Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Eikö muissa maissa lasketa autojen keski-ikään harraste ja muita autoja? Eikös vertailussa pidä käyttää samanlaisia laskumenetelmiä EU sisällä?
Nykyinen autovero rankaisee niitä turvallisuutta parantavia lisävarusteita, joita ei Suomessa paljon oteta autoon, koska verotus on jotain aivan älytöntä.
Paljonko tapahtuisi vähemmän vakavia loukkaantumisia jalankulkijoille/autossa oleville jos keski-ikä olisi vaikka 4vuotta vähemmän? Paljonko autoilun aloittelevia säästyisi loukkaantumisilta/kuolemalta, kun he ajaisivatkin 20vuotta vanhan auton sijaan 12vuotta vanhalla?
Kalliiman hintaluokan autojakin rekisteröitäisiin varmaan enemmän Suomeen ehkä jopa joku rikas jäisikin Suomeen kirjoille ja maksaisi tänne veroja autosta (huolto,vakuutus,bensa) ja palkka-/pääomatuloista.
Vähemmän pääomaa myös karkaisi ulkomaille, kun tuontiautojen määrä vähenisi ja ne rahat jäisivät meidän omille markkinoille pyörimään.
Auton arvo ei tippuisi niin rajusti alussa, kuin mitä se nyt tekee.
Auton arvo ei tippuisi niin rajusti alussa, kuin mitä se nyt tekee.
Tuo ei välttämättä pidä paikkaansa. Saksassa tippuu autojen arvo nopeammin kuin suomessa, eli niitä autoja alettaisiin tuoda taas sieltä, jos uusien hinta ei täällä putoaisi. Saksassa tippuu autojen arvo puoleen jo kahden ekan vuoden aikana.
Joo nehän 22-15v vanhoilla autoilla ajavat, heti menee niitä takuun alasia autoja hankkimaan. Huoltokulututkin on kovemmat jossain 5-8v vanhassa kotterossa, mitä vanhassa corollassa, mihin kasaa jakohihnan vaikka nippusiteistä. Sehän onki kiva ku katsastuksessa tulee joku obd failure ja siihen saa 500e laittaa kun liikkeessä käyttää, sitten seuraavalle kuulle 600e käyttömaksua, niin äkkiä vajaan 10% vuosituloistaan laittanu aivan turhaan ku johonki tojotaan ois kaasaria säätäny 50e, ja taas rokkaa vuojen.
Turha tätä on mihinkään ravintola ruokailuun verrata. Se vähempi varanen voi silti valita syökö 28e lehtipihvin vai 4,60e tuplahampurilaisen. Vai pitäskö maksaa 50e/kk mässäily vero, että ravintolassa saa sitten syödä alv0 ruokaa. Tippuuhan se hampurilaisen hinta kans van hyövyttääkö se taas niitä jotka syö kotiruokaa...
Ämmä vitonen, toisille kallis, toisille märkä uni kun lukee tuulilasia vessassa.
Just näin.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Mielestäni auton omistamisen/pitämisen/huoltamisen yms. yhteydessä tuo 300 euroa vuodessa on todella pieni summa! Varsinkin kun vastapainona on autoverosta vapaat autot. Ja sillä oikeesti köyhällä opiskelijalla tuskin sitä autoa edes on.
Jep. Lasketaas. Olen opiskelija. Eli saan KELAlta 469,jotain€ / kk. Kyllä, omistan auton. Ajoneuvovero 249,66€. Ajan sillä autolla noin 15pv kuukaudessa Turku-Salo-Turku. Eipä tuo nyt paljon olisi tuo 300€. Jos nyt oikee mietitää niin eihän sillä köyhällä opiskelijalla ei ihan oikeesti ole varaa edes ruokaan. Eli ei todellakaan ole myös autoa. Siitä on turha huolehtia.
Suurimpia hyötyjiä tottakai olisivat ne, jotka ostavat autoja uusina. Tuskin itsekään alkaisin uusia autoja ostamaan, vaikka hankintaverosta päästäisiinkin eroon. Korkeintaan ostaisin muutamaa vuosimallia uudemman auton.
