Se vaikeuttaa vaan kaikkien elämään, jos minä oon valmistautunut pysähtymään suojatien eteen ja sitten auto alkaakin hiljentää ja minä kurkin että aikookohan se pysähtyä, kun ei liikkuvan auton eteenkään tee mieli mennä silloin kun oikeasti on itse väistämisvelvollinen.
Niin, eli oot valmistautunu pysähtyyn ja ehkä jatkaan matkaa taluttaen. Autoilija ei voi tietää mitä teet, joten autot himmaa vauhtia ihan sun turvallisuutes vuoks
Ei nyt ehkä ihan munakuskeja, mutta asenteita kuitenkin.
Kuopiossa on motarilla asfaltointityöt käynnissä (yöaikaan), mutta rajoitukset on puotettu 80km/h, kun ei ole viivoja maalattu yms. No mitä ihmiset tekee, ajaa sitä mittari satasta siitä huolimatta ja kun vaihtuu 100km/h, jatketaan sitä mittari satasta. Eli ensin kaikki menee minusta ohi ja sitten joudun ohittamaan ne kaikki samat ajoneuvot.
Ei tämä nyt minun mielenterveyteen vaikuta, mutta mikä idea tuossa on? Jos ei kerran rajoituksia noudata, niin eikö se ole sama nostaa 100 alueella 120 tai 130? Muutenkin tuntuu että moni ajaa maanteillä 80 alueella vähän reilummin (~90), mutta 100 alueella se tasan 100 on ihan maksimi. Autokoulussako noin opetataan vai mikä tämän ilmiön saa aikaan? :think
Itsellä on siis yleensä +10 mittarissa.
Täähän pätee ihan jokapäiväisessä kesäliikenteessä, itse ajan samoin kuin sinä +10 yli. 80 alueella ajan siis 90 ja 100 aluella 110 etc. Suurin osa kanssa liikkujistamme kuitenkin ajavat kesäsin 80 alueella 100 ja 100 alueella edelleen 100. Melkosen ärsyttävää Itse ajan vielä lähes aina vakkari päällä.
btw en viitsi edes mainita työmatkalla olevia ohitus"luetaan kiihdytys" kaistoja
F31 320d xDrive -13
-------------------------
ex e39 523 -96
ex e46 320d touring -03
ex e28 518 -82
hieman ehkä ohi aiheen
jos vastaan tulee auto ilman valoja, niin väläytätkö pitkiä vai käytätkö omat valot hetkeksi pois päältä? pitkien läläyttely on ainakin pimeällä rasittavaa.
Huh, tulipa kerrankin jännitystä työmatkaan. Taitan työmatkani (6,7 km) aina pyörällä ja tällä kertaa kilometrin verran ajettuani tapahtui kohtaaminen erään Insignian kanssa.
Ajoin taajama-alueella tieosuutta, jossa ei ole vieressä kevyen liikenteen väylää, joten ajoin tapani mukaan niin reunassa kuin pystyin. Sivutieltä - asuinalueelta - näkyi tulevan tämä Opel, mutta pysähtyi, koska hänellä kärkikolmio. Juuri ollessani kohdalla hän kaasuttaakin leveällä ajolinjalla niin, että jos en olisi väistänyt aivan asfaltin reunaan, olisin alle jäänyt.
Toki raivostuin ja rupesin protestiksi huutamaan, mutta kuski vain tyytyi ikkunan avattuaan sarkastisesti tokaisemaan: "mikä nyt on hätänä?". Hän sulki ikkunan saman tien ja kaasutti pois.
Ja lisätään tähän vielä Kotkan pyöräilymatkani tapahtuma. Ajoin Porvoon lähellä maantietä oikeaa reunaan pitkin, kunnes yhtäkkiä vierestäni puolen metrin päästä lentää 1,5 litran muovipullo, jossa oli vielä juotavaakin! Samalla minut ohitti täynnä ihmisiä ollut Golf Variant, jonka ikkuna on auki.
hieman ehkä ohi aiheen
jos vastaan tulee auto ilman valoja, niin väläytätkö pitkiä vai käytätkö omat valot hetkeksi pois päältä? pitkien läläyttely on ainakin pimeällä rasittavaa.
nimimerkillä joskus ajanu valovikasella autolla
Valosalla en tee mitään, koska ei ole minun asia jos joku haluaa ajaa ilman valoja. Pimeellä väläytän pitkiä.
Ja lisätään tähän vielä Kotkan pyöräilymatkani tapahtuma. Ajoin Porvoon lähellä maantietä oikeaa reunaan pitkin, kunnes yhtäkkiä vierestäni puolen metrin päästä lentää 1,5 litran muovipullo, jossa oli vielä juotavaakin! Samalla minut ohitti täynnä ihmisiä ollut Golf Variant, jonka ikkuna on auki.
