Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Tourister View Post
    Muutama päivä olla sijaisautona f10 520d, ja täytyy sanoa että kuume iski! Todella mukava alustaltaan ja yllättävän pirtsakka tuolla twinpower moottorilla! Kuumeissaa jo katellu noita Saksasta, tosin farkkuna, m-sporttina ja n. 150-200tkm ajettuna. Veroineen ja kuluineen voisi 35k€ tuollasen saada Joutuu ehkä muutaman vuoden odottelemaan että hinta alenee..

    selaile eka juttuja jakopää ongelmista, niin voi paljon ajetun 520d:n ostohalut laantua. 530:n saa jo kohtuu hintaan ja ero vaan tasottuu. Suosittelen siirtämään katsetta sinne suuntaan. Saksassa ei ole montaa tonnia enää hintaero...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Susiraja
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 361
      • Helsinki

      Originally posted by Tenox View Post
      Lähinnä etsin coupea tai sedania. Ei mitään sen kummempaa syytä - tai no ehkä sen kovakaton säilytyspaikka ja auton ulkonäkö. :P

      SMG I:stä luin foorumilta ketjun ja sehän vaikuttaa mun kohdalla just hyvältä laatikolta, kun periaatteessa tykkään automaatista, mutta välillä olisi kiva kepitelläkin. Ja automaateissa eniten häiritsee "luistaminen" mitä SMG:ssä ei ole. Vaihdot ei liene pehmeitä, mutta ei sekään Ämmässä häiritsisi. Oikeastaan ainoa mikä tuossa askarruttaa on kestävyys.
      Sama kait tänne on kommentoida, kun miehän siun ostoilmotukseen alunperin omaa avoa tarjottelin.

      Ensinnäkin se kovakatto on sateella parempi, kuin rättikatto. En oo tosin tainnu se kovakatto päällä sateella ajaa kuin kerran, mutta rättikatto kuulostaa samalta vesisateella kuin teltassa istus. Avoautoiluun ainakin itse jäin koukkuun, joten avolla tulee ajeltua melkein aina katto alhaalla. Hidas matelu kaupungissa tai maantiellä jonossa ajelu menee lupposasti kruisailuna, kun normiautolla se on sellasta kärvistelyä. Esim aamulla töihin ajelu nättinä kesäaamuna tuntuu jopa mukavalta verrattuna peruspäivään käyttiksellä.

      Sitten tuohon SMG ykköseen. Paljonhan jengi noista tietää ja mielipiteitä löytyy, vaikka harvalla on moista ollut. Sama oli kun ajelin parilla alfa romeolla... Laatikkohan on normi 6v eli se ei käsiin räjähdä. Vaihtomekanismi varmasti hajoaa nopeammin, kuin normaali kytkinpoljin ja vaihdekeppi. Ennen kuin itse ostin smg:n, niin googlettelin nettiä paljon itsekin. Monesti bemarityyliin laatikon kenkkuilu on johtunut jostain sähköviasta joten rele kannattaa vaihtaa ja katsoa sitten tokeniko ongelma. Jos ei, niin Saksan ebäyssä on smg:n osaa paljon myynnissä ja kaikki smg:n osat pitäisi muutaman satasen yhteishintaan löytyä. Autohan tosin silloin kyllä seisoo tilailuajan telakalla, jos laatikko jotain herjaa.

      Smg normiajossa on kuin automaatti, mutta ei tosiaan luistata. Tasakaasulla kun ajaa, niin vaihtaminen tuntuu siltä kuin vaihtaisi hitaasti vaihdetta normilaatikolla. Laatikkohan ei missään tilanteessa ole esimerkiksi niin nopea vaihtamaan, kuin nykyiset automaatit(dsg -laatikoista puhumattakaan). Sport sporttia jos ajaa, niin alkaa miettimään että vaihdot voisivat olla nopeampiakin. Kone on kuitenkin niin hyvä maamoottori, että ainahan sillä ollaan alueella ja kiihtyminen jatkuu. Objektiivisesti kun sitten miettii, niin kyllä se vaihtaminen nopeampaa on kuin jos perustallukka käy läpi kytkin alas-vaihteenvaihto-kytkin ylös-kaasu pohjaan prosessin. Ja menee ne vaihdotkin joka kerta töpeksimättä. Laatikossa itse keppiä hämmentämällä suunta on oikein eli taakse vetämällä isompaa pykälää. Ongelmana on se, että ajofiiliksenhän kepistä nykimällä saa päälle ja Suomen nopeusrajoituksilla aika helposti kortin hyllylle.
      www.finnishcodriver.blogspot.fi

