Announcement

Collapse
No announcement yet.

120d chip tuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bigbear
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 95

    120d chip tuning?

    Tuli sitten hankittua tuollainen Golffin tilalle. Minkälaista "lastu" viritystä suosittelette tuolle moottorille? Onko omakohtaisia kokemuksia kulkupuolesta ja tai kulutus puolesta?
  • bigbear
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 95

    #2
    Ilmeisesti kukaan ei ole lastuttanut omaa diisseliään tällä foorumilla kun ei tietoa tipu? Vai pitääkö suorittaa joku foorumin rituaali, jotta saa vastauksia?

    Comment

    • xtc
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 2908
      • Heinävesi<->Kuopio

      #3
      Originally posted by bigbear View Post
      Ilmeisesti kukaan ei ole lastuttanut omaa diisseliään tällä foorumilla kun ei tietoa tipu? Vai pitääkö suorittaa joku foorumin rituaali, jotta saa vastauksia?
      Jep. Juosta alasti kiitoradan yli bimmerpartyilla..

      Itse lastutukseen mutuna: Vie karalalle..
      Pommit:
      BMW 325 cäbi HooCee optik
      Audee Q7
      Vivaro
      2xFL6

      Comment

      • bigbear
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 95

        #4
        Originally posted by xtc View Post
        Jep. Juosta alasti kiitoradan yli bimmerpartyilla..

        Itse lastutukseen mutuna: Vie karalalle..
        Juu ei sitä kukaan halua nähdä

        Paljon Karala ottaa tehoja/rahaa?

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          #5
          Originally posted by bigbear View Post
          Juu ei sitä kukaan halua nähdä

          Paljon Karala ottaa tehoja/rahaa?
          Tehojen määrä riippuu autosta, eli yksilöstä ja rahamäärä tehdyn työn määrästä, mutta hinnat lähtivät vielä kesällä n.700 eurosta. Teholisäys varmaan liikkuu jossain 20 - 30% luokassa.

          Karala ja Harinen noita uudelleenohjelmointeja nyt ainakin tekee ja hinnatkin on aika samoissa.
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • bigbear
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 95

            #6
            Originally posted by NokiLeka View Post
            Tehojen määrä riippuu autosta, eli yksilöstä ja rahamäärä tehdyn työn määrästä, mutta hinnat lähtivät vielä kesällä n.700 eurosta. Teholisäys varmaan liikkuu jossain 20 - 30% luokassa.

            Karala ja Harinen noita uudelleenohjelmointeja nyt ainakin tekee ja hinnatkin on aika samoissa.
            Onko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaali

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Originally posted by bigbear View Post
              Onko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaali
              Paha sanoa paljonko kestää. Näiden m57 moottoristen laatikon kestot pyörii siellä 550nm paikkeilla ja veikkaisin että tuo pienempi lodju jää siitä jonkun verran. Pyöriihän täälläkin eräs sälli, jonka 330d puhaltaa 725nm ja vakiolaatikolla. Eli ihan yksilökohtasia juttuja noi kestot.

              Mutta eiköhän Karala tai Harinen osaa sanoa paljonko sieltä uskaltaa ottaa. Ohjenuorana voisi silti sanoa, että vääntöä kannattaa rajoittaa alakierroksilla, ettei vauhtipyörä ja kytkin ota itseensä. Ne on kuitenkin ne voimansiirron heikot kohdat.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by bigbear View Post
                Onko tuossa 120d:ssä esim laatikon puolelta momentti rajoituksia? Auton tyyppi merkintää ne tiedä, mutta siis 05 vuoden 120d 6v manuaali
                Se raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.
                Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
                No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
                Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
                Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
                Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
                Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
                Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #9
                  Originally posted by jaki View Post
                  Se raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.
                  Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
                  No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
                  Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
                  Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
                  Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
                  Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
                  Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
                  Kai sen nyt hölmömpikin ymmärtää, että kun tehot lisääntyy niin luotettavuus ja kestävyys kärsii. Onhan niissä laatikoissa silti toleranssia, koska ilman sitä ne laatikot paukkuis ihan normaalissa käytössä 50 tonnin välein, kuten Audin automaattilaatikot

                  Kaikenhan saa rikki kun oikein koittaa
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    ~200hv
                    Käytännössä vääntöjen täytyy nousta silloin vähän päälle neljänsadan.
                    Karala laittaa niitä vääntöjä halusi mukaan.
                    .
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Mika V.
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 37

                      #11
                      OT

                      Onkohan ALPINA tehnyt muutoksia voimansiirtoon D3:n osalta? Siinähän "kanta-autona" on 320d jonka arvot D3:ssa ovat 200 hv ja 410 nm. Laatikko on ZF S6-37.

                      -Mika-
                      E63 T AMG `Designo´ -07
                      E350 T A BLUETEC 9G Elegance -13

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by Mika V. View Post
                        OT

                        Onkohan ALPINA tehnyt muutoksia voimansiirtoon D3:n osalta? Siinähän "kanta-autona" on 320d jonka arvot D3:ssa ovat 200 hv ja 410 nm. Laatikko on ZF S6-37.

