Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite: Laki autoverolain kumoamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by Ramzez View Post
    Kuinka korkeata ajoneuvoveroa olette valmiit maksamaan?
    CO2-päästöjen tai painon perusteella 240-3600e/vuosi. Eli koirankoppin pitäminen käyttöautona maksaisi 20e/kk ja 5,4L kasilla ajaminen n. 600e/kesä kun se on käytössä vain 3kk. Eli 3000e kertamaksu mitä nyt joutuu maksamaan autoveroa 928:sta tai vaikka 850 Bemmistä jaksoittuisi suunnilleen 5 vuodelle. 6:s vuosi olisi siis valtiolle jo voitollinen nykyiseen verotukseen nähden. Itse voittaisin sen ettei tarvitse repiä kasaan usean kuukauden säästöjä tai ottaa lainaa vain sen takia, että saa ostettua rekisterikilvet. Vastaavasti kalliimmat tuoreet harrasteautot halpenisi huomattavasti. Kovimmalla verotasolla kestäisi 30 vuotta maksaa yhtä paljon käyttömaksuina kun nyt menee uudehkon Ferrarin rekisteröinnissä autoveroa. Eli myös Ferrarin ostaja säästäisi huomattavasti kun pitäisi auton ajossa vain pari kuukautta kesässä. +30v vanhat laitteet voisi vapauttaa kokonaan maksusta.

    Tavallisen käyttöauton maksut nousisi siis jonkun verran nykyisestä ja kokonaisuutena se tulisi maksamaan 15-20 vuoden käytön aikana suunnilleen saman summan ylimääräistä käyttömaksua kun mitä autoverona nyt peritään. Lopputuloksena uudet ja käytetyt autot maksaisi saman kun esim. Ruotsissa eikä ostajien tarvitsisi rahoittaa verojen maksua lainalla. Valtion kannalta olisi vain hyvä kun tulot olisi tasaisia suhdanteista riippumatta toisin kun nyt. Silloin kun valtio tarvitsisi eniten rahaa laman aikana on autoveron tuotto pienimmillään. Todelliset häviäjät olisi rahoitusyhtiöt kun lainaa tarvitsisi ottaa vähemmän. Verojen maksaminen lainalla on kaikkien muiden paitsi lainan antajan kannalta täysin järjetöntä rahan tuhlausta. Kansantalouden kannalta säästöä syntyisi autoveron rahoitukseen otetun lainaosuuden hoitokulujen verran joka ei ole 2 miljoonan auton kokonaiskannassa mikään pikkusumma. Todennököisesti säästöä syntyisi kymmeniä miljoonia jotka on siis nykyisin tulonsiirtoa autonsa lainalla ostaneilta rahoitusyhtiöille. Kokonaisrasitus olisi siis pienempi kuin nyt ja valtio saisi silti keskimäärin saman summan veroja vuodessa.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • Pred
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 442
      • E-Pohjanmaa

      #32
      Maksetaanhan uuden auton hinnassa aina alv, niin sen tuotto myyntimäärien noustessa kasvaisi. Vaikka uusien autojen keskihinta olisikin alhaisempi :think
      Tesla Model 3 Performance
      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
      EX: VW Touran 2.0 TDI
      EX: VW R6 Polo GTI
      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
      EX: BMW E91 325dA M-sport
      EX: BMW E46 320d touring M-sport
      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by 928 GTS View Post
        CO2-päästöjen tai painon perusteella 240-3600e/vuosi. Eli koirankoppin pitäminen käyttöautona maksaisi 20e/kk ja 5,4L kasilla ajaminen n. 600e/kesä kun se on käytössä vain 3kk. Eli 3000e kertamaksu mitä nyt joutuu maksamaan autoveroa 928:sta tai vaikka 850 Bemmistä jaksoittuisi suunnilleen 5 vuodelle. 6:s vuosi olisi siis valtiolle jo voitollinen nykyiseen verotukseen nähden. Itse voittaisin sen ettei tarvitse repiä kasaan usean kuukauden säästöjä tai ottaa lainaa vain sen takia, että saa ostettua rekisterikilvet. Vastaavasti kalliimmat tuoreet harrasteautot halpenisi huomattavasti. Kovimmalla verotasolla kestäisi 30 vuotta maksaa yhtä paljon käyttömaksuina kun nyt menee uudehkon Ferrarin rekisteröinnissä autoveroa. Eli myös Ferrarin ostaja säästäisi huomattavasti kun pitäisi auton ajossa vain pari kuukautta kesässä. +30v vanhat laitteet voisi vapauttaa kokonaan maksusta.

