Announcement

Collapse
No announcement yet.

E81 2008 116i - lukuisia vikoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrDoomsday
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 40
    • Noormarkku

    E81 2008 116i - lukuisia vikoja

    Moro,

    Tuli ostettua, kun sai halvalla, niin 2008 116i tyttären ensiautoksi.
    N43 moottori jolla ajettu jo pitkälti oletetun kestomäärän ohi +300tkm

    Ostin siis tietoisesti viallisena, kun vasta reilu vuoden päästä saa kortin.
    Ja oli halpa, niin katsoo saako toimimaan

    -

    Auto ostettu n.150km päästä ja tuon matkan se kesti ihan ok.

    Tiedossa oli, että käy kylmänä kolmella, kuluttaa öljyä ja muutenkin kaikennäköistä.

    -

    Sitten kotona rupesin tarkemmin autoa katsomaan CARLYLLÄ. (Ista läppäriä en saanut yhdistämään, kun en muista olenko asentanut vain aikoinaan E90 / E60 paketit, vai onko tuo sen verran "uusi", että tarvii toisen kaapelin? E90/60 käyttänyt USB-DKAN kaapelia tms..)

    No kuitenkin.

    1.
    -Carly näytti, että auto lataa liikaa?
    Takaluukku auki ja siellä oli vuosi sitten uusittu normaali 50Ah akku
    Carly näytti, että auto luulee siellä olevan 80Ah AGM
    Koodasin tuon 50Ah carlyllä ja ehkä auttaa? en ole vielä uudelleen autoa edes käynnistänyt
    -Pitäisikö tuonne laittaa sellainen 80Ah AGM kuitenkin? varmaan nuo BMW mielellään sellaisen haluaa?

    2.
    Venttiilikoppa vuotaa merkittävän paljon etukulmasta.
    -Vaihdan tiivisteen ja samalla, kun on venakoppa auki, niin pitäisikö venttiilien ohjurikumit vaihtaa? Pakoputkesta tulee mustaa "vettä" meneeköhän öljyä läpi? Mitäs muuta tuolta samalla vaihtaa? tulppien tunnelien o-renkaat? mitä muuta? Jakoketju myös vaihtolistalla tässä vuoden sisällä.

    3.
    Tosiaan sytytyskatkoja ykkös pytyssä (en ole tutkinut, mutta toivon olevan vain puola tms...)
    Puola vaihtoon ja tulpat. Sen jälkeen katsomaan, mikä tilanne.

    4.
    150km kotimatkalla ohjaustehostin heitti välillä pois päältä ja mittaristoon syttyy vikavalo (keltainen ratti ja huutomerkki)
    Carlyssä ainakin koodit
    0063F5 ESP: Reduction, servo power, due to supply voltage
    00D516 Message error terminal status, receiver EPS, transmitter CAS

    5.
    Litran pyysi lisäämään öljyä kotona Että sellainen kulutus

    -

    Pitää tuo ISTA saada toimintaan, niin näkisi hiukan paremmin noita koodeja ja mitä kaikkea vikaa tässä jalokivessä on
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17406
    • Turku

    #2
    Öljynkulutustahan näissä on, yleensä kympin vaihtovälillä saa vähän lisäillä. Omassa 118i:ssä on N43 myös ja akkuna AGM 80Ah eli suosittelisin kyllä laittamaan sinne kuuluvan akun.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • DrDoomsday
      Bimmer Rookie
      • Aug 2017
      • 40
      • Noormarkku

      #3
      Originally posted by Laku View Post
      Öljynkulutustahan näissä on, yleensä kympin vaihtovälillä saa vähän lisäillä. Omassa 118i:ssä on N43 myös ja akkuna AGM 80Ah eli suosittelisin kyllä laittamaan sinne kuuluvan akun.
      No näin vähän ajattelinkin, että tuo sinne pitää vaihtaa.
      Ja löytyy myös Start-Stop, joten senkin puolesta tuo AGM varmasti paljon parempi.

