Originally posted by jussi_r
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kansalaisaloite: Laki autoverolain kumoamisesta
Collapse
X
-
-92 928 GTS
-98 550 Maranello
-
-
Arvonlisäverojen "valuminen" käytettyjen ajoneuvojen osalta esimerkiksi Saksaan on varsin vähän tunnettu juttu. On mahdollista että käytetynkin osalta tulee tilitys toteuttaa loppukäyttömaahan.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_...erosaann(12403)
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostMiksi käytettyjä lentokoneita, helikoptereita ja veneitä saa tuoda pihat täyteen ilman, että siihen puuttuu kukaan muu kun julkisivulautakunta? Ihan samalla tavalla rahat valuu maailmalle kun kansa ostaa veneitä, polkupyöriä ja taulutelevisioita.
Veneiden osalta en tiedä, ehkä rannikon väestöllä ja purjehtijoilla on oma suojelusenkeli?:think Sitä paitsi autojakin saa tuoda pihat täyteen aivan vapaasti. Vain tieliikennekäyttöön tuotavista kannetaan vero. Telkkariksi ei tosiaan voi löytää kuin korkeintaan EU:ssa kasatun, mutta fillareita tehdään taas Suomessakin, kuten hiton hyviä veneitäkin.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostSiinä olen samaa mieltä, että valtion menopuolta pitäisi saksia. Pelkkä autoverotuksen lopettaminen ei kyllä kansantalouden kannalta säästäisi enempää rahaa Suomeen. Heitin mielestäni melko perustellusti arvion siitä, että autohankintoihin käytettävä, ulos valuva vuotuinen "veroton" rahamäärä uusien ja uudehkojen autojen oston lisääntymisen myötä luokkaa puolitoistakertaistuisi.
Kaiken verottamisella irvaileminen kuulostaa toki hauskalta, mutta vaihtotaseen tila ei silti naurata.
Se kun edellyttäisi verotuksen painopisteen siirtämistä jonnekin muualle, sekä samanaikaisesti vientiteollisuuden tuottojen kasvattamista. Tai no, voisihan asian varmaan hoitaa valtionvelan kasvattamisellakin...:think
Auto on tarpeellinen, moni muu tuontitavara ei - kuten vaikka viihdelaitteet ja puhelimien ei puheluun tarvittavat ominaisuudet jne.
Moni maa, pienikin, pärjää vaikka autot tulee ulkomailta ilman kohtuuttomia veroja - kuinka?
Jotakin ollaan ajettu rakenteissa pieleen - ja jatketaan samaan suuntaan.
Muutokselle on tilaus.
Otetaan se miljardi vientituloja vaikka myymällä laiva vuodessa. Onhan noita vaihtoehtoja jos löytyisi tahtoa ja halua irrottautua vanhoista kaavoista. Vaikka se aikaa veisikin. Kuten nykyjamaan ajaminen on vienyt.
Mutta jos tuonnin ja viennin epätasapaino on yksittäisen autoilijan syy niin senkin voi korjata muuttamalla autohankinnan tukivääristymiä:
Laitetaan työsuhdeautoille hintakatto, esim. 19 000 € veroton hinta maksimihinnaksi työsuhdeautolle. Eurokin siitä yli niin verotusarvo olisi vaikka 3000 € /kk, myös jälkiasenteiset varusteet huomioiden.
Jokainen mahtuu noihin autoihin ja saa mukavat ajomatkat, toimitusjohtaja myös – varsinkin kun ne ajaa takseilla useat työajonsa. Työsuhdeautot on ”yli puolelle” pelkkä status etu, usein sen saa jostakin palkkaluokasta ylöspäin tai esimiehet yms. ehdoilla. Hyvin harva sitä tarvitsee työajoon montaakaan kertaa vuodessa. Ja nekin pääsee taksilla tai firman yleisautolla.
Jos on pakottava tarve kalliimmalle erikoisautolle, maastoon yms., niin sellaisen voi ostaa firman talliin ja käyttää työaikana.
