Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixoo
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 579
    • Tuusula

    Osaakos joku sanoa tästä e30 avosta mitään!?! http://www.nettiauto.com/bmw/318/6470586
    ehdotti meinaa vaihtoa omaan e46seen päikseen :think vähä mietityttää...

    Nyt:
    - E91 330D M-Sport
    - E32 735 projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=339158

    Ajoneuvojen kiilloitukset ja pinnoitukset usean vuoden ammattitaidolla! Myös perus vahaukset sekä sisäpuhdistukset onnistuvat! Kysy yksityisviestillä lisää!

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      Originally posted by mixoo View Post
      Osaakos joku sanoa tästä e30 avosta mitään!?! http://www.nettiauto.com/bmw/318/6470586
      ehdotti meinaa vaihtoa omaan e46seen päikseen :think vähä mietityttää...
      En kyllä itse edes harkitsisi tuollaista vaihtokauppaa... Melkoinen kytöstys.

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Seuraava auto tulee olemaan ainakin pienempi kuin e39, jotta taipuu paremmin parkkiruutuihin kaupungissa. En kuitenkaan haluaisi myydä tuota e39:ä, kun rahaa on mennyt niin paljon ylihuoltamiseen. Seuraava auto tulee myös olemaan uusi, koska en malta olla entisöimättä vanhaa ja se tulee kalliiksi, eikä vakuutusyhtiöt siitä paljon välitä, jos jotain liikenteessä sattuisi. Tänään tuli kateltua netistä Alfan uutta Giuliettaa. Eihän tuo mikään tykki 1.4 litran koneella (170 hp, 250 Nm) ole, mutta muuten ihan tyylikkään oloinen auto ja uudeksi autoksikin vielä kohtuuhintainen. Aika harvoja autoja on markkinoilla, mitkä kelpuutan tyylin puolesta. Monissa autoissa varsinkin sisusta on pilattu liian modernilla ufo-maisella ohjaamolla, tökeröllä ratilla jne.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Itellä nyt ollut viikon verran omistuksessa W203 korinen facelift Mersu, C220 CDI.

          On tämä monella tapaa paljon modernimpi auto kuin E39. Meinasin että vois kirjotella semmosen vertailun jossain vaiheessa, missä hiukan avaisin omasta näkökulmasta noiden autojen eroja. Kokonsa puolesta ne on riittävän lähellä toisiaan, jotta vertailu on kyllä mielekäs.

          Onhan se ollut pieni totuttelu MB maailmaan, mutta toistaiseksi ratkaisu on tuntunut hyvältä ja tommonen 60 tuhatta ajettu hyvin varusteltu näppärä C-sarjalainen ei ole ollenkaan pöllömpi vaihtoehto myös kovemman luokan Bemaristeille .

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by teropa View Post
            On tämä monella tapaa paljon modernimpi auto kuin E39.
            Kerro muutama esimerkki miten tuo ilmenee. Mitä joskus tuollaisessa istuin, niin en huomannut siinä mitään erityisen modernia vs. E39 vaan melkeinpä päinvastoin. Mutta tuo modernisuus ilmeisesti ilmenee vasta ajon aikana?

            Mutta kirjoita ihmeessä sitä vertailua, tuo ainakin pitäisi olla paljon ketterämpi pysäköidessä. Ja jos tuo on sinulla vielä talvella, niin kiinnostaisi myös tietää miten tuo talvella toimii ja liikkuu vs. E39. Käsittääkseni luistonesto leikkaa Mersussa tehoja aika helposti ja rajusti, tiedä sitten onko se asia niin vai ei.
            E39 528iA

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4048
              • Turku

              Originally posted by TJJ View Post
              Kerro muutama esimerkki miten tuo ilmenee. Mitä joskus tuollaisessa istuin, niin en huomannut siinä mitään erityisen modernia vs. E39 vaan melkeinpä päinvastoin. Mutta tuo modernisuus ilmeisesti ilmenee vasta ajon aikana?