                        -Mika-
                        Vakio 320d:n laatikko taitaapi olla GS6-37BZ/DZ, eli se on vissiin GM:n valmistama. Sama laatikko löytyy myös tosta 120d:stä.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #13
                          Originally posted by jaki View Post
                          Se raja on se paljonko koneesta tulee ulos vakiona.
                          Aikuisen oikeesti: ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
                          No, eihän se laatikko heti posahda, jos koskaan, mutta koneen ja koko voimansiirron ikä alkaa heti lyhenemään, kun koneeseen laitetaan viritystä.
                          Aika hilpeitä tuollaiset "kyllä Karala tietää", heko heko. Onkohan tuo Karala oikein ollut BMW:llä voimansiirtopuolella töissä, kun noin varmasti osaa kertoa?
                          Karala tietää vain yrityksensä liikevaihdon ja katteen määrän.
                          Sorry, oli pakko, kun täällä koko ajan pidetään itsestään selvänä, että lastutus on ihan ok, ja ei tiedä harmeja.
                          Tokihan diesellin voi pienen lisän laittaa, että mieli paranee, mutta kaikki tulee kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella.
                          Joo joo tiedän, että takaisin satelee, antaa tulla vaan
                          Tuskin Karala tietää noista mitoituksista juuri mitään muuta, kuin sen, mitä kantapään kautta oppinut. Kyllä voimansiirrossa on varaa virityksille. Eikös tämä 2l diesel ollut aikaisemmin 150 ja nyt sitten 160hp. En tiedä vaihtuiko samalla laatikkokin, mutta epäilen. Joissakin merkeissä/malleissa on eri tehoversioita samasta moottori/vaihteisto yhdistelmästä, joten kyllä ainakin kevyemmässä versiossa virivaraa on. Samaa mieltä siitä, että jokatapauksessa kaikki on kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella. Se näkyykö se vielä 15v käyttöajalla, on jo eri juttu.

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Kyllä voimansiirrossa on varaa virityksille. Eikös tämä 2l diesel ollut aikaisemmin 150 ja nyt sitten 160hp. En tiedä vaihtuiko samalla laatikkokin, mutta epäilen. Joissakin merkeissä/malleissa on eri tehoversioita samasta moottori/vaihteisto yhdistelmästä, joten kyllä ainakin kevyemmässä versiossa virivaraa on. Samaa mieltä siitä, että jokatapauksessa kaikki on kestävyyden kustannuksella, jollakin kertoimella. Se näkyykö se vielä 15v käyttöajalla, on jo eri juttu.
                            Tuosta varasta: nykyäänkin hyvin monessa kilpa-autoluokassa käytetään täysin vakiovoimansiirtoa, vaikka koneesta tehoa olisi otettu huomattavastikin enemmän. Ja yllättävän paljon ne kestää. Ei kyllä 15 v..
                            Ajoinkin enemmän takaa sitä, että jotkut pokkana (siis jotkut, ei kaikki) väittävät, että esim 400 Nm--> 500 Nm ei tuntuisi missään. En usko.
                            Ja:
                            Jos ajaa vakiolla niin, että revittelee lähes joka kerta valoista, vrs lastutettu, jota ajaa pääsääntöisesti rauhallisesti ja voimavaroja käyttämättä, kyllä laatikko sortuu tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa huomattavasti aikaisemmin. Mutta, kun taitaa vaan tuo lastutus ja revittely kulkea käsi kädessä :think
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #15
                              .
                              Tässä vuosien varrella olen ollut havaitsevinani sellaista, että toisilla ne autot vaan kestää ja toisilla ei.
                              Se näyttäisi olevan enimmäkseen käyyttäjästä kiinni, ei niinkään tehoista.
                              Toisilla ei vaan kestä mursunnahkainen persekkään.

                              Manuaalivaihteisissa taitaa loppujen lopuksi olla harvinaista, että lastuttamisen olisi voitu todeta rikkoneen laatikon.
                              Se kytkimen luistaminen taas on niitä yleisimpiä, tai yleisin vaiva.
                              Melkein voisi yleistää niin, että mikäli kytkin/vauhtipyörä kestää kasvaneen väännön, niin mitään ongelmia ei lastutuksesta tule.
                              Kannattaa aina valita sellainen lastu, ettei kytkimen puolelta kuulu mitään ylimääräistä, muuten tulee varmasti kohta korjauskustannuksia.
                              Liian kova vääntö hakkaa vääjäämättä kytkimen luistamaan.

                              Tämän pikkumoottorin viimeisimmän version ahdin taitaa olla aikas hyvä.
                              Kaksisataa horsea oikeastaan savutta, suuttimista vaan loppuu potku.
                              .
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