Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scyber
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 686
    • Hyvinkää

    N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

    UPDATE: Joku kamppis kiristimeen liittyen ilmeisesti täällä https://drive.google.com/file/d/0B52...anc/view?pli=1

    Alkuperäinen postaus vuodelta 2012
    Originally posted by Scyber
    Ajattelin tähän kirjoitella omaa kokemustani 123d:stä. 11/2008 ja 145tkm.

    Hain pari viikkoa sitten Saksasta 123d:n. Koeajot ja kaikki ok, sekä matka ajaen Saksasta Suomeen meni ihan mukavasti.

    Sitten eksyin foorumeille ja löysin aihetta jakopään "tyyppivioista" kyseisessä autossa. Katselin videoita ja yritin erottaa onko omassani moista ääntä.

    Yhtenä päivänä lämpimällä koneella nelosella ajellessa pienellä kuormalla ikkuna auki ~1500rpm erotin sellaisen helinän jonka aikaisemmin olin ajatellut kuuluvan ihan ko. moottoriin. Vein auton välittömästi Autokeskukselle Tampereelle tarkistettavaksi. Muutenkin moottori vaikutti äänekkäämmälle kuin mitä luulisi.

    Nyt auto on jakopäärempassa. Ilmeisesti ongelma johtuu liian jyrkistä rattaan hampaista tms. ja koskee myös isoa osaa kampiakseleista. 3/2009 kohdalla ilmeisesti kampiakseli päivittyy.

    Ketju siis venyy ja venyy, kunnes kiristin ei enää hyödytä ja sitten napsahtaa poikki.

    Omassani kone on irroitettu kopasta, mukaan lukien vaihdelaatikot jne. Siihen vaihdetaan seuraavaa:
    Kampiakseli laakereineen ja pultteineen
    Jakopää rattaineen, voiteluineen, ketjuineen, ohjureineen ja kiristimineen
    Kannentiiviste yläpään tiivarisarjan kera
    Alapään tiivistesarja

    Samalla muuta huoltoa, kuten kytkimen vaihtoa asetelmineen, imusarjan pesua ja toisen turbon huoltoa luvassa.

    Tällä hetkellä kone on atomeina pajalla. Työarvio on 23h ja BMW korvaa Goodwillinä osat, itse maksan työt (a´102,47€/h)

    Kuuleman mukaan BMW maksaa osat alle 4- vuotta ja alle 150tkm oleviin autoihin, joten hopihopi omianne tarkistamaan mikäli sattuu sama vaivaamaan.

    Mallivideoita löytyy esim. Youtubesta.

    Edit. Näköjään BMWfaq:n linkit ei skulaa. Tässä puma vielä Copy pastena. Löytää myös googlesta N47 timing chain PUMA measure

    "PUMA 13588845-03 incidence recorded by BMW and its repair: http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx

    Diligence-number Item
    43863106-03 N47, N47S, N47T, rustling sound in the engine, timing chain rubs.

    Approval date (day.month.year) Status Organization
    Approved 14.12.11 Germany, automobiles

    Vehicles affected
    E Series Motor Body
    E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO
    E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91
    E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25

    Feedback Comment production interval Feedback
    (From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year)
    / 01.03.11 / 01.03.11

    Complaint
    Sound of friction drag on the engine from about 1500 rpm, which is visible from the inside.
    The noise can be perceived in area of the gearbox housing and the oil pan.

    Cause
    Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides.

    Measures
    We must distinguish two cases:

    Case 1:

    For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

    In case of customer complaint must change the following parts:
    (See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

    Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009
    The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

    Meaning of the figures:
    The first two indicate the assembly line.
    The 6 following year (two digits), month, day.
    Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.
    Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.
    41 -11 7,797,896 chain oil pump.
    11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.
    13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
    11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).
    11 8,510,014 31 Supply Chain superior.
    -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
    -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

    Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

    See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

    Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:
    Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

    Case 2:

    N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

    In case of customer complaint replace the following parts:
    (See Appendix, Art 8 to 10)
    -11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.
    - 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.
    - 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.
    -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
    -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

    Note: There is no need to release the binding thread of the intermediate toothed wheel balancer shafts.

    Note: As of March 2011 there are new guidelines. These guidelines do not bring reinforcing ribs.

    (See Appendix, pp. 7 and 10.)
    In this way the inner surface of the guides is smooth throughout its length and the timing chain runs easily on them.
    They have not changed the references.

