Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengastöiden hinta...karannut lapasesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    Jos haluaa "yrittää" säästää niin ostaa sen kamelinpaska renkaan korjaussarjan niin ottaa itse ruuvin pois ja laitta räkätapin sinne. Se todennäköisesti pitää jos on pelkkä ruuvin tai naulan rekä, mutta jos ei pidä niin vie kumin rengasliikkeeseen niin ottaa tapin pois ja paikkaa sisäkautta.. Montaa kymppiä se homma ei maksa. Tärkeää on että tyhjentyneellä renkaalla ei ajeta enkä suosittele myös spraytä ellei pakko ole...

    Ehkä rengasasentaja sen rikkoutuneen renkaan hajun haistaa , mutta ei vältäämättä vähemmän renkaista tietävä. Joskus nuo sisäiset vauriot ovat melko huomaamattomia ulospäin..
    Last edited by smpovers; 05-10-2013, 01:45.
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • smpovers
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2372
      • Tammela

      tupla
      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
      BMW 330d touring e46 -05
      Ford Cortina Mk2 1600 -70
      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

      Comment

      • Vuarine
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 121
        • Kokemäki

        Originally posted by bimmerE34 View Post
        Miettikääpä kun naula menee läpi ja kosteus pääsee teräslankojen väliin ja kudokset alkavat ruostumaan.ne irtoavat toisista ja kohta on total kaput
        Aikamoista juttua taas. Auton renkaan teräskudokset varmaan mädäntyy siinä ajassa ettet olis muuten sitä loppuun ajanut tai jos kerkee mädäntymään niin alkaa olemaan muutenki ajan puolesta jo total kaput
        e46 330d touring kauppakassi
        e30 375hp/519nm

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          Pakko ottaa itsekin osaa keskusteluun, eli meillä paikataan minicombi-paikoilla HA, PA ja MA-renkaita.


          Eli homma menee niin että kumi pois vanteelta, rungon tarkastus sisäpuolelta, reiän arviointi sillä me emme paikkaa romurengasta, jos renkaassa esim. kiven iskemä niin reikä on yleensä 1-2cm pitkä viilto, sillä runkolankojen katketessa yli 1cm matkalta rengas heikkenee aika tavalla. Ja vaikka ilman saisi pysymään sisällä niin reikä voi revetä tulevaisuudessa viillon suuntaisesti tai rengas patittaa siitä mistä runkolangat ovat poikki.

          Jos rengas on paikkauskuntoinen, karhennamme renkaan kalvon lisäämme liiman, annamme kuivahtaa, sitten paikka ja tubeless-kalvoa päälle tiiviyden varmistukseksi, ja takaisin vanteelle ja aina tasapainoitus, koska vaikka itse paikkaus ei tasapainoitusta välttämättä muuta niin kuka tietää oliko se kohdallaan ennen paikkausta

          Ennen teimme myös kamelinpaskoja, nykyään ne STRO:ta noudattaen on kielletty, emme tee edes asiakkaan pyynnöstä.

          Itse olen sitä mieltä että rengas pitää aina ottaa pois vanteelta ja tarkistaa runko sillä vaikka tässä joku väitti että kyllä sen ulkoakin näkee, vaan ei kyllä aina näe, joskus rengas on aivan ehjä ulkoa mutta sisältä kalvo kärsinyt kyljistä, tai naula kaivertanut pinnasta vinoon myös kylkeen kuopan. Täytyy aina muistaa että renkaan paikannut ammattilainen on vastuussa paikkauksestaan, eli jos paikkaan selvän romurenkaan ja asiakas renkaan hajoamisen takia tapattaa itsensä niin minä olen vastuussa, ei asiakas vaikka olisi vaatinut paikkausta.

          Meillä paikkaus on irtorenkaaseen 30-40€ ja autoon alle 35-50€ riippuen autotyypistä ja rengaskoosta.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • bimmerE34
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 6209
            • Gotham

            Originally posted by Vuarine View Post
            Aikamoista juttua taas. Auton renkaan teräskudokset varmaan mädäntyy siinä ajassa ettet olis muuten sitä loppuun ajanut tai jos kerkee mädäntymään niin alkaa olemaan muutenki ajan puolesta jo total kaput
            Ajat ilmeisesti E34 ja E30 korisilla BMW henkilöautoilla jotka eivät ole käsitettä ruoste vielä nähneet?

            Ostat talvirenkaat, ja puhkot yhden niistä heti uutuuttaan. Ajat samoilla renkailla 4v ja vaihtelevissa olosuhteissa jo väliin päässyt kosteus ei varmaan ruostumista pääse tekemään? En voi fysiikalle, kemialle yms yhtään mitään, mutta näin se vain menee.

            Teräskudokset ovat hyvin tiuhaan pakattu vyö renkaalla ja kun sen joku lävistää, on heikompi kohta jo valmiiksi syntynyt.

            Ei jokainen rengas noin käyttäydy, mutta teoreettinen mahdollisuus sille todellakin on olemassa ja näitä sattuu.

            Kevyissä peräkärryissä ei mikään ihme kun renkaat ovat jo neuvostoaikaisia muutenkin.

            Ei ne yhdessä tai kahdessa yössä pilalle mene


            Mutta joo, menee taas vähän aiheen ohi.

            Palatakseni aiheeseen n. 30e on paikkaus ollut sis. irroitus, vannetyö, hionta, primer, minicompi, tämän päälle vulkanointiaine, toinen vannetyö, tasapainoitus ja kiinnitys.

            Siinä ei paljoa paikalle hintaa jää jos miettii mitä vannetyöt normaalisti tekee


            Btw. paikkaushan on sitten kielletty jos on lähelläkään reunapalaa Eli uutta ostamaan!
            Last edited by bimmerE34; 05-10-2013, 09:08.

            ///Pumppu Pojat Racing Team
            Metaline sport #40

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Lakiko näitä määrää, että on kielletty reunasta ? Kyllä renkaan kyljenkin voi paikata asiallisella radial paikalla, tosin matalaprofiili renkaissa vähän hankalaa, mutta perus 205/55-16 onnistuu mainiosti.

              Reilun 5 vuotta (onneksi viikko enää) näitä pyöritellyt, kottikärrystä 29.5r25 maansiirto renkaisiin, niin kyllä sitä nyt vähän on oppinu jo näkemään ja haistamaan.

              E: eihän aina voi olla varma, mutta silloinhan se pitää purkaa. Ja toki se muutenkin puretaan, jos asiallisesti paikataan. Kommenttina vain siihen, etteikö voi turvallisesti räkätapilla paikata. Poka tulee renkaan kanssa, missä on 3mm pintaa, vitusti järkeä alkaa sen kummemmin paikkaamaan..
              Last edited by Peltsii; 05-10-2013, 10:42.
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6209
                • Gotham

                Originally posted by Peltsii View Post
                Lakiko näitä määrää, että on kielletty reunasta ?
                Rengasvalmistaja(t).

                ///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2061
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Lakiko näitä määrää, että on kielletty reunasta ? Kyllä renkaan kyljenkin voi paikata asiallisella radial paikalla, tosin matalaprofiili renkaissa vähän hankalaa, mutta perus 205/55-16 onnistuu mainiosti.

                  Reilun 5 vuotta (onneksi viikko enää) näitä pyöritellyt, kottikärrystä 29.5r25 maansiirto renkaisiin, niin kyllä sitä nyt vähän on oppinu jo näkemään ja haistamaan.

                  E: eihän aina voi olla varma, mutta silloinhan se pitää purkaa. Ja toki se muutenkin puretaan, jos asiallisesti paikataan. Kommenttina vain siihen, etteikö voi turvallisesti räkätapilla paikata. Poka tulee renkaan kanssa, missä on 3mm pintaa, vitusti järkeä alkaa sen kummemmin paikkaamaan..
                  Itseasiassa Suomessa tuskin on säädelty paikkausta sen suuremmin, mutta Michelinin edustaja kertoi että Briteissä oli joku laki että joku 2/3 renkaan kulutuspinnan keskiosasta reunalle saa ainoastaa paikata.