Vitun vittu, näitä asenteita tässäkin maassa.
Tästä tuli mieleen itselläkin eräs tapahtuma vuosia sitten. Olin maastofillarin kanssa tulossa metsästä ja odottelin tienvieressä jotta pääsisi tien toisella puolella olevalle kevlille. Joku nero päättää heittää majoneesia ikkunasta niin että koko stonga oli sitä täynnä.
Onhan se kieltämättä välillä vähän perseestä kun jotkut kihnuttaa autotiellä miten sattuu. Esim 2 rinnakkain niin että joutuu odottamaan että pääsee ohi.. Luulisi toisen peesissä ajeleminen olevan mukavampaakin Myöskin autotiellä fillaroiminen on mielestäni vähän kyseenalaista jos vieressä menee kevyeen liikenteen väylä.
Koko kesän todistanut erikoista käyttäytymistä. Oli rajoitus mikä tahansa, erittäin usein kaikki ajelee joko auringon tarkkaa rajoitusten mukaan tai hieman alle. Minä taasen ajan aina suurinta sallittua nopeutta juuri sakkorajan alapuolella.
Erityisesti pitempää matkaa ajettaessa ohitan hitaammin ajavat lähes poikkeuksetta.
Tästäpä sitten seuraa se että se ohitettu alkaakin sitten löytämään sen kaasun ja tulee ihan puskuriin kiinni. Toisinaan mennään sitten minusta ohi ja jäädään taas eteeni ajamaan hitaammin kuin minä. Sitten kun menen toistamiseen ohi, alkaa se angstaaminen, ajetaan takana pitkät päällä tai tööttäillän yms.
Joko se on tuo merkki mitä niin paljon vihataan tai sitten ei vaan käy ohitettavan omalletunnolle että joku ohittaa.
Tämä käytös on ominaista lähes millä merkillä tahansa ajaville, eikä kyllä ohitettavan iästä riippuvaista.
Sattuu kohdalle myös niitä fiksujakin kuskeja kun näytetään vilkkua että mene ohi. Tosin tämä käytös on valitettavan harvassa.
Oma työmatka taittuu 8-tietä pitkin Turku-Uusikaupunki väliä sahaten.
Allekirjoitan täysin tuon saman havainnon kuin aikaisemmassa viestissä. Eli ohituksen jälkeen ohitettava löytää kaasupolkimen. Ikäänkuin "loukkaantuu"
Samaan aikaan kun joka päivä kulkee niin rupeaa tunnistamaan samat autot ja naamat. Usein nämä kuskit ajavat oikeaa nopeutta ja tekevät fiksuja ohituksia. Sitten useammin nämä autot joita harvemmin näkee eli oletan heidän ajavan vähemmän jännittävät ohittamista ja kiilaavat ohituksen jälkeen yleensä rekan eteen vaikka olisi edessä kilometri suoraa ilman vastaantulijoita.
Ettei mene ihan jauhamiseksi niin usein kun olen tuolla viisnelikympillä bemarilla mennyt töihin ja nähnyt tilanteen että on autoletka rekan perässä olen tilanteen tullen ohittanut koko possujunan. Kesken ohituksen joku lyö sitten vilkun päälle ja meinaa tulla kylkeen/eteen katsomatta peiliin.Sillon on lähellä etten mene potkaisemaan koko vitun peiliä vittuun kun sitä ei kerran käytetä. Nykyään jo varaudun sellaisiin tilanteisiin enkä kerää "turhan" paljon nopeutta.
Ajelen Oulu-Kajaani väliä aika usein kuukauden aikana ja olen huomannut myös erään tapahtuman. Pimeällä kun olen ohittanut joitakin henkilöitä joille se ohittaminen on ottanut jotenkin sielun päälle niin he ensin laittavat pitkät pois kuten tavallisesti tehdään ja heti kun olet koukannut eteen niin pitkät tulevatkin päälle. Varmasti on kovatkin bileet siellä ajatellen, että oppiipahan mulukku kun ohittelee.
E34 520iA -92 Vulkangrau
Ex: Toyota Corolla 1.6i & 1.3i -87 & 91, Ford Sierra 1.6i -92
Eilen tuli nähtyä lievä peräänajo rampin päässä, kun ensimmäisenä ollut hieman ylivarovaisena väisti risteävää tietä. Taisi tuollainen hieman vanhemman puoleinen kuljettaja olla tässä ajoneuvossa. Perässä ollut farkku-Accord sitten töytäisi kevyesti ensimmäisen takapuskuriin, joka kuitenkin pomppasi itse ajoradalle. Sentään sitä pitkin ei tuolloin ketään tullut. Accord-kuljettaja siis katsoi olan yli takavasemmalle törmätessään edellä olleeseen. Tämän jälkeen jäivät niille sijoilleen selvittämään tapahtunutta haitaten rampista liittymistä, vaikka tuossa olisi ollut ~100-200m päässä eritasoliittymän jälkeen hyvin tilaa ajaa pientareelle.
jos vastaan tulee auto ilman valoja, niin väläytätkö pitkiä vai käytätkö omat valot hetkeksi pois päältä? pitkien läläyttely on ainakin pimeällä rasittavaa.
