Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toyota GT86

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1419

    Toyota GT86

    Toyota mainosti eilen TV:ssä Toyota GT86:sta lauseella "yksi tämän hetken parhaista urheiluautoista.."

    Paikallisen Toyotaliikkeen pihast bongasin moisen kulkupelin tänään ja kävinpä sen tsekkaamassa ja katsomassa onko lupauksille katetta.

    Lyhyt arvio seuraavassa:
    Ulkonäkö suhteellisen tyypillistä Japanilaista muotoilua, menee hyvin samaan muottiin jonka Nissan aloitti omalla Zetallaan, nykyään siihen samaan muottiin mahtuu niin Subarun kuin muidenkin Japanilaisten vastaavat autot. Joku tykkää, joku ei - mutta meikäläisen makuun auton ulkomuoto on lähempänä "teiniunelmaa" kuin urheiluautoa.
    Sisätilat seuraavat samaa Japanilaista linjaa, aivan kuten jopa Nissan GT-R:ssä, sisätilojen ilme tuo jollain kummallisella tavalla Nintendo-kolikkoautopelin. Taas tilanne on se, että joku tykkää - joku ei.
    Moottori on nelisylinterinen 200 heppainen bokseri..siitä plussa Toyotalle että on uskallettu laittaa bokserikone voimanlähteeksi. Bokserin soundi on hieno, tai ainakin muista moottorimalleista erottuva - siitäkin toiset tykkäävät, toiset eivät - meikäläinen pitää.

    Ajamassa en käynyt, joten siitä en sano mitään.

    Yleisvaikutelma kuitenkin oli se, että "tämän hetken paras urheiluauto" on aika vahvasti sanottu. Sanoisin että osa nuorista miehistä..ja tytöistä..on varmasti haltoissaan tästä Toyotasta, mutta jos minulta kysytään, niin esim E92 aloitusmalli M-Sportina on jo ulkoisestikin enemmän sporttipeli kuin Toyota GT86.

    Sinänsä kuitenkin varmasti Toyotalta hyvä veto tuoda GT86 markkinoille, koska se täyttää varmasti mukavasti sen aukon mikä Celican jälkeen on heidän osaltaan ollut tyhjänä - koska nykypäivän Celicahan tuo GT86 on. Kuitenkin siis omalla tavallaan pirteä ilmestys ja varmasti osa nuoremmista autoilijoista kokee suurtakin intohimoa tätä autoa kohtaan.
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    #2
    En ymmärrä miksei siihen lyöty kerralla vähän enempää löylyä

    200 hp + "urheiluauto" =

    Ja ei, en ole ajanut kyseistä autoa muutakun GT5:ssä

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6935
      • N/A

      #3
      Mielenkiinnolla odotellaan mahdollista koeajokiertuetta.

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #4
        Muuten hyvät speksit, mutta vääntöä uupuu ~100Nm ja painostakin olisi voinut vielä 50kg niistää. Valitettavasti yhtään totisempi AE86:n valtaistuimen havittelu taitaa jäädä tältä tribuutilta vain kaukaiseksi haaveeksi...

        Parin vuoden päästä nähtävän faceliftin, jossa em. puutteet on todennäköisesti korjattu, voisi vaikka koeajaakin.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • K70
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 503
          • Vantaa

          #5
          Ja miksi tuo on Subarullakin ilman lisävoimia ja nelivetoa???
          S212, E350CDI, -11

          Comment

          • jva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1419

            #6
            Originally posted by Antti O View Post
            Mielenkiinnolla odotellaan mahdollista koeajokiertuetta.
            Luulisin että on aika pian.. TV-kampanjasta ja siitä päätellen että esitelyautot ovat juuri tulleet jälleenmyyjille - ilmeisesti jopa useimpiin Toyota-liikkeisiin.
            Tuo ihmettelemäni yksilö oli juuri tullut ja se taisi olla vielä esittelykuntoon laittoa vailla.. Mutta veikkaisin, ettei mene kauaa niin ne on koeajettavissa aika monessa Toyota-liikkeessä.

            Kyllä se varmasti kannattaa käydä katsomassa. Celican seuraajaahan sitä varmasti Toyota haluaa tehdä - ja sen puoleen se on mielenkiintoinen, koska onhan Celica kuitenkin jonkinlainen "japsi-ikoni" automaailmassa.

            Samaa ihmettelin mielessäni itsekin mitä tuossa muutama muukin jo ehti ihmettelemään - eli moottori on aikalailla tehoton 200heppaisena nykypäivänä.
            Joskus 10-15 vuotta sitten 200 heppainen oli jo ihan kohtalainen teho, mutta tänä päivänä jo pikkunakuistakin löytyy melkein sama löyly kiukaasta. Samoin kun nelisylinterinen, pienitilavuuksinen bensapata on ilman turboa ei oikein vääntöjä nykypäivän mittapuun mukaan tarjoa.
            Tehokkaammat ja vääntävämmät myllyt kun löytyy tänä päivänä jo melkein jokaisesta pienestä perheautostakin..
            Sitten kuitenkaan ei päästä lähellekään Lotus Elisen kaltaista keveyttä, jolloin jo alle 200heppaakin liikuttaa autoa ripeästi.