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2175
        • Kuopio

        Itse suhtaudun varauksella tuohon 140cm etupenkki + bagi suositukseen. Mihin se mahtaa perustua? Ei oikein maalaisjärjellä mene jakeluun mikä riski siihen liittyy. Ei olla vaan testattu? Kun eihän se lapsi juuri siihen bagiin taida osuakaan? Itse autoissahan tuota ohjetta ei taida edes olla? On vain ettei selkämenosuuntaan penkkiä saa laittaa bagin luokse mikä onkin varsin ymmärrettävää. Laittaa vaan sen penkin ihan taakse ja vyöt kunnolla, niin homman luulis olevan ok.

        Vähän sama kun tuo hierominen tuon naama eteen- tai taaksepäin. Naama eteenpäin on turvallisempi jos kolari tulee kyljestä tai perästä. Taaksepäin jos keulasta. Eli luultavasti jos ajat pääasiassa kaupunkia ja oot keskiverto kuljettajaa parempi niin todennäköisemmin naama eteenpäin onkin turvallisempi.

        No, onneks on tuo oma poika ihan elävänä selvinnyt etupenkillä naama eteenpäin 2-vuotiaasta lähtien. Joku voi jeesustella, nyt että aijai miten kreisiä kun ei liikenneturvan jokaista suositusta noudata kirjaimellisesti. Jos nyt kaikkia prosentin osia aletaan turvallisuuden eteen järjestämään, niin ehkäpä sit mikään roadsteri tai muu urheilullinen kulkine ei ylipäätään ole oikea vaihtoehto vaan joku XC90.
        Last edited by Veeksi; 03-08-2014, 10:47.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Originally posted by Veeksi View Post
          Itse suhtaudun varauksella tuohon 140cm etupenkki + bagi suositukseen. Mihin se mahtaa perustua?
          Joo suositushan tuo on, ei mikään laki. Toisin kuin tuo airbag ja selkä menosuuntaan, josta määrää näemmä oikein laki.



          En minäkään noita orjallisesti ole noudattanut. Selkä menosuuntaan mentiin muistaakseni noin pari ekaa vuotta jos sitäkään, kun suositus on 4v. Mutta käytännössä mihin ihmeeseen 4 vuotias laittaa jalkansa selkä menosuuntaan istuimella...

          Jostain syystä noi bägit vaan karmii. Olishan se aika kestämätön paikka jos oma lapsi kuolisi bägin takia... Toisaalta voi tosiaan miettiä mikä auto sitten on se turvallisin. Ja onko 80 luvun Corvette ilman bägia muka turvallisempi, kuin 15 vuotta uudempi bägin kanssa...

          Tänään sain vastauksen että Audin TT:stä saisi bägin deaktivoitua avaimella ainakin avomallista josta kysyin.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            Originally posted by Susiraja View Post
            Sama kait tänne on kommentoida, kun miehän siun ostoilmotukseen alunperin omaa avoa tarjottelin.
            Hyvä myyntipuhe.

            Eikä siinä mitään, sun avos on edelleen vaihtoehtojen joukossa ja itse asiassa nousi siellä aika monta pykälää eilisen Z3:n koeajon jälkeen.

            Ajamalla se tietty selviää sitten, että pidänkö lootasta vai en.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              En tiedä miten moni tuota muistaa sitten käytännössä ajatella varsinkin jos on useampi alle 10v. lapsi autossa.
              No, harvemin ongelma Z3:ssä, jos lapset ei sylikkäin istu
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • Susiraja
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 361
                • Helsinki

                Originally posted by Tenox View Post
                Hyvä myyntipuhe.

                Eikä siinä mitään, sun avos on edelleen vaihtoehtojen joukossa ja itse asiassa nousi siellä aika monta pykälää eilisen Z3:n koeajon jälkeen.