Ja näin säästyi taas se ”ulkomaille menetetty” miljardi kun tiputettiin ulosmeneviä hintoja rakennevääristymillä tuetuista kohdista.Last edited by JD; 29-12-2012, 11:17.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Edelleenkään ei ole tullut yhtäkään hyvää selitystä sille miksi autoveron kaltaista verotusta ei voi ja kannata ottaa käyttöön kaikille tuotteille. Esim. hedelmiä tuodaan maahan ilmeisesti n. 200 miljoonalla vuodessa. Laitetaan niille 100% vero ja valtion kassaan putoaa heti 200 miljoonaa vuodessa lisää. Tämä on lähes kolmasosa tämän vuoden autoveron tuotosta. Rahalla voidaan maksaa velkoja pois tai alentaa vaikka pienituloisten tuloveroa. Ei pitäisi olla vaikeaa saada miljardi tai pari kasaan muista tuotteista kun autoista. Samalla ulkomaille virtaavan rahan määrä kaikesta päätellen vähenisi. Tuskin hirveästi haittaisi vaikka hedelmiä syötäisiin vähemmän kun nykyisin. Mitä nyt vitamiinien puutostilat vähän lisääntyy. Esi-isät pärjäsi vielä 400 vuotta sitten nauriilla ja lantuilla. Eli edes pottuja ei tarvita tuoda ainakaan ulkomailta.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Autoveron poistumisella pelottelu saa yhä hullumpia muotoja. Jos suomalainen autokauppa olisi vapaata markkinataloutta niin totta hitossa paikalliset toimijat joutuisivat tinkimään katteistaan ja vain elinvoimaisimmat toimijat jäisivät riistämään vähäosaisia... ...Autovero kun kuulemma on vähäosaisten suojelusenkeli. Minusta on alkanut pikku hiljaa tuntua siltä että nämä autoverolla suojeltavat vähäosaiset ovatkin vähä-älyisiä?
Comment
-
-
1.1.2013 voidaan taas juhlia sitä kun uusien autojen autovero suomessa nousee. ALV:n yhden prosenttiyksikön korotus nostaa myös hivenen autoveroa, sitä kun kannetaan auton lisäksi myös ALV:sta
Tää on kyllä valtiolle win-win ja kansalaisille lose-lose -tyyppinen tilanne. Paitsi jos ei enää ostettaisi uusia autoja suomesta :thinke39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by Taky View PostKeski-iän ollessa about 40 vuotta....
Tosin autoveron laskeminen saattaisi myös hieman nostaa kansalaisten mahdollisuuksia säilyä hengissä vanhuuteen asti. Esim. ajonvakautuksesta jouduttiin aikoinaan maksamaan autoveroa ja se tuplasi lisävarusteen hinnan. Tämän takia Suomi-autojen turvavarusteet tuppaa olemaan sitä ehdotonta minimiä mitä tehdas tuottaa. Onneksi ABS ja vakautus on jo kai kaikissa uusissa autoissa vakiona mutta turvallisuuteen vaikuttavia lisävarusteita verotetaan edelleen. Esim. mitä maksaa pimeänäkö Bemariin Saksassa ja Suomessa? Suomilisää tulee varmaan aika mukavasti eikä välttämättä pelkästään itse autoverosta johtuen vaan myös suljetuista markkinoista missä kilpailu ei toimi.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by JD View PostLaskelmat toimii kyllä, mutta miksi ollaan tässä jamassa - ja kuinka päästä pois?
Originally posted by 928 GTS View PostEdelleenkään ei ole tullut yhtäkään hyvää selitystä sille miksi autoveron kaltaista verotusta ei voi ja kannata ottaa käyttöön kaikille tuotteille. Esim. hedelmiä tuodaan maahan ilmeisesti n. 200 miljoonalla vuodessa. Laitetaan niille 100% vero ja valtion kassaan putoaa heti 200 miljoonaa vuodessa lisää.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostSuomilisää tulee varmaan aika mukavasti eikä välttämättä pelkästään itse autoverosta johtuen vaan myös suljetuista markkinoista missä kilpailu ei toimi.
Ihmekkös kun alkaa hitusen käytettyjen ostaminen kiinnostaa saksan päästä kun ALV menee pienemmän 19%:n mukaan käytetyssä.Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Comment
-
-
Originally posted by Taky View Post... myös 5% ALV:n erosta saksa 19% -> suomi 24%.
Ihmekkös kun alkaa hitusen käytettyjen ostaminen kiinnostaa saksan päästä kun ALV menee pienemmän 19%:n mukaan käytetyssä.
Johan tuolla erotuksella melkein tekee matkan. Matkaanlähtöä helpottaa kun laittaa vertailuun nättiauton ja mobilen 10.000 euron kiesit.
Pienemmällä alvilla saa siis himppasen paljon enemmän vastinetta. 10kiloeuron hintaluokassa kiinnostaa minua siksi että sitä enempää en KÄYTTÖautoihini kiinni laita.
Comment
-
Comment