            No, tiedä sitten onko tuosta suunnitteilla joku tehoversio myöhemmin?! Sitten törmätään taas jo vähän siihen ongelmaan että hinta nousee liian korkeaksi/ kilpailu alkaa kovenemaan kun samasta hintaluokasta alkaa sitten jo löytymään mm. Saksalaiskilpailijoita. Näinhän tilanne on esim Subaru BRZ:n STI-mallin kanssa, jonka hinta pompsahtanee niin ylös että hintaluokka hipoo jo Caymanin ja Boxsterin aloitusmalleja, Audi TT:n räyhäkkäämpiä versioita ja esim BMW Z4:n joitakin malleja - siinä kohtaa onkin sitten jo Subaru ja Toyota "Celica" aika kovien kilpailijoiden seurassa..
            Tosin tässäkin hintaluokassa Subaru BRZ:n aloitusmalli on suorituskyvyltään kutakuinkin identtinen - mutta ainakin minun makuuni selvästi paremman näköinen.

            No, hyvä kuitenkin että tämänkin kaltaisia autoja taas myyntiin tulee, kyllähän ne aina tuota harmaata "Avensis-massaa" piristää tuolla tien päällä

            Ja kyllähän nämä GT86:set ja BRZ:tat taatusti tulevat jokusen vuoden päästä Japanilaisautoja harrastavan nuorison suosikkeja varmasti olemaan. Kun hinta uutena on noin 5-kymppiä, niin aika nopeasti ne alkavat olemaan nuorten harrastajien saatavilla hinnan puolesta.
            Last edited by jva; 15-08-2012, 15:56.

            Comment

            • bimmerE34
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 6209
              • Gotham

              #7
              Fanaattiselle toyota miehelle varmasti unelmien auto ja toyota piireissä tehokas. Jos 2.2D4D moottori on ollut avensikseen se tykki ja paras voimanlähde, niin luulisi perus toyota-ristojen olevan haltioissaan kun päästään jo vuonna 2012 huimalle 200hp teholuvulle (Joo, suprat ja muut unohdetaan laskuista, niitä ei varmasti markkinoitu suomessa koskaan uutuudeltaan).. Ihminen kävi kuussa 43v sitten ja toyota nyt onnistuu jo 200hp tavoitteesas, joten peukut sille

              ///Pumppu Pojat Racing Team
              Metaline sport #40

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15225
                • Ajamisen Iloa

                #8
                Toyotan/Subarun/Scionin tavoite oli tehdä tästä mallista sellainen että siinä ois hyvä ajotuntuma ja vanhanajan takapotkun tuntua, kuitenkaan siinä ei riitä vääntö irrottamaan asfaltista vaikka takana on onnettoman pienet renkaatkin. Kaikkien autolehtien mukaan liian munaton vehje ja tavoitteista jäätiin, ei kyllä herätä mitään koeajohaluja ja täällä nähny yhden auton räppäilemässä sillä ja oisin kyllä pistäny luun kurkkuun ellei ois zetan takakontissa ollu just fabergin munat ja pari ming dynastian kahvikuppia joita piti varjella.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Kamikaze
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 298
                  • Mänttä-Vilppula

                  #9
                  Originally posted by bimmerE34 View Post
                  Fanaattiselle toyota miehelle varmasti unelmien auto ja toyota piireissä tehokas. Jos 2.2D4D moottori on ollut avensikseen se tykki ja paras voimanlähde, niin luulisi perus toyota-ristojen olevan haltioissaan kun päästään jo vuonna 2012 huimalle 200hp teholuvulle (Joo, suprat ja muut unohdetaan laskuista, niitä ei varmasti markkinoitu suomessa koskaan uutuudeltaan).. Ihminen kävi kuussa 43v sitten ja toyota nyt onnistuu jo 200hp tavoitteesas, joten peukut sille
                  Olihan jo 10 vuotta sitten esim. Corollan T-Sportissa 200 hp, ja yli 20 vuotta sitten esim. turbo-Celicassa.

                  Tuo GT86 on ihan mukiinmenevän näköinen sisältä ja päältä, ja ainakin autoa ajaneiden mukaan ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Mutta minunkin täytyy ihmetellä laimeita tehoja ja suoritusarvoja. Jo 90-luvun puolivälissä tavallinen 2.0 GT vapari-Celica tarjosi 175 kaakillaan vastaavan/paremman 0-100 km/h kiihtyvyyden, ja puoleen hintaan tuosta. Ihmetyttää, että miksei tästä ole puristettu enempää jerkkua ulos esim. turbon avulla, kun muuten 90-luvun puolenvälin jälkeen litratehot ovat nousseet autojen moottoreissa kautta linjan reilusti.

