Sain kuulla eilen tapauksesta, jossa Tampereen Hatanpään kaupunginosassa koulutielle lähtenyt pieni ekaluokkalainen ei päässyt vihreän valon aikana kadun toiselle puolelle, koska kukaan kääntyvä autoilija ei ollut päästänyt häntä kadun yli. Lapselle paloi siis vihreä valo. Bussi meni, ja lapsi myöhästyi koulusta.
Tarinan ainoa postitiivinen puoli on se, että tämä kyseinen lapsi oli itse niin fiksu ettei luottanut pelkästään vihreään valoon, vaan katsoi ettei autoja tosiaankaan tule mistään suunnasta, ennen kuin lähti ylittämään katua.
Kaikki lapset eivät osaa olla yhtä tarkkoina liikenteessä. Jokaisella ajoluvan saaneella sensijaan tulee olla tieto siitä, että vaikka itsellekin palaisi vihreä valo, niin kääntyessä on väistettävä vihreillä valoilla tietä ylittävää jalankulkijaa.
Kun nyt vauhtiin päästiin, niin otetaan samalla pieni kertaus suojatiesäännöistä. Ei tämä mitään avaruusfysiikkaa ole:
'Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.'
Ennakointi on tärkeää. Erityisesti lapset ja iäkkäät ihmiset tulee huomioida.
'Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.'
Ajoneuvon pysäyttäminen kokonaan ja selkeä kontakti jalankulkijaan tekee tilanteen molemmille selväksi.
'Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa'
Ohitettaessa ajoneuvo pysähtymättä, ei kuljettajalle jää aikaa reagointiin käytännössä lainkaan. Myös suojatiellä olevan jalankulkijan mahdollisuudet reagoida ovat erittäin vähäiset. Jo ns. tavallinenkin henkilöauto peittää näkyvyyden ja erityisesti lapsia on käytännössä mahdoton havaita.
Tieliikennelaki 44 § Ajoradan ylittäminen
'Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.
Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.'
Tielle ei saa rynnistää. On tärkeää ja järkevää käyttää malttia. Ajoneuvon pysähtymismatka erityisesti talvella voi olla yllättävän pitkä ja jo reagointiajan kuluessa auto voi kulkea pitkän matkan.
Ehdoton oikeuksista kiinnipitäminen ja oikeassa oleminen ei ole järkevää, sillä on selvää, että jalankulkija on törmäyksen tapahtuessa heikoilla.
'Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie.' (7.5.1997/414)
Hyvää, rauhallista ja turvallista viikonloppua toivottelee konstaapeli Päivi
Vittu että pistää vihaksi tämmöset apinat. En mäkään nyt liikenteessä mikään puhdas pulmunen ole, mutta jumalauta niin kiire vain ei ole, etteikö muksuja ehtisi tien yli turvallisesti päästää!
Vähän asian vierestä, niin nuo kaksikaistaiset tiet, joissa on suojatiet yli on kyllä sellaisia ansoja, että.... Tuollaisissa tilanteissa tulee monesti vihaisia katseita, jos en pysähdy päästämään jalankulkijoita - tai jos pysähdyn, niin varmistan poikkeuksetta, ettei takana ole KETÄÄN. Noissa vaan on aina se riski, että joku vetää ohi suojatien kohdalla.. omakin muksuni on meinannut jäädä auton alle suojatiellä vielä töyssyn kohdalla - rattaissa - kun jollain apinalla oli niin hemmetin kiire!!
Jos kaksikaistaisen tien ylittävän suojatien kohdalle on pakko pysähtyä (joku tunkee väkisin alle tms.), niin vedän tyylikkäästi kaistojen keskelle keskiviivan päälle ja kuuntelen sitten ennemmin sitä räikkäkonserttia, kuin piipaa-autoa..
Kylläpä alkoi taas kyrpimään.... Kaikista paras olisi, kun yhtään moista "suojatietä" ei olisi koskaan rakennettukaan!!
Vittu että pistää vihaksi tämmöset apinat. En mäkään nyt liikenteessä mikään puhdas pulmunen ole, mutta jumalauta niin kiire vain ei ole, etteikö muksuja ehtisi tien yli turvallisesti päästää!
Vähän asian vierestä, niin nuo kaksikaistaiset tiet, joissa on suojatiet yli on kyllä sellaisia ansoja, että.... Tuollaisissa tilanteissa tulee monesti vihaisia katseita, jos en pysähdy päästämään jalankulkijoita - tai jos pysähdyn, niin varmistan poikkeuksetta, ettei takana ole KETÄÄN. Noissa vaan on aina se riski, että joku vetää ohi suojatien kohdalla.. omakin muksuni on meinannut jäädä auton alle suojatiellä vielä töyssyn kohdalla - rattaissa - kun jollain apinalla oli niin hemmetin kiire!!