                  Itse en kulutuspinnan kulmassa tai kyljessä olevaa reikää paikkaa, sen on aina riski sen kestävyys. Ja noitte 3mm kanssa, jos asiakas haluaa paikata sen niin se on se minimissään 30€, se ei iso raha ole korjauksesta tai sitten voi säästää nekin rahat ja ostaa uudet renkaat tilalle tai käytetyn, vielä ei ole varmaan kukaan kävellyt meillä ulos ovesta ilman paikkausta tai uutta rengasta kun tulee näitä 1-3mm pinnalla olevia tai romutustuomion saaneita.

                  Ihmiset luottavat ammattilaisen arvioon, mutta meitä ammattilaisia on ikävän moneen junaa, monesti tullut vastaan korjattuja romurenkaita ja kaiken sortin hottentotteja jotka ollut lähellä katastrofia, kuulin perhetutulta että oli korjattu isossa rengasliikkeessä kylkiviilto ensin lappupaikalla, se ei kestänyt, sitten lyöty sisäkumi, eikä sekään sitten kestänyt, onneksi onnettomuutta ei kerennyt tapahtumaan ja lisäksi renkaan tyhjetessä hällä kyydissä helvetti vaimo, 2kk kakara ja yksi parivuotias. Tämä rengasasentajako haluaa ottaa sitten vastuun ammattimaisesta toiminnastaan kun osa/koko perhe menettää henkensä kun rengas tyhjenee äkisti 100km/h vauhdissa.

                  Mielestäni jokaista ammattilaista koskee samat moraaliset säännöt, olet vastuussa tekemistäsi töistä, olit sitten lääkäri, rakennusinsinööri tai rengasasentaja. Ylimääräisiä riskejä muiden kustannuksella ei tarvitse ottaa. Jos itse haluaa korjata romurenkaan, niin tekee sen sitten omassa tallissa omalla vastuulla.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Hen-3
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 103
                    • Lahti

                    Tuota just mäkin oon ihmetelly:think
                    Tietty jokainen itse voi paikata renkaansa matopaikalla jos haluaa mutta rengasliike onkin sitten ihan eriasia.
                    Jos minä paikkaan asiakkaan renkaan matopaikalla ja asiakas lähtee liikkeestä ajamaan esim.moottoritielle.. rengastyhjenee yhtäkkiä.. asiakas ajaa tieltä ulos ja loukkaantuu/kuolee.. poliisi alkaa selvittää syytä.. syy renkaan väärä paikkaus/äkillinen tyhjeneminen.. aletaan selvittää syyllistä.
                    Jokainen voi miettiä että kuka on vastuussa? Kuljettaja? Ei vaan rengasasentaja joka on korjannut renkaan väärin.
                    Nää korjausasiat on siis vastuu kysymyksiäkin.
                    Meillä ainakin rengasasentaja itse päättää korjaako vielä renkaan vai ei ja millä menetelmällä sen tekee.
                    Last edited by Hen-3; 05-10-2013, 15:39.

                    Comment

                    • Cock
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 752
                      • Tsadi

                      Originally posted by Peltsii View Post
                      Lakiko näitä määrää, että on kielletty reunasta ? Kyllä renkaan kyljenkin voi paikata asiallisella radial paikalla, tosin matalaprofiili renkaissa vähän hankalaa, mutta perus 205/55-16 onnistuu mainiosti.

                      Reilun 5 vuotta (onneksi viikko enää) näitä pyöritellyt, kottikärrystä 29.5r25 maansiirto renkaisiin, niin kyllä sitä nyt vähän on oppinu jo näkemään ja haistamaan.

                      E: eihän aina voi olla varma, mutta silloinhan se pitää purkaa. Ja toki se muutenkin puretaan, jos asiallisesti paikataan. Kommenttina vain siihen, etteikö voi turvallisesti räkätapilla paikata. Poka tulee renkaan kanssa, missä on 3mm pintaa, vitusti järkeä alkaa sen kummemmin paikkaamaan..

                      En tiedä minkäkokoisesta kyljessä olevasta reiästä tässä nyt puhutaan, mutta melko kusipäinen asentaja saa olla jos rupeaa kovin isoa reikää paikkaamaan.

                      Ja juu, 16 vuotta on tullu täysipäiväisesti touhuttua että kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua.