                  Myös auton hinta on järjetön, varsinkin kun miettii tehoja ja sitä, ettei varusteissakaan mitään ihmeellistä ole. Tuohon rahaan saa jo vaikka mitä paremmin varusteltuja ja tehokkaampia autoja. Veikkaan, ettei tuosta ainakaan Suomessa Celicaa vastaavaa myyntimenestystä tule. Pari kymppiä halvempi hinta olisi paljon ymmärrettävämpi tuolle autolle, ja siihen rahaan noita menisi jo kaupaksikin. Mikä tuossa oikein maksaa?
                  BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                  Toyota MR2 2.0 GTi -93

                  Comment

                  • jva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1419

                    #10
                    Originally posted by Kamikaze View Post
                    Pari kymppiä halvempi hinta olisi paljon ymmärrettävämpi tuolle autolle, ja siihen rahaan noita menisi jo kaupaksikin. Mikä tuossa oikein maksaa?
                    Minäpä veikkaan, että hinnalla on ainakin osittain haettu uskottavuutta. Jos autoa markkinoidaan aitona urheiluautona, ei se oikein voi uskottavasti sitä olla jos se maksaa saman verran kuin saman valmistajan perheautot. Tietysti Suomessa verotus nostaa hieman hintoja, mutta päästöthän tuossa ovat pienet, joten suhteessa hinta on varmasti myös muualla maailmassa sama kun rinnastaa GT86:n ja Toyotan muun malliston.

                    Vähän sama kuvio on löydettävissä muillakin valmistajilla. Eräs parhaista esimerkeistä lienee Porsche 911 Carrera vs Cayman/CaymanS ja miksei myös Boxster. Jostain joskus näin, että 911 Carreran ja Caymanin "todellinen" hinta on suurinpiirtein sama. Niissähän on hitonmoinen määrä täysin samaa tekniikkaa ja samoja osia jne. Hintaero on kuitenkin kasvatettu melkoiseksi CaymanS:n/ BosxterS:n ja 911 Carreran välillä. Painavimmaksi syyksi tähän eroon on useampaan otteeseen sanottu Carreran imagon saaminen riittävästi Caymanin/Boxsterin yläpuolelle. Onkin sanottu, että juuri 911 Carrera on Porschemallistossa automalli jonka kate on reilusti suurin verrattuna muuhun mallistoon.

                    Veikkaisin, että GT86:n kohdalla on vähän sama homma - jos se olisi hinnoiteltu halvemmaksi, se olisi "liian halpa" ollakseen uskottava.

                    Comment

                    • Ishvan
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 254

                      #11
                      Pari viikkoa sitten tuli lenkki heitettyä GT:llä. Ajettavuus on kyllä todella hieno. Äärimmäisen tasapainoinen esitys kaikin puolin. Ei tuota ajettavuutta ole turhaan kehuttu lehdistöä myöden. Voimaa sietäisi olla reilusti lisää. 300 heppaa tuohon koriin ja käyttäytymiseen niin alkaisi olla aika lähellä täydellistä.

                      Sisätilat halpaa muovia. Nitinät ja natinat loistivat tosin poissaolollaan. Penkki omaan kroppaan hyvä, vaikka hartioista alkoi olla ahdas. Ajoasento ainakin itselle hyvä. Istuma-asento todella matala.

                      EDIT: Jokunen huono kännyphoto.





                      Last edited by Ishvan; 15-08-2012, 17:58.
                      -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

                      Comment

                      • Squamish
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 260
                        • HEL

                        #12
                        Pohjois-Amerikassa "GT86" on suunnilleen samanhintainen kuin Prius, Camry tai Sienna (eli noin $25,000 USD/CAD). Euroopassa ja varsinkin Suomessa hinta on järkyttävä.
                        Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                        Comment

                        • Ishvan
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 254

                          #13
                          Originally posted by Squamish View Post
                          Pohjois-Amerikassa "GT86" on suunnilleen samanhintainen kuin Prius, Camry tai Sienna (eli noin $25,000 USD/CAD). Euroopassa ja varsinkin Suomessa hinta on järkyttävä.
                          Tuossa on kymppi liikaa hintaa.Pikkasen alle neljäkymppiä alkaisi olla siellä päin.
                          -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

                          Comment

                          • drifter
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 48
                            • Tampere

                            #14
                            Hienoa että Toyota on tehnyt tällaisen auton ja itselläni oli odotukset korkealla. Suorituskyky Toyotassa on kyllä ihmeen huono verrattuna esim. e92 325i coupeen.

                            Toyotan huiput 226 km/h, 0-100 km/h 7,6 sek. ja yhdistetty kulutus 7,8 litr.

                            Bemarissa taas 250 km/h, 6,7 sek ja 7,2 litr.

                            BMW uutena n. 55k€ ja Toyota 47k€ eli hintaerokaan ei ole kovin suuri.

                            Comment

                            • SaQwa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 545
                              • kempa

                              #15
                              Voisko olla mahdollista että tästäki tulossa jotai tehokkaampia versioita?
                              Eikös Zetoreitaki oo 1.8litraisella koneella tehty? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