Pitänee paikkansa. Mutta kokisin tosin hyötyväni tästä vaikka ostaisin muutaman vuoden ikäsiä autoja, koska niissähän voisi vihdoinkin olla jokunen varustekin, kun ei mietittäisi ainoastaan, että mitä varusteita voi jättää pois että on edes hiuka halvempi. Nettiautoa ku kattelet niin lukee helvetin isolla, että "SUOMIAUTO, TODELLA HYVÄT VARUSTEET!" Ilmotus auki ja huomaat, että jaa, onhan siinä tosiaan tuulilasi ja radiolleki näkyis olevan reikä valmiina..
No huhhuijaa. Kyllä mä kuljettaisin perhettäni mielummin tuli-uudella autolla enkä 12 vuotiaalla museovehkeellä kuten nyt joudun tekemään. Kulutus, päästöt, mukavuus, turvallisuus, -you name it- on menneet kaikki eteenpäin. Kyllä mäkin voisin tässä vedet silmissä kertoilla E21:n ajofiiliksestä ja tuntumasta, mut fakta on se että kaikilla mahdollisilla (objektiivisilla)mittareilla uudempi auto on aina käyttikseksi parempi. Tällä hetkellä aivan uusi ei ole parempi vaihtoehto, koska siinä hinnassa on tyhjää (veroa) niin perkeleesti, ei huvita alkaa maksaa sitä, varsinkaan tieten että arvonalentuminen on HUIMAA. 5 vuotta kun pitää autoa niin sen potentiaaliset ostajat kattookin mihin hintaan vastaavan saisi matalamman verotuksen maista tuotua.
Aivan asia erikseen on sitten jos joku tykkää harrastuksekseen viilata ja nyylätä jotain 29 vuotiasta vanhaa ****. Se ei liity mitenkään siihen että kyllä sivistysvaltiossa normaalituloisen perheen pitäisi voida hankkia uusi auto järkevään hintaan. Autolla on tietyn mittainen elinkaari, jonka lopussa se on järkevä vaihtaa siihen vähemmän kuluttavampaan, turvallisempaan vehkeeseen.
Mitenkäs sitten kun muutaman vuojen päästä huomataan että ne jotka hankki täysin uusia autoja nyt 3-5v välein, ei hankikkaan niitä vero alennuksen myötä yhtään tiheänpään, vaan käyttää säästyneet rahat vaikka bailaamiseen. Alkaako sitten Laakkosen pomo viemään, yli 5vuotiaille autoille lisää käyttömaksuja? Vai sen hetkinen hallitus haluaa autoveron takas, sillä mainoksella että, onhan varakkailla rahaa maksaa uusista autoistaan...
Tokihan alennuksen myötä sellaset jotka ostaa nyt 4-10vuotiaita, on tuliterä auto sen jälkeen mielessä pyörivä vaihtoehto. Hallituksen on vaan helppo tuoda autovero takas jonkun ajan päästä, edellä mainitulla mainoksella, ja käyttömaksut jää korotetulle tasolle...
Eikös juuri ollunna, että porukka kannustettiin ostamaan diisseli autoja,(diesel veron alennuksia, yms) jokunen vuosi sitten ja kohta pommpaskin tiisselin pumppuhinta, samalle tasolle ku bensan??
Kovasti täällä tunnutaan olevan korkeamman käyttömaksun kannalla ja sitä kautta autoveroa poistamassa. En jaksa kuin hämmästellä.
Veikkaan vaan, että tämä jos toteutetaan ja päästään makselemaan niitä tonnin käyttömaksulappuja jokaikinen vuosi, niin 99% porukasta päivittelee miten törkeätä köyhän riistoa se on. Siihen voikin sitten viisastella, että osta nyt sitten se uusi auto, kun on niin törkeän halpaa
Olkoon tämä mun viimeinen postaus tästä aiheesta. Toivon vaan ettei auton käyttömaksulappuja koroteta, eikä varsinkaan progressiivisesti hyvätuloisten maksettavaksi.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Jos sitä ollaan autoverosta luopumassa, niin ei sitä millään käyttömaksulla pitäisi korvata. Paras tapa poistaa autovero ja muut kateusverot olisi antaa valtion hyväpalkkaisista suojatyöpaikoista aatteistolle ja muille työnpelkoisille lopputili.
Paras tapa poistaa autovero ja muut kateusverot olisi antaa valtion hyväpalkkaisista suojatyöpaikoista aatteistolle ja muille työnpelkoisille lopputili.
Ja tämä vähentäisi valtion veronkeräystarvetta miten...??
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment