisia enemmän. Itsehän saatan ajaa tuon nykyisen seiskan lopulta paaliin, tarkoitus ei ole myydä ainakaan lyhyellä aikavälillä.

            Originally posted by pmv View Post
            Itse kun tapaan uuden BMW:n hankkineen henkilön, onnittelen valinnasta. Ei mulla ole pokkaa alkaa nillittämään 50k€:n auton hankkineelle varustelun köyhyydestä tai pienestä diesel-koneesta. Kun aika äkkiä siinä joutua toteaan, että on persaukinen käytetyllä ajelija. Ja mitä noita uusien ostajia tunnen, niin kyllä autoilun kulut heitä kiinnostaa. Ilmeisesti kiinnostus kuluista ja varallisuustilanne jotenkin ovat toisiinsa liittyviä asioita.
            Itsekin onnittelen valinnasta, ei tässä ollut kyse, että vittuilisin jollekkin, miksi tuollaisen paskan ostit, vaan ennemminkin, jos olisin ITSE uutta Bemaria ostamassa, niin tuskin päätyisin pienimmällä koneella olevaan malliin. Nämä ovat näitä makuasioita taas.

            Mutta jos autoilua katsottaisiin pelkästään mahdollisimman edullisten käyttökustannuksien kannalta, niin useimmiten käytetyllä ajaminen tulee halvemmaksi, kuin uudella. Uuden auton, etenkin jonkun paremman Bemarin arvo laskee muutaman ensimmäisen vuoden aikana reippaasti, jopa alle puoleen ostohinnasta. Siinä saa aika kauan huoltaa jotain erikoisempaakin autoa, ennen kuin se kustannusero on kuoletettu. Mutta joilla siihen on varaa, niin aivan vapaasti käyttävät rahansa juuri siihen, mihin itse haluavat, se ei minua haittaa.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17580
              • Turku

              #81
              Originally posted by pmv View Post
              Ilmeisesti kiinnostus kuluista ja varallisuustilanne jotenkin ovat toisiinsa liittyviä asioita.
              Olet asian ytimessä. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot !

              Originally posted by Remotion View Post
              Toinen teoria:
              Uuden M5:n ostajilla on enemmän rahaa kuin keskivertoihmisillä.
              Yleensä myös elämän rytmi ja autojen vaihto rytmi sekä saavutettavissa olevien eri mallien kirjo on paljon isommalla vaihteella kuin normipulliaisella.
              Voipi olla tai sitten ei. Tunnen useammankin iäkkäämmän oikeasti varakkaan herran, joka ajaa omissa nimissään olevalla premium-autolla ja vaihtavat 5-10 vuoden välein.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

                #82
                Originally posted by jaki View Post
                Tuntuu olevan monella hakusessa, miksi diesel vie niin paljon vähemmän polttoainetta: suurin syyhän on huomattavasti parempi hyötysuhde, joka tulee mm paljon kovemmasta puristussuhteesta. Samoin Diesel ei ole niin nökö nuuka ilma/polttoainesuhteen suhteen kuin bensa.
                Hemmetti, täällähän joutuu korjaamaan tekstejään alinomaa...
                Uusimmassa Moottorissa oli juttua Mazdan uusista moottoreista:
                Se, että dieselissä rutut on vain 14:1, menee käsityskyvyn rajoille, mutta, että SAMAT rutut löytyy vapari bensasta on jotain ennenkuulumatonta! Eihän tuollaisia puristuksia ole edes kisakoneissa. Millä ihmeellä saavat käymään ilman nakutusta :think
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 999
                  • 29100/310053

                  #83
                  Originally posted by jaki View Post
                  Hemmetti, täällähän joutuu korjaamaan tekstejään alinomaa...
                  Paljonkohan diesel-moottorin hyötysuhde-/kulutusedusta on polttoaineen suuremman energiasisällön ansiota kun tarkastellaan lukuja litroina, ei kilogrammoinaina? Bensalla 44MJ/kg, pöllö-öljyllä 42,3MJ, tiheydet 700-750g/l ja 830-880g/l = hups, litrassa dieseliä voikin olla jopa lähemmäs 20% enempi energiaa kun lantrataan bensa E10:ksi :think
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • jonilaht
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 454
                    • .

                    #84
                    Ämmistä puheenollen, voin kuvitella tästä seuraavan paskamyrskyn.

                    Eli seuraava M3 sedan on M3, mutta coupe on M4.

                    Comment

                    • NV85
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 472
                      • Rovaniemi

                      #85
                      Originally posted by jonilaht View Post
                      Ämmistä puheenollen, voin kuvitella tästä seuraavan paskamyrskyn.

                      Eli seuraava M3 sedan on M3, mutta coupe on M4.

                      http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=580641

                      Joo, eilen tota lukiessa ihmettelin (jälleen kerran) BMW:n nimeämispolitiikkaa. Miten ne on onnistuneet lipsumaan niin järkevästä vuosikymmeniä säilyneestä linjasta nykyiseen ja saaneet tulevaisuudenkin vielä entistä sekavammaksi?

                      Tästä voisi jauhaa useammankin viestin verran, että mitkä nimet on ihan hirveetä kuraa, kuten vaikkapa Z4 sdrive35is tai X5 xdrive50i, ja verrata siihen kuinka ennen e36 tarkoitti kaikkia kolmosia cabriosta touringiin. Mutta nyt mennään jo "tappamaan" M3 nimenä käytännössä. Toki M3:sta saa tulevaisuudessa edelleen sedanina ja grand touringina. Mielestäni M3 oli alunperin Coupé (tai kaksiovinen sedan, miten vaan) ja nyt se ollaan korvaamassa uudella nimellä M4. Tähän todennäköisesti rätkäistään vielä perään nimet Coupé tai Cabriolet ja eteen tunnisteet F82 ja F83, samaan aikaan, kun tavikset ajavat F33 418ciA Cabrioletilla tai F31 320i xdrive20is Touringilla.

                      En valitettavasti näe kyseisessä nimipolitiikassa kauheasti mitään järkeä, joka palvelisi esimerkiksi merkkiuskollisia käyttäjiä - tai ylipäätään ketään, jos uudesta autosta keskusteltaessa ensimmäinen 10 minuuttia menee nimeä selittäessä tai kinatessa numeroiden merkityksestä (esim 550xi:ssä on jo nyt viimeiset kaksi numeroa harhaan johtavia, kun mallissa on 4,4l kone).

                      Mielestäni nimissä olisi pitänyt säilyttää tietynlainen konservatiivisuus, kun linja kuitenkin on aikanaan ollut selkeä. Muutos muutoksen vuoksi on mielestäni typerää ja voi johtaa lisäongelmiin eikä visioiden tavoitteisiin.

                      Toisaalta taas näyttää hienolta paperilla, kun laittaa kaikki mallit peräkkäin
                      120i, 225ci, 330i, 435ci, 540i, 650i, 760i.
                      BMW 335i M-sport e91LCI '09
                      BMW 1502 '75
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
                      EX: BMW 330i M-sport '01

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3874
                        • Nokia

                        #86
                        Edelleen, ennen E87 ja E90 julkistusta hössötettiin tuota samaa asiaa että tulee 2- ja 4-sarjat. Eipä vaan tullut.
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 54*BMW

                        Comment

                        • wta
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 641
                          • ------

                          #87
                          Kyllä sitä tuntuu jengi marisevan ihan jokaisesta uudistuksesta mitä tulee. Pitäis ilmeisesti olla vain joku e30 ja sekin vain 2,5 l kutoskoneella, että jengi ois tyytyväinen.

                          Mitä tulee tuohon M3/M4 niin tuohan juuri selkeyttää sitä, että tietää heti mistä puhutaan. Ei tarvitse kymmentä minuuttia selittää, että mikä korimalli auto on.

                          Comment

                          • jonilaht
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 454
                            • .

                            #88
                            Originally posted by wta View Post
                            Mitä tulee tuohon M3/M4 niin tuohan juuri selkeyttää sitä, että tietää heti mistä puhutaan. Ei tarvitse kymmentä minuuttia selittää, että mikä korimalli auto on.
                            Jos ne keksii tehdä M3-farmarin, niin mikä siitä tulee? M3,5?

                            En siltikään jaksa uskoa tuohon M4 malliin, ei ne voi olla niin hölmöjä... :think

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7470
                              • Oulu

                              #89
                              Originally posted by NV85 View Post
                              (esim 550xi:ssä on jo nyt viimeiset kaksi numeroa harhaan johtavia, kun mallissa on 4,4l kone).
                              Tässähän on tietenkin sama juttu kuin muissakin turbokoneisissa, kuten 335i/d tai 535i/d, eli turbo näkyy merkinnässä kasvaneena iskutilavuutena. Mutta itse asiasta olen kyllä täysin samaa mieltä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • wta
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 641
                                • ------

                                #90
                                Originally posted by jonilaht View Post
                                Jos ne keksii tehdä M3-farmarin, niin mikä siitä tulee? M3,5?:think
                                Ei sillä ole väliä miksi ne sen nimeää. Se ei kuitenkaan kelpaa BTFC:lle. Sitten itketään, että on häpäisy motorsportille tehdä farkku M3, koska aito oikea on jokin f*ckin kaksikymmentä vuotta vanha teinirassi.

                                Comment

                                Working...
                                X