        Tavallisen käyttöauton maksut nousisi siis jonkun verran nykyisestä ja kokonaisuutena se tulisi maksamaan 15-20 vuoden käytön aikana suunnilleen saman summan ylimääräistä käyttömaksua kun mitä autoverona nyt peritään. Lopputuloksena uudet ja käytetyt autot maksaisi saman kun esim. Ruotsissa eikä ostajien tarvitsisi rahoittaa verojen maksua lainalla. Valtion kannalta olisi vain hyvä kun tulot olisi tasaisia suhdanteista riippumatta toisin kun nyt. Silloin kun valtio tarvitsisi eniten rahaa laman aikana on autoveron tuotto pienimmillään. Todelliset häviäjät olisi rahoitusyhtiöt kun lainaa tarvitsisi ottaa vähemmän. Verojen maksaminen lainalla on kaikkien muiden paitsi lainan antajan kannalta täysin järjetöntä rahan tuhlausta. Kansantalouden kannalta säästöä syntyisi autoveron rahoitukseen otetun lainaosuuden hoitokulujen verran joka ei ole 2 miljoonan auton kokonaiskannassa mikään pikkusumma. Todennököisesti säästöä syntyisi kymmeniä miljoonia jotka on siis nykyisin tulonsiirtoa autonsa lainalla ostaneilta rahoitusyhtiöille. Kokonaisrasitus olisi siis pienempi kuin nyt ja valtio saisi silti keskimäärin saman summan veroja vuodessa.
        Olisi pikkuisen hurjaa, jos isompikoneisen auton vuosikustannukset laskettaisiin tuhansissa euroissa. Vaikka tämä on omaan napaan tuijottamista, niin ainakin itselläni tuo seiska on ajossa keskimäärin 8 kk vuodessa, että siitä tulisi kyllä aika paljon maksettavaa.

        Jottei kukaan käsitä väärin, olen itsekin sitä mieltä, että hankintaverosta pitäisi päästä eroon, mutta sen tulisi toteutua tavalla, jossa se oikeasti hyödyttäisi autoilijoita. Pelkästään verorasituksen siirtäminen yhdestä paikasta toiseen ei kokonaiskuvan kannalta auta ketään. Jos autoilijan verorasitusta sen sijaan saataisiin alennettua tämän uuden järjestelyn turvin, olisi se erittäin fiksua. Muutoin tämä uudistus ei oikeastaan hyödytä kuin sellaisia ihmisiä jotka vaihtavat autoaan tiuhaan. Käytännössä kaikki autoilijat jotka vaihtavat autoansa harvoin, maksaisivat kokonaisuudessaan niiden ihmisten verot, jotka vaihtavat omaa autoaan kuin paitaansa.

        Oma lukunsa ovat ne ihmiset, joiden on välttämätöntä omistaa oma auto, mutta heillä on muutenkin taloudellisesti tiukkaa. Jos raha on tiukassa, niin se ei kauheasti lohduta, että uuden auton tai Saksasta tuodun auton saa jonkun verran halvemmalla, kun muutoinkin ajetaan niillä halvimmilla mahdollisilla yksilöillä. Tämä olisi yksi ongelma joka pitäisi ratkaista jos verorasitusta siirrettäisiin puhtaasti käytön verottamiseen.

        Comment

        • Masatus
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 867
          • Haukipudas

          #34
          Originally posted by Ramzez View Post
          Olkaa kuitenkin hyvät ihmiset realistisia. Jos niin onnellisesti kävisi, että autovero poistuisi, se ei suinkaan laskisi ihmisten kokonaisverorasitusta. Se missä säästät, maksat toisaalla korotetusti. Toisin sanoen, mistä olette valmiita maksamaan korkeampaa veroa, jos yksi vero poistuu?
          Pikainen heitto tähän väliin. Paljonkohan polttoaineiden (95,98 ja diesel) hinnan tai niiden sisältämän veron pitäisi keskimäärin nousta, jotta vuotuinen autoveropotti saataisiin katettua polttoaineiden verotuksella?

          Joissakin pienissä kaupunkikipoissa nykyinen autovero ei ole mikään älytön, mutta joissakin autoissa taasen ihan suolesta. Esim. uusi kaksi paikkanen Toyota Hilux autovero n.6000e koska se on pakettiauto. Taasen jos haluaa järkeistää perheen autoilua ja sulloa yhteen autoon enemmän väkeä niin 5-paikkanen hilux sisältääkin autoveroa jo 15000e, koska se on henkilöauto. Verottomat hinnat 28900e ja 31650e.

