Ajoissa liikkeellä. Juuri tulostan oikaisuvaatimusta. Ja jos vuoden viimeisenä hyvänä työnä veisi sen tullin tädeille ihan omakätisesti Vilhovuorenkadulle.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 928 GTS View PostKHO:lla oli taas kerran mahdollisuus hoitaa edes osa 2005 ja sitä ennen perityjä ELV:ejä vihdoinkin kuntoon. Mutta kun ei niin ei. Siellä ei olla vieläkään valmiita myöntämään 2002 tehtyä tulkintavirhettä sellaiseksi mikä on syytä korja vanhenemisajoista välittämättä.
http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia...530483846.html
Voi helvetti jos se oikeesti menee noin, mennyt täysin usko Suomen oikeuslaitoksen ja Tullin toimintaan.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostYritin ymmärtää tuota sepustusta tuolla, mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että ne Tullin keräämät tiedot mahdollisista virkamiesteitse tehtävistä automaattipalautuksista ei nyt sitten tuon päätöksen perusteella toteudu, ja että vanhojen autojen ELV:n perimisen purkaminen tässä ajassa ei ole perusteltua?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Tänään on tosiaan viimeinen päivä valittaa 1.1.2010 - 31.12.2010 veropäätöksistä. Vuonna 2010 verotettiin 29 tuhatta käytettyä autoa. Hyvin suuressa osassa tapauksista veroprosentti oli liian suuri ja valituksen tekeminen olisi aiheellista. Vielä ei ole myöhäistä.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostTänään on tosiaan viimeinen päivä valittaa 1.1.2010 - 31.12.2010 veropäätöksistä. Vuonna 2010 verotettiin 29 tuhatta käytettyä autoa. Hyvin suuressa osassa tapauksista veroprosentti oli liian suuri ja valituksen tekeminen olisi aiheellista. Vielä ei ole myöhäistä.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostJos otetaan perus MAHTI:n kautta verotettu peruskikotin, onko niissäkin perustetta valittaa?
Tero
Veroprosentti on sama tuliko verot mahdin mukaan tai marvon arpajaisista...Last edited by bemmeri; 31-12-2013, 15:20.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Asiassa C‑437/12 ottaen huomioon huomautukset, jotka sille ovat esittäneet;
Suomen hallitus, asiamiehenään J. Heliskoski.
UNIONIN TUOMIOISTUIMEN TUOMIO (kahdeksas jaosto) 19. päivänä joulukuuta 2013
Näillä perusteilla unionin tuomioistuin (kahdeksas jaosto) on ratkaissut asian seuraavasti:
SEUT 110 artiklaa sovellettaessa sellaisia samanlaisia kotimaisia tuotteita, jotka ovat verrattavissa pääasian oikeudenkäynnin kohteena olevan kaltaiseen käytettyyn ajoneuvoon, jonka ensimmäinen käyttöpäivä on ollut ennen 1.2.2008 ja joka on tuotu Alankomaihin ja rekisteröity siellä vuonna 2010, ovat sellaiset Alankomaiden markkinoilla ennestään olevat ajoneuvot, jotka ovat ominaispiirteiltään mahdollisimman samanlaisia kyseessä olevan ajoneuvon kanssa.
SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä auto- ja moottoripyöräveron (belasting personenautoʼs en motorrijwielen) kaltaiselle verolle sikäli ja siltä osin kuin maahantuoduista käytetyistä ajoneuvoista niitä Alankomaissa rekisteröitäessä kannettava kyseisen veron määrä on suurempi kuin pienin jäljellä oleva kyseisen veron määrä, joka sisältyy Alankomaissa jo rekisteröityjen samanlaisten käytettyjen ajoneuvojen arvoon.
http://curia.europa.eu/juris/documen...ocid=145905&pa...Last edited by nullzwei; 12-02-2014, 00:52.
