Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansalaisaloite: Laki autoverolain kumoamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #91
    Originally posted by jussi_r View Post
    Kaiken verottamisella irvaileminen kuulostaa toki hauskalta, mutta vaihtotaseen tila ei silti naurata. Uusien autojen kohtuuttomasta hintatasosta jokainen on varmaan samaa mieltä, mutta siitä huolimatta autoveron kaatamiseen tähtäävällä lakialoitteella ei taida olla menestymisen mahdollisuutta. Se kun edellyttäisi verotuksen painopisteen siirtämistä jonnekin muualle, sekä samanaikaisesti vientiteollisuuden tuottojen kasvattamista. Tai no, voisihan asian varmaan hoitaa valtionvelan kasvattamisellakin...:think
    Vaihtotase on hyvä olla kohdallaan mutta mikä tekee juuri autoista vain viinan ja tupakan lisäksi sellaisen tuotteen jolle kannattaa laittaa erityinen vero ALV:n lisäksi? Miksi vain autoille on keksitty tällänen käytäntö missä merkkiliikkeet on monopoliasemassa ja pystyvät aivan vapaasti määrittämään yksityisen tuojan verot kun kyseessä on uusi auto? Miksi käytettyjä lentokoneita, helikoptereita ja veneitä saa tuoda pihat täyteen ilman, että siihen puuttuu kukaan muu kun julkisivulautakunta? Ihan samalla tavalla rahat valuu maailmalle kun kansa ostaa veneitä, polkupyöriä ja taulutelevisioita.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #92
      Arvonlisäverojen "valuminen" käytettyjen ajoneuvojen osalta esimerkiksi Saksaan on varsin vähän tunnettu juttu. On mahdollista että käytetynkin osalta tulee tilitys toteuttaa loppukäyttömaahan.

      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_...erosaann(12403)

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #93
        Originally posted by 928 GTS View Post
        Miksi käytettyjä lentokoneita, helikoptereita ja veneitä saa tuoda pihat täyteen ilman, että siihen puuttuu kukaan muu kun julkisivulautakunta? Ihan samalla tavalla rahat valuu maailmalle kun kansa ostaa veneitä, polkupyöriä ja taulutelevisioita.
        Ilma-alusten volyymi on suorastaan olematon. Muutamia kappaleita vuodessa? Munkin tänä vuonna lentämistä kuudesta koneesta tuorein taitaa olla vm. 1981 ja vanhin vm. 1946. Alalla kyllä kannetaan muuten veroja aika mellevästi, vai miltäs automiehistä maistuisi bensanhinta 3,2€/litra - kulutusten ollessa kymmenissä litroissa, usein kymmenissä gallonissa per tunti. Päälle säännölliset viranomais- ym. maksut joiden rinnalla henkilöauton käyttömaksu tuntuu suorastaan edulliselta.

        Veneiden osalta en tiedä, ehkä rannikon väestöllä ja purjehtijoilla on oma suojelusenkeli?:think Sitä paitsi autojakin saa tuoda pihat täyteen aivan vapaasti. Vain tieliikennekäyttöön tuotavista kannetaan vero. Telkkariksi ei tosiaan voi löytää kuin korkeintaan EU:ssa kasatun, mutta fillareita tehdään taas Suomessakin, kuten hiton hyviä veneitäkin.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #94
          Originally posted by jussi_r View Post
          Siinä olen samaa mieltä, että valtion menopuolta pitäisi saksia. Pelkkä autoverotuksen lopettaminen ei kyllä kansantalouden kannalta säästäisi enempää rahaa Suomeen. Heitin mielestäni melko perustellusti arvion siitä, että autohankintoihin käytettävä, ulos valuva vuotuinen "veroton" rahamäärä uusien ja uudehkojen autojen oston lisääntymisen myötä luokkaa puolitoistakertaistuisi.