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #4
        Originally posted by DrDoomsday View Post
        No näin vähän ajattelinkin, että tuo sinne pitää vaihtaa.
        Ja löytyy myös Start-Stop, joten senkin puolesta tuo AGM varmasti paljon parempi.
        Jos vaihdat venttiilikopan tiivisteen niin näissä N43:ssa taitaa olla huohottimen kalvo integroituna siihen koppaan. Itse vaihtaisin samalla uuden kopan niin ei ainakaan sen huohottimen kautta kuluttaisi öljyä. Huohottimen kalvoja saa myös erikseen mutta en tiedä onko niitä kukaan saanut oikeasti toimimaan, lisäksi muovinen koppa voi halkeilla vanhuuttaan joten samoilla töillä laittaisin uuden.

        Sitten sitä ykköspytyn suutinta kannattaa tutkia vuotaako.
        Ja onko ykköspytyn tulpan potero täynnä öljyä.
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • arben
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1113
          • suomi

          #5
          Sitten kun auto kunnossa se ei olekkaan kovin halpa..

          Tuskinpa puola rikki,suutin sanoisin. Hattu ylös ja uutta ohjurii ja kumia,samoin jakopää.

          Niit ebay korjattui suuttimii ei kannat ostaa,uudet alkuperäiset nii taas toimii.
          Last edited by arben; 27-07-2023, 16:27.

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 6868
            • Forssa

            #6
            Tehostimeen. Tarkista siihen liittyvät kaapelit. Toisinaan hapettumaa jne. Varsinkin virtakaapelien kunto suojasukan sisällä lähellä liittimiä. Saattaa olla hapettuma päässyt suojan alle.
            Toki voi olla paska akkukin ja sen oikeaan vaihdolla saattaa lakata kiukuttelemasta. Jos akku huono ja auto huomaa asian, alkaa tiputtelemaan sähköjuttuja pelistä. Ehkä. Kunhan pohdin.
            Nyt:
            F07 535xD GT -11

            Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • DrDoomsday
              Bimmer Rookie
              • Aug 2017
              • 40
              • Noormarkku

              #7
              Originally posted by |foder| View Post
              Tehostimeen. Tarkista siihen liittyvät kaapelit. Toisinaan hapettumaa jne. Varsinkin virtakaapelien kunto suojasukan sisällä lähellä liittimiä. Saattaa olla hapettuma päässyt suojan alle.
              Toki voi olla paska akkukin ja sen oikeaan vaihdolla saattaa lakata kiukuttelemasta. Jos akku huono ja auto huomaa asian, alkaa tiputtelemaan sähköjuttuja pelistä. Ehkä. Kunhan pohdin.
              Joo, tätä samaa mietein. Omassa E60 ainakin, kun akku veteli viimeisiä, niin uudella akulla lähti monta erikoista vikaa pois

              Tarkistan siis kaikki liittimet. !

              Tuolla akun puolella oli myös aika pahasti hapettunut plus kaapeli, mikä menee "maihin".. Tai siis lähti plusnavasta n.20cm kaapeli runkoon..

              Jos osoittautuu, että ei putsaamalla/ akun vaihdolla tule kuntoon, niin tarviiko tuollainen uusi sähköinen tehostin adabtoinnin autoon?

              Ja vaihtuukoha samalla koko "raidetanko"?

              Comment

              • DrDoomsday
                Bimmer Rookie
                • Aug 2017
                • 40
                • Noormarkku

                #8
                Originally posted by JanskiAWD View Post
                Jos vaihdat venttiilikopan tiivisteen niin näissä N43:ssa taitaa olla huohottimen kalvo integroituna siihen koppaan. Itse vaihtaisin samalla uuden kopan niin ei ainakaan sen huohottimen kautta kuluttaisi öljyä. Huohottimen kalvoja saa myös erikseen mutta en tiedä onko niitä kukaan saanut oikeasti toimimaan, lisäksi muovinen koppa voi halkeilla vanhuuttaan joten samoilla töillä laittaisin uuden.

                Sitten sitä ykköspytyn suutinta kannattaa tutkia vuotaako.
                Ja onko ykköspytyn tulpan potero täynnä öljyä.
                Pystyykö tuon kalvon toteamaan silmällä, että onko viallinen, vai vaihtaako sitten ihan suosiolla koko kopan, kun kerta avataan..

                Saako autodocilta hyvä laatuista tavaraa, jossei halvinta ota?

                Tuo suutin, niin ei ole bensavehkeistä niin kokemusta, että lähteekö ihan suosiolla ulos, vai tarviiko ulosvetäjän tms?