          Comment

          • Jurri
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 217
            • Turku

            #35
            Loistavaa! Eiköhän tuohon 50000 saada, kun alkaa sana leviämään intternetissä.
            ex: e61 530D M-Sport, e39 528 Touring, e36 BMW ALPINA B3, e36 320i coupe

            Comment

            • ///saMi
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1198
              • 52300

              #36
              Kannatettu. Olishan tuo hyvä jos vielä toteutuisi

              Comment

              • JD
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1195
                • Espoo

                #37
                Originally posted by Ramzez View Post
                On kuitenkin aina syytä pitää mielessä se, että verorasituksen tulisi olla jokaiselle suhteessa samansuuruinen ja sen vuoksi verotusta ei voida kohdistaa puhtaasti sen mukaan, mikä on jonkin tietyn asian käyttöaste.
                Perusongelma on kuitenkin se, että joku raja on jo pahasti ylitetty jos alkaa löytyä paljon ihmisryhmiä jotka toteaa, että on jo joku vuotuinen kilometrimäärä jota enempää ei pysty verottajan kulujen vuoksi enää ajamaan.
                Maailman mittakaavassa tämä on kuitenkin pieni maa jossa ei oikeasti pitkiä matkoja ole mihinkään suuntaan, tunti kehäkolmosella vie melkein saman bensan kuin 100 kilometriä tunnissa siirtyneeltä. Ongelma on ainoastaan verottajan rakennelmissa joilla halutaan lisää ja lisää ja lisää...
                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7490
                  • Kotona

                  #38
                  Originally posted by snoub View Post
                  Suomalaiset kannattaisi laittaa sellaisiin japanilaistyyppisiin parin neliön makuusoluihin sataman läheisyyteen, siellä 6h yössä unta ja muuten töitä niin saataisiin eu:n toimintaa rahoitettua, otettas sitä vastuuta kerranki.
                  Kannatetaan, saataisiin kreikkalaisten karvakämmenien laiskottelu kunnolla maksettua!

                  Autoveron poisto olisi kiva juttu, mutta varmasti tulisi tilalle joku uusi mukava tapa repiä rahaa autoilijan selkänahasta...
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                  Myydään: HP EliteBook kannettava huippuvarusteilla **370e**
                  -

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1627
                    • Dallas

                    #39
                    Tutulle tuli kirje, että haluatko myydä vanhan tojotasi. Kaveri jo Afrikkaan omansa kauppasi. Miten sitä yhteistä hiilijalanjälkeä kutistetaan sillä että vanhat kotterot viedään jonnekkin missä niitä tuskin juuri huolletaan tai katsastetaan, tai vaikka huolleltaskin, saastuttaa ne silti saman mitä olemalla täälläkin?

                    Kunnon rahastusta koko hiilijalanjälki.

                    Hiukka ot ai perkule juu
                    Last edited by Hebbu ///M3; 13-12-2012, 22:17.
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • smo83
                      Banned
                      • Dec 2009
                      • 1988
                      • oulucity

                      #40
                      Originally posted by zanta View Post
                      Kannattaa myös muistaa että valtion omistuksessa olevat ajoneuvot ovat myös autoveron alaisia, joten autoveron tuotto on siltäkin osin hämäävä kun valtio maksaa itselleen veroja. Todellinen verokertymän pieneneminen on entistäkin pienempi miltä se vaikuttaa ensisilmäyksellä.

                      Valitettavasti ja toisaalta onneksi aloitteiden tulee keskittyä yhteen asiaan, joten siinä ei mainita ehdotuksia korvaaviksi veroiksi ja/tai säästökohteiksi.

                      Yhden idean voisin heti esittää jos joku haluaa näpytellä aloitteen (itse en viitsi heti saman tien toista alkaa väsäämään), nimittäin suomen rekisterissä olevat autot maksavat tienkäyttömaksuina ajoneuvoveroa, ulkomaisille autoille tulisi määrätä tuulilasiin kiinnitettävä maksullinen Vinjetti http://en.wikipedia.org/wiki/Vignette_(road_tax), näillä saataisiin kerättyä sievoisa summa valtion kassaan venäläisiltä, virolaisilta, ruotsalaisilta ja norjalaisilta tieverkostomme käyttäjiltä ja kyllähän niitä näkyy kauempaakin jonkin verran kävijäitä olevan...