          Kaiken verottamisella irvaileminen kuulostaa toki hauskalta, mutta vaihtotaseen tila ei silti naurata.
          Se kun edellyttäisi verotuksen painopisteen siirtämistä jonnekin muualle, sekä samanaikaisesti vientiteollisuuden tuottojen kasvattamista. Tai no, voisihan asian varmaan hoitaa valtionvelan kasvattamisellakin...:think
          Laskelmat toimii kyllä, mutta miksi ollaan tässä jamassa - ja kuinka päästä pois?
          Auto on tarpeellinen, moni muu tuontitavara ei - kuten vaikka viihdelaitteet ja puhelimien ei puheluun tarvittavat ominaisuudet jne.
          Moni maa, pienikin, pärjää vaikka autot tulee ulkomailta ilman kohtuuttomia veroja - kuinka?
          Jotakin ollaan ajettu rakenteissa pieleen - ja jatketaan samaan suuntaan.
          Muutokselle on tilaus.
          Otetaan se miljardi vientituloja vaikka myymällä laiva vuodessa. Onhan noita vaihtoehtoja jos löytyisi tahtoa ja halua irrottautua vanhoista kaavoista. Vaikka se aikaa veisikin. Kuten nykyjamaan ajaminen on vienyt.


          Mutta jos tuonnin ja viennin epätasapaino on yksittäisen autoilijan syy niin senkin voi korjata muuttamalla autohankinnan tukivääristymiä:
          Laitetaan työsuhdeautoille hintakatto, esim. 19 000 € veroton hinta maksimihinnaksi työsuhdeautolle. Eurokin siitä yli niin verotusarvo olisi vaikka 3000 € /kk, myös jälkiasenteiset varusteet huomioiden.
          Jokainen mahtuu noihin autoihin ja saa mukavat ajomatkat, toimitusjohtaja myös – varsinkin kun ne ajaa takseilla useat työajonsa. Työsuhdeautot on ”yli puolelle” pelkkä status etu, usein sen saa jostakin palkkaluokasta ylöspäin tai esimiehet yms. ehdoilla. Hyvin harva sitä tarvitsee työajoon montaakaan kertaa vuodessa. Ja nekin pääsee taksilla tai firman yleisautolla.
          Jos on pakottava tarve kalliimmalle erikoisautolle, maastoon yms., niin sellaisen voi ostaa firman talliin ja käyttää työaikana.

          Ja näin säästyi taas se ”ulkomaille menetetty” miljardi kun tiputettiin ulosmeneviä hintoja rakennevääristymillä tuetuista kohdista.
          Last edited by JD; 29-12-2012, 11:17.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            #95
            Edelleenkään ei ole tullut yhtäkään hyvää selitystä sille miksi autoveron kaltaista verotusta ei voi ja kannata ottaa käyttöön kaikille tuotteille. Esim. hedelmiä tuodaan maahan ilmeisesti n. 200 miljoonalla vuodessa. Laitetaan niille 100% vero ja valtion kassaan putoaa heti 200 miljoonaa vuodessa lisää. Tämä on lähes kolmasosa tämän vuoden autoveron tuotosta. Rahalla voidaan maksaa velkoja pois tai alentaa vaikka pienituloisten tuloveroa. Ei pitäisi olla vaikeaa saada miljardi tai pari kasaan muista tuotteista kun autoista. Samalla ulkomaille virtaavan rahan määrä kaikesta päätellen vähenisi. Tuskin hirveästi haittaisi vaikka hedelmiä syötäisiin vähemmän kun nykyisin. Mitä nyt vitamiinien puutostilat vähän lisääntyy. Esi-isät pärjäsi vielä 400 vuotta sitten nauriilla ja lantuilla. Eli edes pottuja ei tarvita tuoda ainakaan ulkomailta.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #96
              Autoveron poistumisella pelottelu saa yhä hullumpia muotoja. Jos suomalainen autokauppa olisi vapaata markkinataloutta niin totta hitossa paikalliset toimijat joutuisivat tinkimään katteistaan ja vain elinvoimaisimmat toimijat jäisivät riistämään vähäosaisia... ...Autovero kun kuulemma on vähäosaisten suojelusenkeli. Minusta on alkanut pikku hiljaa tuntua siltä että nämä autoverolla suojeltavat vähäosaiset ovatkin vähä-älyisiä?