Comment
-
-
Esimerkki mitä tuo C-437/12 tuomio käytännössä tarkoittaa. Jos auton veroprosentti oli uutena 29% ja sitä tuotiin 3v vanhana käytettynä 25% verolla ja nyt sitä tuodaan 39% verolla homma menee perusteellisesti uusiksi. EUT:n mukaan ainoa oikea veroprosentti on alin prosentti joka on ollut käytössä milloin tahansa ensirekisteröinti- ja tuontipäivän välissä. Esimerkin tapauksessa siis 25% eikä se saa enää tuota suuremmaksi koskaan nousta vaikka valtio muuttaisi verotusta miten radikaalisti tahansa. Käytännössä tämä tarkoittaa 2008 voimaan tulleen CO2 verotuksen kaatumista mukaanlukien 1,5 tehopainokerroin painoperusteisesti veroitetuille jne.
Siis myös aiemmin mainittu Kouvolan HAO:n tekemä Jaguar-päätös pitää ottaa uudelleen tarkasteltavaksi. Sehän on ilmeisesti edelleen odottamassa saako tulli valituslupaa KHO:hon. Tuon C-437/12 perusteella lupa pitää antaa ja asia käsitellä EUT:n joulukuun tuomio huomioiden. Itse asiassa tullin olisi jo pitänyt alkaa noudattamaan EUT:n linjausta 20.12.2013 ilman mitään erillisiä kotimaisen hallinto-oikeuden tuomioita. Normihierarkiasta johtuen EUT:n oikeuskäytäntö ajaa ohi kaikesta Eduskunnan säätämästä lainsäädännöstä mukaanlukien Suomen perustuslaki. Tullimiesten ja -naisten olis siis pitänyt jo korjata täyttä päätä vuosien 2008-2013 veropäätöksiä joulusta lähtien. Koska näin ei ole tehty on asia hoidettava kuntoon hallinto-oikeuden kautta. Parhaassa tapauksessa tuo Jaguar-tapaus hoitaa asian jo tänä keväänä.
Elämme siis jälleen kerran erittäin mielenkiintoisia aikoja autoverotuksen kannalta. Tullista ei ainakaan työt lopu koska joutuvat korjaamaan 100-150 tuhatta veropäätöstä vuosilta 2008-2014, alkavat taas laskemaan yksilöllisiä kuukausittaisia veroprosentteja vuosille 1995-2002 jne. Tietysti vanhan linjan mukaisesti kieltäytyvät korjaamasta 2008-2010 tehtyjä koska ne on vanhentuneet 3v säännön perusteella mutta eiköhän niistäkin saada ELV:n kaltainen vahingonkorvaussotku käräjille, hoviin ja aina korkeimpaan oikeuteen asti.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostEsimerkki mitä tuo C-437/12 tuomio käytännössä tarkoittaa. Jos auton veroprosentti oli uutena 29% ja sitä tuotiin 3v vanhana käytettynä 25% verolla ja nyt sitä tuodaan 39% verolla homma menee perusteellisesti uusiksi. EUT:n mukaan ainoa oikea veroprosentti on alin prosentti joka on ollut käytössä milloin tahansa ensirekisteröinti- ja tuontipäivän välissä. Esimerkin tapauksessa siis 25% eikä se saa enää tuota suuremmaksi koskaan nousta vaikka valtio muuttaisi verotusta miten radikaalisti tahansa. Käytännössä tämä tarkoittaa 2008 voimaan tulleen CO2 verotuksen kaatumista mukaanlukien 1,5 tehopainokerroin painoperusteisesti veroitetuille jne.
Siis myös aiemmin mainittu Kouvolan HAO:n tekemä Jaguar-päätös pitää ottaa uudelleen tarkasteltavaksi. Sehän on ilmeisesti edelleen odottamassa saako tulli valituslupaa KHO:hon. Tuon C-437/12 perusteella lupa pitää antaa ja asia käsitellä EUT:n joulukuun tuomio huomioiden. Itse asiassa tullin olisi jo pitänyt alkaa noudattamaan EUT:n linjausta 20.12.2013 ilman mitään erillisiä kotimaisen hallinto-oikeuden tuomioita. Normihierarkiasta johtuen EUT:n oikeuskäytäntö ajaa ohi kaikesta Eduskunnan säätämästä lainsäädännöstä mukaanlukien Suomen perustuslaki. Tullimiesten ja -naisten olis siis pitänyt jo korjata täyttä päätä vuosien 2008-2013 veropäätöksiä joulusta lähtien. Koska näin ei ole tehty on asia hoidettava kuntoon hallinto-oikeuden kautta. Parhaassa tapauksessa tuo Jaguar-tapaus hoitaa asian jo tänä keväänä.
