Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -rik
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 827
    • Rovaniemi

    Äsken uutisissa (mtv3) puhuttiin vuonna 2001-2007 vuosimallin autoista, joita saa jatkossa halvemmalla. Miten ne 08-> ku ei mitään mainittu?? (08-03/09 välissä valmistetut autothan ne nyt vähintään pitäisi saada halvimmalla prosentilla tuoda nyt)

    Vittu ku pitää tehä kaikki vaikeimman kautta, valittakaa te jotka auton jo olette tuoneet että saatte sen halvemman 08-03/09 mukaan, ei anneta tullin kusta silmään enää!
    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      Originally posted by -rik View Post
      Äsken uutisissa (mtv3) puhuttiin vuonna 2001-2007 vuosimallin autoista, joita saa jatkossa halvemmalla. Miten ne 08-> ku ei mitään mainittu?? (08-03/09 välissä valmistetut autothan ne nyt vähintään pitäisi saada halvimmalla prosentilla tuoda nyt)

      Vittu ku pitää tehä kaikki vaikeimman kautta, valittakaa te jotka auton jo olette tuoneet että saatte sen halvemman 08-03/09 mukaan, ei anneta tullin kusta silmään enää!
      Media on jostain syystä napannut tuollaisen idean ja jutuissaan virheellisesti "rajaa" muutokset 2007 ja vanhempiin. Totuushan on, että lähes kaikki autot, jotka on ensirekisteröity ennen 1.4.2012 on verotettu väärin.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • -rik
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 827
        • Rovaniemi

        Jep, muistan myös iltalehdessä olleen artikkelin jossa vähäteltiin asiaa tyyliin "asia koskee vain 03-07 vuonna tuotuja autoja ja pääasiallinen palautus on vain joitain satasia" jotenki tuntuu että media on tullin/VM:n tai jonkun muun tahon sätkynukke ja pyritään luomaan kuva että ihmiset eivät lähtisi valittamaan ja voitaisiin jatkaa kusettamista.
        ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by Control^ View Post
          Mun on pakko käyttää tota tapaa mitä itse käytän eli joko simppeli:
          Vanha: 0.312 x 23000 =7383€
          Uusi: 0.218 x 23000 = 5014
          Erotus: 7383€ - 5014 = 2369€ takaisin
          Controlli sulla on laskuvirhe tuossa, siksi tuo esittämäni tapa ei sun numeroarvoilla täsmää: 0.312*23000 = 7176 (ei 7383). Kokeiles oikeilla arvoilla, niin alkaa täsmäämään .

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Originally posted by -rik View Post
            Jep, muistan myös iltalehdessä olleen artikkelin jossa vähäteltiin asiaa tyyliin "asia koskee vain 03-07 vuonna tuotuja autoja ja pääasiallinen palautus on vain joitain satasia" jotenki tuntuu että media on tullin/VM:n tai jonkun muun tahon sätkynukke ja pyritään luomaan kuva että ihmiset eivät lähtisi valittamaan ja voitaisiin jatkaa kusettamista.
            Mun isä luki keskipohjanmaasta joulun alla lehtijutun jossa ylivieskalainen autojobbari mainosti, että "kymppejä saa ferrarista takas, ihan joutava odotella mitään tullin korjauksia". Isäntä sitten pisti viestiä, että saat sinäki näköjää muutaman kympin takasi, että mitä oikeen kohkasit…

            Näitä on mediassa vääristelty aivan helvetisti, ja aina on joku agenda. Tietenkin autokauppiaalla voi olla semmonen agenda varastonsa kanssa, että tulis nyt porukka helvetin äkkiä ostamaan nämä pois eikä odottelis mitään "halvempaa tuontiverotusta". Koska sitten kun jengi tajuaa että autot voi halventua useita tuhansia euroja, saattaa se tuonti ruveta taas kiinnostaan. Ja etenkin vanhojen katiskojen tuonti, joissa isot päästöt mutta jotka NYT taas Saksasta tuodessa hankintahinnaltaan edullisia tuoda… JA verottaa.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Cornelius
              Newbiemmer
              • Nov 2010
              • 16
              • Helsinki

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Verotusarvosta on paljon vaikeampi valittaa kun prosentista. Ehkä helpoin tapa onnistua on pistää auto heti veropäätöksen saatuaan julkiseen myyntiin ja myydä se eniten tarjoavalle joka ei saa olla mikään sukulainen tms. Tuota myyntihintaa voi sitten yrittää tyrkyttää verotusarvoksi.

