Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Titansilber
    BTCF Member
    • Apr 2006
    • 526

    Mitä mieltä olet sähköautoista?

    En ole huomannut, että täällä olisi käyty kovinkaan vilkasta keskustelua sähköautoista. Se varmaan johtuu siitä, että suurin osa ei halua sellaisista kuullakaan. Mutta sitten keksin, millä tavalla keskusteluun saadaan takuulla eloa. Minäpä asetunkin puolustamaan sähköautoja!

    Me olemme tottuneet ajamaan polttomoottoriautoja ja rakastamme niitä, hyvässä ja pahassa. Väitän kuitenkin, että lapsenlapsemme tulevat ajamaan sähköautoilla ja rakastamaan niitä. Sähköautoja tuunataan ja stailataan ja niillä mennään todella kovaa. Itse asiassa, jos lapsenlapsemme saisivat valita polttomoottoriauton ja sähköauton välillä, he valitsisivat ilman muuta sähköauton. Koska ne ovat niin paljon parempia ja nopeampia.

    Ei, en ole haukkumassa polttomoottoriautoja. Nehän ovat aivan ihania. Mutta maailma muuttuu ja muutaman vuosikymmenen kuluttua aika on ajanut niiden ohi. Autoharrastaja, joka haluaa oikeasti suorituskykyisen auton, valitsee sähköauton!

    Oletteko tutustuneet näihin videoihin? Parikymppinen tuunaajakundi näyttää tietä ja valitsi meille btcf:läisille sopivan aihionkin.

    Mate Rimacin BMW E30 sähköauto
    600hv, 0-100km/h 3,5s, varttimaili 11s, 1050kg

    (hätäisimmät voivat aloittaa katselun kohdasta 1:45)

    Saman kundin konseptiauto hänen omalla Rimac-merkillään
    1088hv,0-100km/h 2.8s


    Mitä mieltä olette? Mihin suuntaan maailma on teidän mielestänne menossa?

    Anssi

    P.S. Jos joku välttämättä haluaa kirjoitella hybrideistä, aloittakoon oman ketjunsa. Tänne vain sähköautoasiaa.
  • zanta
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2908
    • Oulu

    #2
    Kyllä mie oisin jo ajat sitten vaihtanu sähkömoottoriautoon sen moottorin kunnossapidon helppouden, tehon, väännön ja yleisen suorituskyvyn takia.
    Akkutekniikka ei vain ole vielä tarpeeksi hyvä.
    Polttokennotkaan ei ole vielä riittävän kustannustehokkaita...
    Sitä ootellessa
    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

    eksälista:
    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

    Comment

    • Titansilber
      BTCF Member
      • Apr 2006
      • 526

      #3
      Apple iPad myy kuin häkä ja sekin pitää kuitenkin kerran päivässä ladata.

      Anssi

      Comment

      • zanta
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2908
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Titansilber View Post
        Apple iPad myy kuin häkä ja sekin pitää kuitenkin kerran päivässä ladata.

        Anssi
        Senkään akut ei toimi pakkasella kovinkaan hyvin

        Polttonesteet vaan on toistaiseksi kätevämpiä pitkällä reissulla, pysähyt vaan huoltoasemalle ja lasket säiliöön lisää ainetta, akut kuumenee pitemmän suoritteen takia eikä latauskaan ole yhtä nopea toimenpide, 1000km siirtymästä tulee helposti useamman päivän mittainen etappi sähköautoilla nykytekniikalla
        Suomessa jokaiseen autoon tarvittaisiin Webasto/Eberspächer tai muu vastaava lisälämmitin kun polttomoottoria ei olisi hukkalämpöineen...

        Myöskään kotimainen autovero sähköautoja kohtaan ei ole mikään positiivinen seikka.
        Last edited by zanta; 16-04-2012, 12:35.
        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

        eksälista:
        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

        Comment

        • Titansilber
          BTCF Member
          • Apr 2006
          • 526

          #5
          En ole eri mieltä. Yritän vain provoilla että saadaan keskustelu käyntiin.