              Mutta kirjoita ihmeessä sitä vertailua, tuo ainakin pitäisi olla paljon ketterämpi pysäköidessä. Ja jos tuo on sinulla vielä talvella, niin kiinnostaisi myös tietää miten tuo talvella toimii ja liikkuu vs. E39. Käsittääkseni luistonesto leikkaa Mersussa tehoja aika helposti ja rajusti, tiedä sitten onko se asia niin vai ei.

              Sama homma, ehjä e39 on kyllä ajoltaan 100% parempi. 204 kori pääsee vasta mun mielestä samalle viivalle.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7508
                • Jyväshyvä

                Ei millään pahalla mutta Teropan kommentit mersusta vs. "Mitä E39n jälkeen" thrediin kirjoitetut kommentit on kyllä pahasti ristiriitaisia...

                Jokunen W203 on tullut tuotua ja paaaljon ennemmin otan E60:n kun tommoisen Mersun... En nyt äkkiseltään keksi mitään parempaa siinä mersussa kuin sen että termareita ei tarvi vaihdella, ohjauslukko kannattaa hommata varaosaksi peräkonttiin että saa sitten tienpääll meseen vaihtaa kun se laukeaa, nm. viimeksi eilen sellaisesta joudin maksamaan...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kerro muutama esimerkki miten tuo ilmenee. Mitä joskus tuollaisessa istuin, niin en huomannut siinä mitään erityisen modernia vs. E39 vaan melkeinpä päinvastoin. Mutta tuo modernisuus ilmeisesti ilmenee vasta ajon aikana?

                  Mutta kirjoita ihmeessä sitä vertailua, tuo ainakin pitäisi olla paljon ketterämpi pysäköidessä. Ja jos tuo on sinulla vielä talvella, niin kiinnostaisi myös tietää miten tuo talvella toimii ja liikkuu vs. E39. Käsittääkseni luistonesto leikkaa Mersussa tehoja aika helposti ja rajusti, tiedä sitten onko se asia niin vai ei.
                  Minäpä koitan suht vähäisellä (n 6000km) kokemuksella summata asioita, jotka olen huomannut. Nämä on semmosia, mihin itse kiinnitin huomiota, jokaisella voi olla eri asiat ja eri näkemys.

                  - Ohjaus on sopivan nopea, tekee auton kääntelyn risteyksissä mukavaksi (voi olla että vastaa aika lailla hammastanko E39:jä, ehkä karvan nopeampi)

                  - Parkkitutkat toimivat eri tavalla: valojen avulla etututka herää henkiin aina kun nopeus laskee alle n. 20km/h. Pysäköinti ahtaisiin väleihin on helppoa kun on aina tutka päällä, joka kuitenkaan ei piipitä kuin vasta sitten kun etäisyys menee ns. punaiselle. Takatutkan näkee taustapeilistä (kiinnitetty kattoon taakse), ja siinä on muuten sama logiikka paitsi että kytkeytyy päälle R-asennossa, ei vauhdin hidastuessa.

                  - Säilytystilaa keskikonsolissa on paljon enemmän kuin E39:ssä. Kyynärnojan alla on tilava lokero. Myös tuhkakupin paikalla olevaan lokeroon saa mahtumaan puhelinta ym pikkuhilua. Näiden lisäksi on vielä pieni luukku jossa pullo/mukiteline (joka ei toimi matkakahvikupin kanssa kuitenkaan) ja johon vai nakella pikkutavaraa.

                  - Radion tai täsmällisemmin virittimen toiminta on nopeaa. Kanava vaihtuu per heti eikä hetken päästä. Saksasta Suomeen tullessa kanavia ei tarvii resetoida millään sulakekikoilla vaan masiina unohtaa vanhat kanavat itsekseen ja aina löytyy ne kanavat, jotka ympäristössä on tarjolla.

                  - Vilkkuviiksessä on jo alkupään W203:ssa pikavilkutustoiminto, jota itse arvostan paljon: pikkunäpy antaa 3 vilautusta.