    Note: During the repair make sure guides are mounted without lateral veins (in the Annex, Art 7 and 10.)

    Attention:
    No repairs are allowed in vehicles with production date after 03/2011 and vehicles in which all existing measures have already been made. The sound now is the moment, the normal state of this world! No risk of broken chain!

    Not allowed engine change because of this claim!"

    Tossa viel pari videota esimerkiksi äänestä
    Tässä aika äänekäs tyhjäkäynnillä jo

    Tässä selkeempi
    Ensin viallinen ja sit korjattu
    Last edited by Scyber; 10-04-2015, 16:34. Reason: Toimimattomat linkit pois
    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
    www.napalmi.com

  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3446
    • Janakkala

    #2
    Pyydä heitä samalla vaihtamaan öljypumpulle menevä ketju sekä öljypumpun ratas.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • Scyber
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 686
      • Hyvinkää

      #3
      Osalistaa

      Jakopään vaihto
      11417797896 Öljy/tyhjiöpumpun ketju
      11318506652 Timing Chain Lower P
      13527797904 Ketjuohjuri chain lower P vasen
      11318510014 TIMING CHAIN nokille
      11317797899 TIMING CHAIN nokille ohjuri vasen
      13527797906 Korkeapainepumpun sprocket (ratas)
      11317797901 Ketjun kiristin nokille menevä
      11317797898 Ketjun kiristin nokille ohjuri oikea
      13527800395 Korkeapainepumpun sprocket rattaan pultti
      13527797903 Ketjuohjuri chain lower P oikea
      13527797905 Ketjun kiristin alempi
      13527800396 2kpl ja Öljysuuttimen ja alemman ketjukiristimen pultti
      13527797909 Ketjun öljysuutin

      Kampuran vaihto
      11247589671, 8kpl, Kangen pultti
      11657804865 Pakosarjan tiiviste yhdysputki
      11128513128 Kannen pulttisarja
      11128506129 Kannen tiiviste 2-loch
      11147797491 Takapään tiiviste (timing case cover)
      83190404517 Loctite ylläolevaan
      11147797490 Takapään kampuranstefa
      11147797492 Reluctor, ?pölysuoja tms?
      11137807302 Öljypohjan tiiviste
      11278508003 2kpl,Tasapainoitus tankojen pultit prikkoineen
      11118513335, 10kpl ja Kampuran pultit
      11217803479 Kampura laakereineen
      +11417798019 Öljypumpun ratas

      21207580691 Kytkinsetti
      11427807177, Öljynsuodatin

      11127811594, Tiivistesarja yläpää
      07 11 9 905 041 Gasket ringA10X15-CU2
      11 12 7 806 691 O-ring20X2,51
      11 12 7 807 017 Gasket set, cylinder head cover1
      11 31 7 507 432 Gasket ringA22X271
      11 31 7 801 703 Profile-gasket4
      11 34 7 807 347 Repair kit valve seal ring1
      11 42 2 246 091 Gasket Asbestos Free1
      11 61 7 801 438 Profile-gasket4
      11 61 7 801 943 Profile-gasket1
      11 61 7 805 052 O-ring25X3,151
      11 61 7 807 482 O-ring25X3,71
      11 62 7 811 221 Gasket Steel2
      11 65 7 804 865 Gasket Asbestos Free1
      11 65 7 804 867 O-ring70X21
      11 65 7 804 868 O-ring40X4,54
      11 65 7 805 582 Gasket Asbestos Free1
      11 71 7 795 465 Gasket Steel1
      12 14 1 748 398 O-ring17X31
      13 53 2 247 156 Gasket ring4
      13 62 7 807 005 O-ring5,6X22
      13 62 7 807 006 O-ring9,3X2,21

      Turbojen öljyputket tiivareineen
      11427803606 Öljyputki pienempi turbo
      11427809738 Öljyputki isompi turbo
      07119905041 5kpl Tiivisterenkaat
      07119963132 2kpl Tiivisterenkaat isompi turbo
      11427792255 Ontto pultti
      07119907291 Pienemmän turbon ontto pultti
      07119905196 Isomman turbon ontto pultti
      Last edited by Scyber; 05-06-2012, 18:31.
      Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
      www.napalmi.com

      Comment

      • Scyber
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 686
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Spetke View Post
        Pyydä heitä samalla vaihtamaan öljypumpulle menevä ketju sekä öljypumpun ratas.
        Tos listas tais olla öljypumpun ketju, laitoin viestiä rattaasta vielä.