                Comment

                • DrDoomsday
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2017
                  • 40
                  • Noormarkku

                  #9
                  Originally posted by arben View Post
                  Sitten kun auto kunnossa se ei olekkaan kovin halpa..

                  Tuskinpa puola rikki,suutin sanoisin. Hattu ylös ja uutta ohjurii ja kumia,samoin jakopää.

                  Niit ebay korjattui suuttimii ei kannat ostaa,uudet alkuperäiset nii taas toimii.
                  No mutta menee sitten kokemuksena ainakin ja saa näprätä jotain

                  Ei ollut tarkoitus edes tätä ostaa, mutta kun halvalla, niin....


                  Tuo ohjurikumien vaihto, niin onko Youtubessa hyvää ohjetta N43? Näin "monimutkaista" konetta kun en ole koskaan purkanut, niin jos jokin Step by Step ohje olisi mitä seurata..

                  Onko vinkkiä mistä ostaa OE/M suutin?

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2626
                    • .fi

                    #10
                    Originally posted by DrDoomsday View Post
                    Saako autodocilta hyvä laatuista tavaraa, jossei halvinta ota?
                    autodocilta riski saada kuraa, vaikka ostoskoriin olisi laadukasta valinnut. tilaa suosiolla aeromotorsilta.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #11
                      Originally posted by DrDoomsday View Post
                      Pystyykö tuon kalvon toteamaan silmällä, että onko viallinen, vai vaihtaako sitten ihan suosiolla koko kopan, kun kerta avataan..

                      Saako autodocilta hyvä laatuista tavaraa, jossei halvinta ota?

                      Tuo suutin, niin ei ole bensavehkeistä niin kokemusta, että lähteekö ihan suosiolla ulos, vai tarviiko ulosvetäjän tms?
                      Noilla kilometreillä se kalvo tuskin on ehjä jos ei ole koskaan vaihdettu.
                      Silmällä sitä ei taida päästä näkemään, ainakaan jos rakenne on sama kuin esim N53:ssa.
                      Jos pääset kurkkaamaan imusarjan sisään ja siellä on reilusti öljyä, niin huohotin todennäköisesti sökö.
                      Huohottimen testaukseen löytyy ohjeita mm. Bimmerprofs sivuilta jos jaksaa aiheeseen perehtyä.

                      Tarvike venttiilikopista ei omaa kokemusta, varmuudeksi olen laittanut aina alkuperäistä.

                      Kaikki omat suuttimet lähteneet tähän asti ilman liukuvasaraa tms.
                      Esim isolla koukkutyökalulla kiinni suuttimen rungosta ja nykii ylöspäin. Voihan ne toki olla jumissakin jos 300tkm ajettu samoilla (mitä en usko).
                      Mutta lähtisin siitä ykkösen tulpasta liikkeelle, sitten näkee onko kopan tiiviste vuotanut sinne ja haiseeko bensa.
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        .....
                        Last edited by Cunttory; 29-07-2023, 13:17. Reason: turhaa
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • DrDoomsday
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2017
                          • 40
                          • Noormarkku

                          #13
                          Oma INPA, ei ko. autoa tunnista, eikä ista.

                          Inpassa ei listassa näy edes E81. On muita 100 sarjalaisia, mutta missään ei moottori valintana ole tuota N43.

                          Pitää latailla uudempi versio INPASTA ja katsoa uudelleen.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10923
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by DrDoomsday View Post
                            Oma INPA, ei ko. autoa tunnista, eikä ista.

                            Inpassa ei listassa näy edes E81. On muita 100 sarjalaisia, mutta missään ei moottori valintana ole tuota N43.

                            Pitää latailla uudempi versio INPASTA ja katsoa uudelleen.
                            INPA:sta voi hyvin puuttua ko. moottorin scriptit, mutta ISTA:ssa pitäisi kyllä löytyä kaikki mallit. Oletko ISTA käyttänyt jonkun auton kanssa onnistuneesti?
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              #15
                              Minunkaan inpan vakioasetuksilla ei näy e81:stä,eikä muissa e8x valikossa N43:sta. N43 kyllä löytyy esim. e9x tai e6x valikosta.
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