ok mutta jos yksi pukki pitäs kestää 2 ton ja auto painaa ~1 ton.. ja esim 4 pukkia.. + jos lukitus menee paskas niin se pukki tippuu ~20cm? ja vielä jää 30cm matkaa kuolemaan..
Hyviä juttuja tulee taas munkin suusta
heh me tunkattiin...about 3-6tonnia ilmaan sillä tunkilla ni hajos sit
Eli onko kukaan löytänyt alle 200e hintaisia matalia hallitunkkeja mistään? Tunkin pitäisi olla matala myös rungoltaan jotta esim. e39:ssä se ylettyisi suoraan apurungon alle, että koko keulan saa kerralla ja helposti ylös. Motonetissä näyttäisi pari mallia olevan 99-125 euron hintaan, mutta nämäkin saattaa olla liian korkeita:think http://kauppa.motonet.fi/web/guest/m...ry=hallitunkki
Edit. Heti löytyi pari suht sopivaa, ainoastaan hinta vähän mietityttää:think
tuohan näyttää lähes yhtä turvalliselta ku bmw:n oma tunkki.. en menis tuon alle vaikka maksettas
edit: ei mahu kakkosneloset puskurin eestä menemään.. eturenkaiden takaa just menee mut sit ei pystyis sivusta nostaa ainoa mikä olis hyvä niin tosi matala hallitunkki..
edit:2 tai no pystyy jos on tarpeeks lyhyet pätkät mut melkosta kikkailua..
Eli onko kukaan löytänyt alle 200e hintaisia matalia hallitunkkeja mistään? Tunkin pitäisi olla matala myös rungoltaan jotta esim. e39:ssä se ylettyisi suoraan apurungon alle, että koko keulan saa kerralla ja helposti ylös. Motonetissä näyttäisi pari mallia olevan 99-125 euron hintaan, mutta nämäkin saattaa olla liian korkeita:think http://kauppa.motonet.fi/web/guest/m...ry=hallitunkki
Edit. Heti löytyi pari suht sopivaa, ainoastaan hinta vähän mietityttää:think
Näistä tunkeista oli jo toisaalla puhetta, mutta mainitaan nyt täälläkin, eli Bilteman, Motonetin ja IKH:n (AWD ja Meganex merkkiset), ovat kaikki samaa kamaa, mutta eri nimellä. Tietysti heillä voi olla hieman eri malleja myytävänä, mutta mitä itse olen noita tiiraillut, useimmat ovat keskenään täysin identtisiä.
Ainoa varoituksen sana sitten noista halvemmista tunkeista, että ne eivät välttämättä kykene nostamaan ilmoitettua painoa ja laskumekanismi on tottumattomalle äkkinäinen. Tiedän tämän, kun on pari motonetin tunkkia ollut käytössä, joista toisen olen jo palauttanut. Ei kestänyt seiskan perää nostaa ylös, vaikka oli speksattu kolmelle tonnille. Sen sijaan 2,25 tonnin tunkki on kyllä toiminut, mutta tuo laskumekanismi on hankala siitä syystä, että se ruuvi on tiukassa, jolloin sitä tulee helposti käännettyä liian voimalla, jolloin tuloksena on, että nostettava kohde tulee vauhdilla alas. Nuo motonetin tunkit eivät myöskään kestä pitää autoa pitkään ylhäällä, eli pukkeja alle, jos tarkoituksena on pitää auto ilmassa pidempään.
mulla on ollu tuommonen motonetin matalampi tunkki kohta 2 vuotta lähes päivittäisessä käytössä ja hyvin toimii. Ainakin kaikkien omien autojen alle on mahtunu. Ennen käytin semmosia kahenkympin halpistunkkeja ne eivät ruukanneet kestää kuukautta kauempaa.
mulla on ollu tuommonen motonetin matalampi tunkki kohta 2 vuotta lähes päivittäisessä käytössä ja hyvin toimii. Ainakin kaikkien omien autojen alle on mahtunu. Ennen käytin semmosia kahenkympin halpistunkkeja ne eivät ruukanneet kestää kuukautta kauempaa.
Molemmissa tunkeissa on matalaa vain tuo nostokohta, ja runkokin todella lyhyt. Eli esim. keulan nostamiseen e39:ssä tarvitaan jotain lankkua eturenkaiden alle, jotta ylettää apurungoon asti.