        Kiitos!
        Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
        www.napalmi.com

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3446
          • Janakkala

          #5
          Muistelisin vaan, ettei noi kuulunut tuohon kamppanjaan vaikka samasta kampuran rattaasta lähtee öljypumpulle oma ketju.
          Ja aina kun ketju uusitaan niin on syytä uusia myös ratas/rattaat. Oli kyse sitten vaikka pappamopedista
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Scyber
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 686
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Spetke View Post
            Muistelisin vaan, ettei noi kuulunut tuohon kamppanjaan vaikka samasta kampuran rattaasta lähtee öljypumpulle oma ketju.
            Ja aina kun ketju uusitaan niin on syytä uusia myös ratas/rattaat. Oli kyse sitten vaikka pappamopedista
            Juu. Kyl oon noi kertaalleen tarkistanu, mut jotenki meni ohi toi ölppäpumpun ratas.
            Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
            www.napalmi.com

            Comment

            • Järppä
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1108
              • Stadi, ladon takana.

              #7
              Hyvä että dokumentoidaan tätä ropleemaa.

              Koska autosi on valmistettu, oletan että 11/2008 on rekisteröinti päivä. 09/2008 jälkeen valmistettuissa pitäisi olla eri romut koneessa ainakin se öljypumppu.
              Linkkisi ei toiminut (ainakaan duunini koneella). EDIT: toimiipas

              Olitko paikalla kun tarkistivat asiaa jos olit niin miten asia tarkistettiin tai kertoivatko miten tarkastus tehtiin. Korvakuulolla vai katsovatko onko ketju venynyt !
              Last edited by Järppä; 15-05-2012, 09:12.
              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
              Top Gear review

              Comment

              • Scyber
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 686
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by huTsu View Post
                Hyvä että dokumentoidaan tätä ropleemaa.

                Koska autosi on valmistettu, oletan että 11/2008 on rekisteröinti päivä. 09/2008 jälkeen valmistettuissa pitäisi olla eri romut koneessa ainakin se öljypumppu. Linkkisi ei toiminut (ainakaan duunini koneella).

                Olitko paikalla kun tarkistivat asiaa jos olit niin miten asia tarkistettiin tai kertoivatko miten tarkastus tehtiin. Korvakuulolla vai katsovatko onko ketju venynyt !
                Olin paikalla ja osoitin mistä kuuluu ja erotti selkeästi kun kaasutti >1500rpm. Ja ihan korvakuulolla / joku kysely niiden tietokoneelta jossa kysyttiin milloin ja miten kuuluu.

                Tarkistan vielä valmistuspäivän. Mikä öljypumppujuttu?
                Last edited by Scyber; 15-05-2012, 09:16.
                Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                www.napalmi.com

                Comment

                • Järppä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1108
                  • Stadi, ladon takana.

                  #9
                  Originally posted by Scyber View Post
                  Mikä öljypumppujuttu?
                  Todennäköisesti öljypumppu on muutettu 02/2008 alkaen mutta suurempi muutos koneeseen on tullut 09/2008 jolloin käytettävä öljykin muuttuu.

                  Täällä höpäjättiin öljystä ja jne.
                  Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                  Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                  Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                  If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                  Top Gear review

                  Comment

                  • Scyber
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 686
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Valitettavasti kuvapalvelu jossa remppakuvat oli muuttui maksulliseksi...
                    Last edited by Scyber; 21-10-2012, 18:52.
                    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                    www.napalmi.com

                    Comment

                    • Scyber
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 686
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Turbosta

                      Turbon huolto kokemus.
                      Pienemmän turbon huolsi Fin-Turbo Oy Toivala:ssa.

                      Yllätyin erittäin positiivisesti kun Tammerdieselistä poiketen heiltä löytyi suoraan useampi korjaussarja kyseiselle ahtimelle. Uusi ahdin olisi ollut 880€ Autokeskukselta, 745€ Tammerdieselistä (KKK KP35)

                      Laitoin viikonloppuna kyselyä korjaussarjasta Turbotekniikalle, he välittivät sen eteenpäin Fin-Turbolle ja heti aamu yhdeksältä tuli soittoa perään?!!