                  - Vakionopeudensäätimen toiminta erillisestä viiksestä on paljon parempi järjestely kuin rattinapit + E39:n vaatima erillisaktivointi. Yksi näpäytys viiksestä ja systeemi on päällä ja näyttää digitaalisesti nopeuden, joka valittuna.

                  - MB:n mittaristovalikot on alkuun sekavia ennenkuin pääsee systeemiin sisälle. Sitten kun pääsee, sieltä löytyy aika paljon erilaisia asetuksia ja näkymiä. Itse tykkään siitä, että voin katsoa moottoriöljyn tason myös sieltä ja voin katsella kulutuslukemia ajoonlähdöstä alkaen, eli semmonen päivittäisseuranta on ikäänkuin talon puolesta järjestetty ilman eri resetointeja.

                  - W203 facelifteissä on saatavilla kirkasoptiset Bi-Xenon ajovalot, reunusvaloilla (valaisee kulmat hitaissa nopeuksissa)

                  - Perseenlämmittimet on merkittävästi tehokkaammat ja nopeammat kuin E39:ssä

                  - Vaihteiston toiminta manuaalipuolta käytettäessä on yksinkertaisempaa: D-asennossa vaihteita voi vaihtaa pienemmälle liikuttamalla kepukkaa suoraan vasemmalle, ja suuremmalle liikuttamalla sitä oikealle. Itselläni on tämän lisäksi ratissa vaihteet, joilla saa tehtyä saman asian. Rattivaihteet on kuoriositeetti, ei niitä oikeasti tarvi mihinkään.

                  - Ilmastointilaitteen toiminta on jotenkin hienostuneempaa, se toimii huomaamattomammin ja pienemmällä pöhinällä kuin E39:ssä, jossa lämpötilamuutokset aiheuttaa aika rajua puhaltelua.

                  - Keskuslukitus on jotenkin parempi ja nopeampi. Aika monessa E39:ssä mulla oli sitä että lukot toimi vähän eri tahtiin. Toki mersuissa on sitä jousiongelmaa, että joku lukko voi alkaa värähtelemään, mutta perustoiminta on nopeaa ja äänettömämpää kuin E39:ssä.

                  - Sitten tähän varsinaiseen eli ajopuoleen. Itselläni on Avantgarde + Sportpaketti (949), joka tarkoittaa matalampaa sport-alustaa, sport-penkkejä, rattivaihteita ja isompia etujarruja. Minusta tämä alusta menee kyllä niin lähelle E39 M-sportia etten ainakaan itse osaa sanoa mitään merkittävää eroa. Jos jotain, niin Mersun alusta tässä paketissa on hiukan mukavampi (kolot tiessä ei tunnu samalla tavoin). Olen myös ajanut aika vauhdikkaasti ja testannut sitä eikä hirvitä mennä mutkiin samalla tavoin kuin noilla lukuisilla sport-Bemareilla, mitä ollut.

                  Mersussa minut yllätti kaikista eniten ajomukavuus pitkällä matkalla. Autoa ei tarvitse ohjata tiellä koko aikaa. Ohjauksessa on merkittävä ero pienillä nopeuksilla vs. tiellä vs. E39. Pienillä nopeuksilla ohjaus on raskaampi ja vähemmän palauttava kuin E39:ssä. Suuremmilla nopeuksilla ohjaus muuttuu sellaiseksi että auto tuntuu kulkevan ikään kuin kiskoilla, joilta poikkeamiseen pitää kääntää rattia. Ei niinpäin, että auto haluaa kokoajan mennä jonnekin, ja sitä pitää paimentaa pysymään niillä kiskoilla. Tämä on varmasti se kolikon toinen puoli, joka tulee tuosta raskaammasta ja huonommin palauttavasta ohjauksesta pienillä nopeuksilla; eli että suuremmilla nopeuksilla tästä ominaisuudesta tulee esiin vakaus.

                  Sivutuuliherkkyys on merkittävästi pienempi kuin E39:ssä. Ainakin näissä kahdessa ehjässä W203:ssa mitä olen ajanut.