Jos kaksikaistaisen tien ylittävän suojatien kohdalle on pakko pysähtyä (joku tunkee väkisin alle tms.), niin vedän tyylikkäästi kaistojen keskelle keskiviivan päälle ja kuuntelen sitten ennemmin sitä räikkäkonserttia, kuin piipaa-autoa..
Kylläpä alkoi taas kyrpimään.... Kaikista paras olisi, kun yhtään moista "suojatietä" ei olisi koskaan rakennettukaan!!
Tuollaiset suojatiet ovat kyllä pahoja. On toisaalta ironista, että tuota virhettä eivät tee ainoastaan munakuskit vaan myös monet sellaisetkin ihmiset, jotka normaalisti pysähtyvät suojateiden eteen. Esimerkiksi lain mukaan jos suojatien alkuosaan on lain vastaisesti pysäköity auto, sitä ei saisi ohittaa pysähtymättä. Aika harva kuitenkaan tätä tulee edes ajatelleeksi. Olen myös muutamaan otteeseen ollut sellaisten ihmisten kyydissä, joiden tiedän olevan tunnollisia kuskeja, mutta jotka eivät ole epähuomiossa edes tajunneet, että ajoivat juuri kaksikaistaisen suojatien yli, jonka eteen oli toisella kaistalla pysähtynyt auto.
Vähän asian vierestä, niin nuo kaksikaistaiset tiet, joissa on suojatiet yli on kyllä sellaisia ansoja, että.... Tuollaisissa tilanteissa tulee monesti vihaisia katseita, jos en pysähdy päästämään jalankulkijoita - tai jos pysähdyn, niin varmistan poikkeuksetta, ettei takana ole KETÄÄN. Noissa vaan on aina se riski, että joku vetää ohi suojatien kohdalla.. omakin muksuni on meinannut jäädä auton alle suojatiellä vielä töyssyn kohdalla - rattaissa - kun jollain apinalla oli niin hemmetin kiire!!
Mä ymmärrän ton pointin, mutta toisaalta ärsyttää sekin että omaa lain rikkomista perustellaan sillä, että joku toinen saattaa rikkoa lakia vielä räikeämmin. Olisihan se ihan hirveä tilanne jos joku jäisi tuollaisessa paikassa auton alle ja itse olisi siinä pysähtyneenä, en mä sitä kiellä, mutta kyllähän rehellisyyden nimissä tuollaisia onnettomuuksia sattuu tosi vähän. Vähältä piti -tilanteita tietysti on, itsekin sellaista kerran todistin. Ja soitin torvea pitkään ja hartaasti heti kun näin auton takapeilistä tulevan kovaa vauhtia, en sitten tiedä vittuunnutinko sillä vaan jalankulkijat vai auttoiko se heitä huomaamaan auton...
Jos kaksikaistaisen tien ylittävän suojatien kohdalle on pakko pysähtyä (joku tunkee väkisin alle tms.), niin vedän tyylikkäästi kaistojen keskelle keskiviivan päälle ja kuuntelen sitten ennemmin sitä räikkäkonserttia, kuin piipaa-autoa..
Meidän muksut käy täällä Naantalin Karvetissa ala-astetta ja joutuvat ylittämään suojatien kouluun mennessään. Vaimo oli kävellen hakemassa muutama päivä sitten nuorempaa ekaluokkalaistamme koulusta kotiin ja siinä suojatiellä oli joku lippispäinen amisapina vetänyt niiden nenän edestä niin että emäntä olis kuulemma voinu koskettaa sitä autoa kädellään. Vauhtia oli ollu varmaan 60-70 km/h 40km/h:n alueella. Ei ollu emäntä edes säikähdyksissään kerenny rekkaria kattomaan autosta.
Ite oon soittanu moneen kertaan kaupungille, jotta tohon tarvittais sellanen koroke, mutta turhaan. Se on kaikkein varmin keino hiljentää kusipäiden vauhtia suojatien kohdalla.
Sitäpaitsi ei ne korokkeet ainakaan minun mielestä ole ollenkaan vittumaisia ylittää kun vaan tarpeeksi hiljaa sen tekee. Tietysti amisikäisiä pellejähän ne vitutta kun ajetaan jousettomilla autoilla pakarit asvalttia raapien. Ei sellaset autot kuulu muutenkaan tieliikennekäyttöön jos ei yhtä muutaman sentin koroketta voi ylittää.
Se on vaan sellanen juttu, että jos joku apina ajaa minun muksujeni päälle suojatiellä, niin Hammurabin laki x2 astuu sillä sekunnilla käyttööni. Ja siitä ei hyvää seuraa, vaikka muutoin kiltti mies olenkin
Comment