          Anssi

          Comment

          • Veiled
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 1130
            • Helsinki

            #6
            noin yleisesti ottaen: kunhan systeemit kehittyvät sille tasolle, että niitä voi huoletta käyttää, niin mikäs siinä.

            -V-
            /// X6 35i AlpinWeiss ///

            Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

            www.automatrix.fi

            Comment

            • DriveFast
              BTCF Member
              • Apr 2010
              • 165
              • Turku

              #7
              Kyllähän tehokas sähköauto olisi ihan jees vaihtoehto, mutta kuten tässä on jo mainittukin, niin akkujen kesto / pakkanen tulevat Suomessa sellaiseksi rajoittavaksi tekijäksi, vielä tässä vaiheessa..

              Lisäksi monasti ärsyttää se, että sähköautoja pidetään jotenkin ympäristöä pelastavana vaihtoehtona.. Pelkästään akuista tulee jo ongelmajätettä moninverroin enemmän mitä normaalista autosta.. Sähkökään ei aina tule siitä pistokkeesta, vaan myös se on tehty jossain..

              Edit: Yllämainitusta tekstistä huolimatta en ole mikään kukkahattu :P
              Last edited by DriveFast; 16-04-2012, 13:03. Reason: Oikaisu
              BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
              Exät:
              BMW e46 330i: 231hp/300Nm
              BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
              Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
              Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

              Comment

              • zanta
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 2908
                • Oulu

                #8
                Originally posted by DriveFast View Post
                Lisäksi monasti ärsyttää se, että sähköautoja pidetään jotenkin ympäristöä pelastavana vaihtoehtona.. Pelkästään akuista tulee jo ongelmajätettä moninverroin enemmän mitä normaalista autosta.. Sähkökään ei aina tule siitä pistokkeesta, vaan myös se on tehty jossain..
                Tämä on aivan totta, varsinkin tässä vaiheessa akut ovat suurempi kuormitus ympäristölle mitä polttomoottorikäyttöinen vastineensa, kun aika autosta jättää.

                Sähköntuotanto on vähän samassa jamassa, kyllä sitä voitaisiin tuottaa ilman suoria CO2 päästöjä, mutta lobbaus on kovaa ja ydinvoimaa ei anneta rakentaa + fuusioenergia ei saa rahoitusta, joissain maissahan on jo työpaikoilla/kotona autokatoksia joiden katto on aurinkopaneelia joka lataa auton akkuja.
                Meillä Lapissahan olemme nykyisellä vesivoimalla sähkön puolesta omavaraisia (pois lukien Tornion terästehdas joka haukkaa aika ison siivun Suomen kokonaiskulutuksesta). Mutta useissa maissa ei ole "päästötöntä" energiantuotantoa lainkaan.



                Kyllähän tässä on jo ihan kohtalainen range.. 608km yhdellä latauksella
                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                eksälista:
                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Sähköautot on ihan loistavia...

                  ...mutta ei joka paikassa. Kaupunkiautoina ne ovat olemattomien lähipäästöjen ja tehokkaamman energiantuotannon takia todella hyviä, mutta ei niistä kyllä kannata ruveta tekemään täysin polttomoottorin korvaavia. Pidemmät matkat vaativat energiaa, ja pumpusta sitä valuu tankkiin melkoista vauhtia. Lisäksi energian tuottamisen hyötysuhde ei matka-ajossa ole olennaisesti erilaista paikallisesti kuin voimalaitoksessakaan siirtohäviöineen päivineen.