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #97
                1.1.2013 voidaan taas juhlia sitä kun uusien autojen autovero suomessa nousee. ALV:n yhden prosenttiyksikön korotus nostaa myös hivenen autoveroa, sitä kun kannetaan auton lisäksi myös ALV:sta

                Tää on kyllä valtiolle win-win ja kansalaisille lose-lose -tyyppinen tilanne. Paitsi jos ei enää ostettaisi uusia autoja suomesta :think
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • Taky
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 562
                  • Ola

                  #98
                  Originally posted by 928 GTS View Post
                  Esi-isät pärjäsi vielä 400 vuotta sitten nauriilla ja lantuilla.

                  Keski-iän ollessa about 40 vuotta....
                  Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                  Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    #99
                    Originally posted by Taky View Post
                    Keski-iän ollessa about 40 vuotta....
                    Mitäs nyt pienistä yksityiskohdista. Riittää kun vaihtotase on kohdallaan.

                    Tosin autoveron laskeminen saattaisi myös hieman nostaa kansalaisten mahdollisuuksia säilyä hengissä vanhuuteen asti. Esim. ajonvakautuksesta jouduttiin aikoinaan maksamaan autoveroa ja se tuplasi lisävarusteen hinnan. Tämän takia Suomi-autojen turvavarusteet tuppaa olemaan sitä ehdotonta minimiä mitä tehdas tuottaa. Onneksi ABS ja vakautus on jo kai kaikissa uusissa autoissa vakiona mutta turvallisuuteen vaikuttavia lisävarusteita verotetaan edelleen. Esim. mitä maksaa pimeänäkö Bemariin Saksassa ja Suomessa? Suomilisää tulee varmaan aika mukavasti eikä välttämättä pelkästään itse autoverosta johtuen vaan myös suljetuista markkinoista missä kilpailu ei toimi.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by JD View Post
                      Laskelmat toimii kyllä, mutta miksi ollaan tässä jamassa - ja kuinka päästä pois?
                      Niinpä. Ei riitä kellään poliittinen rohkeus laittaa valtion menopuolta kuriin.

                      Originally posted by 928 GTS View Post
                      Edelleenkään ei ole tullut yhtäkään hyvää selitystä sille miksi autoveron kaltaista verotusta ei voi ja kannata ottaa käyttöön kaikille tuotteille. Esim. hedelmiä tuodaan maahan ilmeisesti n. 200 miljoonalla vuodessa. Laitetaan niille 100% vero ja valtion kassaan putoaa heti 200 miljoonaa vuodessa lisää.
                      Mahtaisiko tuollainen hedelmävero onnistua enää EU-aikana? Sinänsä suomalainen sosialisti kyllä varmasti mielummin verottaisi hedelmät kaupasta kuin tinkisi vaikka valtion älyttömästä menopuolesta.
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • Taky
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 562
                        • Ola

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Suomilisää tulee varmaan aika mukavasti eikä välttämättä pelkästään itse autoverosta johtuen vaan myös suljetuista markkinoista missä kilpailu ei toimi.
                        ... myös 5% ALV:n erosta saksa 19% -> suomi 24%.

                        Ihmekkös kun alkaa hitusen käytettyjen ostaminen kiinnostaa saksan päästä kun ALV menee pienemmän 19%:n mukaan käytetyssä.
                        Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                        Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Originally posted by Taky View Post
                          ... myös 5% ALV:n erosta saksa 19% -> suomi 24%.

                          Ihmekkös kun alkaa hitusen käytettyjen ostaminen kiinnostaa saksan päästä kun ALV menee pienemmän 19%:n mukaan käytetyssä.
                          10.000 => alv 19 = 1900, alv 24= 2400

                          Johan tuolla erotuksella melkein tekee matkan. Matkaanlähtöä helpottaa kun laittaa vertailuun nättiauton ja mobilen 10.000 euron kiesit.


                          Pienemmällä alvilla saa siis himppasen paljon enemmän vastinetta. 10kiloeuron hintaluokassa kiinnostaa minua siksi että sitä enempää en KÄYTTÖautoihini kiinni laita.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