                      Myös asiantuntemus puhelimessa vakuutti täysin ja kertoivat että avaavat ensin ilman kustannusta ja tarkistavat saako siitä kalua. Ymmärrystä löytyi myös naurettavalle budjetilleni ja kiireellisyydelle.

                      Tosiaan ahtimeen tehtiin täysi pesu, akselin kiillotus, tasapainotus, uudet laakerit ja öljytiivarit kaikkineen.

                      Siinä oli pieni sivuttaisklappi ja kuten kuvista näkyy, ihan vähän öljyä oli päästänyt jo imupuolelleen. Laitan kuvia valmiista ahtimesta jahka saapuu.

                      Mistä yllätyin eniten oli se, että laitoin turbon menemään postiin klo 15:30 eilen, se oli aamujakeluna klo 9 tänään Toivalassa ja he saivat sen jo postiin samana päivänä, joten se on huomenna jo täällä!

                      Iso plussa Fin-Turbolle! Ja vielä tuplaplussa nopeudesta ja yhteydenpidosta, suosittelen!

                      Hakusanoja: Fin-Turbo kokemuksia BMW ruusuja turbon huolto turbohuolto turbo fin
                      Last edited by Scyber; 21-10-2012, 18:53.
                      Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                      www.napalmi.com

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3446
                        • Janakkala

                        #12
                        Erittäin epäammattimaista tehdä koneremonttia ja pyöritellä koneen osia lattialla.
                        Last edited by Spetke; 15-05-2012, 21:18.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Scyber
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 686
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Spetke View Post
                          Erittäin epäammattimaista tehdä koneremonttia ja pyöritellä koneen osia lattialla.
                          On ne semmosten "kangas" palasten päällä. Mutta joo, itse järkytyin samaa asiaa. Tuntitaksa antaa tietenkin ymmärtää et tehtäis jotain maagista. Luottoa kuitenkin tekevään asentajaan löytyy.

                          Paikkahan on siis Tampereen Autokeskus. Täytyy tietenkin sanoa tähän väliin että olen kysynyt luvan ottaa kuvia pajan puolelta, jossa ei normaalisti asiakas pyöri.
                          Last edited by Scyber; 21-10-2012, 18:53.
                          Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                          www.napalmi.com

                          Comment

                          • Järppä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1108
                            • Stadi, ladon takana.

                            #14
                            Originally posted by Scyber View Post
                            Pienemmän turbon huolsi Fin-Turbo Oy Toivala:ssa.

                            Siinä oli pieni sivuttaisklappi ja kuten kuvista näkyy, ihan vähän öljyä oli päästänyt jo imupuolelleen. Laitan kuvia valmiista ahtimesta jahka saapuu.
                            Hyvä tietää tuo Fin-turbo.

                            Kummassa ahtimessa oli klapi vai kummassakin. Paljonko fin-turbo huollosta veloittaa.

                            Katsoin videosi ennen remonttia niin en itse kyllä erottanut/kuullut ylimääräistä ääntä vai onko kuvauslaite "jättänyt" äänen tallentamatta.

                            Ilmeisesti tunnet remontin tekijän!
                            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                            Top Gear review

                            Comment

                            • Scyber
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 686
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by huTsu View Post
                              Hyvä tietää tuo Fin-turbo.

                              Kummassa ahtimessa oli klapi vai kummassakin. Paljonko fin-turbo huollosta veloittaa.

                              Katsoin videosi ennen remonttia niin en itse kyllä erottanut/kuullut ylimääräistä ääntä vai onko kuvauslaite "jättänyt" äänen tallentamatta.

                              Ilmeisesti tunnet remontin tekijän!
                              380€ huollon normiveloitus, itse sain vähä tingittyä. Pienempi turbo oli kyseessä. Ylikoon tuplaöljyrenkaita suosittelivat, mutta sanoivat myös että voi jäädä liian pieneksi rako siinä välissä ja porsia. Itsekritiikkiä ja tarkkuutta löytyi.

                              Ja kyllä se ääni kuuluu heti kun painaa kaasua, se on vain aika korkea. Pääset sit vertaa jahka on kunnossa.

                              Ja en tunne rempan tekijää suoranaisesti. Eräs foorumilainen on huollon tiskillä ja siihen riittää luottoa.
                              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                              www.napalmi.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