                Ajamalla se tietty selviää sitten, että pidänkö lootasta vai en.
                Heh

                Tuli tekstin kirjottamisen jälkeen pari negatiivistakin puolta mieleen. Mäkilähdöt ja esim taskuun peruutukset on aika hanurista, kun kytkin on aika on/off. Ei taivaan kiitos sentään mikään sintterikytkin, mutta ei tuo normityyliin joissain tilanteissa tajua luistatella

                Liikennevaloista lähtiessä rasittavia on perusihmettelijät, jotka ei kakkosta saa kuluvan kalenterivuoden aikana silmään. Samaan aikaan jos nytkäytät ittes liikenteeseen kuin nekin, niin perä alkaa lähestyä kun haravoivat kakkosta lootasta vaikka kuinka rauhallisesti itse kiihdytät. Helpoin tapa on antaa heti kärkeen viitisen metriä etumatkaa ja rauhallisesti alkaa harkitsemaan liikkeellelähtöä. Sillon ei joudu yleensä itse pumppailemaan ja muut saavat kehonsiirtimensä kolmosvaihteelle ja sinne 50km/h vauhtiin.
                www.finnishcodriver.blogspot.fi

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  Mites tossa toimii alaspäinvaihto käytännössä? Esim. ohitustilanteissa jos on automaatilla. Onko tuossa jokin kickdown ja jos ei paina pedaalia pohjaan, niin älyääkö systeemi vaihtaa pykälän, kaksi pienemmälle? Vai kannattaako ohitukset hoitaa itte kepittämällä?
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Susiraja
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 361
                    • Helsinki

                    Originally posted by Tenox View Post
                    Mites tossa toimii alaspäinvaihto käytännössä? Esim. ohitustilanteissa jos on automaatilla. Onko tuossa jokin kickdown ja jos ei paina pedaalia pohjaan, niin älyääkö systeemi vaihtaa pykälän, kaksi pienemmälle? Vai kannattaako ohitukset hoitaa itte kepittämällä?
                    Alaspäin smg vaihtaa normaalisti sitä mukaa, kun kierrokset tippuu eikä kaasua paineta. Ykköstä panttaa käytännössä pysähdyksiin asti.

                    Ohituksissa loota vaihtaa kaasun asennon mukaan pienempää. Kaasun asennon mukaan myös lyö isompaa aikasemmin tai huudattaa korkeammille kierroksille. Jos on pienempään reikään tekemässä ohitusta, niin silloin melkein kannattaa itse vaihtaa valmiiksi sopiva vaihde pesään. Silloin ei ainakaan tapahdu sitä tilannetta, että kesken kaistan vaihdon tulee pienempää vaihdetta ja ampuisi perää sivulle. Esim märällä kelillä. Noin vanhassa autossa kun ajonvakautusta hoitaa oikea nilkka yhdessä ämpärinpesijän käsien kanssa Avk:lta ostin juuri kesäkuussa amg-mersun, jossa vastaavanlaisessa ajonvakautusjärjestelmässä oli esiintynyt toimintahäiriö
                    www.finnishcodriver.blogspot.fi

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7393
                      • Oulu

                      Originally posted by Veeksi View Post
                      Itse suhtaudun varauksella tuohon 140cm etupenkki + bagi suositukseen. Mihin se mahtaa perustua? Ei oikein maalaisjärjellä mene jakeluun mikä riski siihen liittyy. Ei olla vaan testattu? Kun eihän se lapsi juuri siihen bagiin taida osuakaan? Itse autoissahan tuota ohjetta ei taida edes olla?
                      Tärkeintä on varmasti se että lapsi istuu mahdollisimman kaukana bagista ja että turvavyöt on lapsella niin että ne toimii oikein törmäyksessä. Optimitilanteessa luulis tosiaan riskin olevan aika pieni. Tän mukaan ainakin jollain autonvalmistajillakin on manuaalissa ohje asiasta: https://www.youtube.com/watch?v=ZrBQr0hqYyI. Mutta toisaalta tuon videon objektiivisuuteen en ehkä muuten niin hirveästi luottaisi.

                      Joskus tullut myös mietittyä noita sivubagejä, jos lapsi nukkuu oveen/ikkunaan nojaten että mitä tapahtuis jos bägi päättäs laueta. Mutta toki ne on vähemmän voimakkaita kuin tuo etubägi.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 03-08-2014, 18:01.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        Sanokaas vielä jos on tietoa, että jos tuollaisesta Z3:sta ottaa bagin sulakkeen pois, niin toimiiko systeemi normaalisti sulakkeen takaisinlaitoin jälkeen, vai pitääkö se käydä jossain vikakoodien nollauksessa tmv. ??