Harvoinhan tunkkia tietysti tarvitsee mutta silloinkin olisi mukavaa että auton saisi ylös ilman turhia kikkailuita.
mutta tuo laskumekanismi on hankala siitä syystä, että se ruuvi on tiukassa, jolloin sitä tulee helposti käännettyä liian voimalla, jolloin tuloksena on, että nostettava kohde tulee vauhdilla alas.
Öö eikö se ruuvi ole juuri niin tiukassa kiinni kun sen on itse laittanut? Mulla on noita alle 20€ tunkkeja ollu joskus niin kyllä niillä saa varovasti laskettua auton alas!
Mutta siis kaikenkaikkiaan aika leluja ne on, hyviä just renkaan vaihtoon pari kertaa vuoteen. Kahdesta vääntyi runko kun hiekalla/epätasaisella alustalla nosti.
Nyt on sitten AC-hydraulicsin tunkki, vitun kallis mutta helvetin hyvä! Sekin on tosin 8cm korkea, mutta eihän sen matalampaa autoa saa olla tieliikenteessä? tuossa sen tunkin tiedot . Hintaa en enää muista kun en sitä itse maksanut Koivusen valikoimasta se tuli.
Edit: Ja vielä sen verran että se maksimi nostokyky on paljon pienempi tuommosessa matalassa tunkissa, että se on taas sitten semmonen kompromissi mihin päätyy.
Öö eikö se ruuvi ole juuri niin tiukassa kiinni kun sen on itse laittanut? Mulla on noita alle 20€ tunkkeja ollu joskus niin kyllä niillä saa varovasti laskettua auton alas!
Noissa isommissa hallitunkeissa sen ruuvin saa suht tiukkaan vääntää, jottei se tunkki ala välittömästi pudota, kun jotain renkaanvaihtoakin suorittaa. Ja kyllä sen ruuvin saa avattua varovasti, mutta sellaiselle, joka ei ole ennen moista tunkkia käyttänyt, tekee helposti sen virheen, että koittaa liian voimalla avata sen ruuvin ja silloin tunkki laskee vauhdilla. Se ruuvi katsos kun jumittaa jonkun verran. Ja pikkutunkeissa taitaa olla täysin erillinen ruuvi laskua varten. Näissä isommissa motonetin tunkeissa sitä laskuruuvia käytetään sillä nostovarrella, eli kun haluat laskea auton alas, niin alat vääntämään sitä nostovartta vastapäivään ja se yleensä aina jumittaa, jolloin joutuu kaksin käsin varovasti vääntämään, jottei tule äkkiliikkeitä.
Öö eikö se ruuvi ole juuri niin tiukassa kiinni kun sen on itse laittanut? Mulla on noita alle 20€ tunkkeja ollu joskus niin kyllä niillä saa varovasti laskettua auton alas!
.
Kyllähän nuo on vaarallisia varsinkin kun ensimmäistä kertaa käyttää. Tuo ruuvi on huomattavasti tiukempi vääntää auki kuin mitä sen on itse kiinni vääntänyt ja sitten se aukeaakin kerralla täysin hallitsemattomasti ja auto tulee vapaapudotuksella alas.
Ittellä tippuikin auto pukkien päälle kun tuota motonetin tunkkia ekaa kertaa perämurikasta nostaessa kokeilin. Kävi tuuri että pukit osui nostokumeihin eikä pukit menny pohjasta läpi
Totesin että renkaan vaihdot tehdään tästä eespäin e36:sen vakiotunkilla ja pukin avulla, tuohon motonetin vehkeeseen en enää koske kuin pakosta.
Laskuruuvia olisi varmaan helpompi hallita jos sitä avaisi pienellä jakoavaimella sormien sijaan.
Molemmissa tunkeissa on matalaa vain tuo nostokohta, ja runkokin todella lyhyt. Eli esim. keulan nostamiseen e39:ssä tarvitaan jotain lankkua eturenkaiden alle, jotta ylettää apurungoon asti.
Harvoinhan tunkkia tietysti tarvitsee mutta silloinkin olisi mukavaa että auton saisi ylös ilman turhia kikkailuita.
Jos kuitenkin päädyt tuollaiseen "tavanomaiseen", niin käy piruuttain minimanista katsomassa(), itse ostin sieltä muutama vuosi takaperin sellaisen 2ton matalan mallin, hyvin on palvellut ja on nostokohdasta melkoisen matala. Taisi maksaa n. 50e.
Comment