Elämme siis jälleen kerran erittäin mielenkiintoisia aikoja autoverotuksen kannalta. Tullista ei ainakaan työt lopu koska joutuvat korjaamaan 100-150 tuhatta veropäätöstä vuosilta 2008-2014, alkavat taas laskemaan yksilöllisiä kuukausittaisia veroprosentteja vuosille 1995-2002 jne. Tietysti vanhan linjan mukaisesti kieltäytyvät korjaamasta 2008-2010 tehtyjä koska ne on vanhentuneet 3v säännön perusteella mutta eiköhän niistäkin saada ELV:n kaltainen vahingonkorvaussotku käräjille, hoviin ja aina korkeimpaan oikeuteen asti.
HEI! Mut NO hätää, maaaaaailmaaan parhaalle tullille se ei oo ongelma eikä mikään.
Koottuja selityksiä odottelessa....F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Mitään uutta Tullin suunnalta? Onko kukaan kyselly, miten oikaisupyyntöjen kanssa meinaavat menetellä?
Joulukuun lopulla soittelin tulliin, niin kuulemma "odottavat ohjeita" oikaisupyyntöjen suhteen. Vieläkö odottelevat, vai onko porukka alkanut saamaan tullista postia? (soitin silloin siksi, kun ei tullut vastinetta oikaisupyyntöön jotka postitin paria kk aikaisemmin)
OT: Ei kuulu verokeskusteluun varsinaisesti, mutta en muutakaan osiota löydä, yms..
Mitenkähän noissa tapauksissa mahtaa käydä "takuu hyvityshinnalle" jos autovero poistuu tai laskee merkittävästi sopimuskauden aikana? Onko mahdollinen veron poisto/alennus leivottu takuu hyvityshintaan...
Kuinkahan yleisesti noita rahoituksia on käytetty? Varmaan alkaa hype tuon kohdalla voimistumaan, kun tieto leviää ja mainostavat kiivaasti.
Itse järkeilin, että tuo pudottaa pitemmässä juoksussa merkittävästi käytettyjen hintoja, koska myyjät saavat myytyä uusia enemmän ja ostaja hyväksyy huonommankin hyvityshinnan vanhasta autosta, koska myyjä saa kuullostamaan uuden auton oston "edulliselta/kannattavalta" tämän suomessa uuden rahoitusmuodon mukaan. (vanha auto=käsiraha joka pienentää kk-erää, mikä ei ole pakollinen, mutta useimmalla se vanha auto kumminkin on).
Kyllähän tuohon moni menee vipuun ja saattaa ollakin ihan järkevä vähän ajavalle, esim. kakkosauton hankkijalle joka haluaa uuden auton, yms.
Lisäksi jos uusia autoja myydään merkittävästi enemmän verrattuna esim. viime vuoteen, niin kyllähän sekin jo painaa käytettyjen hintaa ales.
Eukon-/käyttöauton päivittämistä oon suunnitellu jo parin vuoden ajan, mutta aina vaan totean itselle, että ootetaan vielä vuosi. Tällä menolla ei vaihdu koskaan. Näinköhän käytettyjen hinta tulisi laskemaan jopa ilman veron pudotusta, vai onko tämä siirtymävaihe autoverottomien autojen suomeen?
Kokeilin tuota linkin laskuria:
-Nissan Qashqai 1,6L Stop / Start System Tekna 2WD 5M/T Elegance
-Taso 1, 36kk, 45tkm. 278,33€/kk ja käsiraha 5198€
-Taattu hyvityshinta 13817€ ja luottokustannukset n. 3045€
Käytännössä maksat n. 15300€ kolmen vuoden autoilusta Qashqailla (lyhennykset+kulut+käsiraha=15300€).
Lisäksi takuu hyvityshinta tuntuu nyt ajateltuna aika matalalle, kun katoin että alle 45tkm ajetut 3v vanhat Qahsqait maksaa 18-19t€ (pyyntihinnat). Tokihan sopimusauton saa myydä omin nokkineen kalliimmalla ja pitää takuu hyvityshinnan yli jääneet rahat. Mutta johonkin tuossa takuu hyvityshinnassa häviää n. 30% verrattuna nykyiseen vastaavan käytetyn markkinahintaan. Autovero? Myyjän/rahoitusyhtiön katetta kaikki? Taivaan tuuliin..?