                      Sitähän ei tarvitse kirjoittaa lakiehdotuksen muotoon vaan hieman vapaamuotoisemmin ehdotuksena lainvalmisteluun.
                      ja ruotsi, viro, ja norja. sakottaa sen jälkeen vastaavasti suomalaisia?
                      itänaapuria en maininnut koska sinne ei kannata mennä kuin panssari vaunulla.

                      edit jos jotain järkevää niin. turvalaitteet pitäisi olla vero vapaat. esin lisävaruste sivutörmäys tyynyistä ei tarvi maksaa autoveroa.
                      Last edited by smo83; 14-12-2012, 03:15.

                      Comment

                      • zanta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 2908
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Masatus View Post
                        Pikainen heitto tähän väliin. Paljonkohan polttoaineiden (95,98 ja diesel) hinnan tai niiden sisältämän veron pitäisi keskimäärin nousta, jotta vuotuinen autoveropotti saataisiin katettua polttoaineiden verotuksella?

                        Joissakin pienissä kaupunkikipoissa nykyinen autovero ei ole mikään älytön, mutta joissakin autoissa taasen ihan suolesta. Esim. uusi kaksi paikkanen Toyota Hilux autovero n.6000e koska se on pakettiauto. Taasen jos haluaa järkeistää perheen autoilua ja sulloa yhteen autoon enemmän väkeä niin 5-paikkanen hilux sisältääkin autoveroa jo 15000e, koska se on henkilöauto. Verottomat hinnat 28900e ja 31650e.
                        Ite kans kattelin tuota Hiluxien hintaeroa veron suhteen yks päivä...

                        Eipä se varmaan hirveästi nousis polttoaineen hinta...

                        Jos siitä nyt jo valtion kassaan vilahtaa veroina sen 7-8Mrd vuodessa ja sanotaan että polttoaineen hinnasta on joku 70% veroa, jotain puolen miljardin menetystä autoveron poistamisella tulisi, kun ottaa huomioon sen että alettaisiin ostamaan melko varmasti kalliimpia autoja säästetyllä veron osuudella -> isompi alv tuotto.
                        98E5 olisi varmaan jossain 1,9€/l hinnassa, jos se pitäisi siirtää polttoaineen hintaan. Itse kuitenkin näen että liikenne maksaa ihan liikaa veroja jo pelkällä polttoaineverolla, siihen nähden miten paljon tiehallinnolle annetaan määrärahoja vuosittain.
                        Eli valtion hallinnossa olisi tehtävä niitä kululeikkauksia eikä vain verottaa kansaa/yrityksiä.

                        Jos löytyy joku tilasto- ja matikkanero, esittäkööt tarkat lukemat
                        Last edited by zanta; 14-12-2012, 07:04.
                        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                        eksälista:
                        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          #42
                          Ruotsin malli olisi siedettävä, hankintavero pois ja ALV 25%. Nousee se ALV ennemmin tai myöhemmin kuitenkin, mutta jos nuo saisi koplattua yhteen niin valtaosa kansasta säästäsi mm. rahoituskuluissa = voisi jopa onnistua lakialoitteena. Harva ehkä sisäistää että se viimeinen viidennes autolainasta jota lyhennät vaikka viisi vuotta on hankintaveroa, josta maksat koko ajan korkoa. Tämähän ei koske autonsa käteisellä ostavia, eli varakkaampaa kansanosaa.

                          Tärkeintä olisi kuitenkin vapauttaa ensiksi uutta tekniikkaa sisältävät sähkö, vety ym. nollapäästöiset autot kokonaan autoverosta nopealla aikataululla. Häkämieshän ehdotti jopa ALV:n poistoa näille. Laitoin tästä Jyrkille jo monta vuotta sitten mailia ja sain jopa vastauksen. Ville Niinistöltä en saanut vastausta, ei vihreitä nämä asiat oikeasti taida kiinostaa, joukkoliikenne on ainoa asia mihin satsataan.
                          Last edited by 205/65-15H; 14-12-2012, 07:39.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Liikenne- ja viestintäministeriössä tuntuu olevan kuitenkin aivan toiset suunnitelmat:

                            "Tavoite on leikata liikenteen kasvihuonepäästöjä 80 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä.
                            Yksi tulevaisuuden visioista, on nimeltään "Runsaudensarvi". Siinä arvioidaan skenariota, jossa sekä Suomen talous että liikenne kasvaisivat edelleen voimakkaasti. Silloinkin tieliikenteen tavoitteena on voimakas päästöjen alentaminen. Jotta se voisi onnistua, tarvitaan tieliikenteen teknologiahyppy.
                            "Runsaudensarvessa" tieliikenteen kasvihuonepäästöjen alentaminen saavutettaisiin muun muassa henkilöautojen ja polttoaineiden verotusta kehittämällä, päästönormien avulla, korottamalla pysäköintimaksuja, alentamalla kilometrikorvauksia, alentamalla nopeusrajoituksia sekä vähentämällä henkilöauto- ja kuorma-autoliikennettä. Myös yhdyskuntarakennetta olisi tuntuvasti tiiviistettäävä. Romutuskannustin on mainittu vain yhtenä täydentävänä keinona.
                            Kaikkea ei tietenkään tehtäisi yhdessä rysäyksessä, vaan toimenpiteet ajoitettaisiin useamman vuoden toimenpideketjuksi."



                            Minua ihmetyttää suuresti tuossa visiossa se, että se unohtaa kokonaan sen mahdollisuuden, ettei täällä ole välttämättä enää öljyllä kulkevia ajoneuvoja muutaman vuosikymmenen kuluessa. Jos öljyn hinta nousee yhtä voimakkaasti kuin muutamina viime vuosina, täällä ei kukaan enää parinkymmenen vuoden päästä aja bensalla tai dieselillä. LVM:ssä ollaan kokonaan unohdettu, että mikäli vetyautot ja muut sähköautot yleistyvät ja energiasektorilla tapahtuu muitakin mullistuksia (mm. fuusioenergian ajatellaan olevan hyötykäytössä jo paljon ennen 2050), niin silloinhan liikenteen päästöt ovat jotakuinkin nollassa. Esim. vetyauton ainoa päästö on vesi.

                            Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että valtionjohdossa ja erityisesti vihreiden keskuudessa vihataan yksityisautoilua, vaikka se olisi täysin päästötön kulkemismuoto.

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              #44
                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Ruotsin malli olisi siedettävä, hankintavero pois ja ALV 25%. Nousee se ALV ennemmin tai myöhemmin kuitenkin, mutta jos nuo saisi koplattua yhteen niin valtaosa kansasta säästäsi mm. rahoituskuluissa = voisi jopa onnistua lakialoitteena. Harva ehkä sisäistää että se viimeinen viidennes autolainasta jota lyhennät vaikka viisi vuotta on hankintaveroa, josta maksat koko ajan korkoa. Tämähän ei koske autonsa käteisellä ostavia, eli varakkaampaa kansanosaa.

                              Tärkeintä olisi kuitenkin vapauttaa ensiksi uutta tekniikkaa sisältävät sähkö, vety ym. nollapäästöiset autot kokonaan autoverosta nopealla aikataululla. Häkämieshän ehdotti jopa ALV:n poistoa näille. Laitoin tästä Jyrkille jo monta vuotta sitten mailia ja sain jopa vastauksen. Ville Niinistöltä en saanut vastausta, ei vihreitä nämä asiat oikeasti taida kiinostaa, joukkoliikenne on ainoa asia mihin satsataan.
                              Mitenhän Suomessa E85 voitaisiin tuottaa, nekin voisi kuulua autoverottomaan piiriin, jos siis voitaisiin tuottaa tarvittava määrä Suomessa. Sitten voisi ostaa motorsportin verottomana... käytettynä.


                              Itse öljy tuskin koskaan tulee loppumaan tai reaalihinta nousemaan, Usa liuskekivestä tms. öljyä riittää ja pitkään. Tekniikka kehittyy ja kairataan syvemmälle josta löytyy aina vain enemmän öljyä. Muistaaksen ensimmäisten pelottelujen mukaan öljyn olisi pitänyt loppua tuossa 2000 vuoden vaihteessa.
                              Last edited by ///Jone; 14-12-2012, 10:50.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                #45
                                Öljy ei lopu mutta sen kairaaminen maksaa tulevaisuudessa aina vaan enemmän. Eli hinta tulee nousemaan niin paljon, että normi kansalla ei ole varaa ajaa bensalla tai dieselillä. Tuolla on todella radikaaleja vaikutuksia muuhunkin kun vaan autoiluun. Fuusio-energian kehittäminen ja vety-talouteen siirtyminen on käytännössä ainoa keino pitää nykyinen elintaso yllä. Tuuli ja aurinko ei riitä nykyisellä teknologian tasolla lähellekään korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Tosin fuusion kehittäminen tuntuu olevan aina vaan vähintään 50 vuoden päässä toimivasta sovelluksesta. Siihen pitäisi panostaa todella paljon lisää rahaa.

                                Kovasti ajavat edelleen isoveli valvoo systeemiä käyttöön.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