              Joku vuosi sitten VM lisäsi muiten muutosten yhteydessä autoverolakiin pykälän jonka mukaan yksittäinen hinta ei voi olla verotusarvon peruste. Tuon voi yrittää kumota selityksellä, että Suomen kauppahintaa pitää käyttää koska se on paras mahdollinen tieto juuri tuodun auton todellisesta arvosta Suomessa. Jokainen kuukausi jonka auto ehtii olemaan Suomen kilvissä alentaa sen arvo esim. 1% edellisen kuukauden jäännösarvosta. Tuon avulla voi laskea myyntihinnasta takaisinpäin verotushetkeen ja saada auton ideaalin verotusarvon. Ei tule olemaan helppoa koska oikeudelle pitää pystyä selittämään miksi ei saa käyttää Suomen lakia vaan EU:n säädökset ajaa sen ohi.

              Toinen epävarma tapa on kerätä Nettiauton ilmoituksia samanlaisista autoista talteen pidemmältä ajalta ennen auton tuontia ja sen jälkeen. Niiden avulla voi yrittää todistaa, että etenkin Marvon antamat verotusarvot jotka perustuu yhden tietyn hetken tilanteeseen Nettiautossa antaa väärän kuvan samanlaisten autojen verotusarvosta pidemmällä aikavälillä. Samaten niillä voi todistaa, että Marvon löytämät autot on olleet myynnissä jopa vuosi tai kaksikin verotushetken jälkeen eikä ole edelleen menneet kaupaksi.

              Yksi mitä voi Marvon tekeleisiin yrittää on useamman vuoden vanha KHO:n päätös missä tulli oli löytänyt 13 kpl Mersuja Nettiautosta ja laskenut niiden perusteella verotusarvon. Koska autoja oli noin vähän käski oikeus tekemään n. 10% varmuuskerroin alennuksen verotusarvoon. Eli mitä vähemmän verrokkeja Marvo löytää sitä suurempaa alennusta kehtaa vaatia. Jokainen joutuu sitten itse miettimään tapauskohtaisesti mitä haluaa yrittää. Tullihan ei siis ole tätä tuomiota jalkattanut käyttöön omatoimisesti mitenkään laajemmin. Eli on jokaisen omasta aktiivisuudesta kiinni vaatia tuota.

              Mahdin kaataminen on vielä vaikeampaa. Ensimmäiseksi pitäisi saada tasan tarkkaan selville miten se separaattori edes toimii. Kukaan ei kai ole vieläkään saanut käsiinsä oikeaa esimerkkiä missä on tarkka lista oikeista autokaupoissa myynnissä olevista autoista joihin Mahdin sylkemä lukuarvo perustuu. Siis tarvitaan myös se tarkka laskukaava miten alkuluvuista tuohon verotusarvoon päädytään. Tietyt tiedot viittaa siihen ettei kaava kestä tarkempaa tutkimusta. Senpä takia se olisi hyvä saada kaivettua esille. Jotkut on yrittäneet mutta oikeus on tyytynyt toteamaan, että se vaatii tilastomatikan ymmärrystä joten tavallinen tuoja ei sillä tiedolla mitään tee. Tässäkin sitkeys palkitaan ja kyllä kaikki tiedot vielä selviää kun tarpeeksi käydään oikeutta.
              Thanks 928 GTS pointeista. Oma pohdintani lähti nimenomaan ajatuksesta, että Marvon nettiauto-pohjaiset arvonmääritykset eivät ole enää valideja, koska siellä niitten poiminnassa on käytettynä tuotuja nyt KHOn linjaamana liikaa veroa sisältäviä mukana. Oma tuorein caseni ei ole bemari, vaan B8 S4, jonka arvo pohjautui neljään (4) nettiautohavaintoon.

