Originally posted by Ramzez
View Post
Tavallisen käyttöauton maksut nousisi siis jonkun verran nykyisestä ja kokonaisuutena se tulisi maksamaan 15-20 vuoden käytön aikana suunnilleen saman summan ylimääräistä käyttömaksua kun mitä autoverona nyt peritään. Lopputuloksena uudet ja käytetyt autot maksaisi saman kun esim. Ruotsissa eikä ostajien tarvitsisi rahoittaa verojen maksua lainalla. Valtion kannalta olisi vain hyvä kun tulot olisi tasaisia suhdanteista riippumatta toisin kun nyt. Silloin kun valtio tarvitsisi eniten rahaa laman aikana on autoveron tuotto pienimmillään. Todelliset häviäjät olisi rahoitusyhtiöt kun lainaa tarvitsisi ottaa vähemmän. Verojen maksaminen lainalla on kaikkien muiden paitsi lainan antajan kannalta täysin järjetöntä rahan tuhlausta. Kansantalouden kannalta säästöä syntyisi autoveron rahoitukseen otetun lainaosuuden hoitokulujen verran joka ei ole 2 miljoonan auton kokonaiskannassa mikään pikkusumma. Todennököisesti säästöä syntyisi kymmeniä miljoonia jotka on siis nykyisin tulonsiirtoa autonsa lainalla ostaneilta rahoitusyhtiöille. Kokonaisrasitus olisi siis pienempi kuin nyt ja valtio saisi silti keskimäärin saman summan veroja vuodessa.
Comment