                  Automaatin toiminta on huomaamatonta ja se vaihtaa todella pehmeästi. Manuaalipuolella eroja on, ja Mersun laatikko ei vaihda välttämättä isommalle silloin kun semmosta laatikolle itse tarjoaa, vaan pitää kierroksia ylhäällä pidempään kuin BMW:ssä. Omassa autossa on nuo M, S ja C moodit ja itse olen huomannut noista S:n olevan normiajoon parhaiten sopiva ja lähimpänä sitä mihin olen tottunut. Laatikosta mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa.


                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by suppari View Post
                    Sama homma, ehjä e39 on kyllä ajoltaan 100% parempi. 204 kori pääsee vasta mun mielestä samalle viivalle.
                    Kävin koeajelemassa 204:sta. Se tuntuu enemmän E60:ltä kuin E39:ltä. Ainakin noissa missä Parameter-lenkung niin ohjaus ja tuntuma on varsin ilmava. W203 on enempi old-school auto, ja W204 menee jo hieman muovisemman puolelle moneltakin osin, ajotuntuma on kyllä aivan eri kuin vanhemmassa mallissa.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Ei millään pahalla mutta Teropan kommentit mersusta vs. "Mitä E39n jälkeen" thrediin kirjoitetut kommentit on kyllä pahasti ristiriitaisia...
                      Joo, kun kokemus autosta (tai mistä tahansa) kasvaa niin kommentit on joskus ristiriitaisia siihen nähden mitä olen pienemmällä kokemuksella kirjoitellut. Taisin tästä jo aiemminkin mainita. Koeajot autoliikkeestä 20min on eri asia kuin tuhansien kilometrien ajo. Kannattaa huomioida, että se mitä joskus foorumille kirjoittaa ei ole mitään ikuista näkemystä vaan sitä, miltä siinä hetkessä on tuntunut. Tämän pitäisi kait olla aika itsestään selvää... ?

                      Jokunen W203 on tullut tuotua ja paaaljon ennemmin otan E60:n kun tommoisen Mersun... En nyt äkkiseltään keksi mitään parempaa siinä mersussa kuin sen että termareita ei tarvi vaihdella, ohjauslukko kannattaa hommata varaosaksi peräkonttiin että saa sitten tienpääll meseen vaihtaa kun se laukeaa, nm. viimeksi eilen sellaisesta joudin maksamaan...
                      Ota ihan rauhassa. En minäkään lopun ikääni tolla Mersulla ajele.

                      Mulla autonhankinnat ei perustu siihen, mitä joudun ehkä autoon vaihtamaan. Bemarit on jättänyt mut tienpäälle noin 10-kunta kertaa, joten kyllä niidenkin kanssa on saanut hinurin kyytissä istua Riittävästi.

                      E60 on minulle liian iso auto, ja tuntuu liian suurelta vaikka siihen naittaisi sport-alustaa ja aktiiviohjausta. Itse pidän enemmän tämmösestä pienemmästä, joka tarjoaa riittävästi tilaa omaan käyttöön ja vakautta ajoon ja käytön helppoutta. Hyvin voi olla että ostan vielä joskus seuraavan (tulevan) vitossarjan, mutta esim nykyinen BMW:n kolmonen on niin järkyttävän meluisa että semmosella en kertakaikkiaan pysty ajamaan. Sitten kun ne niiden nelos-dieselit on vielä semmosia, että noutaja tulee lähes 100% varmuudella.

                      edit: jos mulla olisi rahaa, olisin pitänyt ex E39 540:sen ilman muuta; se oli mahtava auto. Ja E39 on toistaiseksi paras auto kokonaisuutena, jonka olen omistanut (kokonaisuuteen kuuluu paljon asioita). Tämä MB:llä ajelu ei muuta sitä asiaa mitenkään. Nyt halusin kokeilla jotain uutta, ja BMW:llä ei ollut tähän luokkaan tarjota autoa, jonka olis viitsinyt ostaa.