                  Hybridi on mun mielestä se tie minne pitää ensimmäisenä lähteä, kohtuullisilla kustannuksilla saadaan pudotettua polttomoottoriauton kulutusta huomattavasti pätkäajossa, ilman että autoon ladataan akkuja lavallinen.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • smo83
                    Banned
                    • Dec 2009
                    • 1988
                    • oulucity

                    #10
                    Originally posted by zanta View Post
                    Suomessa jokaiseen (talvi) autoon tarvittaisiin Webasto/Eberspächer tai muu vastaava lisälämmitin kun polttomoottoria ei olisi hukkalämpöineen...
                    tätä monesti itsekkin pohtinut vaikka ei mitenkään ajankohtanen

                    kyllä sen sähköautonkin saa kohtuu nopeasti ladattua jos on tarpeeksi paksua kaapelia (esim huoltoasema)
                    Last edited by smo83; 16-04-2012, 16:41.

                    Comment

                    • zanta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2908
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by smo83 View Post
                      tätä monesti itsekkin pohtinut vaikka ei mitenkään ajankohtanen
                      Tarkemmin ajateltuani pärjättäis sitä ilman sisätilan lämmitintäkin...
                      Lämmitettävä tuulilasi ja persegrillit + lämmitetty ratti, pitäähän sitä ulkonakin takki olla päällä.
                      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                      eksälista:
                      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                      Comment

                      • smo83
                        Banned
                        • Dec 2009
                        • 1988
                        • oulucity

                        #12
                        Originally posted by zanta View Post
                        Tarkemmin ajateltuani pärjättäis sitä ilman sisätilan lämmitintäkin...
                        Lämmitettävä tuulilasi ja persegrillit + lämmitetty ratti, pitäähän sitä ulkonakin takki olla päällä.
                        nuo vaan syö akkutehoa aika huolella. joku ajais kuitenkin ilman lasinlämmitintä että pääsis pitemmälle.
                        ja tietenkin ilman valoja, bassolle pitää silti olla se 1kw vahvistin. anteeksi pikkusen karkailee ot puolelle
                        Last edited by smo83; 16-04-2012, 18:25.

                        Comment

                        • zanta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 2908
                          • Oulu

                          #13
                          Manufacturer of 100% electric motorcycles for the street and dirt.

                          Näissä tuo sähköpuoli on jo "kunnossa", varsinkin jos ei aja matkaa.
                          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                          eksälista:
                          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                          Comment

                          • TorQuel
                            BTCF Member
                            • Jan 2012
                            • 1927
                            • HKI / JKL / KHM

                            #14
                            Hyvä pelihän tuo vois olla taloudellisuuden ja muun kannalta.. Mut jotenki ei vaan itteeni sytytä.. :think Mitäs sitte ku ei enää voida pelejä korjailla vanhalla kunnon "koko mies rasvassa" meiningillä, pitääkö sitä kolviin tarttua vai mitä kun koneremppaa tehdään? Toinen sitte että mistä siihen nuo tärkeääkin tärkeämmät murinat saa? Pahvipärryytin pyörän välii iskettävä.. Ei oikeen sytytä, mut ehkä sitte joskus tulevaisuudessa ku sitä vanhaks tulee..
                            Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

                            Comment

                            • Titansilber
                              BTCF Member
                              • Apr 2006
                              • 526

                              #15
                              Eiköhän niitä autoja tulevaisuudessa korjata ja tuunata ihan siinä missä nykyautojakin. Vähän eri työkalut ja sanavarasto vain on.

                              Nuoret jannut notkuvat pikalatausasemilla ja vouhottavat kilowateista ja ampeereista. Kisaa ajetaan ja kumi palaa.

                              Varmaan se ärsyttävä sähkömoottorin vikinäkin on tulevaisuudessa kova juttu. Kun nuoriso kuulee murisevan auton, ketään ei kiinnosta sellaiset vanhat bensaromut. Mutta kun kaukaa kantautuu korvia vihlova vinkuna, niin johan päät kääntyvät katsomaan, että kuka on tulossa korkeaviritteisellä superautollaan



                              Anssi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