Joku auto myyjä voisi kertoa meneekö näitä all in one -rahoituksia paljon?Last edited by bemmeri; 26-02-2014, 09:13.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostKokeilin tuota linkin laskuria:
-Nissan Qashqai 1,6L Stop / Start System Tekna 2WD 5M/T Elegance
-Taso 1, 36kk, 45tkm. 278,33€/kk ja käsiraha 5198€
-Taattu hyvityshinta 13817€ ja luottokustannukset n. 3045€
Käytännössä maksat n. 15300€ kolmen vuoden autoilusta Qashqailla (lyhennykset+kulut+käsiraha=15300€).
Lisäksi takuu hyvityshinta tuntuu nyt ajateltuna aika matalalle, kun katoin että alle 45tkm ajetut 3v vanhat Qahsqait maksaa 18-19t€ (pyyntihinnat). Tokihan sopimusauton saa myydä omin nokkineen kalliimmalla ja pitää takuu hyvityshinnan yli jääneet rahat. Mutta johonkin tuossa takuu hyvityshinnassa häviää n. 30% verrattuna nykyiseen vastaavan käytetyn markkinahintaan. Autovero? Myyjän/rahoitusyhtiön katetta kaikki? Taivaan tuuliin..?
Joku auto myyjä voisi kertoa meneekö näitä all in one -rahoituksia paljon?I wanted a faster horse.
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostMitään uutta Tullin suunnalta? Onko kukaan kyselly, miten oikaisupyyntöjen kanssa meinaavat menetellä?
Joulukuun lopulla soittelin tulliin, niin kuulemma "odottavat ohjeita" oikaisupyyntöjen suhteen. Vieläkö odottelevat, vai onko porukka alkanut saamaan tullista postia?
Tänään sain jonkun rouvan kiinni joka oli kertomansa mukaan juuri palannu lomalta ja ei tiennyt veroprosentteja koskevista oikaisuista mitään. Selvitettiin vireillä olevat oikaisuni (läh. marraskuussa), yms. asiat.
Kyseli sitten kollegaltaan asiasta ja lopuksi ilmoitti minulle että ei ole uutta tietoa tullut asiaan. (kysyin siis, ovatko saaneet ohjeet koskien prosenttioikaisuja).
Eikä osannut kertoa milloin tulee lisätietoa, johon sanoin että "kyllähän ne sitten aikanaan tulee". Niin täti tuumasi että "kannattaa seurata tiedotusvälineitä". Joo, varmaan vuonna 2020.
ps. Uusien autojen myynti kyykkäsi mukavasti helmikuussa. Sitähän tuo hurjasti lisääntynyt autokauppojen mainonta ja "rahoitustarjoukset" tahtoo sanoa kun jälkeenpäin ajattelee. Miten alas autokaupan täytyy vajota, että jotain konkreettista tapahtuu autoverolle? En tietenkään sano, että autokaupan viime vuosien "kriisi" olisi täysin autoveron syy, mutta osansa silläkin on...Last edited by bemmeri; 03-03-2014, 17:19.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostNiin täti tuumasi että "kannattaa seurata tiedotusvälineitä". Joo, varmaan vuonna 2020.
ps. Uusien autojen myynti kyykkäsi mukavasti helmikuussa. Sitähän tuo hurjasti lisääntynyt autokauppojen mainonta ja "rahoitustarjoukset" tahtoo sanoa kun jälkeenpäin ajattelee. Miten alas autokaupan täytyy vajota, että jotain konkreettista tapahtuu autoverolle? En tietenkään sano, että autokaupan viime vuosien "kriisi" olisi täysin autoveron syy, mutta osansa silläkin on...
Ukrainan tilanne saattaa entisestään heikentää autokauppaa, raakaöljyn hinta lähti luetun perusteella heti nousuun kun Venäjän laivasto antoi Ukrainalle ultimaattumin ja ja ja.
Comment
-
Comment