                      Mitä tulee tohon vitusti järkeä alkaa paikkaamaan juttuun niin pokaltahan sun on kysyttävä vissiin ensin että paikataanko räkätapilla vaiko asiallisesti sisäpuolelta vaikka siinä renkaassa ois saatana 1,8 milliä pintaa, vaiko eikö ? Eihän se sulta oo pois ? Toinen vaihtoehto on tarjota paskana olevan tilalle vastaavaa käytettyä, ehjää rengasta.


                      edit. Ja mitä tulee noihin kamelinpaskapaikkoihin niin aikalailla tasasin väliajoin tulee asiakkaita jotka on käyny paikkauttamassa renkaansa jossain Pertsan Pajalla ja vieläkin vuotaa... paikattu paskalla, mutta vaurion aiheuttanut Esine joko A) On vielä renkaassa, tai B) on irrotettu mutta ei ole katsottu kulmaa jossa se on renkaassa ollut, ja tuikattu naskalilla toinen reikä viereen... Siinä sitä on amatitaitoa kerrakseen
                      Last edited by Cock; 05-10-2013, 17:56.
                      540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                      Audi A6 C7 S-Line ABT

                      Comment

                      • JermuS
                        BTCF Member
                        • Jul 2008
                        • 4213
                        • Kaustinen

                        Ja onhan noissa kamelinpaskoissakin eroa! Ei noista motonetin ym. kuivuneista paikoista voi oikeestaan puhua samanapäivänä "ammatti" käyttöön tarkotettujen kans..

                        Meillä kyllä paikkaillaan tubeless paikoilla naulan ja ruuvin reiät. Jos kivi tai jotain isompaa on mennyt läpi niin aina tossu sisäpuolelle. Ja hintaa tubeless paikkaukselle 5-10€ ja tossutus 20-30€..

                        Ja kyllä sen huomaa päältäkin päin jos rengas on romu. Kyljissä näkyy lähes aina jäljet, haisee "burnikselle" eikä tarvi paljoakaan laittaa ilmaa renkaseen kun tulee patti kylkeen... :think
                        -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                        -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                        -Volvo S60 2.4i -04
                        -LMC Munsterland LUX 495 -98

                        https://www.instagram.com/jermus_h/

                        Pohjanmaa - Connection

                        Kaustinen connection

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          Originally posted by Cock View Post

                          edit. Ja mitä tulee noihin kamelinpaskapaikkoihin niin aikalailla tasasin väliajoin tulee asiakkaita jotka on käyny paikkauttamassa renkaansa jossain Pertsan Pajalla ja vieläkin vuotaa... paikattu paskalla, mutta vaurion aiheuttanut Esine joko A) On vielä renkaassa, tai B) on irrotettu mutta ei ole katsottu kulmaa jossa se on renkaassa ollut, ja tuikattu naskalilla toinen reikä viereen... Siinä sitä on amatitaitoa kerrakseen
                          Onko syynä pertsan paja vai räkätappi?

                          Ja kerrohan ihmeessä kuinka asentaja voi lyödä toisen reiän viereen räkätapin puikolla? Eihän se _oikea_ räkätapin asennuspuikko mene edes liian tiukasta naulanreiästä kovinkaan helposti läpi.

                          Jos tekisin vielä rengashommia, niin voisin antaa _kaikille_ itse räkätapilla paikkaamille renkailla vuoden takuun paikkauksen osalta, ongelma ei todellakaan ole itse paikkaustavassa vaan paikkaajassa.

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by bimmerE34 View Post
                            Rengasvalmistaja(t).
                            Mitäs rengasvalmistajat sanoo tästä ja mitkä valmistajat? Onko jotain mustaa valkoisella?

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Kovastihan ne pojat paskaa täällä jauhaa.
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Mikiis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 906
                                • Oulu

                                Kävin kyselemässä yhdestä paikalllisesta liikkeestä talvitassuja kokoa 245/40 18, niin olin lentää penkistä, kun saa alle tonniin, olin varautunut isompaan summaan. Ja kyse oli contin, ja misukan nastoista.

                                Oho, piti kommentoida renkasjutskiin, mutta täällähän on amatimiesten/ kamelinpaskan juttuja
                                Last edited by Mikiis; 06-10-2013, 02:04.
                                F11 530d -11
                                E91 -06 320d
                                x2 Tuikut
                                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