                        Edit:

                        Mielenkiinnon top neljässä tällä hetkellä on Susirajan Ämmän lisäksi: Corvettet 86-93 (uudemmat vakiona, vanhemmat viritettyinä), Z3:t varauksella (2,8, 3,0 tai Z3M) ja Audi TT:t.
                        Last edited by Tenox; 04-08-2014, 17:55.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          Originally posted by Tenox View Post
                          Sanokaas vielä jos on tietoa, että jos tuollaisesta Z3:sta ottaa bagin sulakkeen pois, niin toimiiko systeemi normaalisti sulakkeen takaisinlaitoin jälkeen, vai pitääkö se käydä jossain vikakoodien nollauksessa tmv. ??

                          Edit:

                          Mielenkiinnon top neljässä tällä hetkellä on susirajan Ämmän lisäksi: Corvettet 86-93 (uudemmat vakiona, vanhemmat viritettyinä), Z3:t varauksella (2,8, 3,0 tai Z3M) ja Audi TT:t.
                          Toimii normaalisti sulakkeen palautuksen jälkeen mutta ilman sulaketta ei sitten toimi se kuskinkaan bägi. Vänkärin bägin voi koodata pysyvästi pois käytöstä, samalla sen bägin piuhat tai ehkä jopa koko paukku kannattaa varmuuden vuoksi irroittaa.
                          Last edited by böntti; 03-08-2014, 19:54.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Susiraja
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 361
                            • Helsinki

                            Originally posted by Tenox View Post
                            Sanokaas vielä jos on tietoa, että jos tuollaisesta Z3:sta ottaa bagin sulakkeen pois, niin toimiiko systeemi normaalisti sulakkeen takaisinlaitoin jälkeen, vai pitääkö se käydä jossain vikakoodien nollauksessa tmv. ??

                            Edit:

                            Mielenkiinnon top neljässä tällä hetkellä on susirajan Ämmän lisäksi: Corvettet 86-93 (uudemmat vakiona, vanhemmat viritettyinä), Z3:t varauksella (2,8, 3,0 tai Z3M) ja Audi TT:t.
                            Audeja(ja muita saman konsernin laitteita) kohtaan oon avoimen rasistinen. En vaan luota niihin pätkääkään. Tälläkin hetkellä yksi vuoden vanha liisarina käytössä. Hienon näkönen tuollanen TT kyllä on.

                            Noissa corveteissa on asennetta. Kerran vuokrasin jenkeissä Z06 päiväks käyttöön. Laatuvaikutelma ei ollut kummonen, kun oli sisältä vähän muovisen oloinen ja nitisi/natisi niin perkuleesti ajellessa. Kasin hörpötys oli kyllä kiva, auto liikkui iloisesti ja fiilis oli mahtava. Vaikkei vuosimalli osu kohdalleen, niin ruttutukussa on tällä hetkellä yksi myynnissä eikä ole edes pahasti lintattu.
                            www.finnishcodriver.blogspot.fi

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              Mulla oli velipojan C4 (300hv) automaatti pari- kolme kesää sitten muutaman päivän ajossa ja se oli minusta ihan jees laite. Audeista ei ole mitään omaa kokemusta ja TT on niitä ainoita jotka millään tasolla kiinnostaa. Z3:t on kiinnostaneet pidempään ja nyt kun sellaisen ajoin ei ainakaan kiinnostus vähentynyt.

                              Niin ja vuosia on ollut haaveena omistaa Motorsport BMW.

                              Nyt kun on ensimmäistä kertaa mahdollisuus toteuttaa kesäautoprojekti, niin ei sitten oikein juuri sellaista minkä haluaisi ole osunut kohdalle...
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • duuk
                                Moderator
                                • Dec 2006
                                • 10501
                                • Saaressa

                                Originally posted by Tenox View Post
                                Mulla oli velipojan C4 (300hv) automaatti pari- kolme kesää sitten muutaman päivän ajossa ja se oli minusta ihan jees laite. Audeista ei ole mitään omaa kokemusta ja TT on niitä ainoita jotka millään tasolla kiinnostaa. Z3:t on kiinnostaneet pidempään ja nyt kun sellaisen ajoin ei ainakaan kiinnostus vähentynyt.

                                Niin ja vuosia on ollut haaveena omistaa Motorsport BMW.

                                Nyt kun on ensimmäistä kertaa mahdollisuus toteuttaa kesäautoprojekti, niin ei sitten oikein juuri sellaista minkä haluaisi ole osunut kohdalle...
                                Tässä tapauksessa suosittelen odottelemaan sen oikean osumista kohdalle.. Syksy tulossa on yleensä otollista aikaa rahalla ostaa ///M sarjan BMW

                                duke's garage:
                                Suzuki R50
                                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                                S38 S54 S62

                                instagram: _duuk

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