              En ole oikeustieteilijä, mutta vielä mietin, että kummalla osapuolella nyt KHO-päätöksen jälkeen ja perusteella on näyttötaakka verotusarvosta - tullilla vai oikaisua vaativalla? Jos vaatisi tullia a) ensisijaisesti varmistamaan, ettei aikanaan tehdyssä nettiauto-otannassa ole käytetty autoja joiden pyyntihinnoissa on mukana KHO-päätöksen mukaista lainvastaista ylimäärästä veroa (eli ei "tuontiautoja") ja b) jos em. ei tullilta onnistu, niin käyttämään verotusarvona kyseisen yksilön sen hetkistä mahdollisimman tarkkaa arvoa, joka komeilee sakemannin ja minun välillä solmitussa kauppakirjassa.

              Prove me wrong.

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Originally posted by -rik View Post
                Äsken uutisissa (mtv3) puhuttiin vuonna 2001-2007 vuosimallin autoista, joita saa jatkossa halvemmalla. Miten ne 08-> ku ei mitään mainittu?? (08-03/09 välissä valmistetut autothan ne nyt vähintään pitäisi saada halvimmalla prosentilla tuoda nyt)


                No tollainen Aston V8 4.3 padalla kannattaa kyllä tuoda 2006-2007 mallina koska 27,x% on pienempi kun (328g / 10) + 4 = 36,8% mitä menee 2008- autoista. 328g tai ainakin lähelle sitä on noiden CO2.


                Originally posted by Cornelius View Post
                Thanks 928 GTS pointeista. Oma pohdintani lähti nimenomaan ajatuksesta, että Marvon nettiauto-pohjaiset arvonmääritykset eivät ole enää valideja, koska siellä niitten poiminnassa on käytettynä tuotuja nyt KHOn linjaamana liikaa veroa sisältäviä mukana. Oma tuorein caseni ei ole bemari, vaan B8 S4, jonka arvo pohjautui neljään (4) nettiautohavaintoon.

                En ole oikeustieteilijä, mutta vielä mietin, että kummalla osapuolella nyt KHO-päätöksen jälkeen ja perusteella on näyttötaakka verotusarvosta - tullilla vai oikaisua vaativalla? Jos vaatisi tullia a) ensisijaisesti varmistamaan, ettei aikanaan tehdyssä nettiauto-otannassa ole käytetty autoja joiden pyyntihinnoissa on mukana KHO-päätöksen mukaista lainvastaista ylimäärästä veroa (eli ei "tuontiautoja") ja b) jos em. ei tullilta onnistu, niin käyttämään verotusarvona kyseisen yksilön sen hetkistä mahdollisimman tarkkaa arvoa, joka komeilee sakemannin ja minun välillä solmitussa kauppakirjassa.

                Prove me wrong.
                Aivan varmasti joku yrittää vääntää verotusarvoja pienemmäksi tuolla perusteella, että markkina-arvossa on mukana liikaa autoveroa. Todennäköinen onnistumisprosentti kotimaisessa hallinto-oikeudessa on vaan aika minimaalinen. Oikeus on suhtautunut markkina-arvon säätöön paljon löysemmin kun veroprosentin ja ELV:n. Eli tulli saa selittää melkein mitä vaan ja kaikki kelpaa oikeudelle. Yrittää kuitenkin kannattaa kun ei voi paljon hävitäkään.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  Uusi aihe auki jos tarvetta. Tämä menee nyt lukkoon.

                  edit:

                  Viestimäärä siis niin iso, että tarvitaan uusi topikki jotta tietokanta ei mene tukkoon.
                  Jos jäi juttu kesken niin quote täältä ja uuteen.
                  Uusi löytyy: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=318183

                  -Dualfun
                  Last edited by Dualfun; 16-01-2015, 11:40.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