Pimeällä käytän valoja pois, täysin valoisalla en tee mitään tai väläytän pitkiä. Hämärässä ja vesisateessa myös väläytän pitkiä.
Koko kesän todistanut erikoista käyttäytymistä. Oli rajoitus mikä tahansa, erittäin usein kaikki ajelee joko auringon tarkkaa rajoitusten mukaan tai hieman alle. Minä taasen ajan aina suurinta sallittua nopeutta juuri sakkorajan alapuolella.
Erityisesti pitempää matkaa ajettaessa ohitan hitaammin ajavat lähes poikkeuksetta.
Tästäpä sitten seuraa se että se ohitettu alkaakin sitten löytämään sen kaasun ja tulee ihan puskuriin kiinni. Toisinaan mennään sitten minusta ohi ja jäädään taas eteeni ajamaan hitaammin kuin minä. Sitten kun menen toistamiseen ohi, alkaa se angstaaminen, ajetaan takana pitkät päällä tai tööttäillän yms.
Eipä sillä merkillä tunnut olevan paljoa merkitystä, jolla ohituksen tekee. Eli kyllä se on enempi sitä loukkaantumista, kun joku kehtaa ohittaa, vaikka juuri hän ajaa mittarinsa mukaan maksimia sallittua! Vielä pahempia ovat ne ohituksen aikana kirittäjät, jotka näillä kaksikaistaisilla teillä aiheuttavat paikoitellen suuriakin vaaratekijöitä. Moottoriteillä näistä vielä pääsee suht helposti eroon.
Oma työmatka taittuu 8-tietä pitkin Turku-Uusikaupunki väliä sahaten.
Ettei mene ihan jauhamiseksi niin usein kun olen tuolla viisnelikympillä bemarilla mennyt töihin ja nähnyt tilanteen että on autoletka rekan perässä olen tilanteen tullen ohittanut koko possujunan. Kesken ohituksen joku lyö sitten vilkun päälle ja meinaa tulla kylkeen/eteen katsomatta peiliin.Sillon on lähellä etten mene potkaisemaan koko vitun peiliä vittuun kun sitä ei kerran käytetä. Nykyään jo varaudun sellaisiin tilanteisiin enkä kerää "turhan" paljon nopeutta.
Itselläni havainnot samaiselta tieltä välillä Rauma - Kristiinankaupunki ja ihan samanlaista käyttäytymistä silläkin välillä. Pari suoraa on nähnyt rekan vetävän letkaa ja ohituspaikat jätetty käyttämättä niin en itse pitkään enää siinä ihmettele. Onneksi tuo VT8 on vielä sentään sen verran leveä, että juuri mahtuu kolme autoa rinnakkain.
BMW E36 328i Touring -97 SAAB 9000 2.3T CSE -98 SAAB 900 T16 2dr -88
Eipä sillä merkillä tunnut olevan paljoa merkitystä, jolla ohituksen tekee. Eli kyllä se on enempi sitä loukkaantumista, kun joku kehtaa ohittaa, vaikka juuri hän ajaa mittarinsa mukaan maksimia sallittua! Vielä pahempia ovat ne ohituksen aikana kirittäjät, jotka näillä kaksikaistaisilla teillä aiheuttavat paikoitellen suuriakin vaaratekijöitä. Moottoriteillä näistä vielä pääsee suht helposti eroon.