                      Tero
                      Last edited by teropa; 05-06-2014, 07:20.
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by teropa View Post
                        edit: jos mulla olisi rahaa, olisin pitänyt ex E39 540:sen ilman muuta; se oli mahtava auto.
                        Mikä E39:ssä sitä rahaa vei? Bensankulutus? Tulihan siitä nyt tappiota ja Mersukin kuitenkin vielä jotain maksoi, niin oliko se kaiken vaivan arvoista?

                        Sitten joskus kun myyt Mersua, niin kerropa miten helposti/vaikeasti se onnistui, käsittääkseni niillä on aika erilainen ostajakunta kun bemareilla.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mikä E39:ssä sitä rahaa vei? Bensankulutus? Tulihan siitä nyt tappiota ja Mersukin kuitenkin vielä jotain maksoi, niin oliko se kaiken vaivan arvoista?

                          Sitten joskus kun myyt Mersua, niin kerropa miten helposti/vaikeasti se onnistui, käsittääkseni niillä on aika erilainen ostajakunta kun bemareilla.
                          Tarkoitin sitä, että jos olisi varaa pitää useaa henkilöautoa pihassa, vakuutuksissa jne. Mulla ei ole rahaa pitää montaa tämän hintaluokan autoa pihassa. Mitä vaivaan jne tulee, niin varmaan turha hakata jauhelihaksi muusattua hevosta enempää. Tosta mun sigusta löytyy selitys: harrastan autoja.

                          Mersuthan myy itse itsensä.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Hakkapeliitta
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 552
                            • P-Sawo

                            Itelläni oli Audi A6 1.8t, MB W202 200cdi ja MB W203 facelift ennen nykyistä E61:stä.

                            Mersun W203sta puhutaan niin täysin eri planeetalta kuin BMW ajettavuudeltaan, ergonomialtaan ja yleiseltä tunnelmaltaan.

                            Ajettavuus on ylimalkaisempi ja alusta toimii pehmemmin. Ohjaus on jotenkin tunnottomampi. Samanlainen on esim W211 ja W210 ohjaus. Bmwn ja mersun suunnittelu on tehty eri lähtökohdista ja bmwllä näkyy tuo urheilullisuus.
                            W203 on kyllä ihan laadukkaanoloinen auto varsinkin facelift ja tekniikka pomminvarmaa. Onhan mersuissakin omat juttunsa mutta bwm tuntuu olevan huomattavasti epävarmempi auto luotettavuudeltaan.
                            Mistä se sitten johtuu, en tiedä. Jokin siinä kuitenkin on takana että mersuilla ajetaan vielä nykyäänkin satoja tuhansia ja silti ne menee kaupaksi.

                            Yritäpä myydä 10 vuotta vanhaa 500 000km ajettua bemaria...
                            Ehkä mersusta pidetään parempi huoli koko sen elinkaaren ajan ja uusilla bemareilla ajelee sellaiset ihmiset joita ei auton ylläpito niinkään kiinnosta. Piittaamattomuus yhdistettynä tietämättömyyteen voi kuvastaa enemmän tuoreen bmwn kuin mersun kuskia.
                            Huono huolto sitten näkyy varsinkin auton elinkaaren jälkimmäisellä puoliskolla.

                            Omistin melkein 10 vuotta sitten E39 525tds:n, karvalakkimallin ja pidin sitä maailman parhaana ja varmimpana autona. Mielestäni se on edelleenkin paras auto mikä mulla on ollut. Audi A6 vm 2003 oli myös erinomainen muuten mutta multitronicin paska pilasi koko auton.

                            Toivon että nykyinen E61 lunastaa suuret odotukset joita olen autolle asettanut.

                            annetaan BMW-osaa

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Voisiko Tero laittaa tuosta mersusta esittelyn jonnekin kuvien kera? Vertailua e90 olisi myös mielenkiintoista lukea.

                              Itseäni kiehtoo mersussa aftersale palvelut ja erityisesti Vehon suhtautuminen ruosteongelmiin jossa BMW-Suomi on jossain Fordin huonommalla puolella.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • Koo_
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2013
                                • 320
                                • Suomi

                                Ootko Tero koeajanut/omistanut koskaan w211, jos oot niin mitä mieltä oot siitä verrattuna sitä e39? :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