Tämä on totta. Itsekin ajelin ensiksi pitkää työmatkaa 1.3cdti opel corsalla (90hv). Kerran kotimatkalla lähetin jonkun vanhan japskin ohi jota kuskas joku vanha jäärä. Arvelin jo palaavani omalle kaistalle kun vastaankin alkoi tulla jo muita autoja, niin huomasin, että tää jäärä kiihdyttää rinnalla. Hänen onneks riisselistä löyty vielä pienempi vaihde, niin menin ohi kyseisestä runkkarista ennenkuin kohtasin vastaantulevan. EN todellakaan alkanut jarruttelemaan tuollaisen urpon takia. Ennemmin olisin kiilannut sen jorpakkoon kaistaltaan. Sillä reissulla tuumasin, että ei vois vähempää kiinnostaa mitä valtiovalta on mieltä co2-päästöistä, mutta tehoa tulee lisää. Sen jälkeen oon ajellutkin vähän rivakammilla autoilla. Enkä ole ainakaan kertaakaan huomannut, että kukaan olis alkanut rinnalla kirittämään. :think
Joo o.. Meikäläinen pärrällä olin kotia ajelemassa, ajelen sakkorajan tuntumassa. Keskellä landea on eräs suora, jolla rajoituksena 60km/h koulun takia. Noh, koulut eivät tietysti kesällä ole, joten ei viitti kilsan luotisuoraa vanhaa valtatietä kituuttaa kuuttakymppiä. Edessä hiace meni tasantarkkaan sitä vauhtia. Itse menin mielestäni varsin asiallisesti noin 80km/h vauhdilla ohi hiacesta ja kiitokseksi sain tööttäyksen... Taitaa olla suomi ainut maa jossa osataan olla kateellisia ohittamisestakin ja siitä, että joku omalla riskillään on 10min nopeammin kotona kuin itse..
Ompa kerran lähiaikoina tullut valtatiellä tullut ohitettua 80km/h ajava volvo vajaan satasen vauhdilla (eli nätisti) , niin kyseinen volvokuski sitten roikkui perässä kiinni, ohitti huonossa paikassa ja alkoi hidastamaan mun vauhtia siinä vaiheessa olisin kaivannut enemmän tehoa, mutta tehojen puutteessa jouduin nöyrtymään, enkä näyttämään sille mulqvistille..
Ja myönnettäköön, että itsekin olen ajanut kuin munakuski tällä viikolla. Tulin keskusta-alueella 4-kaistaisella kohdalla vasemmalla kaistalla (ei ketään edessä), valot vaihtui vihreäksi. Heti valojen jälkeen kaista päättyi. Katsoin, että oikeanpuoleinen kaista oli lähtenyt hitaasti liikkeelle ja että kerkeän hyvin jonon ohi. Noh, kiirehän siinä tuli lopulta ja pienestä välistä mahduin vaihtamaan oikealle kaistalle volvon eteen. Ymmärrän jos volvokuskilla lensi vee-sanat suusta. Kyseisen kaistan loppuminen on tietyön takia enkä muistanut sitä ajoissa, joten tuli tehtyä tuollainen ratkaisu. Maltti on valttia...
Joo o.. Meikäläinen pärrällä olin kotia ajelemassa, ajelen sakkorajan tuntumassa. Keskellä landea on eräs suora, jolla rajoituksena 60km/h koulun takia. Noh, koulut eivät tietysti kesällä ole, joten ei viitti kilsan luotisuoraa vanhaa valtatietä kituuttaa kuuttakymppiä. Edessä hiace meni tasantarkkaan sitä vauhtia. Itse menin mielestäni varsin asiallisesti noin 80km/h vauhdilla ohi hiacesta ja kiitokseksi sain tööttäyksen... Taitaa olla suomi ainut maa jossa osataan olla kateellisia ohittamisestakin ja siitä, että joku omalla riskillään on 10min nopeammin kotona kuin itse..
Ompa kerran lähiaikoina tullut valtatiellä tullut ohitettua 80km/h ajava volvo vajaan satasen vauhdilla (eli nätisti) , niin kyseinen volvokuski sitten roikkui perässä kiinni, ohitti huonossa paikassa ja alkoi hidastamaan mun vauhtia siinä vaiheessa olisin kaivannut enemmän tehoa, mutta tehojen puutteessa jouduin nöyrtymään, enkä näyttämään sille mulqvistille..
Ja myönnettäköön, että itsekin olen ajanut kuin munakuski tällä viikolla. Tulin keskusta-alueella 4-kaistaisella kohdalla vasemmalla kaistalla (ei ketään edessä), valot vaihtui vihreäksi. Heti valojen jälkeen kaista päättyi. Katsoin, että oikeanpuoleinen kaista oli lähtenyt hitaasti liikkeelle ja että kerkeän hyvin jonon ohi. Noh, kiirehän siinä tuli lopulta ja pienestä välistä mahduin vaihtamaan oikealle kaistalle volvon eteen. Ymmärrän jos volvokuskilla lensi vee-sanat suusta. Kyseisen kaistan loppuminen on tietyön takia enkä muistanut sitä ajoissa, joten tuli tehtyä tuollainen ratkaisu. Maltti on valttia...
Jos ohitit tosiaan tuon kilometrin matkan takia voidaksesi ajaa 80km/h, etkä 60km/h nopeusrajoituksen mukaan. Säästit siinä jopa hurjat 14,998 sekunttia. Vai minkä laskutoimituksen mukaan sait 10min?
Se, että koululaiset ovat olleet lomalla ei myöskään automaattisesti tarkoita etteikö koululla voisi olla jotain muuta aktiviteettiä.
Comment